Jump to content

Forum update - 30 oktober 2015

Recommended Posts

Dag allemaal

Ja, het is enorm wennen, en nee, de updates zijn nog niet klaar. Op de achtergrond lopen er allerlei processen te draaien, reden waarom het forum nu ook wat traag is. En ja, het moest écht: een forum dat niet wordt ge-update, is binnen de kortste keren een lek forum :(

Ik zal hier een lijst bijhouden van dingen die gefixt moeten worden / opgelost zijn. Daar beginnen we overigens pas maandag 2 november mee, wanneer alle achtergrond-updates ook keurig zijn verwerkt: als we alles nu al zouden doen, is de kans groot dat we onbedoeld dingen kapot maken.

Problemen:

• Unicode bijwerken (nu zien we rare gecombineerde tekens waar ë en ï had moeten staan)
  • Wanneer je iemand quote en dan tussen die quote in gaat typen, schrijft je eigen tekst zich van rechts naar links. Duh.
  • Kijken of er weer verschillende skins kunnen worden ingesteld, met name deze (lijkt op het oude forum)
  • Wanneer je een reactie schrijft en halverwege besluit dat niet te doen, staatje half-getype antwoord er weer wanneer je later in die draad een antwoord wil geven. [Wahanassatta]
  • Er is geen cancel-knop voor wanneer je besluit een getypte reactie niet te posten.
  • Kan het Acvoda-logo met de link naar hun site weer ergens rechts op de pagina? [BurmaShave]
  • Idem voor Hiermagjedampen.nl [BurmaShave]
  • Editor: na invoegen van een url wordt je cursor soms verkeerd gepositoneerd, namelijk vóór de afsluitende </p>. Het effect: je schrijft door binnen de link. Work-around: eerst iets typen dat na de link moet komen (bv een punt) en dan pas de link invoegen.

Opgeloste items:

• Gebruikersnamen kunnen weer worden bijgewerkt naar beeldschermnamen. - Hoe? Zie hier. [1 nov]
  • De link naar de Dampwiki zit weer in de bovenbalk! [1 nov]
  • Nu we toch bezig zijn: de 'like-score' is weer teruggezet [1 nov]
  • De extra witruimte na een return is verwijderd, bleek een editor seting [1 nov]
  • Handtekeningen en signature banners zijn weer aangezet! [1 nov]
  • Leden kunnen de notificaties en mails weer aan- en uitzetten [2 nov] - Ga naar je profiel -> Account settings -> Other settings -> Notification settings. Het kan ook via deze short cut: ga naar het belletje rechtsboven, klik op 'View all notifications', en kies dan 'Notification settings'.
  • Berichten van dezelfde poster kort na elkaar worden weer tot één bericht samengevoegd [2 nov]
  • De maximale lengte van signatures is beperkt tot 8 regels [2 nov]
  • De maximale grootte van images in .sigs is beperkt tot 100 x 100 [2 nov]
  • De PB'tjes die publiek te zien waren, blijken statusupdates op profielpagina's te zijn geweest. Toelichting / waarschuwing daarover gemaakt -zie hier- en ik ga proberen die statusupdates uit te zetten. Omdat dat niet lijkt te lukken, heb ik alle statusupdates tijdelijk op 'moderated' gezet. [2 nov]
  • Notificaties kun je niet langer handmatig verwijderen, ze verdwijnen na enige tijd vanzelf. Ik heb de vervaldatum van 3 maanden op 2 maanden gezet, dat lijkt me lang zat. [2 nov]
  • Uploaded foto's worden weer verkleind in berichten gezet, max 400 pixels hoog of breed [2 nov]
  • De ledenlijst staat weer in het menu (helaas minder handzaam dan-ie vroeger was) [2 nov]
  • Het menu in de bovenbalk is iets logischer ingedeeld [2 nov]
  • De chatregels zijn nu in html in plaats van BBcode, en tonen normaal [2 nov]
  • De namen achter de 'likes' weer tevoorschijn gehaald. Was een setting in members/groups [3 nov]
  • MisterMike heeft Tapatalk weer aan de praat gekregen! [3 nov]
  • MisterMike heeft de NL taalmodule geïnstalleerd. Die pakt nog niet alles, omdat nog niet alles is vertaald. [3 nov]
  • MisterMike: typen op de tablet kan ook weer [3 nov]
  • Boards & omschrijvingen gestroomlijnd (hoofdletters, spelling, beschrijvingen uniform gemaakt) [4 nov]
  • Acvoda toegevoegd aan het menu 'Ledenoverzicht' [4 nov]
  • Het vastlopen onder 'My activity streams' van 'Content I follow' is voorbij - helemaal uit zichzelf. De software vindt ons lievv :) [4nov]
  • Leden kunnen attachments weer weggooien [5 nov]
  • MisterMike heeft de info onder de 'DampTV' balk weer flexibel gemaakt [5 nov]
  • Wahanassatta heeft ontdekt hoe je YouTube filmpjes kunt posten: plak de url in je bericht, en geef pal na de link meteen een harde return. In één keer staat-ie in je bericht!
  • Berichten uit het verkoopboard verschijnen weer in de feed [7 nov]
  • MisterMike heeft de chat weer in een apart venster gezet
  • Er staat nu een dubbele punt mpus een spatie na 'Location' in de profielinfo naast berichten.
  • De preview van getypte reacties komt niet terug, maar is ook niet langer nodig. Wat je typt is WYSIWYG.
  • Na een vorige zijn extra streams van leden slecht te verwijderen [workaround: stream hernoemen, dan kan het wel].
  • Foto's van elders worden eindeijk weer automatisch op max 600px weergegeven! (3 maart)

Vul maar aan! En in de tussentijd is het even behelpen. Excuus daarvoor.

Edited by Karin Spaink
Probleemlijst weer bijgewerkt!
  • Like 2

Wellicht de oude skin voor sommige mensen installeren: https://community.invisionpower.com/files/file/7682-ips-classic/

Verder:

- Gebruikerslijst onderin
- Chat openen in een nieuw venster
- Handtekeningen weer enabled
- Een enter hoort geen witregel te maken, (dit omzeil ik nu met Shift+Enter).
- Niet heel spannend maar <-- links bij "Location" moet nog een :spatie bij.
- Tapatalk lijkt nog niet te werken voor deze update, wellicht plugin nog niet voor versie 4 beschikbaar?

Als ik meer weet vul ik dit lijstje aan

Edited by Reflow
  • Like 3

Wat moet ik me voorstellen bij een forum dat zo lek is als een mandje???
Ik ken andere, heel wat grotere fora die al jaren draaien en ongetwijfeld ook updaten, maar op kleinigheden na misschien is het nooit zo'n zootje dat iedereen maar opnieuw "er aan moet wennen". 

4 minutes ago, lageveld said:

Wat moet ik me voorstellen bij een forum dat zo lek is als een mandje???
Ik ken andere, heel wat grotere fora die al jaren draaien en ongetwijfeld ook updaten, maar op kleinigheden na misschien is het nooit zo'n zootje dat iedereen maar opnieuw "er aan moet wennen". 

Lek als een mandje lees in; achterdeuren die open staan voor 'hackers'/'script kiddies' die de backdoors op google kunnen vinden. Om te kunnen vissen in de database waar alles vermeld staat, gebruikersnamen, encrypted wachtwoorden etc.

Wellicht dat andere fora's het op de zelfde manier als mij doen, forum kopieren met database en die updaten om te kijken welke gevolgen het heeft? Ook zetten de meeste forums de "Maintenance" modus aan zodat de gasten niet direct beginnen te "klagen"(vat het niet zo op, wist even geen ander woord) terwijl de update nog niet is afgerond. 

Uiteraard had het FBT wel kunnen kijken bij IPB hoe versie 4 eruit ziet en wat de mogelijkheden zijn voordat ze de update deden uitvoeren en uiteraard een aankondiging kunnen maken voordat ze gingen updaten, dan was er sneller begrip geweest.

• Like 2

14 minutes ago, Camikease said:

bijzonder irritant de browser notificatie... de mogelijkheid om dat uit te zetten
zeker als je in ander programma's bezig bent en dit forum op de achtergrond hebt draaien

Ga naar je account (rechtsboven), kies Account Settings, kies Notification Settings, en haal het vinkje weg bij 'Play a sound when I receive a browser notification'.

• Like 2

Zoals Reflow aangeeft misschien ook even van tevoren aangeven wanneer een update of wijziging doorgevoerd wordt. Dat scheelt een hoop verwarring vermoed ik.

En de updates, indien mogelijk, plannen op een moment dat het rustig op het forum is en nog wel even blijft. Zo vlak voor het weekend een update doen, terwijl (naar ik vermoed) het vooral in het weekend en de avonduren het drukst is op het forum, leidt tot veel reacties. Op de rustige momenten treffen de update-perikelen de minste gebruikers.

• Like 1

16 minutes ago, Chasepoes said:

Zoals Reflow aangeeft misschien ook even van tevoren aangeven wanneer een update of wijziging doorgevoerd wordt. Dat scheelt een hoop verwarring vermoed ik.

En de updates, indien mogelijk, plannen op een moment dat het rustig op het forum is en nog wel even blijft. Zo vlak voor het weekend een update doen, terwijl (naar ik vermoed) het vooral in het weekend en de avonduren het drukst is op het forum, leidt tot veel reacties. Op de rustige momenten treffen de update-perikelen de minste gebruikers.

Tja, het zijn misschien wel beroeps (achtige) personen die de update doen, maar het is geen betaald werk. Kan me dus goed voorstellen dat ze het hier ook doen wanneer het hun het beste uitkomt. Daarnaast is een ouder forum niet zomaar zo lek als een mandje (als de kleinere updates tussendoor maar gedaan worden). Zelf ook een forum, maar dan op het gratis phpBB3 gebaseerd. Ben wel benieuwd welke betaalde versie er hier draait, aangezien er volgens de telling (nu, op dit moment) bijna 170 'onliners' zijn. En dan te bedenken dat de ACVODA bijna om geld smeekt voor hun (en dus onze) doeleinden.

Ik denk dat er van die 170 'onliners' (waar vind je dat trouwens, John? Daar ben ik nog niet achter, nu) ook een aantal in werkelijkheid een proces zijn. Er draait een heleboel op de achtergrond, momenteel.

Retecool lag er trouwens vandaag ook uit. Eind van de maand is forumsoftware-updatetijd, kennelijk

Snap dat er eerst de pc versie in orde wordt gemaakt, maar indien je, zoals ik alleen maar via een iPad mee'kijkt' mis ik toch wel de mogelijkheid om instellingen aan te kunnen passen... (Of ik kijk er overheen!?)

En idd, die wit regel met een enter is erg irritant... 

Verbetering, voor mij (voorlopig) nog niet al scheelt het dat ik (meestal) geduldig ben en rustig afwacht tot komende week. :grins

Editie: Heb de instellingen gevonden...

Edited by Tony

2 hours ago, cleootje pio said:

Sinds de update draait kan ik niet meer reageren via een tablet, op de pc krijg ik wel een toetsenbord, en verder erg wennen idd, succes

Kon ik vannacht ook niet, maar bij mij werkt het nu wel. Cleootje, kun je 't nog eens proberen?

Er word iedere keer maar gesproken over dat de software zo lek als een mandje is wanneer er geen update wordt geinstalleerd.

Maar dat wil toch niet zeggen dat de hele layout van de site wordt veranderd?

Ik snap best dat er beveiligingssoftware geinstalleerd moet worden maar dat hoeft toch niet met zo'n rigoureuze verandering te gaan?

Het had handiger geweest als je zelf kon kiezen tussen b.v. de "oude" layout en de nieuwe.

Dat had pas een update geweest want dit kan ik geen update meer noemen.

Echt een gemiste kans..jammer hoor!

Leopfaff: Dit was een major version update, wat betekent dat een deel van de functionaliteit is herzien. Dat gaat meestal gepaard met veranderingen in het uiterlijk. Mogelijk is er een andere skin voorhhanden die meer lijkt op de vorige versie, maar dat kunnen we pas uitproberen als de hele update klaar is, en de belangrijkste problemen zijn gefixt.

Als beheerders heb je niet de keus om sommige fixes niet te accepteren, Het is de handel in z'n geheel updaten, of niet. En niet updaten is niet veilig...

1 hour ago, Karin Spaink said:

Dat kun je zelf doen! Ctrl-klik op de chat, open in nieuw tabblad/scherm. Solved?

Sorry Karin maar dat snap ik zelf ook! Gaat mij er om dat het zo wordt als voorheen, dus wellicht een target="_blank" toevoegen zodat deze werkt als voorheen.. 

1 hour ago, Karin Spaink said:

Leopfaff: Dit was een major version update, wat betekent dat een deel van de functionaliteit is herzien. Dat gaat meestal gepaard met veranderingen in het uiterlijk. Mogelijk is er een andere skin voorhhanden die meer lijkt op de vorige versie, maar dat kunnen we pas uitproberen als de hele update klaar is, en de belangrijkste problemen zijn gefixt.

Als beheerders heb je niet de keus om sommige fixes niet te accepteren, Het is de handel in z'n geheel updaten, of niet. En niet updaten is niet veilig...

Uhm deze? https://community.invisionpower.com/files/file/7682-ips-classic/

• Like 1

Reflow, gezien alle veranderingen heb ik geen idee of alles nog kan worden zoals het was. Een CSS aanpassen is één ding, maar regeltjes in de code veranderen betekent dat je bij elke latere update de hele boel telkens handmatig moet wijzigen. Ik vermoed dat dat geen goede oplossing is.