Jump to content
jbazelmans

Damp aanslag op glas (huis en auto)

Recommended Posts

17 minutes ago, richard-V said:

Formidabel.

Geen vette ramen meer ?

Hoe heb je hem gemaakt ?

Met een buisventilator een flexibele slang een pak afzuigkapfilter,die zag ik toevallig op een schap bij elkaar in de praxis,en een kattenbak koolfilter van de dierenwinkel.

Vette ramen heb ik minder snel,maar wel nog steeds,daarom ben ik benieuwd naar het resultaat van de pro air teck.Ik denk dat een uv lampje niks uitmaakt,ik heb het uiteinde van de flexibele buis waar de lucht wordt aangezogen met een laag koolfilter en afzuigkap filter op de radiator geklemt met een magneet en die blaast de warme lucht onder de bank en heb zo een verwarmde bank.Het is een benedenhuis en het kan hier koud zijn.Vooral de vloer.Minder stof,dat zeker.

Edited by richard-V

1 hour ago, richard-V said:

Vette ramen heb ik minder snel,maar wel nog steeds,daarom ben ik benieuwd naar het resultaat van de pro air teck.Ik denk dat een uv lampje niks uitmaakt,ik heb het uiteinde van de flexibele buis waar de lucht wordt aangezogen met een laag koolfilter en afzuigkap filter op de radiator geklemt met een magneet en die blaast de warme lucht onder de bank en heb zo een verwarmde bank.Het is een benedenhuis en het kan hier koud zijn.Vooral de vloer.Minder stof,dat zeker.

Over een week kan ik vertellen of het werkt, net de ramen gelapt. Normaal is dit een wekelijks klusje. De sensoren werken in ieder geval uitstekend, op 8 meter afstand zitten dampen ( mtl) en na 1 minuut start de luchtreiniger automatisch. Je zou zeggen als het apparaat damp detecteert moet hij dit ook verwijderen. Afwachten.

Ik ben heel benieuwd of het een goed resultaat geeft.Ik had precies dat,of het model 9000 nieuw gekocht.Wat ik wel goed merk is dat als er gerookt is,vooral wiet met die penetrante geur,het in no time weer fris ruikt.Het koolfilter van de dierenwinkel doet het goed wat geurbestrijding betreft.Ook heb ik een radiatorventilator gevuld met kool en filtermateriaal,deze ligt op de radiator en gaat draaien als hij warm wordt en blaast de warme lucht opzij en filtert ook mee.Maar die had ik daar niet voor gekocht,ik dacht laat ik daar ook maar een filter van maken.

9200000045880698.jpg

DSC_0000153.jpg

Edited by richard-V

Hepa en koolstoffilter halen in no time een dampwolk weg,de ramen worden wel alweer vet maar het plasmafilter heeft tot nu toe niet gewerkt.

De beveiligingsschakelaar bleef uitgeschakeld. Is nu opgelost.

Juist het plasmafilter is de fase waar mijn hoop op is gevestigd.

Volgens de fabrikant :

Het plasmafilter breekt alle luchtverontreinigingen af. Vieze geuren en schadelijke stoffen worden onschadelijk gemaakt. De ruimte wordt vrijgemaakt van bacteriën, schimmels, virussen en huisstofmijt. Maar ook delen van sigarettenrook, tabaksrook, roet, fijnstof en onaangename geuren worden onschadelijk gemaakt en verwijderd.

Edited by dekale16

On 7-1-2018 at 20:15, dekale16 said:

Hepa en koolstoffilter halen in no time een dampwolk weg,de ramen worden wel alweer vet maar het plasmafilter heeft tot nu toe niet gewerkt.

De beveiligingsschakelaar bleef uitgeschakeld. Is nu opgelost.

Juist het plasmafilter is de fase waar mijn hoop op is gevestigd.

Volgens de fabrikant :

Het plasmafilter breekt alle luchtverontreinigingen af. Vieze geuren en schadelijke stoffen worden onschadelijk gemaakt. De ruimte wordt vrijgemaakt van bacteriën, schimmels, virussen en huisstofmijt. Maar ook delen van sigarettenrook, tabaksrook, roet, fijnstof en onaangename geuren worden onschadelijk gemaakt en verwijderd.

Mij benieuwd!

On 12/19/2017 at 9:49 AM, L33ntje said:

Als ik op de zaak kijk -en bij niemand hangt thuis ZO veel damp als daar - zijn het vooral de ramen die na een kleine week een waas hebben (die je makkelijk weer wegpoetst trouwens)

Toch raar, want als ik (iedere donderdagmiddag) mijn ramen gezeemd heb, zit er op vrijdagochtend al weer n waas op. Gaat echt supersnel. Ik zou dus eigenlijk dagelijks de ramen moeten lappen, maar daar pas ik toch echt voor.

Zit jouw winkeltje misschien in een winkelcentrum, waardoor de buitentemperatuur niet zo laag is?

11 minutes ago, Madman said:

Toch raar, want als ik (iedere donderdagmiddag) mijn ramen gezeemd heb, zit er op vrijdagochtend al weer n waas op. Gaat echt supersnel. Ik zou dus eigenlijk dagelijks de ramen moeten lappen, maar daar pas ik toch echt voor.

Zit jouw winkeltje misschien in een winkelcentrum, waardoor de buitentemperatuur niet zo laag is?

Het is koud dus condenseert de damp snel op koude oppervlakten (dat is newspeak voor ramen).

Het feit dat we ons lam betalen aan klimaatbelasting begint nu echt vruchten af te werpen.

Tijd dus dat die planetaire ramp eens gaat komen zodat we wat minder (liever helemaal niet) onze ramen hoeven te lappen of om allerlei ingewikkelde toestanden te bedenken. 

Inderdaad.....laat die global warming maar komen. Scheelt me weer n klusje

53 minutes ago, Madman said:

Nee, we hebben als de temperatuur het ook maar enigszins toelaat de deur op een kier en achter een raampje los, ondanks de grote weg en bushalte voor de deur.

Maar op dit moment is het inderdaad binnen 24 uur ja :-)

15 minutes ago, L33ntje said:

Nee, we hebben als de temperatuur het ook maar enigszins toelaat de deur op een kier en achter een raampje los, ondanks de grote weg en bushalte voor de deur.

Maar op dit moment is het inderdaad binnen 24 uur ja :-)

Hoe laat is het dan buiten?

Methode die ik nu gebruik is de volgende:

Ramen lappen op de normale manier met zo'n elektrisch raamzuiger ding . Daarna ramen inzepen met redelijk geconcentreerd sopje met flinke scheut afwas middel en cm of 5 water in de emmer. Vervolgens met dat raamzuig ding als het ware het schuim van de ramen zuigen. Dus raamzuig apparaat tegen de raam zonder verder zelf te drukken en langzaam laten zakken via het eigen gewicht van het ding. Hierna ziet het raam er in eerste oogopslag weer helder uit en duurt het veel langer voordat je aanslag krijgt. Nadeel is wel dat wanneer je goed kijkt (schuine hoek, bepaalde verlichting) je zeg maar strepen ziet. Dus niet streeploos schoon. Voor mij is het toch een veel beter alternatief want als ik nu na een week naar het raam kijkt lijkt het nog steeds helder terwijl eerst er met dit weer al na 1 dag weer een lichte waas op het raam zat.

Deze week trouwens ook een raam geprobeerd met een hele lichte druk met de raamzuiger tegen het raam. Dat lijkt ook te werken en scheelt een hoop strepen.

Ik kwam hierachter doordat ik van die kerst plak raam stickers op het raam had. Daar ging ik met de raamzuiger over maar dan maakt ie geen contact rond die sticker met het raam. Na een week was het raam wazig maar rondom die stickers was  het nog helder.

Edited by lucky

Ik heb een proairtech 9000 maar mijn ramen worden nog steeds vettig. Minder snel, maar nog steeds vettig. Wat ie wel goed doet is snel de kamer weer helder maken, de damp is binnen 10 a 15 minuten niet meer zichtbaar. 

Mijn vrouw vind m trouwens geweldig, ze hoeft minder vaak aan de inhaler te hangen.

Laatst wilde ik ff snel de ramen schoonmaken en toen heb ik W5 schoonmaakdoekjes gebruikt. Ik moet zeggen dat dat heel goed werkt. Ben nu een week verder maar heb aanzienlijk minder aanslag op de ramen dan voorheen.

Ik hou jullie op de hoogte

t Enige wat bij mij tot nu toe n beetje werkt, is de ruit insmeren met afwasmiddel en helemaal uitwrijven, maar dit is dusdanig bewerkelijk, dat het niet op kan boksen tegen een keer extra ramen doen met de Kärcher. Heb in 10 minuten alle ramen schoongemaakt met mn apparaatje en dat uitpoetsen van dreft kost me aanzienlijk meer tijd en kracht .

1 hour ago, Madman said:

t Enige wat bij mij tot nu toe n beetje werkt, is de ruit insmeren met afwasmiddel en helemaal uitwrijven, maar dit is dusdanig bewerkelijk, dat het niet op kan boksen tegen een keer extra ramen doen met de Kärcher. Heb in 10 minuten alle ramen schoongemaakt met mn apparaatje en dat uitpoetsen van dreft kost me aanzienlijk meer tijd en kracht .

35 minutes ago, Steamboy said:

@Madman, ja helemaal mee eens. Een fantastische uitvinding die Kärcher slurper. Ook hier, de complete achterpui in 10 min. klaar.

Dat wordt dan de volgende investering !

Ik leerde van een glazenwasser dat je lauw water gebruikt met een KLEIN DRUPPRLTJE afwasmiddel,hoe meer afwasmiddel des te eerder is het weer vuil.Ruit natmaken met een spons en met een rubber wisser droogtrekken. Niks poetsen,moeilijk doen enzo. Let er maar eens op als je een glazenwasser bezig ziet.

Helemaal mee eens. Doe het zelfs al jaren. Maar mn ramen zijn na 1 dag alweer "bedampt". Dus het is geen manier die aanslag voorkomt.

Ik neem een emmer warm water, roer daar een beetje afwasmiddel + spiritus doorheen,

en ga dan met een spons aan de slag. 

Daarna trek ik de ruiten droog met een rubber wisser. 

Werkt hartstikke goed. 

Ik bedoel de buitenkant van de ramen, want aan de binnenkant is het niet nodig.

Aan de binnenkant hoef ik slechts alle vitrage één keer in de zoveel tijd in de wasmachine te kieperen.

Edited by Marianna

32 minutes ago, Marianna said:

Ik neem een emmer warm water, roer daar een beetje afwasmiddel + spiritus doorheen,

en ga dan met een spons aan de slag. 

Daarna trek ik de ruiten droog met een rubber wisser. 

Werkt hartstikke goed. 

Ik bedoel de buitenkant van de ramen, want aan de binnenkant is het niet nodig.

Aan de binnenkant hoef ik slechts alle vitrage één keer in de zoveel tijd in de wasmachine te kieperen.

Zo doe ik het ook maar dan niet met spiritus maar met ammoniak...

wel binnen en buiten.

11 minutes ago, chanelly said:

Zo doe ik het ook maar dan niet met spiritus maar met ammoniak...

wel binnen en buiten.

Toch liever spiritus, want ammoniak stinkt  naar pis     

In mijn kamer nergens last van, nou moet ik zeggen dat ik altijd de ramen goed open zet.

Houd sowieso niet van allemaal hangende damp in mijn kamer, ventileren is een must.

Alleen mijn auto ramen zijn super vettig, heb al van alles geprobeerd! en dan te bedenken dat ik nog amper gevopen heb in mijn auto.