Jump to content

Damp aanslag op glas (huis en auto)


Recommended Posts

46 minutes ago, Dampkring said:

No hijack intended, maar ik lees constant: smerige autoriteiten.

Ga maar eens poetsen dan met wat kranten :haas

58 minutes ago, Zappa said:

 

Ik dacht van de week DE oplossing te hebben gevonden in pure spiritus. Inderdaad, heel erg gemakkelijk. Doekje doordrenken met spiritus, over de ramen vrijven, even met een droge doek navrijven en klaar. Én zeer schoon.

 

Alleen, 4 dagen later beginnen ze weer wazig te worden. Nee, de beste voor mij werkende oplossing blijft toch met kranten na te vrijven na het schoonmaken. Dan hoef ik pas na een week of 5 weer aan de slag.

 

Misschien is dit dan voor mij de gouden tip.  Tot dusver dacht ik alleen dat ze er mooi streeploos van werden. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

2 hours ago, Sledge said:

Ga maar eens poetsen dan met wat kranten :haas

 

Misschien is dit dan voor mij de gouden tip.  Tot dusver dacht ik alleen dat ze er mooi streeploos van werden. 

 

Ik heb het geprobeerd, maar vond het effect een beetje tegenvallen en ik vond het opwrijven met kranten best zwaar/stroef gaan. In eerste instantie glom alles me tegemoet, dus dat mooi streeploos is een feit, maar de 'VG-waas' kwam best snel weer terug. Misschien dat het ook uitmaakt welke drukinkt er gebruikt wordt, want dat is uiteindelijk het 'werkende' bestanddeel. 

 

Ik ga deze uitproberen:

 

On 22 januari 2016 at 22:38, SCi said:

Geloof het of niet maar afwasmiddel werkt als een malle ! :)

Beslaat niet tot nauwelijks meer...

 

Gewoon dun aanbrengen met keukenpapier en na een paar weken eenvoudig schoonvegen en daarna een nieuw laagje aanbrengen :)

 

... voordat die gasten uit Den Haag ook nog Veilig Verkeer Nederland erbij gaan betrekken... :boos

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Afwasmiddel.... Dat is een oude tegen beslagen ruiten in het algemeen.  Werkt zelfs bij je helmvizier. 

 

Bij zijn mijn huiskamerruiten een beetje de dwarsligger, en om deze nu helemaal in te smeren met afwasmiddel. 

Maar eerlijk is eerlijk, ik had er even niet aan gedacht. 

Voordeel is wel,  dat ik niet meer op krantenjacht hoef,  want verder dan een enkel reclame foldertje kom ik niet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest Jurgen Bouwmeister
4 minutes ago, Sledge said:

Afwasmiddel.... Dat is een oude tegen beslagen ruiten in het algemeen.  Werkt zelfs bij je helmvizier. 

 

Bij zijn mijn huiskamerruiten een beetje de dwarsligger, en om deze nu helemaal in te smeren met afwasmiddel. 

Maar eerlijk is eerlijk, ik had er even niet aan gedacht. 

Voordeel is wel,  dat ik niet meer op krantenjacht hoef,  want verder dan een enkel reclame foldertje kom ik niet. 

tja, ik had vorige week het advies gekregen om met een baksteen aan de slag te gaan, en dat werkt wonderwel. autoruiten blijven glashelder nu.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Sledge said:

Afwasmiddel.... Dat is een oude tegen beslagen ruiten in het algemeen.  Werkt zelfs bij je helmvizier. 

 

Bij zijn mijn huiskamerruiten een beetje de dwarsligger, en om deze nu helemaal in te smeren met afwasmiddel. 

Maar eerlijk is eerlijk, ik had er even niet aan gedacht. 

Voordeel is wel,  dat ik niet meer op krantenjacht hoef,  want verder dan een enkel reclame foldertje kom ik niet. 

 

Ik ga eerst één klein raampje proberen, en als dat experiment slaagt dacht ik om het misschien met iets van een sprayflacon aan te brengen en met een spatel of iets dergelijks gelijkmatig te verdelen/uit te strijken. Tja, je moet wat, als je niet wekelijks de ramen wil lappen :nee Maar goed, dan moet het wel de moeite waard zijn, ofwel lang genoeg resultaat opleveren.

 

Een andere suggestie die ik ook nog tegen kwam op het internet is op je ramen te wassen met een autoshampoo mét wax, waardoor vuil minder hecht, maar hoe effectief dát is tegen VG, weet ik niet. Dat wordt het volgende experiment, mocht het afwasmiddelexperiment falen... 

Edited by Marco
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik zie hier kansen liggen voor degene die hét wondermiddel tegen 'dampruiten' vindt. Een spuitbus, effe sprayen en hup, ramen schoon voor 6 maanden.

 

Mooi artikel voor in het winkelmandje, naast de mods, liquids en draadjes.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Zappa said:

Ik zie hier kansen liggen voor degene die hét wondermiddel tegen 'dampruiten' vindt. Een spuitbus, effe sprayen en hup, ramen schoon voor 6 maanden.

 

Mooi artikel voor in het winkelmandje, naast de mods, liquids en draadjes.

 

 

 

MKB'ers aller landen, vereenigd U.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Het Oog said:

[...] spiritis spiritus [...]

 

:nee 

 

Quote

Er zijn mensen die nog altijd spiritus gebruiken bij het wassen van de ramen, maar dit laat op den duur een blauwe waas achter op het glaswerk dus dit is af te raden.

 

En het maakt niet uit of ik het nou napoets met jouw panty, of in mijn jarretels, die blauwe waas komt er toch wel :sip 

 

Ik krijg ze prima schoon met schoonmaakazijn, het gaat het er meer om, hoe blijf je er voor langere tijd vanaf... 

Link to comment
Share on other sites

Niet meer dampen in de auto :haas

Ik gebruik een ruitenspray, uitwrijven met een natte microvezeldoek en drogen met keukenpapier. Helaas is ook dit geen lange termijn oplossing. 

Ik heb trouwens verschillende ruitensprays geprobeerd, de duurste, die van HG, lijkt het snelst nieuwe aanslag aan te trekken.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Dr.Smoke said:

Ik ben bang dat de enige resolute oplossing = dat ik mij voortaan

verplaats in een Willy Jeep met neerklapbare voorruit !

 

Die valt voor mij nét buiten het budget, maar ik heb een alternatieve low budget Willy gevonden:

 

7SzTw7R.jpg

 

Ben ik ook in één klap van het gedonder met die autoruiten af...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Niet dampen in de auto kan een optie zijn :)

 

Ik damp enkel in de avonden, ook niet op mijn werk.

Had ik al als gewoonte toen ik ongezond echt rookte.

 

Ik wil enkel zeggen dring het dampen terug tot je eigen momentjes, wanneer je er tijd voor kan nemen.

Scheelt ook geld :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Elizium said:

Niet dampen in de auto kan een optie zijn :)

 

Ik damp enkel in de avonden, ook niet op mijn werk.

Had ik al als gewoonte toen ik ongezond echt rookte.

 

Ik wil enkel zeggen dring het dampen terug tot je eigen momentjes, wanneer je er tijd voor kan nemen.

Scheelt ook geld :D

 

Hmmm, in de auto dus...

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Toevallig ontdekt: bij Jumbo verkopen ze (blauwe) microvezel raamdoeken. Daarmee heb ik een stukje van mijn dampvervette keukenraam gepoetst en dat stukje blijft nu veel langer schoon dan de rest van het raam. Dus nu mét ladder de rest én de autoruiten ook even poetsen. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...