Jump to content
Carla69

Overstap op e-sigaret beïnvloedt medicijnconcentratie

Recommended Posts

bron : https://www.ntvg.nl/artikelen/overstap-op-e-sigaret-beinvloedt-medicijnconcentratie

Overstap op e-sigaret beïnvloedt medicijnconcentratie

Casuïstiek

21-07-2015

E.J.J. (Lisette) Berm, Rianne Ruijsbroek, Anton J.M. Loonen, Kris R. Goethals, Bob Wilffert en Fenneke van Hasselt

Achtergrond

Het cytochroom-P450 type 1A2 (CYP1A2) is verantwoordelijk voor de afbraak van diverse geneesmiddelen, waaronder het antipsychoticum clozapine. Roken van sigaretten geeft inductie van CYP1A2. Hierdoor hebben patiënten die tabak roken een hogere dosering van het geneesmiddel nodig.

Casus

Bij een 34-jarige man werd de dosering clozapine gewijzigd vanwege het vermoeden op een actieve psychose. De serumconcentratie clozapine veranderde echter niet op de verwachte wijze. Het bleek dat patiënt tijdens de doseringswijziging was overgestapt van normale sigaretten op het gebruik van e-sigaretten en vervolgens weer was begonnen met het roken van sigaretten. Dit vormde een aannemelijke verklaring voor de waargenomen clozapineconcentraties.

Conclusie

Bij een overstap van het roken van normale sigaretten naar e-sigaretten valt de inductie van het CYP1A2-enzym weg. Zo’n overgang kan leiden tot een sterke, ongewenste verhoging van de geneesmiddelconcentraties. Hierop moeten artsen alert zijn bij het voorschrijven van geneesmiddelen die afgebroken worden door CYP1A2 en een beperkte therapeutische breedte hebben.

Het hele artikel is na registratie hier te lezen : https://www.ntvg.nl/artikelen/overstap-op-e-sigaret-beinvloedt-medicijnconcentratie/volledig

Ik vind het weer zo'n misleidende titel..

Dampen is in deze context hetzelfde als stoppen met roken of nicotine kauwgum.

Bij alle stoppen met roken moet er op de medicijnen gelet worden, er is niets speciaals aan de e-sig.

Exact Vonck!

In feite zou de mensen die verantwoordelijk zijn voor dit artikel eens de vraag voorgelegd moeten worden waarom het artikel niet gewoon heet: Stoppen met roken beïnvloedt medicijnconcentratie, en waar die nadruk op de e-sigaret vandaan getoverd wordt.

Guest

"ze roken toch nog en dus is er geen verschil" is hun langs alle kanten opgedrongen geworden met propaganda die zelfs de anti-rook-propaganda overtreft, en nu tot hun eigen grote verbazing constateren ze dus wel een groot verschil met effecten gelijk aan stoppen met roken, hoe kan dit als volgens de propaganda "ze toch nog roken"???

Vanuit het oogpunt van de damper is de titel inderdaad misleidend.

Toch is het wel belangrijk om te weten dat het stoppen met roken (dus ook dmv dampen) een effect kan hebben op je medicatie.

Ze hebben klaarblijkelijk vastgesteld dat de overstap van roken naar e-cigaret invloed heeft op de medicijnconcentratie en - oh schrik -  ze noemen de casus "Overstap op e-sigaret beïnvloedt medicijnconcentratie".  Dat roken de medicijnmedicatie beïnvloedt was al bekend en nu hebben ze vastgesteld dat wat dit betreft het gebruik de e-cig afwijkt van roken.

Het ideologische zit in dit geval toch echt weer bij de overspannen lezer. "Overstap roker op e-cigaret goed voor de gezondheid" zou met dezelfde logica dan ook op afkeuring mogen rekenen omdat het eigenlijk moet zijn: "stoppen met roken is goed voor de gezondheid"

Dus als je als roker overstapt op dampen  en bepaalde medicatie gebruikt, kan je dosering -misschien- omlaag: dat is goed nieuws!

@ Donderwolkje

Ik ben beslist geen overspannen lezer, maar de titel  "Roken kan medicijnconcentratie beinvloeden is wel een stuk accurater", nog beter zou zijn: "E-sigaret beinvloedt de medicijnconcentratie niet zoals de tabakssigaret" want bij het dampen wordt er immers geen afbraak waargenomen". De titel van de casus is dus wel degelijk misleidend te noemen.

Als je bepaalde medicatie gebruikt is het goed om te weten dat stoppen met roken (in welke vorm dan ook) effecten kan hebben, overstappen op dampen staat daar los van.

Het artikel is gericht aan zorgverleners, niet aan dampers. Het lijkt mij gewoon nuttige en accurate info.

@ Donderwolkje

Ik ben beslist geen overspannen lezer, maar de titel  "Roken kan medicijnconcentratie beinvloeden is wel een stuk accurater", nog beter zou zijn: "E-sigaret beinvloedt de medicijnconcentratie niet zoals de tabakssigaret" want bij het dampen wordt er immers geen afbraak waargenomen". De titel van de casus is dus wel degelijk misleidend te noemen.

Er is echt helemaal niets misleidends aan. Pas als een krantje of websiteje het oppikt en met die kop pronkt boven een artikel dat poogt het dampen in een kwaad daglicht te stellen, kun je terecht op de kast springen. Overigens heeft die hele casus geen ene moer met pro- of antidampen van doen.

Als je bepaalde medicatie gebruikt is het goed om te weten dat stoppen met roken (in welke vorm dan ook) effecten kan hebben, overstappen op dampen staat daar los van.

Dat weet je toch helemaal niet? Het zou kunnen dat er ook nog een verschil is tussen dampen en niet-dampen-noch-roken. Alleen komt die laatste situatie in de casus niet voor, dus het enige dat niets te zoeken heeft in de titel is "stoppen met roken".

Degene die medicatie voorschrijft weet al dat er een verschil is tussen roken en niet roken. Mocht hij denken dat roken en dampen hetzelfde is, zal hij dus een psychotische damper overdoseren. Erg verhelderende titel dus die gewoon de inhoud dekt van de casus. Niets meer en niets minder.

Je kunt spijkers op laag water gaan zoeken. Nergens voor nodig hier lijkt me.
Het is bekend dat tabaksrook veroorzaakt dat bepaalde geneesmiddelen uit het lichaam sneller dan normaal worden verwijderd. En dat dit in ieder geval gebeurt met een hele rits van antidepressiva, waaronder de in het artikel genoemde.

Ter info: het ging hier volgens de schrijvers er alleen maar om extra op e-sigaret te wijzen in dit geval. Omdat overstappen naar e-sigaretten soms onopgemerkt kan verlopen.

Klopt als een bus en dat was ook erg fijn voor mij.Gebruik nu nog maar 1/4 antipsychotica en voel me daardoor ook 1000 keer beter

(edit Ik ook clozapine)

Perique, ik spring helemaal niet op de kast. Ik vind dit onderzoeksresultaat wetenswaardig en nuttig. Het is wel mijn ervaring dat dit soort titels van onderzoeken in de media verschijnen als schreeuwerige headlines. Daarom had ik dat liever anders gezien. Het zet mensen op het verkeerde been, dat is wat ik bedoel met  misleidend. Ik heb het sec over dit onderzoek en niet over dingen die nog niet onderzocht zijn.

Het enige wat uit het onderzoek blijkt is dat als je op een alternatief voor roken overstapt of stopt dat dat van  invloed kan zijn op de opname van sommige medicatie.

Ik ben het met je eens dat dampers soms door kunnen slaan in het verdedigen van hun favoriete alternatief (die neiging heb ik ook wel), maar in dit geval is het zuiver een (klein) bezwaar tegen een titel die de lading niet goed dekt.

Vind het wel goed geschreven en er moet ook aandacht aan gegeven worden.Het gaat niet over een aspirine.Zelf heb ik geluk gehad dat mijn psygiater er van af wist. 

Je moet het artikel lezen om de titel te duiden, beeldvorming vind grotendeels  plaats door het koppensnellen van titels.

Als je dan al negatief denkt over de esig wordt dat gewoon bevestigd.

De titel van het RIVM onderzoek is er ook zo een : "Damp van de e-sigaret schadelijk voor de volksgezondhied" ...  Nee gaat niet over meedampen, maar dat lijkt wel zo als je al negatief denkt over de esig.

Helemaal met je eens Odo. Ik wist er niets van af en ben er ook niet op gewezen.

Je moet het artikel lezen om de titel te duiden, beeldvorming vind grotendeels  plaats door het koppensnellen van titels.

Als je dan al negatief denkt over de esig wordt dat gewoon bevestigd.

De titel van het RIVM onderzoek is er ook zo een : "Damp van de e-sigaret schadelijk voor de volksgezondhied" ...  Nee gaat niet over meedampen, maar dat lijkt wel zo als je al negatief denkt over de esig.

het is maar de vraag of een koppensneller dat gelijk negatief leest.

maar zelfs al is dat zo dan zou geen enkel artikel die persoon overtuigen.

de kop is volledig neutraal. degene die dat als negatief leest is al een verloren zaak in mijn ogen.

Perique, ik spring helemaal niet op de kast.

Ik zie je er toch zitten :)

Het zet mensen op het verkeerde been, dat is wat ik bedoel met  misleidend.

Zolang ik hier op het forum kom, verbaas ik me over het simplistische wereldbeeld waarmee de community zichzelf opzweept: you're either with us, or against us. (Bush) En als je against us bent, dan ben je dat uitsluitend en alleen om snode redenen.

Afgaande op vooral youtube  filmpjes zijn de Amerikanen hier op ons zó ver vooruit. Ze stralen positiviteit uit, zijn zelfbewust, trots, en als ze kritiseren of vechten voor het dampen dan doen ze dat veel feitelijker, daarmee trefzekerder en met meer ruimte voor nuance. En wij doen het hier met hel-en-verdoemenis profetieën, compleet met absurde historische onderbouwingen en complottheorieën die een karikaturaal beeld* van de werkelijkheid scheppen en daarmee eerder een machteloze apathie voedden.  (* doe ik zelf hier uiteraard ook)

Dat uitsluitend in snode vijanden denken zet mensen op het verkeerde been. Waarmee ik overigens niet  wil zeggen dat het allemaal wel goed komt. Wel dat je je pijlen niet op alles en iedereen moet richten wat against us lijkt te zijn. Je raakt dan namelijk ook potentiële vrienden en schiet zelfs op berichten die zowel niet with us als niet against us zijn.

Ik ben net blij met dit soort berichten: het toont dat dampen (minstens als feit) geaccepteerd wordt én dat het erkend wordt als iets anders dan roken. Merk op de formulering: "gebruik van de e-sigaret (...) en weer begonnen met roken". Net die volstrekte neutraliteit van titel en inhoud is een (minuscuul)  stapje naar acceptatie: het is beyond pro/anti.

Aan Odo is toch duidelijk te merken dat 1/4 van zijn medicatie minder het artikel/onderzoek wel degelijk belangrijk is, voor de mensen die medicatie gebruiken in welke vorm dan ook, lijkt me dat daar voor " ons" Dampers daar voordeel uit te halen valt, net als de positieve berichten voor mensen met Astma of COPD, dit soort instanties die deze onderzoeken verrichten, zouden wel eens mede/voor standers kunnen worden .

Als damper bekijken wij elk bericht en onderzoek hoofdzakelijk vanuit ons eigen standpunt. Tenzij een artikel lyrisch is over het dampen roept de damper al snel dat het elektrisch roken alwéér negatief belicht wordt.

Dit artikel had ook de titel: "e-sigaret gelijk te stellen met niet-roken bij medicijngebruik" maar dat is voor medici misschien een brug te ver.