Jump to content

KU Leuven - Documenten van hun e-cigarette studie


TheVapingRaven

Recommended Posts

Heb even een paar documenten van de EDX cursus "Trends in e-Psychology" van de KU Leuven in een Google drive map gegooid. Vind dat ze aanwezig moeten zijn op dit forum.

 

Het gaat om de volgende PDF documenten: 

 

Prevalence (pdf)
Health risks (pdf)
Efficacy smoking cessation (pdf)
Chemical safety (pdf)
Toxicological safety (pdf)
Clinical safety (pdf)
Lab studies (pdf)
RCTs (pdf)
Surveys (pdf)
Successful vapers (pdf)
KU Leuven study (pdf)
THR & possible threats (pdf)

 

De PDF documenten kun je hier vinden

 

p.s mochten de forum beheerders een betere plek weten hoor ik het wel.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ik weet niet of ik nu hoogst illegaal bezig ben, maar ik heb een playlist aangemaakt van de video's van de cursus op YouTube die "unlisted" zijn.

 

 

Link naar de playlist.

 

p.s Ik heb geen idee hoelang de video's te zien zijn!!

 

p.p.s Als je de video bekijkt kun je recht onderin het video venster op CC klikken dan krijg je Engelstalige ondertitelingen. Als je daarna op het tandwieltje klikt (ook rechts onderin het venster) kun je kiezen voor "Dutch" voor Nederlandse ondertitelingen (Subtitles/CC -> Auto-translate -> Dutch). Zover ik kan zien is het goed vertaald zonder al te veel hele rare fouten.  

Edited by DeRaaf
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, sledge said:

Interessant, dank voor het delen 

 

Zolang het duurt. Heb echt geen idee of ze de video's off line halen nadat de EDx cursus is afgelopen. 

 

Misschien dat een forum beheerder even moet uitzoeken of het gedeeld mag worden. 

 

Is trouwens geen al te lichte kost en het kost een tijdje voor je alle video's gezien hebt. Kop koffie gewenst langdurig zeg maar gerust.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Even een paar filmpjes bekeken en dit is zeker zeer belangrijk materiaal  ,  maar waar alles op neer komt:

 https://www.youtube.com/watch?v=8N_cxc7OENs&index=11&list=PL1o1DW1GpGfm-Wx4pT6I-W8_KhRx0lPki 

 

Mooie conclusie:

Het is schadelijker om 1 maand langer dan vandaag door te gaan met roken , dan om de rest van je leven een NRT te gebruiken waaronder volgens hun ook dus de e-sig.

 

:clap

 

Edited by Jasp3r
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Wat ik erg interessant vind is dat de nieuwe generatie e-cigs heel erg veel verschil schijnen te maken.

 

Dan vraag je je toch af waarom politici de regelgeving  zo proberen vorm te geven dat innovatie erg moeilijk word -> https://www.youtube.com/watch?list=PL1o1DW1GpGfm-Wx4pT6I-W8_KhRx0lPki&v=xDtxCJvdg_w 

Link to comment
Share on other sites

Ook intressant -> https://www.youtube.com/watch?list=PL1o1DW1GpGfm-Wx4pT6I-W8_KhRx0lPki&v=NaEI82h3Kfc

 

Laat zien waarom een forum als dit erg belangrijk is om het overstappen naar dampen succesvol te maken. Twee van de vijf factoren worden toch behoorlijk vormgegeven op dit forum (Social benefits, Hobby elements). 

 

Kunnen de forum beheerders dan weer in hun zak steken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fantastische conclusie -> https://www.youtube.com/watch?list=PL1o1DW1GpGfm-Wx4pT6I-W8_KhRx0lPki&v=xmERlJWjE2s

 

En ik begrijp nu meteen waarom Zweden zo gepushed heeft dat Snus tabak buiten de TPD zou vallen. Dit zou nu ook precies moeten gebeuren met e-cigs, met precies dezelfde argumenten. Maar dat is dan weer mijn mening, en die wordt niet gehoord in dat Brussel.

Link to comment
Share on other sites

Er wordt in één van de video's gesproken over een Cochrane document die te downloaden zou moeten zijn. Die kan ik helaas niet vinden.

 

Maar voor de volledigheid even een link naar een relevant artikel op de Cochrane (geen idee wat dat is) website -> http://community.cochrane.org/features/new-cochrane-evidence-shows-electronic-cigarettes-facilitate-smoking-cessation 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, DeRaaf said:

.. voor de volledigheid even een link naar een relevant artikel op de Cochrane (geen idee wat dat is) website ...

 

Het Cochrane is een gerenommeerd instituut, dat vooral aan medisch meta-onderzoek doet. Ze vegen een hoop studies over een specifiek onderwerp bij elkaar,, kijken met welke premisses die zijn opgezet en wat de uitkomsten waren, en proberen daaruit een minder particulier / meer onbevooroordeelde bevinding te destilleren.

 

Als het Cochrane iets zegt, telt dat.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Karin Spaink said:

 

Het Cochrane is een gerenommeerd instituut, dat vooral aan medisch meta-onderzoek doet. Ze vegen een hoop studies over een specifiek onderwerp bij elkaar,, kijken met welke premisses die zijn opgezet en wat de uitkomsten waren, en proberen daaruit een minder particulier / meer onbevooroordeelde bevinding te destilleren.

 

Als het Cochrane iets zegt, telt dat.

 

 

Ach so. 

 

Wordt het hele verhaal wat verteld wordt nog positiever. Je gaat je bijna afvragen of het te positief is. 

 

Maar goed nieuws mag ook een keer. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Als er mensen zijn die het geduld hadden alle video's te bekijken (ik zij zo'n zot), heb ik het nu verkeerd of worden er in dit materiaal hele, hele grote vraagtekens gezet bij vrijwel alle punten in de TPD door de legitieme wetenschappelijke onderzoeken die ze aandragen?

 

Je zou bijna de woordvoerders gezondheidszorg van de politieke partijen in Den Haag gaan gijzelen en ze verplichten hier naar te kijken maar vooral te luisteren!

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, sledge said:

Nogmaals,  ik heb helaas geen bandbreedte ter beschikking. Maar ik verbaas wel een beetje over de lage respons in dit topic,  te meer icm jouw enthousiasme. 

 

Ik vermoed dat het materiaal betreft wat voor het "grote publiek" niet echt relevant is. T'is ook behoorlijk veel informatie. Heb het niet bijgehouden, maar is iets van 1.5 uur video geloof ik.

 

Het is denk ik belangrijk materiaal voor mensen van b.v ACVODA en anderen die echt de diepte in willen gaan op het thema dampen. Materiaal geeft een mooi overzicht van onderzoeken die gedaan zijn tot nu toe. En als een bonus wordt je stiekem geleerd hoe naar onderzoeken te kijken en de resultaten te interpreteren. 

 

Ben uiteraard wel benieuwd wat andere mensen opvalt in dit materiaal.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...