Jump to content

Oplader compatibiliteit


makii

Recommended Posts

Hoi dampmensen,


 


Ik heb mezelf een Ego ONE Mega aangeschaft.


Daarbij kwam een oplaadsysteem (kabel en walladapter van Joyetech)


Een Innokin Coolfire IV en subtank mini zijn onderweg.


En ik heb een   ...  Motorola Moto g 2014 android telefoon.


I.v.m. de grote hoop aan opladers heb ik een vraagje:


 


Ik heb nu mijn Moto G aan de opladerset van de Ego ONE hangen en hij laadt op.


 


Maar ... is dit oké? Kan het kwaad?


 


En kan ik straks deze opladerset ook gewoon gebruiken met de Coolfire van Innokin?


 


Dank alvast voor de mogelijke opheldering :-)


 


Makii



 

 


Link to comment
Share on other sites

Als hij laad dan is dat prima. Je moet er alleen op letten dat de door jou gebruikte lader minimaal dezelfde stroomsterkte (amperage) levert dan de origineel bijgeleverde lader.

Heeft jou gsm een bijgeleverde lader van 1000mah, en de ego one lader levert 2000mah dan is dit verder geen probleem. Zou de ego one lader slechts 500mah hebben dan kan het zijn dat je gsm niet wordt opgeladen.

Een iPad bijv. heeft (bij 5 volt) minimaal 2000mah nodig, maw met een (5 volt) 500mah lader krijg je een iPad niet geladen.

Link to comment
Share on other sites

Moto G kwam helaas zonder charger, dus origineel was er niet.

iPad heeft inderdaad een heel eigen oplader.

Volgens mij komt de Coolfire ook met alleen een kabel.

Komt dus mooi uit!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Klein vervolgvraagje over het ladergebeuren.

Kan ik de ego one mini kit oplader ook gewoon gebruiken voor usb opladen van een joyetech vtc-mini met een LG HG2 40A 3000 mAh 18650 Flattop Batterij?

Link to comment
Share on other sites

Klein vervolgvraagje over het ladergebeuren.

Kan ik de ego one mini kit oplader ook gewoon gebruiken voor usb opladen van een joyetech vtc-mini met een LG HG2 40A 3000 mAh 18650 Flattop Batterij?

 

Ja, die opladers hebben allemaal een uitgangsspanning van 5 V. Gebruik zelf mijn telefoonoplader voor alles.

Edited by Erkki
Link to comment
Share on other sites

Ja, die opladers hebben allemaal een uitgangsspanning van 5 V. Gebruik zelf mijn telefoonoplader voor alles.

Oké, thnx!

Dit wordt mijn eerste mod met externe batterij, dus vroeg me even af of dat anders was.

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

yup, gaat allemaal tot het misgaat.


 


je kan ook een hub met 8 usb poorten aan je pc koppelen en er dan 8 apparaten mee opladen.


is het slim? nee waarschijnlijk niet.


je kan ook alles door elkaar gebruiken, de ene keer een 500 ma lader en daarna een 1000 en dan weer een 500.


is het slim? waarschijnlijk niet.


 


wat zijn dan de dingen waar je aan moet denken?


 


een lader heeft een maximum en het te laden apparaat kan dat overvragen.


beveiliging tegen dergelijke dingen hebben veel apparaten die bedoeld zij om op te laden zeker wel.


al is dat vaak niks anders dan wat software of een zekering.


 


een zekering die overvraagt wordt zorgt voor een definitieve stop, software kan soms een situatie niet aan.


 


apparaten als pc's kunnen ook laden. maar ja ze zijn er niet voor gemaakt.


in hoeverre zijn er dan zekeringen en beveiligingen?


 


het aantal keer dat ik in de laatste maanden hoor dat USB poorten defect zijn loopt steeds verder op. en ik ken nauwelijks mensen.


 


mijn advies:


gebruik opladers die gemaakt zijn om het betreffende apparaat op te laden.


gebruik je een oplader van een ander apparaat? wees je dan bewust van risico's en blijf het in de gaten houden.


in heeeeel veel gevallen gaat het goed. maar wil jij degene zijn die het bewijs levert dat het niet goed gaat?


in het beste geval is dan of de lader, of het apparaat kapot.


in het slechtste geval is je huis afgebrand.


Link to comment
Share on other sites

voorzichtigheid is gewoon verstandig.


 


Moest net denken aan een verhaal van mijn (ex)schoonvader, die ooit beschonken thuiskwam, honger had en de frituurpan op het gas zette voor een kroket.....werd net op tijd wakker.


Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

daarom is het zaak om met dingen die we regelmatig doen (zoals opladen) om standaard alle veiligheidsmaatregelen te nemen.


dan ga je op dergelijke momenten ook minder gauw de fout in.


Link to comment
Share on other sites

ff gekeken op de site van Joyetech. Ze geven aan dat er 'een wall adapter van 1A' nodig is voor de evic vtc-mini.

Ik gebruik de 1A van Joyetech zelf. Moet dus kloppen :-)

Meer info is er niet echt over te vinden.

Niet altijd mogelijk bijgeleverde adapter te gebruiken. Er zit bij mijn bestelling alleen een kabel geleverd.

Blijkbaar maakt de batterij ampere e.d. niet uit, als het maar een 18650 is.

Link to comment
Share on other sites

ff gekeken op de site van Joyetech. Ze geven aan dat er 'een wall adapter van 1A' nodig is voor de evic vtc-mini.

Ik gebruik de 1A van Joyetech zelf. Moet dus kloppen :-)

Meer info is er niet echt over te vinden.

Niet altijd mogelijk bijgeleverde adapter te gebruiken. Er zit bij mijn bestelling alleen een kabel geleverd.

Blijkbaar maakt de batterij ampere e.d. niet uit, als het maar een 18650 is.

De ampere van een batterij in de vtc mini maakt ZEKER wel uit, ga niet voor minder dan 20A

Link to comment
Share on other sites

De ampere van een batterij in de vtc mini maakt ZEKER wel uit, ga niet voor minder dan 20A

Voor de oplader bedoel ik ;-)

Voor de evic natuurlijk wel, heb een krachtige gekocht (zie boven) bij Zwoofs.

Link to comment
Share on other sites

Ergens aan dit forum is een "Dampwiki" verbonden. Ik geloof dat de link naar deze wiki voor sommige mensen niet te zien valt en ik geloof dat de wiki zelf een beetje een spookstad is geworden (aangezien er weinig meer mee gebeurt).


 


Er staat echter een stukje over opladers wat ik ooit eens heb gelezen:



 


Vuistregel is om een accu nooit met méér vermogen te laden dan de inhoud (mAh). Met minder vermogen laden, is geen probleem, het duurt alleen langer.


  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vuistregel is om een accu nooit met méér vermogen te laden dan de inhoud (mAh). Met minder vermogen laden, is geen probleem, het duurt alleen langer.

Met die vuistregel ben ik het niet echt eens (en dan met betrekking tot het laden met meer vermogen dan de batterij levert), bij wijze van spreken: Een 500 mah batterij kun je probleemloos laden met een 2 of zelfs 5 amp lader.

Een hoge capaciteits accu/batterij laden met een (te) zwakke lader kan daarnaast ook erin resulteren dat deze lader oververhit raakt indien deze niet beveiligd is.

Qua laden via een USB poort op je pc/laptop; Indien de betreffende USB poort een uitgangsspanning levert die voldoende is om te laden (zie specs fabrikant moederbord) dan is dat geen probleem, echter niet elke USB poort is automatisch geschikt om te laden. De meeste fabrikanten maken tegenwoordig echter minimaal 1 USB poort geschikt om ook als lader te gebruiken (Lees: Om een adapterloze externe HD die voeding via USB krijgt te kunnen gebruiken), sommigen zelfs terwijl de pc en/of laptop uitstaat. (Daardoor werken externe HD's zonder eigen voeding vaak ook niet op elke USB poort, terwijl een zelfde harde schijf met eigen adapter wel erop werkt.)

Link to comment
Share on other sites

@Tony: dat kan zeker waar zijn. Ik heb eigenlijk geen idee en ik herhaal gewoon wat ik heb gelezen.

Dat internet niet altijd een betrouwbare bron is weet ik :-)

Er wordt gesteld dat je een batterij welliswaar met een hogere spanning kunt laden dan de inhoud, maar dat je dan de batterij kunt beschadigen waardoor deze minder lang meegaat. Dit zou ook de reden zijn dat de betere laders een schakelaar hebben om de spanning te kunnen regelen.

Link to comment
Share on other sites

Hogere spanning absoluut niet, hoger amperage (stroom) kan wel, omdat de lader toch maar de hoeveelheid stroom pakt die nodig is (standaard elektronica regel).

Het is hetzelfde als de stopkontakten in huis, deze leveren 16Ampere. Maar je apparaat wat je erin steekt gebruikt dan echt niet die 16 Ampere.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...