Jump to content

Recommended Posts

Vraagtekens bij E-sigaret onderzoeken

Schadelijke stoffen in e-sigaretten tot 250 maal lager dan in tabaksigaretten

LEIDEN - Uit een studie die deze week gepubliceerd werd in het internationaal wetenschappelijk
tijdschrift "Addiction" blijkt volgens de desbetreffende onderzoeker dat wetenschappers vaak een

gebrek aan inzicht tentoonspreiden inzake de werking van e-sigaretten, maar ook geen idee hebben
hoe deze door de consument worden gebruikt.

De onderzoeker en cardioloog Dr. Konstantinos Farsalinos, onder meer verbonden aan de universiteit van Leuven,

toont met zijn onderzoek aan dat bij gebruik van hogere voltage batterijen slechts een minimale hoeveelheid aldehyde

uit de verdamper van de e-sigaret vrijkomt. Het gemeten niveau ligt ver beneden de kankerverwekkende emissies die

vrijkomen tijdens het roken van traditionele sigaretten.

Om voor eens en altijd korte metten te maken met ondeugdelijke rapporten die breed in de media worden uitgemeten

heeft Farsalinos onderzoek gedaan naar de werkelijke hoeveelheid aldehyde die vrij komt wanneer men gebruik maakt

van hogere voltage batterijen. Deze waarden blijken ver beneden de waarden te liggen die men meet tijdens het

traditionele roken.

Hij waarschuwt met zijn publicatie voor wetenschappers die een (te) beperkt inzicht hebben binnen dit vakgebied:

"U heeft vast en zeker hun onderzoeksrapporten gelezen, vergezeld van enorme mediacampagnes. Hierin staat

dat e-sigaretten een veel hogere uitstoot van kankerverwekkende aldehyde hebben dan traditionele sigaretten".

Deze uitkomsten zijn echter pertinent onjuist omdat dit het gevolg is van langdurige oververhitting van de e-sigaret.

Wanneer de e-sigaret oververhit raakt dan stelt de gebruiker dit onmiddellijk vast. Een oververhitte elektronische sigaret

produceert een dusdanig penetrante smaak dat de gebruiker het uit zijn hoofd laat om verder te dampen, aldus Farsalinos.
Farsalinos wijst verder op het feit dat het fenomeen, dat "dryhit" of "drypuff" genoemd wordt, reeds gedetailleerd beschreven

is in een publicatie uit 2013. Om dit te voorkomen c.q. te verhelpen dient de gebruiker de vloeistof bij te vullen of de
verdamper te vervangen.

In maart 2015 nog publiceerde het RIVM een dergelijk deels onjuist rapport volgens de brancheorganisatie. De uitkomst van

dit RIVM-rapport zorgde voor felle discussies onder voor- en tegenstanders van de e-sigaret. Zowel de brancheorganisatie

Elektronische Sigaretten Bond Nederland als de consumentenorganisatie Acvoda hebben kritiek geuit over de wijze waarop

het onderzoek is uitgevoerd. Ook in dit geval bleek een onrealistische testopstelling te zijn gebruikt door het RIVM waardoor

langdurige "dryhits" onoverkomelijk waren, volgens de brancheorganisatie. In Nederland leidde het rapport tot grote koppen in de media.

Professor Peter Hajek, directeur van het Tobacco Dependence Research Unit en The London School of Medicine and Dentistry

in Engeland verklaart over de gepubliceerde studie: "Deze resultaten benadrukken eens te meer het belang dat de omstandigheden

waaronder onderzoek wordt gedaan helder moeten zijn. Hierdoor kan men vage beweringen die het publiek volledig misleiden

vermijden. Gebruikers van elektronische sigaretten worden niet blootgesteld aan gevaarlijke aldehyde niveaus. Uit dit onderzoek

van Farsalinos blijkt duidelijk dat elektronische sigaretten 95% veiliger zijn dan traditionele sigaretten.

Rokers zouden gestimuleerd moeten worden om over te stappen naar e-sigaretten".

De elektronische sigaretten branche in Nederland verkeert in zwaar weer doordat zij nu al onderworpen is aan regelgeving

die in de rest van de lidstaten pas per mei 2016 van kracht wordt. Consumenten komen in opstand tegen de beperkende

Europese regeldruk. In alle Europese landen organiseren actiecomités op 29 mei a.s. een internationaal Dampersprotest waarbij

ze e-sigaret gebruikers oproepen massaal hun stem te laten horen.

Voor meer informatie en/of aanmelding kunt u terecht op http://dampersprotest.stoprokenvandaag.nl.

Mag ik oproepen om dit artikel zoveel mogelijk te delen?
Daarvoor dien je de onderstaande link te gebruiken:

Alvast reuze bedankt!

Naschrift:

De originele titel van het persbericht was:

"Nieuw onderzoek veegt vloer aan met RIVM rapport inzake E-sigaret"

maar dat kreeg ik, net zoals nog wat opmerkingen in het artikel, er mooi niet doorheen.

• Like 15
Share on other sites

Ik vind, maar dat ben ik, als je serieus genomen wilt worden zul je een stukje tekst van amper twee kantjes toch minimaal foutloos moeten kunnen leveren. Ik vind dat gewoon belangrijk, zeker in de journalistiek. Je wordt zo weggezet als hobbyist wat het gewicht van de tekst meteen onderuithaalt.

Share on other sites

Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik stoorde me behoorlijk aan het woordje 'verkeerd'. Een persbericht moet geheel zonder schrijffouten zijn. Als je hier op het forum een schrijffoutje maakt is het wat anders, dat maakt niet veel uit (hoewel teveel schrijffouten weer tot een onleesbare tekst kan leiden).

Als men een persbericht schrijft, moet deze toch minstens twee keer door de schrijver gecontroleerd worden op schrijffouten en daarnaast nog door minimaal twee anderen om zeker te weten dat het foutloos is. Maar dat is mijn mening.

(hiermee wil ik trouwens niet impliceren dat dat bij dit persbericht niet is gebeurd, simpelweg omdat ik het niet weet)

Verder wel een goed en mooi bericht en daarvoor zeker mijn complimenten!

Share on other sites

Ook officiële bronnen maken schrijffouten.

Buiten grove fouten, vind ik dat je moet lezen en niet neuzelen.

Er is al genoeg m u g g e n z i f t e r i j :ja

Vind jij wat jij vindt, ik vind het amateuristisch en dus de zaak geen goed doen ondanks de inhoud.
Share on other sites

Ik sgaam muh tuh pletter zeg! Wát een missers!

Mijn berichten worden altijd gecontroleerd. In dit bericht heb ik een aantal last minute aanpassingen moeten doen omdat ze het anders niet wilden plaatsen.
De focus heeft daarbij duidelijk in de kast gelegen zeg. smiley_angrygirl.gif

In ieder geval bedankt voor de opmerkzaamheid, zal beter m'n best doen de volgende keer. ;-)

• Like 3
Share on other sites

Herkenbare valkuil, gehaast de laatste veranderingen.

Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Maak nieuwe...