Jump to content

Een goede Genesis....

Guest
 Share

Recommended Posts

Beste forumbezoekers,

Een paar weken terug, heb ik mij laten verrassen door een mooie tank; de Vape4Me Horizon.

Opvallend was de smaakontwikkeling, en de beheerste, consistente werking.

Dit apparaat heeft mesh rolletjes, in gaatjes, die vervolgens de liquid naar een flinke dot watten transporteerd.

Klopt het dat dit type de zogenaamde "Genesis, of Genny" Atomizers zijn?

Ik wil er graag éen aanschaffen, maar ik krijg nu al jeuk bij de gedachte, dat ik straks die mesh rolletjes met mijn worstevingers in die gaatjes moet frunniken.

Stukken staalkabel (Blackwood) heb ik ook al als transportmiddel gezien, en dat lijkt me ook niks.

De Flash-e-Vapors hebben metalen buisjes, en dat lijkt me al een stuk beter.

Kennen jullie nog meer van dit soort (Genesis?) tanks, die kleine buisjes als transportmiddel gebruiken? Het liefst niet met een makrolon tank. Die zal bij mij niet lang meegaan.

Zou graag zo'n ding erbij willen hebben.

Bij voorbaat dank voor het advies.

Ome Mies.

Genesis tanks zijn iets anders dan tanks die (mesh) buisjes als liquid transport gebruiken.

Bijna iedere tank heeft namelijk liquid transport kanaaltjes, maar meestal zitten die vast in het ontwerp.

In de FeV, Horizon of Taifun GS (I / II / L) zijn deze echter los en dus aanpasbaar van materiaal (mesh / buisje) en verstelbaar,

maar verder dienen ze enkel gewoon voor transport, hetzelfde als in een Kayfun, Vapor Giant of een Taifun GT bijvoorbeeld

Een genesis verdamper werkt niet doormiddel van drukverschil, maar met een open liquid reservoir en een verticale wick.

Deze worden van oorsprong opgebouwd met mesh, hoewel steeds meer ook andere wick materialen (cotton / bamboe garen) gebruiken.

Vandaar dat de build meestal boven de tank wordt geplaatst en de liquid aanvoer ontstaat door capillaire werking (of zwaartekracht indien top-feeding).

De mesh is dan dus niet (enkel) het transport medium, maar tevens de wick, de coil gaat er rechtstreeks omheen.

(vandaar het oxideren van de mesh, anders maakt de coil kortsluiting op de mesh (= metaalgaas) )

De genoemde Blackwood is een beetje een uitzondering, het is een genesis ontwerp die ook ontworpen is voor andere builds (pinoy met name).

Echte genesis verdampers zijn bijvoorbeeld de Kraken, RSST, H-stone plus+, Origen (V2), InAx of SAT22.

Uitzondering is de NextGen (Vapeware mods), deze combineert voor het eerst een genesis ontwerp met een onderdruk principe.

Vandaar dat deze als revolutionair in ontwerp wordt gezien, en in tegenstelling tot een standaard genesis build ook lekvrij is als deze niet verticaal gehouden wordt.

(vanwege het open tank principe zal een standaard genesis build (zeker met mesh) lekken als deze te veel gekanteld wordt)

• Like 2

En de genoemde Taifun GS serie werkt inderdaad op dezelfde manier als de FeV (en dus de Horizon).

Hoewel in de eerste GS ook zo'n build mogelijk is, is het bij de onlangs uitgebrachte GS II pas bekender geworden.

Dit vanwege de populariteit van de FeV en recent de Horizon. 

Maar, sinds vandaag heeft de GS II een grote broer er bij, de GSL.

Zelfde principe, maar dan in de voor Taifun gebruikelijke 23mm ;-) 

2015-08-29%2009.09.19.jpg

En om te laten zien wat een genesis is, hier 3 x een standaard klassieke genesis met rechtopstaande mesh-wick.

(ok, de RSST rechts heeft op dit moment even geen build, gaat morgen eerst even in bad, daarna gaan we die eens opnieuw bouwen)

2015-08-30%2001.01.03.jpg

2015-08-30%2001.01.26.jpg

• Like 2

OK. Duidelijk. Geloof ik.

Maar ik kom toch eerst even langs, voordat ik wat aanschaf.

En verstop dan eerst even die AmberMod.

Geloof niet dat ik dat financieel nog aankan.

Ome Mies.

als je de meshrolletjes 1 maal gemaakt hebt voor je genisis type rta, dan is het feitelijk niks anders meer dan een buisje.

je hoeft ze er zelden uit te halen als je telkens dezelfde liquid gebruikt, maar ook bij schoonmaken blijft het meshrolletje gewoon een staafje.

ik heb lange tijd met een genesis (kraken) rondgelopen en het beviel me altijd goed.

Ik wissel vrij vaak van liquid Rene. Bovendien; wat ik allemaal al niet kwijt heb weten te raken..... Behalve Euries dan.

Ome Mies.

oke als je van liquid wisselt is het wel fijn ook de mesh ff te spoelen ;)

maar ook als je dat kwijt raakt, een meshrolletje is best eenvoudig te maken.

het is hetzelfde als het oprollen van een stukje papier.

als je de maat die je uit het velletje moet knippen eenmaal weet dan is een rolletje maken goed te doen ook met minder handige handen.

ik heb meestal meer moeite met de watten door een coil krijgen dan met het maken of plaatsen van mesh.

Bedankt voor je advies Rene.

Het zal best te doen zijn, na enige oefening. Dus ik houdt de optie gewoon open. Maar het is voor mij een totaal nieuwe techniek, en ik weet nog niet zoveel van deze tanks.

Wat ik wél weet is dat deze, tsja, hobby bijna, behoorlijk in de papieren begint te lopen.

Dus wil ik deze keer geen tank kopen die later tegenvalt.

Daarom ben ik ook zo blij met alle kennis die hier op dit forum aanwezig is.

Ik ga de review van Olieslurper goed in de gaten houden.

Ome Mies.

Het rolletje maken stelt inderdaad niets voor.
Ik gloei een stukje mesh voor, dan rolt het zeer makkelijk.

Het hoeft bij de GS I/II niet meer te doen dan de gaatjes op te vullen.
De meshbuisjes laat je tenslotte rusten op het bedje wickmateriaal.
In mijn geval simpele watten.

• Like 1

Ik heb nu een rolletje chilly cotton als transport in mijn GS II en dat werkt ook prima. De bijgeleverde buisjes werken mijn inziens niet goed omdat de wick, doordat ie nat word van liquid, instort en daardoor de buisjes niet goed aansluiten waardoor er meer lucht in de tank gaat met natte voeten als gevolg. Daarom wil ik nog met mesh rolletjes gaan spelen want die kunnen wat langer zodat ze altijd goed in je wick zitten.

Maar nu met chilly werkt ie ook heerlijk.

Dampfmacher heeft er een mooi filmpje van gemaakt.

http://youtu.be/JlFL818lQYU

Bedankt voor de info Auroortje. Het filmpje heb ik bekeken. Ik heb, bij de door jou aangegeven doorvoertechniek, de term "autodripper" gevonden.

Vraagje; verzuipt hij nu niet?

Ome Mies.