Jump to content

TC, Nikkel, hoe (on)veilig is het eigenlijk?


lageveld

Recommended Posts

Kanthal is best bruikbaar als je maar nauwkeurig genoeg kan meten en dat kunnen de huidige chips wel. Het probleem is echter dat als je de huidige TC methode gebruikt (wat Innokin doet), er wel een paar uitdagingen zijn. Zo zullen een hoop atty's er niet geschikt voor zijn en kun je niet subohmen maar moet je aardig hoogohmige wikkelingen bouwen. Ik ben benieuwd welke slimmigheden Innokin hiervoor bedacht heeft.


 


Hier de cijfertjes:


We willen op 220°C dampen, dat is een Δt van 200°C


FeCrAl (Kanthal) heeft een ΔR/t van ~0,4% /100°C


Voor de meetfout gaan we er even van uit dat de overgangsweerstanden (contactovergangen en metalen van de atty) variëren met 0,001 Ω = 1 milliΩ


 


FeCrAl wikkeling van 3 Ω kalibreren op 20°C. nu is  Î”R/t = 0,012 Ω/100°C. Opwarmen naar 220°C: meetfout = 200/0,012 x 0,001 = 16,6°C


Lagere weerstand van de wikkeling:


2 Ω: meetfout 25°C


1 Ω: meetfout 50°C


0.5 Ω: meetfout 100°C


en om de door Innokin geclaimde nauwkeurigheid te halen van 5°C heb je dus een FeCrAl wikkeling nodig van 10 Ω


 


Vergelijk:


Ni200 wikkeling van 0,1 Ω: meetfout = 200/0,062 x 0,001 = 3,2°C


Ti wikkeling van 1 Ω: meetfout = 200/0,38 x 0,001 = 0,5°C


  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hoop niet dat we naar een "coil" van 10 Î© hoeven...


Laten we Innokin voorlopig (tot het tegendeel bewezen is) het voordeel van de twijfel geven...

Link to comment
Share on other sites

Hoop niet dat we naar een "coil" van 10 Î© hoeven...

Laten we Innokin voorlopig (tot het tegendeel bewezen is) het voordeel van de twijfel geven...

:nee                                               :nee                                                                    :nee

Link to comment
Share on other sites

@Bobby

Innokin heeft ws een algoritme ontwikkeld dat alle kleinste weerstand variaties waarneemt en de volgend regulerende stap voorspelt. Dit zou mogelijk moeten zijn na intensief testen en verzamelen van data. 5% accuracy lijkt mij niet dat wonderlijk.

(Ik roep maar wat) [emoji55]

Sent from my SM-G850F using Tapatalk

Edited by dew
Link to comment
Share on other sites

@dew


Je hebt het over het waarnemen van de "kleinste temp variaties"...


Ik neem aan dat je "weerstand-variaties" bedoeld...


Link to comment
Share on other sites

@dew

Je hebt het over het waarnemen van de "kleinste temp variaties"...

Ik neem aan dat je "weerstand-variaties" bedoeld...

Inderdaad, als ze de temperatuur konden meten waren we klaar.

Ik pas mijn post even aan.

TY.

Link to comment
Share on other sites

Temperatuur meten lijkt een haast onvermijdelijke ontwikkeling... Toch???


Zal gevolgen hebben voor de huidige generatie verdampers...


Misschien een infrarood sensor (buitenom geplugd naar de mod)???

Link to comment
Share on other sites

@Dew
De regelelektronica kan geen onderscheid maken tussen de ΔR/t van de Kanthalwikkeling en de ΔR die veroorzaakt wordt door het metaal en de contactweerstanden van de atty. De regelelektronica meet immers vanaf de 510 aansluiting dus kan hiervoor niet compenseren.

 

Tenzij Innokin eoa slimmigheid heeft bedacht die ik over het hoofd zie (wat heel goed mogelijk is) is er de mogelijkheid om de extra ΔR/t (van het metaal tussen de 510 en de wikkeling) en de extra weerstand (van de contactovergangen), als een constante in het regelalgoritme meenemen. Deze is enigermate constant maar verschilt per atty dus ik vermoed dat voor Kanthal alleen de Innokin iTC atty gebruikt zal kunnen worden.

Bij andere atty's op de Innokin iTC zal TC op Kanthal waarschijnlijk wel werken maar dan is de temperatuurweegave van de mod slechts een relative aanduiding.

 

Blijft wel het probleem met Kanthal dat de kleinste variatie in contactweerstand in de atty (ook de iTC Atty), een grote meetfout veroorzaakt (bij 'normale' wikkelingen tussen 1 - 2 Ω).

Dit is bv ook wat er gebeurt bij de Evic VT (met Ni200/Ti) en waarom de mod dan geen TC wikkeling denkt te zien en in VW mode springt.

 

Het is zo dat hoe lager de ΔR/t van het materiaal van het wikkeldraad, hoe hogere weerstand van de wikkeling moet zijn om de invloed van de variatie in contactweerstand van de atty te minimaliseren en voor Kanthal ga je voor de weerstand dan de dubbele cijfers in.

 

Ik ben dus benieuwd of Innokin hiervoor een slimmigheid heeft bedacht (of dat in de praktijk de factor slechts een fractie van die 1mΩ is die ik gebruik)

Link to comment
Share on other sites

Even een losse opmerking...


Indien de weerstand van de atty gemeten wordt (zonder coil... en idd geen idee hoe)...


Deze "AttyConstante" zou dan in een algoritme meegenomen kunnen worden...


Zou het dan mogelijk zijn een (betere) meting voor kanthal te doen???


Bovenstaand uiteraard ongehinderd door enige kennis geschreven...


Link to comment
Share on other sites

Even een losse opmerking...

Indien de weerstand van de atty gemeten wordt (zonder coil... en idd geen idee hoe)...

Deze "AttyConstante" zou dan in een algoritme meegenomen kunnen worden...

Zou het dan mogelijk zijn een (betere) meting voor kanthal te doen???

Bovenstaand uiteraard ongehinderd door enige kennis geschreven...

Goede gedachte want die "AttyConstante" is precies waar ik het over heb in de 2e alinea. Blijft het probleem van alinea 3.

Link to comment
Share on other sites

Wordt het dan een kwestie van zeer precies meten???


Of zou een daadwerkelijke temperatuur meting (ir door glazen/pyrex tank???)


mogelijk kunnen zijn???

Link to comment
Share on other sites

Of de damp de meting met IR verstoord weet ik niet...


Je zou natuurlijk de temp van de damp kunnen nemen als variabele...


Het lijkt me een mogelijkheid die het onderzoeken waard zou kunnen zijn... 


Link to comment
Share on other sites

Dit gegoogled: "Warmtebeeldcamera's registeren beelden in volledige duisternis, bij dichte mist, op grote afstand en door rook"


Dus het zou idd een mogelijkheid zijn. Hiervoor zou je een sensor in de atty met aparte aansluiting moeten bouwen. Imho is twee extra draadjes (die vierpuntsmeting) toch minder omslachtig/stroingsgevoelig.


Link to comment
Share on other sites

Ben het helemaal met je eens (de vierpuntsmeting)... maar om 


alles een beetje compatibel te houden zou een IR meting (door


een glazen/pyrex tank) een additief zijn op bestaande atty's...


Imho zou dat mbv BT kunnen...


Link to comment
Share on other sites

Ik heb een test isub tc tank gezien en het lijkt op de gewone isub g met een extra sectie boven de afc. Dat zou de plaats kunnen zijn waar een temperatuur sensor wordt behuisd (thermistor, LM35?). Of misschien zal die zijn geïntegreerd in de coilhead.. wie weet?!

Het is iig zeer interessant jullie theorieën te lezen. [emoji4]

http://m.imgur.com/B4vGBtA

Link to comment
Share on other sites

@dew


Dat zou de aankondiging van Innokin kunnen bevestigen... 


 


Zou dat overigens niet mogelijk zijn???


Mbv een thermistor te sturen op temp/weerstand voor de coil???


Link to comment
Share on other sites

Ijoy claimed met de Asolo 200W ook TC met Kanthal te doen met de huidig beschikbare atty's: https://www.vapor-hub.com/product/ijoy-asolo-200w-box-mod/


 


Wel op de relatieve manier:


  • A. In the wattage, set up mode to choose the flavor you like after several puffs.
  • B. Enter the temperature control mode and it will keep your favorite flavor in the memory. This will not only offer the user the best taste, but the user can also vapor it without worrying that it will burn the coil.
  • C. The ASOLO has a special, unique function which reminds the customer to refill their e-liquid as soon as the e-liquid is finished

Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk werkt en of de opwarming van de atty geen roet in het eten gooit.


Stel je zoekt even, al dampende, naar de goede instelling en klikt die dan vast. Nu is de atty warm en de metalen en contactovergangen ook en hebben de laatste 2 een bepaalde ΔR. Nu leg je hem een tijdje weg en als alles op kamer temperatuur is, begin je weer te dampen. Nu is de ΔR van de metalen en contactovergangen anders en krijg je dus een afwijking. Deze afwijking wordt kleiner naar mate de atty weer op temperatuur komt, maar is er in het begin wel en met Kanthal hebben kleine variaties, grote gevolgen voor de afwijking van de temperatuur (bij 'normale' coilweerstanden). Hopelijk valt dit in de praktijk allemaal mee.


 


Wachten we de reviews af.


Link to comment
Share on other sites

@Bobby


Veelbelovend, hoewel ik ook nog wat "onbevredigende" "beren" op de weg zie...


Zoals voorgesteld... we wachten de reviews af...


Link to comment
Share on other sites

Guest UGL210130

Vraagje. Zijn NI200 en Ti uitwisselbaar op elke TC mod? M.a.w.: als de mod-fabrikant het heeft over gebruik van NI200 maar niet over Ti, is Ti dan toch te gebruiken?


Link to comment
Share on other sites

TC werkt binnen soft- en hardwarematig ingestelde grenzen...


Theoretisch kun je Ti misschien misschien zelfs werkend


krijgen door te "spelen" met de TC...


Of dit verstandig is???


Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...