Jump to content
Carla69

Rookvrije stranden in Frankrijk

Recommended Posts

Nou is mijn Frans erg slecht, dus ik heb deze tekst even door de vertaal machine gegooid.

bron:  http://www.rtbf.be/info/monde/detail_les-plages-sans-tabac-se-multiplient-en-france?id=9033365

Les plages interdites à la cigarette se multiplient en France. La ville de Nice avait été la première en 2012 à inaugurer une plage de ce type. Depuis trois ans, Cannes, Saint-Malo ou encore Biarritz ont à leur tour interdit la consommation de tabac sur certaines plages pour des raisons de santé publique. Un phénomène qui n'a pas encore touché la Côte belge.

Plusieurs cités balnéaires d'envergure comme Nice, Biarritz, Ouistreham ou Porto Vecchio (Corse) ont elles aussi réservé des portions de plage interdites à la cigarette, répondant ainsi à l'appel de la Ligue contre le cancer, qui avait lancé l'initiative "Plage sans tabac".

Le phénomène touche aussi des villes de l'intérieur comme Saint-Quentin, Rodez ou Cublize qui ont banni la cigarette de certains plans d'eau récréatifs.

L'action se veut surtout sensibilisatrice, mais des amendes de quelques dizaines d'euros sont prévues pour les récalcitrants. Outre la disparition de fumées désagréables et nuisibles, le public semble apprécier la propreté des plages sans mégots.

Certains pays comme l'Australie vont encore plus loin avec une interdiction quasi totale sur les plages publiques et des amendes conséquentes en cas d'infractions. Le tabac banni des plages et des espaces récréatifs est aussi une réalité aux Etats-Unis et au Canada.

Na google translate (en aanpassingen van mij)

Stranden met roken verboden worden steeds meer in Frankrijk. De stad van Nice was de eerste in 2012 met een rookvrij strand.  Na drie jaar volgen Cannes, Saint-Malo of Biarritz die het roken verbieden om redenen van volksgezondheid. Een fenomeen dat nog niet de Belgische kust heeft bereikt.

Verschillende grote kustplaatsen, zoals Nice, Biarritz, Ouistreham of Porto Vecchio (Corsica) hebben ook uitgestrekte strand gesloten voor sigaretten, waarmee zij reageren op de oproep van de Liga tegen kanker, die het initiatief gelanceerd "Strand zonder tabak".

Het fenomeen heeft ook invloed op het binnenland steden zoals Saint-Quentin, Rodez of Cublize die roken in sommige recreatieplassen verbieden.

De actie richt zich vooral sensibiliserend, maar boetes van een paar euro zijn gepland voor recalcitrant. Naast het verdwijnen van de onaangename en schadelijke dampen, lijkt het publiek te genieten van schone stranden zonder peuken.

Sommige landen zoals Australië gaan zelfs nog verder met een bijna totaal verbod op openbare stranden en aanzienlijke boetes voor overtredingen. De verboden tabak stranden en recreatiegebieden is ook een realiteit in de Verenigde Staten en Canada.

Guest

Een van de pestmaatregelen van onze Sinister van Volksgezondheid die niets meer te maken hebben met het beschermen van de gezondheid. In feite verandert er niet zo veel, het blijft aan de gemeentes om te bepalen of stranden, bushokjes, parken, e.d. al dan niet rookvrij zijn, alleen is er nu een nationale wet die boetes oplegt en kan de staat er nu ook aan gaan verdienen. Rokers zullen dan ook 1 meter naast het afdak van open bushaltes moeten roken; een zeer dunne lijn tussen sensibiliseren en pesten. Zelfs het peukenargument gaat bij dampen niet op maar de eerste dampverboden zijn in dezelfde wet ook aangekondigd met als enige motivering dat 'passieve damp weliswaar volledig onschadelijk is voor de volksgezondheid' maar dat 'de handeling verleidelijk is en aangeeft tot een groep te behoren' (sic.).

Zelfs het peukenargument gaat bij dampen niet op maar de eerste dampverboden zijn in dezelfde wet ook aangekondigd met als enige motivering dat 'passieve damp weliswaar volledig onschadelijk is voor de volksgezondheid' maar dat 'de handeling verleidelijk is en aangeeft tot een groep te behoren' (sic.).

Waarschijnlijk heeft men inmiddels in de gaten dat de demonisering van het elektrisch roken niet gaat lukken,

dus gooit men het maar over deze boeg!

De argumenten worden steeds lachwekkender maar ze komen er blijkbaar toch mee weg...

patat.gif

Ach, jaren geleden waren ook reeds honden verboden op diverse stranden, maar veel honden vinden 't hartstikke leuk om over het strand te rennen en in zee te zwemmen.
Gelukkig heeft het grootste deel van de bevolking daartegen totaal geen bezwaar.

De politieagenten (in burgerkleding) geven hun honden op het strand waarschijnlijk ook gewoon lekker de vrijheid.

En gelukkig dampen we,dus dat kan mooi op de Franse stranden.

Is alleen voor rokers boeiend nieuws.

En gelukkig dampen we,dus dat kan mooi op de Franse stranden.

Is alleen voor rokers boeiend nieuws.

Ik zie anders nog wel een toekomst voor een dampverbodje dat gelijk opgaat met een rookverbodje.

Zou wel eens boeiender kunnen zijn dan je denkt.

Ik kom in Frankrijk veel meer dampers dan rokers tegen.

Is al zoveel gewoner dan in Nederland.

Denk dat er op een buiten dampverbod een hoop weerstand komt.

De demonstraties zijn daar ook al veel groter als hier,meer opkomst in ieder geval.

Ja de demonstratiebereidheid van de Fransen is alom bekend.

Maar ellende moet je volgens mij zo dicht mogelijk bij de bron aanpakken.

Rookverbod in de buitenlucht vind ik echt meer dan schandalig, maar als lieden van ANR e.d. ooit hun zin krijgen.... brrr!

Yep.

En als ze het roken op stranden willen verbieden, geldt dat natuurlijk ook voor kampvuurtjes en barbecue's, zelfs verboden in je eigen tuin, want de buren kunnen er last van hebben.

Kerstbomen verbranden op het strand, zoals in NL gebruikelijk is, zal ook verboden worden, net als het zelf afsteken van vuurwerk.

Ik kom in Frankrijk veel meer dampers dan rokers tegen.
Is al zoveel gewoner dan in Nederland.

Ja, dat ondervond ik reeds vanaf zomer 2008. Niemand keek raar op, iedere kelner of serveerster wist ook meteen wat het was,

waardoor ik overal mocht dampen.

Misschien was de e-sig toen al op de Franse t.v. uitgebreid besproken, of via krantenartikelen de hemel in geprezen.

Guest

Nee hoor, ik ben in 2008 naar Frankrijk verhuisd, je hoeft niet verder te zoeken.

LVD, waardoor waren de Fransen dan destijds al zo goed op de hoogte, in tegenstelling tot de Nederlanders die er nu vaak nog steeds niks van begrijpen?

Ach, waar maken we ons druk over....

Over het feit dat je erop kunt wachten dat alle rookverboden eveneens voor dampen gelden.

De stoomboot van Sinterklaas zal ook verboden worden.

..............De stoomboot van Sinterklaas zal ook verboden worden.

Het scheelt nog maar weinig.