Jump to content

Wetsvoorstel implementatie TPD in Tabakswet


Marcel

Recommended Posts

Wat losse opmerkingen:


 


2012 : 0.5%


2013 : 1%


2014 : 2%


2015 : 4%


 


Dat gaat de goede kant uit.


 


Verder het is een wetsvoorstel, dat nog geamendeerd kan worden. Werk aan de winkel voor Acvoda en Esigbond om eens een lijst te maken van alles wat verbeterd moet worden. Je moet er bij die oefening wel van uitgaan dat de TPD onvermijdelijk geïmplenteerd moet worden(*). Eens we de lijst van fouten en onnauwkeurigheden hebben opgesteld: iedereen weer zijn pen in om de verkozenen te overstelpen met reacties. (het is op europees niveau gelukt om steun te vinden in het parlement met minder dan 4% dampers op europees niveau in 2013).


 


(*) Dit houdt niet in dat we die TPD aanvaarden en goedkeuren; maar het is een loopgravenoorlog, meter per meter winst boeken; en dat doen we traag en uiterst frustrerend; maar we gaan telken male vooruit, we zijn nog nooit achteruit gedrongen.

Link to comment
Share on other sites

Verder het is een wetsvoorstel, dat nog geamendeerd kan worden. Werk aan de winkel voor Acvoda en Esigbond om eens een lijst te maken van alles wat verbeterd moet worden.

Geen moeilijk gedoe. De e-sig is een genotmiddel als cafeïne of cafeïne-vrij,  en hoort dus niet in de TPD.

Artikel 20 schrappen.

Link to comment
Share on other sites

Mijn excuses als ik hiermee off-topic reageer:

Naar aanleiding van een eerder bericht van mij op dit draadje, heb ik een draadje gemaakt met wat hersenspinsels. Wellicht draagt dat iets aan het bereik bij?

http://www.dampforum.nu/index.php?/topic/26848-Actie-hulp-bereik-dampers-vergroten

Goed idee! dan kunnen we hier verder praten over de pijnpunten in de wet,kijken waar deze verder gaat dan de TPD vereist, en speculeren over de gevolgen.

Link to comment
Share on other sites

Goed idee! dan kunnen we hier verder praten over de pijnpunten in de wet,kijken waar deze verder gaat dan de TPD vereist, en speculeren over de gevolgen.

 

Het gebrek aan eensgezindheid en de rijkwijdte van onze hulpkreten afgesplitst naar dit topic : http://www.dampforum.nu/topic/26874-geensgezindheid-wetsvoorstel-implementatie-tpd/

 

Hier graag ontopic verder, zoals Vonck verzoekt.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hoorde van mijn "local dealer" dat hij al slachtoffer van een "BOA-razzia" is geweest...


Vond zijn verhaal redelijk stuitend... zelfs als ik het gebruik van analogieën en krachttermen


tot de helft reduceer...


Termen als: "Ik kreeg het gevoel dat er kalashnikov's in mijn vitrine lagen i.p.v. dampartikelen..."...


 


Overigens ook meteen maar een "eureka" moment... Alle dampartikelen moeten in de verpakking


blijven omdat de BOA's anders niet vast kunnen stellen of ze binnen (of buiten) de AMvB vallen...


 


Verpakkingen met een aanduiding over de inhoud (te veel/hoog dus) werden meegenomen...


Uitgestalde tanks (Kayfun, Subtank plus, Aspire...) werden ongemoeid gelaten...


Schijn(blijk)baar is er een stevig gebrek aan kennis bij de "inspecteurs"...


 


Mij lijkt dat een beetje jurist dus "gehakt" zou kunnen maken van de opgelegde boetes 


al was het maar door willekeur van het in beslag nemen en het uitvoeren van "wetgeving"


zonder (of met onvoldoende) kennis van zaken... 


Link to comment
Share on other sites

Hoorde van mijn "local dealer" dat hij al slachtoffer van een "BOA-razzia" is geweest...

Vond zijn verhaal redelijk stuitend... zelfs als ik het gebruik van analogieën en krachttermen

tot de helft reduceer...

Termen als: "Ik kreeg het gevoel dat er kalashnikov's in mijn vitrine lagen i.p.v. dampartikelen..."...

 

Overigens ook meteen maar een "eureka" moment... Alle dampartikelen moeten in de verpakking

blijven omdat de BOA's anders niet vast kunnen stellen of ze binnen (of buiten) de AMvB vallen...

 

Verpakkingen met een aanduiding over de inhoud (te veel/hoog dus) werden meegenomen...

Uitgestalde tanks (Kayfun, Subtank plus, Aspire...) werden ongemoeid gelaten...

Schijn(blijk)baar is er een stevig gebrek aan kennis bij de "inspecteurs"...

 

Mij lijkt dat een beetje jurist dus "gehakt" zou kunnen maken van de opgelegde boetes 

al was het maar door willekeur van het in beslag nemen en het uitvoeren van "wetgeving"

zonder (of met onvoldoende) kennis van zaken... 

En nu?

Wat gaat zijn reactie worden op deze inval/controle/ noem het maar wat?

Link to comment
Share on other sites

D_D: "Alle dampartikelen moeten in de verpakking blijven omdat de BOA's anders niet vast kunnen stellen of ze binnen (of buiten) de AMvB vallen..."


 


Dit snap ik niet helemaal, ben ik blond......?


Link to comment
Share on other sites

Mij lijkt dat er bedoeld wordt dat er op de verpakking informatie hoort te staan zoals inhoud, sterkte (mg/%)....

Alsof men dat niet kan vaststellen zonder dat dit in de verpakking zit... Daarbij zijn de boa's van de Warenautoriteit ook niet zomaar boa's die je bijv. bij gemeente (handhaving) e.d. ziet rondlopen. Deze laatsten kunnen vaak nauwelijks een pen vasthouden, laat staan normaal schrijven. De medewerkers van de Warenautoriteit zijn echter wel degelijk geschoolde medewerkers...

Heel eerlijk.... Geloof ik hier dus niet zo in maar lijkt mij dit meer een soort van 'broodje aap verhaal'. Zolang je namelijk niet verkoopt aan personen waar je niet aan mag verkopen is er toch nog geen strafbaar feit gepleegd !? Daarnaast is het in de verpakking laten zitten nog steeds niet verplicht...

Edit: Tenzij inbeslagname het gevolg zou zijn van bijv. verkoop aan jongeren, maar dat is dan alleen maar toe te juichen...

Een zaak hier in de buurt (niet op dit forum) waar men óók dampgerelateerd spul verkoopt hoorde ik een tijdje terug ook tegen een klant vertellen dat men sommige spullen niet meer verkocht omdat deze ivm wetgeving en dus vanwege "gevaar voor (volks) gezondheid" in beslag waren genomen...

Nadat ik vroeg of ik het PV eens mocht zien omdat dit van belang kon zijn voor de dampwereld had men opeens geen tijd (nauwelijks een klant binnen) en lulde er gauw overheen.

Heb de geïnteresseerde klant toen wat adressen gegeven waar ze beter konden kijken voor hun damp artikelen waarna ik 'vriendelijk' verzocht werd de zaak te verlaten...

Link to comment
Share on other sites

@jon


Beetje kromme zin, geef ik toe.... was meer bedoeld om aan te geven dat de kennis


niet ver genoeg reikte om zonder duidelijke beschrijving van de inhoud (van het product) 


tot inbeslagname over te kunnen/durven gaan...


 


@Tony


Schijnbaar is het geoorloofd om te oordelen over BOA's van alle instellingen behalve van de Warenautoriteit???


Hoop dat er geen dampende gemeente BOA's meekijken...


Wil de betreffende "shop-uitbater" niet betichten van stemmingmakerij, of erger liegen...


 


De manier waarop het een min of meer "crimineel" karakter dreigt te krijgen, is bedroevend...


 


@John Leeuwis


Geen idee wat er gaat gebeuren...


Als ik meer hoor zal ik daar verslag van doen...


Link to comment
Share on other sites

Ik snap het niet. Want iedereen mag het toch in bezit hebben, en zelfs bestellen, ook als bedrijf . Maar je mag dat toch alleen aan buitenlanders verkopen? Ik bedoel daarmee de tanks groter dan 2 ml en liquids meer dan 10ml per flesje.

Dus wat dan verpakkingen meegenomen door BOA?. Die zou ik terugeisen. Het is toch al helemaal niet verboden om verpakkingen te hebben lijkt me. Ook niet als je die verpakkingen aan Nederlanders wilt meegeven.

Link to comment
Share on other sites

@Tony

Schijnbaar is het geoorloofd om te oordelen over BOA's van alle instellingen behalve van de Warenautoriteit???

Hoop dat er geen dampende gemeente BOA's meekijken...

Wil de betreffende "shop-uitbater" niet betichten van stemmingmakerij, of erger liegen...

 

De manier waarop het een min of meer "crimineel" karakter dreigt te krijgen, is bedroevend

Ik oordeel nergens over ik stel alleen feiten vast...

Voor medewerkers van de Warenautoriteit gelden heel andere criteria dan bijv. gemeentelijke handhavers (die vaak vanuit een soort van 'Melkert-banen' constructie te werk werden gesteld. Beetje vergelijkbaar met wat nu in de beveiliging gebeurt. Overtollige 'sociaal-werkplaats' medewerkers worden omgeschoold tot beveiliger en wat dat dan inhoud kun je je misschien wel voorstellen). Maar ook bij deze laatste (gemeentelijke handhavers) is groot onderscheid waarneembaar.

Ik wil deze Shop-uitbater ook zeker niet betichten van stemmingsmakerij en/of liegen, maar ik weet bijna zeker dat het nooit gebeurt is zoals jij het vertelt/beschrijft. Waar de communicatie mis ging, hetzij bij de eigenaar die het jou verteld heeft, hetzij bij de 'messenger'... Geen idee.

Link to comment
Share on other sites

De medewerkers van de Warenautoriteit zijn echter wel degelijk geschoolde medewerkers... Geschoold is niet hetzelfde als verstand hebben van alle soorten dampspullen en wat daarvan wel of niet nu reeds verboden is. Het is ook eigenlijk ondoenlijk om de hele TPD en AMvB uit het hoofd te leren.

 Zolang je namelijk niet verkoopt aan personen waar je niet aan mag verkopen is er toch nog geen strafbaar feit gepleegd !?

Wel als op de verpakking een te hoge hoeveelheid (b.v. flesje van 15ml of 24/mg/ml) staat vermeld, maar volgens mij geldt de TPD pas per 20 mei 2016 (zie Toelichting M. van Rijn)

 

Link to comment
Share on other sites

Goed idee! dan kunnen we hier verder praten over de pijnpunten in de wet,kijken waar deze verder gaat dan de TPD vereist, en speculeren over de gevolgen.

Het ergste pijnpunt is het uitgangspunt (zie Toelichting Van Rijn, pagina 3, vierde alinea):

"Terwijl het percentage van de Nederlandse bevolking dat tabak rookt daalt,

stijgt het percentage dat elektronische sigaretten rookt."

 

Hierdoor worden alle dampspullen beschouwd als tabakverwante producten, ook al zit er geen milligrammetje tabak in, wordt er helemaal niet gerookt, en is het nicotinegehalte van de dampsapjes heel makkelijk zelf te reduceren (wat de quasi-experts eveneens niet weten).

 

"Ook het WHO-Kaderverdrag inzake tabaksontmoediging en de toename in grensoverschrijdende verkoop op afstand zorgen ervoor dat er op Europees niveau nieuwe regels nodig zijn. Dit geldt ook voor wat betreft de opkomst van aan tabak verwante producten, zoals elektronische sigaretten, navulverpakkingen voor elektronische sigaretten..."

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De medewerkers van de Warenautoriteit zijn echter wel degelijk geschoolde medewerkers... Geschoold is niet hetzelfde als verstand hebben van alle soorten dampspullen en wat daarvan wel of niet nu reeds verboden is. Het is ook eigenlijk ondoenlijk om de hele TPD en AMvB uit het hoofd te leren.

Zolang je namelijk niet verkoopt aan personen waar je niet aan mag verkopen is er toch nog geen strafbaar feit gepleegd !?

Wel als op de verpakking een te hoge hoeveelheid (b.v. flesje van 15ml of 24/mg/ml) staat vermeld, maar volgens mij geldt de TPD pas per 20 mei 2016 (zie Toelichting M. van Rijn)

Je hebt gelijk voor wat het het geschoolde gedeelte betreft, ook dat wil niet alles zeggen. Echter, en dan heb ik het over de boa/controleur/inspecteur van de Warenautoriteit, mijn ervaring met hun is dat ze wel degelijk heel goed weten hoe het een en ander in elkaar steekt. (Al gaat mijn ervaring met hun wel niet verder dan in de voedsel industrie) Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat deze medewerkers onwetend zijn...

Edit: Vanzelfsprekend kun je bijna niet alles weten, maar de belangrijkste feiten weten zelfs de geïnteresseerden op dit forum al uit hun hoofd, zonder er zelfs maar voor te leren. Dus zo heel moeilijk is dat niet... (Al is het soms wel goed opletten hoe bepaalde wetten bedoeld, danwel geïnterpreteerd dienen te worden.)

En tuurlijk, ook een té hoog nicotine gehalte is strafbaar om te verkopen (door shops). Het ging erom dat er naar mijn mening door een medewerker is ingegrepen op iets wat op dit moment nog helemaal niet strafbaar is (wat je zelf ook al aanhaalt), en dat lijkt mij echt hoogst onwaarschijnlijk.

Link to comment
Share on other sites

Nou, laat ik netjes blijven door te zeggen dat dit niet altijd positief is... (En ja, tuurlijk zijn er ook mensen die hun taak wel goed oppakken en uitvoeren ! Goede kennis van Nederlandse taal in woord en geschrift en goede wetskennis behorende bij het domein waarin je aangesteld bent is toch wel een minimaal vereiste.... Lijkt mij !?)

Maar... Mijn opmerking geld ook niet voor alle boa's in alle domeinen ! Ik heb het dan (nogmaals) hoofdzakelijk over de gemeentelijke handhavers die via reïntegratie weer aan het werk zijn gegaan (of gewoon ingehuurd worden).

Boa's van de politie bijvoorbeeld, of 'groene' boa's zijn al van een heel ander 'slag'.

Je hoeft ook echt niet beroepsmatig met hun in aanraking te komen om een duidelijk onderscheid te kunnen zien... (De serie 'Overtreders' schetste bijvoorbeeld geregeld heel goed wat ik bedoel.)

Maar dit gaat wel heel erg off-topic zo...

Link to comment
Share on other sites

Mij lijkt dat er bedoeld wordt dat er op de verpakking informatie hoort te staan zoals inhoud, sterkte (mg/%)....

Alsof men dat niet kan vaststellen zonder dat dit in de verpakking zit... Daarbij zijn de boa's van de Warenautoriteit ook niet zomaar boa's die je bijv. bij gemeente (handhaving) e.d. ziet rondlopen. Deze laatsten kunnen vaak nauwelijks een pen vasthouden, laat staan normaal schrijven. De medewerkers van de Warenautoriteit zijn echter wel degelijk geschoolde medewerkers...

Heel eerlijk.... Geloof ik hier dus niet zo in maar lijkt mij dit meer een soort van 'broodje aap verhaal'. Zolang je namelijk niet verkoopt aan personen waar je niet aan mag verkopen is er toch nog geen strafbaar feit gepleegd !? Daarnaast is het in de verpakking laten zitten nog steeds niet verplicht...

Edit: Tenzij inbeslagname het gevolg zou zijn van bijv. verkoop aan jongeren, maar dat is dan alleen maar toe te juichen...

Een zaak hier in de buurt (niet op dit forum) waar men óók dampgerelateerd spul verkoopt hoorde ik een tijdje terug ook tegen een klant vertellen dat men sommige spullen niet meer verkocht omdat deze ivm wetgeving en dus vanwege "gevaar voor (volks) gezondheid" in beslag waren genomen...

Nadat ik vroeg of ik het PV eens mocht zien omdat dit van belang kon zijn voor de dampwereld had men opeens geen tijd (nauwelijks een klant binnen) en lulde er gauw overheen.

Heb de geïnteresseerde klant toen wat adressen gegeven waar ze beter konden kijken voor hun damp artikelen waarna ik 'vriendelijk' verzocht werd de zaak te verlaten...

gezien het bovenstaande wil ik je dan graag vragen nóg netter te zijn, want je veroorzaakt zelf het offtopic gaan door totaal onzinnige dingen te schrijven op basis van mijns inziens een eigen gekleurd verhaal waarvan je totaal niets blijkt te weten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oeps...


 


Had eigenlijk niet op zo veel commotie gerekend...


En wilde zeker geen competentie-vraaggesprek starten...


Het "verhaal" van mijn  lokale "dealer" vond ik eigenlijk stuitend genoeg...


Het fanatisme waarmee schijnbaar op "damp-wild" (in de meest ruime betekenis van het woord)


wordt gejaagd...


 


Alsof dampers een of andere levensgevaarlijke anarchistische club van subversieven zijn...


 


Om nu te voorkomen dat iedereen in de pen kruipt...


Ik bedoel dus gewoon dat we "criminelen" lijken te worden...


En niemand in welke vorm dan ook wil beledigen...


Link to comment
Share on other sites

Klopt. En degenen die nog niet voldoende dampspullen voor de eerstkomende 20 jaar hebben ingeslagen, worden nog veel grotere criminelen.

 


Misschien verstandig het BOA stuk gewoon even te laten voor wat het is, en on-topic verder te gaan. Waarvoor dank. Waarvan akte. Hoezee.  Proost. :lootje

Ik was on-topic in post #89, maar krijg daarop geen reactie.

Nou, dan gaan we lekker dollen.

 

:tong

Link to comment
Share on other sites

Dat damp spullen "tabak verwante producten" zijn lijkt overigens niet waar te zijn...


 


- liquid wil niet branden


- niet in een vloeitje te rollen


- loopt gewoon een pijp uit


- is niet in hulzen te "schieten"


 


Sorry, beetje flauw... maar dat is "aanverwant" in deze ook...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...