Jump to content

Volt-drop IPV D2 vs eVic VTC mini

Redchilly
 Share

Recommended Posts

Afgelopen week in Oberhausen een IPV D2 meegenomen. De "Stratum look" spreekt me erg aan, en daarnaast heerlijk klein voor onderweg. Zeker als je niet je dure spullen wilt meenemen leek dit me een heerlijke "beater-box".

Echter na een paar dagen in gebruik viel me op dat ik wel erg veel accu's moest wisselen. Gelukkig gaat dit heel makkelijk en ik speel toch graag met mijn mods, maar dit was zo veel dat het op viel. Daarnaast bleek dat zelfs met een net verse accu mijn Vapor Giant GO eigenlijk niet eens de gevraagde volle 65Watt kon leveren (0.5 Ohm coil). Toch maar even een vergelijking gedaan met de eVic VTC mini die ik hiervoor steeds mee had en waar ik deze punten me niet bewust bij waren opgevallen.

Een blik op de accu-indicator zegt voldoende lijkt me, en mijn gevoel uit ervaring blijkt gerechtvaardigd door de enorme accu-loss van de D2. Wellicht is het het board, maar mijn gevoel gaat meer uit naar soldeerwerk en aansluiting van de accu als zwakke punt. Zondag maar eens kijken of er binnenin verbeterpunten zijn om dit op te lossen, want de D2 vind ik er persoonlijk veel "sexy-er" uit zien. (Hoewel de eVic weer heerlijk in de hand ligt, keuzes....  :mmm )

Edited by Karin Spaink
Lay-out
  • Like 2

Je liet het me al zien op de Dampfmesse: de batterijwaarde in de D2 zakte schrikbarend hard zodra je ermee vuurde.

Ik ben benieuwd of je een oplossing vindt voor 't probleem. Mijn 'ik damp nu precies twee jaar niet meer dus ik mag mezelf best een cadeautje geven' VapMod heeft ook zo'n akelige volt drop. Met verse batterijen is het ok, maar later... Man o man. [Of wellicht geeft-ie de resterende capaciteit niet goed weer, dat kan ook nog.]

Edited by Karin Spaink
  • Like 1

Ik heb er eigenlijk geen last van met mijn D2. Ja, de batterij-indicator zakt inderdaad wel als ik vuur, maar ik doe gewoon een hele dag met een accu. Ik gebruik de D2 dan wel in TC mode, ik weet niet of dat verschil maakt.

Maar het is inderdaad een heerlijke mod

Ik heb er eigenlijk geen last van met mijn D2. Ja, de batterij-indicator zakt inderdaad wel als ik vuur, maar ik doe gewoon een hele dag met een accu. Ik gebruik de D2 dan wel in TC mode, ik weet niet of dat verschil maakt.

Maar het is inderdaad een heerlijke mod

Hangt er ook vanaf wat je op de D2 schroeft. Met een single coil build in een erl konigin heb ik er ook niet zoveel last van.

Met een dual coild build in een goblin of velocity daarintegen.....

Maar los van de Volt-drop op hoog vermogen, zoals ik al schreef is het accu verbruik sowieso een issue. 

In vergelijk met mijn andere "beater" (de eVic VTC mini) gaat dezelfde accu met dezelfde tank op hetzelfde vermogen gewoon duidelijk minder lang mee in de D2.

Niet dat het daarmee een slecht apparaat is hoor, in tegendeel, alleen het verschil is dusdanig dat het in dagelijks gebruik gewoon erg duidelijk was. 

Ik gebruik beide mods vooral op het werk. Altijd een volle batterij erin voor ik vertrek en bij thuis komst rond 30% capaciteit over. Dit in power mode op 60W met 0.5Ω stock coils. Het is mij ook opgevallen de schommelingen van de batterij indicator maar omdat na het vuren een normale capaciteit toont vond ik het geen probleem. Ik zal komend 2 dagen de batterijen gaan meten bij thuis komst, mijn damp gedrag op het werk is vrij constant waardoor een idee kan hebben over het batterij verbruik.

Is het niet zo dat bij de Evic in de firmware de accubalk "vast" staat tijdens het vuren en bij de D2 is dit realtime.

Wat je natuurlijk ook moet meten of de afgegeven vermogens van beide mods ook daadwerkelijk 45Watt is.

Nu is het een aanname dat de D2 meer accu verbruikt, maar is dit ook echt zo?

Nu is het een aanname dat de D2 meer accu verbruikt, maar is dit ook echt zo?

Zoals ik al verschillende keren beschreven heb, de test heb ik juist gedaan omdat het verschil in accu verbruik zo groot is dat het opviel.

Voor mij is het geen aanname, maar echt een duidelijk merkbaar verschil in gebruiksduur.

Uiteindelijk zo erg dat ik hem vanmiddag verkocht heb. Iemand wilde hem heel graag hebben, en ik bleef me storen aan het enorme verbruik. 

Redchilly, ik doelde op het feit dat je zei dat de D2 meer accu verbruikt in jouw optiek t.o.v. de Evic.

Waar ik op doelde is, stel de Evic geeft in werkelijkheid geen 45watt maar bijv. 35Watt en de D2 in werkelijkheid 45Watt of meer bij die weerstandswaarde

dan is het dus logisch dat de accu van de D2 sneller leeg is.

Dus meten is weten en vandaar uit de conclusie trekken, er zijn zoveel mods op de markt waarvan het werkelijke vermogen niet of nauwelijks de werkelijkheid benaderen.

Is ook te merken dat die IPV D2 warmer wordt dan andere mods of valt dit mee?

Ik vraag me dit af omdat, tenzij de IPV D2 elektronen morst, de energie ergens naar toe moet verdwijnen en dus wordt die omgezet in warmte (in de behuizing).

Edited by Bobby

Spattex,

Ik begrijp helemaal wat je bedoeld, en nee, ik heb verder geen metingen gedaan op de testbank.

Maar, wat ik bedoel te zeggen is dat ik aanneem wellicht voldoende dampervaring te hebben opgedaan de afgelopen jaren dat ik het verschil tussen 35 Watt en 45Watt meen te kunnen onderscheiden.

Ook 45 of 40 Watt zal wel lukken denk ik :wink

Kort samengevat; uit persoonlijke ervaring, zonder metingen verricht te hebben, constateer ik:

A: dat de accu's in de D2 een (beduidend) kortere gebruiksduur geven dan in bijvoorbeeld de eVic VTC mini.

B: dat de damp ervaring op 50Watt (ja ja, 45Watt gebruikte ik in het filmpje :regels  ) om mijn DotMod RDA opgebouwd met een 0.3 Ohm dual coil,

koeler en minder krachtig aanvoelde op de D2 dan op mijn DNA200, eVic VTC mini of BB-mini (SX 350 mini board).

Tevens leken de wolken kleiner dan op de andere genoemde apparaten, welke constatering is onderschreven door diverse mede dampers.

Dat de in het filmpje gebruikte eVic VTC mini wellicht geen real-time accu indicator heeft zou kunnen,

maar het bevestigd dan toevalligerwijze wel mijn persoonlijke, als mede door anderen geconstateerde, verschil in prestatie ten nadelen van de D2.

Sorry dat ik niet lyrisch ben over de D2 (hoewel juist wel over het design zoals gemeld), en dat ik het vergelijk niet onderbouwd heb met b.v. scoop metingen.

Maar wellicht dat twijfelaars van verschillende mods in dit segment waarde hechten aan een persoonlijke ervaring, daar is mijn post dan ook met name voor bedoeld. 

• Like 3

Meetresultaten volgens Obi:

https://www.youtube.com/watch?v=OkvFT7x5NQw

s4LdARH.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=1G9JVXDhJgo

ihZb0t4.jpg

Mij valt op (ivm voltage drop, niet gemeten) : de gemeten max. output voltage

IPV D2:     7.05 volt

VTC mini: 8.58 volt

Edit: Let wel, bij de grafiek van de IPV D2 staat de lage weerstand boven, bij de VTC mini staat die beneden

Edited by Lurker
  • Like 2

Ik gebruik beide mods vooral op het werk. Altijd een volle batterij erin voor ik vertrek en bij thuis komst rond 30% capaciteit over. Dit in power mode op 60W met 0.5Ω stock coils. Het is mij ook opgevallen de schommelingen van de batterij indicator maar omdat na het vuren een normale capaciteit toont vond ik het geen probleem. Ik zal komend 2 dagen de batterijen gaan meten bij thuis komst, mijn damp gedrag op het werk is vrij constant waardoor een idee kan hebben over het batterij verbruik.

Ik heb geen noemenswaardig verschil gemerkt tussen beide mods. 

Dag 1. IPV D2 / Uwell Crown

Set op 50W, weerstand schommelt tussen 0.53Ω en 0.56Ω. Ook de spanning wisselt, 5.04V / 5.33V.

Rest spanning was 3.8V

Dag 2. Evic Mini / Uwell Crown

Set op 50W, weerstand 0.54Ω, spanning 5.20V. Beide constant.

Rest spanning was 3.85V

Conclusie: Met beide mods een extreem plezierig identiek vape. Hoewel dit geen representatieve experiment is, ben ik even blij met deze mods. De IPV is mooier, de evic heeft een betere display. Over de schommelingen kan je twee dingen denken, de ipv laat de werkelijk metingen zien terwijl de evic dat camoufleert. Of, de ipv software is niet in orde..

Nu kan ik niks zeggen over de levensduur van de batterij, aangezien ik daar te weinig voor damp.

En ik hou van wat koelere damp, dus daar valt ook niet veel over te zeggen.

Wel ben ik eens gaan kijken na het lezen van dit draadje, en met mijn aromamizer rdta erop, dual coil op 55watt trekt ie tijdens het vuren een volle batterij bijna leeg op het schermpje.

Hij word verder niet te warm als ik er een tijdje mee damp, en ik vind het een mooi en fijn modje.

Er is ook altijd wat mee :lol

Op mijn ipv is dat ook goed te zien hoor.. bj vuren gaat de batterij zoef omlaag. . Na het vuren staat die weer op waar die o0 stond. . Ik doe een paar dagen met een batterij.. maar deze gebruik ik dan ook niet de gehele dag.damp er mee o0 30 watt..

Voor mij voldoet die prima aan de eisen wat ik wilde /prijsverhouding is daar dan ook naar..