Jump to content
Zappa

Nieuwe boxmod, maar welke?

Recommended Posts

Nadat mijn SMOK M50 overleden is door liquid die via de 510 connector in het toestel is gelopen, ben ik op zoek naar een nieuwe boxmod. Maar ja, welke dan? Er is zo veel op de markt momenteel.

Waar mijn nieuwe boxmod aan moet voldoen:

- 2x 18650 battjes in parallel;

- minimaal 50W;

- niet te groot formaat;

- batterijen makkelijk te wisselen (liefst met magnetisch klepje of zo).

Waar mijn nieuwe boxmod aan mag voldoen:

- temp control, maar dan wel met NI en Ti;

- liefst nú verkrijgbaar.

Waar ik al mijn oog op heb laten vallen zijn de IPV4, de SMOK X Cube II (nog niet leverbaar) en de Yihi SX Mini M Class (ja weet het, 1 batterij). De IPV4 lijkt mij erg groot en daardoor oncomfortabel in de hand te liggen. Van de SMOK is nog weinig gebruikerreviews beschikbaar, dus ik weet nog niet wat de kwaliteit gaat zijn (en gezien mijn ervaring met de M50 van SMOK...). De Yihi lijkt een tof apparaat, maar erg aan de prijs en met 1 battje lijkt me deze geen lange gebruiksduur te geven op hogere vermogens. Ja ja, allemaal vooroordelen aangezien ik deze allemaal nog niet in real-life gezien heb. 

Dus als ik het bovenstaande verkeerd zie, of als je zowiezo tips hebt voor waar ik naar op zoek ben, post het hieronder. Thanks in advance.

Heb je al gekeken naar de iStick 100 Watt? Zeer goedkoop en direct leverbaar. Qua reviews heb ik me er nog niet in verdiept.

Dna40 is geen optie? Daarmee maak je de keuze wel wat groter, e-square, vt-40, hana one

mijn vaperflask (dna40) doet bijna al mijn werk hier... ok ik zit niet hoog in de wattage...

wat het hem doet is de manier waarop die in mijn hand ligt en de plaatsing en soort van de button...

de ergonomie lijkt me naast de tech-spec's en de duurzaamheid ook een belangrijk criterium.

Heb je al gekeken naar de iStick 100 Watt? Zeer goedkoop en direct leverbaar. Qua reviews heb ik me er nog niet in verdiept.

Nee, nog niet. Deze lijkt nog niet zo lang op de markt te zijn? Ik zie nog niet veel reviews voorbij komen.

Hij lijkt qua afmeting niet onder te doen voor de IPV, klopt dat? Ik krijg ook nog geen duidelijkheid over of de batterijen parallel of in serie staan. Dit zou een interessante optie kunnen zijn.

Dna40 is geen optie? Daarmee maak je de keuze wel wat groter, e-square, vt-40, hana one

DNA40 gaat toch maar tot 40W?

mijn vaperflask (dna40) doet bijna al mijn werk hier... ok ik zit niet hoog in de wattage...

wat het hem doet is de manier waarop die in mijn hand ligt en de plaatsing en soort van de button...

de ergonomie lijkt me naast de tech-spec's en de duurzaamheid ook een belangrijk criterium.

De Vaporflask vind ik nog steeds erg mooi om te zien. Maar qua prijs vind ik hem ook nog steeds erg 'overpriced'. Dus nee, toch maar niet.

Kan de E square aanbevelen. 2 dagen op een setje batterijen. Met Freakshow mini met dual coil op 0.6 ohm.d4759e7f24156c3c5cef8cb54eecc06f.jpg

Nah, 40W (DNA40).

Regulated mod met parallel baterijen? Zijn die er ook?

Regulated mod met parallel baterijen? Zijn die er ook?

Ja, toch wel? Ik weet niet meer waar, maar ik heb er tenminste eentje voorbij zien komen waar je een of twee batterijen in kon doen (nee, niet de nieuwe Hana, het was een andere weet alleen niet meer welke). 

Ah, ok. Dus mods met een lagere vermogen waar max 4.2V input is nodig. Maar we (my bad) raken off topic. :)

Thx.

Ah, ok. Dus mods met een lagere vermogen waar max 4.2V input is nodig. Maar we (my bad) raken off topic. :)

Thx.

Nou, toch niet geheel off topic. Want als parallel alleen voorkomt bij mods met 'lagere vermogens' dan klopt mijn aanname (met parallele battjes kun je ook op hoog vermogen dampen) niet en zoek ik dus naar een speld in een hooiberg, terwijl de hooiberg niet bestaat.

Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd of er box mods zijn die richting 100W gaat mét parallelle batterijen, of dat deze allemaal in serie staan omdat anders het vermogen niet geleverd kan worden.

Het probleem bij hoog vermogen zit hem in de combinatie van Voltage en Ampères. Het aantal Watts (het vermogen) bereken je door het Voltage te vermenigvuldigen met de Amperes. Bij parallel schakeling wordt je voltage nooit hoger dan 4.2V. Je hebt dan dus idioot veel Ampère nodig om een hoog wattage te krijgen. Daarom schakelt men dan vaak in serie.

Het probleem bij hoog vermogen zit hem in de combinatie van Voltage en Ampères. Het aantal Watts (het vermogen) bereken je door het Voltage te vermenigvuldigen met de Amperes. Bij parallel schakeling wordt je voltage nooit hoger dan 4.2V. Je hebt dan dus idioot veel Ampère nodig om een hoog wattage te krijgen. Daarom schakelt men dan vaak in serie.

Maar met 2 batterijen parallel, die bijvoorbeeld 25A per stuk kunnen leveren, kan ik uitgaande van bijvoorbeeld 100W:

P = I * U ==> I = P/U = 100/4.2 = 24A

toch makkelijk mijn vermogen halen? Mits ik laag in de Ohms blijf natuurlijk. Voor de batterijen (2 parallel) is dat kinderspel, want ze leveren per stuk dan slechts 12A. Of zie ik nog iets over het hoofd?

Ik moet er ook bij zeggen dat ik een beter gevoel heb bij parallel geschakelde batterijen dan bij serie geschakelde. Dat speelt ook mee in mijn overweging op zoek te gaan naar juist een box mod waar de twee batterijen parallel geschakeld staan.

Doorgaans wordt 60Watt als maximum aangehouden bij 4.2 Volt ingangspanding (single of parallel)

Kijk b.v. naar YiHi chips, 60 Watt (of tegenwoordig 75watt na update) en dubbele (120 / 150 Watt) bij serie schakeling.

Optie is dan een unicorn die op dit moment even niet gemaakt wordt, de BB-king van BB-mods.

Is uitgevoerd met een SX mini chip en een dubbele accu-cartridge voor parallel of series.

(TC functie is uitgeschakeld bij serie gebruik, vandaar dat deze mod de optie heeft met verwisselbare cartridge voor dual 18650 accu's)

Weliswaar op één batterij, maar ik beveel hem toch graag aan: Sigelei 75W TC. Gewoon een extra batterij los meenemen. Hij is makkelijk te verwisselen door maar liefst 2 magneetklepjes :-)

Weliswaar op één batterij, maar ik beveel hem toch graag aan: Sigelei 75W TC. Gewoon een extra batterij los meenemen. Hij is makkelijk te verwisselen door maar liefst 2 magneetklepjes :-)

Dit is ook een leuke en voor een aardige prijs. Als ik niets anders vind, met 2 batterijen, dan is dit een goed alternatief.

Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd naar hoe zo'n istick 100W of IPV4 in de hand aanvoelt, gezien de grootte van deze mods. Iemand die daar iets over kan vertellen of laten zien middels een foto?

Ik heb zelf een goede Flask Clone besteld. Voor mij een alternatief als mod ernaast, met 2 batterijen. Ideaal

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk

dan zou ik gaan voor de sigelei 150 watt daar zit alles op wat je er op moet hebben alleen groot?, met 2 18650 batterijen kun je nu eenmaal gaan kleine mod kopen moet wel passen lijkt me maar zelf ben ik al maanden vol lof over de sigelei gewoon een no nonsense apparaat doet wat ie moet doen en je kan zelf nog het 1 en ander aan passen aan wattage dus dit is dan mijn tip....succes met je keuze

post-5107-0-70185900-1437299475_thumb.jp

Misschien kan ik het je nog wat lastiger maken +e33

De SOAR T120 van Vaptio. Deze is qua styling weer eens wat anders. 2X18650. Niet erg breed (wel wat aan de lange kant), max. 120 Watt en TC (alleen met NI200, niet met Ti. helaas), eenvoudig batterijen verwisselen (sluiting kwart slag draaien en batterijen komen eruit) en werkt tot nu toe prima en is extreem simpel te bedienen. Geen gezeur met menu's. Ding herkent zelf of je NI200 of iets anders gebruikt en dan kun je of de temperatuur, of het vermogen instellen.