Jump to content
Quotiquette Carnaval, ook jij doet mee! Read more... ×
billyblanco

Show Your (DIY)Vape Stand

Recommended Posts

Holy smokes vapes! :shock

Dat is nieuw voor mij, nooit geweten. Reden te meer om m'n batterijen inderdaad een hoedje te geven als ik ze zo bewaar. Thnx!

2 hours ago, Matung said:

Holy smokes vapes! :shock

Dat is nieuw voor mij, nooit geweten. Reden te meer om m'n batterijen inderdaad een hoedje te geven als ik ze zo bewaar. Thnx!

Doe net als ik.
Neem een blok, en boor een aantal gaten op accudikte.
Accu's met de + naar beneden, problem solved.
Risico van vallen en schade word dan ook gelijk minder.

Uit interesse -en dus niet uit ongeloof- ben ik eens gaan zoeken hoe het kan dat een stukje geleidend materiaal wat in de vent holes terecht komt sluiting zou kunnen veroorzaken. Dit plaatje kwam ik tegen:

e1fmjq4mp8qu9z86g.jpg

Het gaat er dus niet om dat er iets via de vent holes onder de pool terecht komt, maar als het van de pool af zou glijden dan zou het kunnen gebeuren dat het over de gasket seal schuift en dan de mantel raakt. Dan vraag je je toch af waarom manufacturers geen opstand randje aan die seal maken om dit tegen te gaan? :mmm

Ik heb (heel voorzichtig uiteraard) twee oude batterijen die ik al een tijd niet meer gebruik eens open gepulkt en inderdaad: geen opstand randje. Best bizar.

De gekleurde ring rond de pool (niet afgebeeld op bovenstaand plaatje) zit op de platte bovenkant van de mantel gelijmd. Bij de ene batterij (Tensai LC18350) zat de gekleurde ring met behoorlijk wat materiaal, een soort dubbelzijdige tape, vast geplakt waardoor hij behalve op de mantel ook op de gasket seal vast zat. Dit biedt dan nog enige bescherming. Bij de ander (Panasonic NCR18650B) zit die ring gelijmd op alleen de mantel. De ruimte (==dikte van de mantel) tussen de bovenkant van de gasket seal en de onderkant van de gekleurde ring heb ik niet durven meten met m'n stalen schuifmaat, maar ik schat 'm op 0.2mm. Dus de ruimte is klein, maar bestaand en dus kan er iets tussen komen wat geleid. Ook een druppel liquid zou al sluiting kunnen veroorzaken!

Al met al dank aan @Jayjay voor het afvragen of batterijen zo open staand bewaren wel zo'n goed idee is en dank aan @Madman voor de verduidelijking. Mijn batterijen zitten weer gewoon in de daarvoor bestemde cases in een laatje en mijn volgende vape stand gaat geen batterijenhouder meer hebben. Better safe than sorry.

(Voor wie het interessant vind, het artikel waar het plaatje uit komt vind je HIER.)

Edited by Matung
Zie toelichting Bobby mbt liquid en geleiding

8 minutes ago, Matung said:

Dan vraag je je toch af waarom manufacturers geen opstand randje aan die seal maken om dit tegen te gaan?

Simpel, deze accucellen zijn in eerste instantie bedoeld voor accupakketten waar de cellen vanuit de fabriek opgesloten zitten en eenmaal opgesloten kan er weinig tot niets mee gebeuren.

Nu dat deze cellen los te koop zijn voor de consument worden ze gebruikt op een wijze waar het in eerste instantie niet voor bedoeld is, in principe zijn het geen normale consumenten accucellen, dus waarom zou de fabrikant dat dan aanpassen.

Op mijn VTC5A accu's staat ook : 

Danger do not use outside of battery pack

6 minutes ago, Matung said:

Ook een druppel liquid zou al sluiting kunnen veroorzaken!

Alleen even over deze opmerking;

Imho is dat onwaarschijnlijk. Vapejuice is niet-geleidend en een druppel (zout)water heeft een redelijk hoge weerstand en zal opwarmen en verdampen voordat het echt schade aan kan richten. (Er zijn bv. ook gevallen bekend waarbij een mod is het water is gevallen en na goed drogen gewoon nog functioneren. Hier zijn de accu's niet zijn gaan venten).

Wat wel zou kunnen is, als het niet schoongemaakt wordt, dat het verontreinigingen aantrekt en die na een tijd, een elektrische verbinding maken, maar ook hier is de weerstand hoog en zal de accu leeglopen maar slechts in een zeldzaam geval, gevaarlijk gaan venten en de vervuiling zou behoorlijk gortig moeten zijn.

Dat klopt dat ze daar niet oorspronkelijk voor bedoeld zijn, dat weet ik. Maar dan nog...kleine moeite om ze van zo'n barrière te voorzien zou je zeggen. Wellicht is het lastiger te realiseren als dat ik denk, maar als ik batterijenproducent zou zijn dan zou ik toch willen dat mijn product zo veilig mogelijk de deur uit gaat.

Je denkt er niet te veel over na, maar eigenlijk is dit bij iedere batterij hetzelfde. AA-batterijen kunnen ook gaan venten, als je de + met de - verbindt zonder weerstand ertussen.

On 2-8-2017 at 21:02, Cyber_Huub said:

Dat maak jij ervan terwijl ik in de cynisme modus stond, maar oxideert mij verder ook niet.
Buiten dat blijft het risico zeer ver gezocht, en worden mensen banger gemaakt dan nodig.

Juist! Dat is het. Uiteindelijk mondt het uit in ongefundeerde paniekzaaierij.

Ik heb vanochtend, al was het maar uit pure balorigheid ,een zacht gekookt eitje gegeten en dat was me toch lekker, man.

Heeft helemaal niets met paniekzaaierij te maken, maar met common sense; weten waar je mee bezig bent.

On 8/2/2017 at 9:02 PM, Cyber_Huub said:

Dat maak jij ervan terwijl ik in de cynisme modus stond, maar oxideert mij verder ook niet.
Buiten dat blijft het risico zeer ver gezocht, en worden mensen banger gemaakt dan nodig.

Maar ondertussen.......

On 8/3/2017 at 1:33 AM, Cyber_Huub said:

Doe net als ik.
Neem een blok, en boor een aantal gaten op accudikte.
Accu's met de + naar beneden, problem solved.
Risico van vallen en schade word dan ook gelijk minder.

:tong

On topic maar weer:

Het vakantieproject is gereed.

Het ziet een beetje uit als veel-plastic-voor-weinig-mods en dat is het ook. Maar daar ging het bij deze ufo-dampstandaard niet om. Belangrijkste is, het werkt zoals ik in gedachten had.

Volgende versie zal wel meer ruimte krijgen voor pipe mods, box mods en tankjes.

Tip :meisje 

Mocht je tandpasta uit de sensodyne proglasur serie gebruiken, bewaar dan de doppen, deze zijn erg handig als atty stands (voor >22mmØ atomizers) of als verzamelbakje voor kleine onderdelen tijdens het rebuilden:

6Pg3KIV.jpg 
(hier met de Merlin RTA en een Origen Tiny + 22mm beauty ring)

1 hour ago, Caved said:

20180222_145126.jpg

Dat is toch wat je zelf geprint hebt, die stands

Goed werk en mooi :duim

24 minutes ago, K&H said:

Goed werk en mooi

Dank je, ik kan ze maken als DIY bouwpakket (inmekaar te zetten met een paar druppels secondelijm). Als iemand er ook een wil

kan diegene een PM sturen maar word dan wel volgende week. Kleur van de treetjes kan rood, wit,geel,groen,zwart etc.

Het enige nut dat die fidget spinners nog kunnen hebben:

NPWU8ee.jpg

En je kan er ook een spel mee spelen als je niet weet welke atomizer je wil gebruiken vandaag :zoef