Jump to content
Mindfak

Quick steepen met yoghurt maker

Recommended Posts

Vandaag heb ik mijn nieuwe yoghurt maker gebruikt om 3 testers (allemaal tabak) te quick steepen (om ze snel te kunnen proeven).

Is er nog iemand die deze methode gebruikt en mijn vragen kan beantwoorden?

Is de temperatuur (zie foto) niet te hoog? (+/- 60°C, wel gemeten op het verwarmingsvlak, omgevingstemp binnenin kan minder zijn)

Mag ik (harde) plastic potjes gebruiken bij deze methode?

Dopjes van flesjes erop laten of eraf bij het steepen?

Hoe lang laten steepen? Tabak 8u?

Var 1: CDD Tabak 119 + CDD Honing

Var 2: CDD Tabak 119 + CDD Honing + CDD Amaretto

Var 3: CDD Tabak 119 + CDD Honing + CDD Rum

Deksel staat terug op de yoghurt maker na de foto genomen te hebben.

post-4263-0-39249500-1425942463_thumb.jp

Ik zou zeggen, laat even een zoekactie los op dit forum. Er is al veel geschreven en gesproken over de YM als speedsteeper.

Maar algemene consensus was naar ik meen: 8 uur steepen in de YM, bij voorkeur in glazen flesjes, of flesjes waarvan je zeker weet dat ze de temperatuur en de liquid (tank-crackers) aankunnen. De temperatuur gemiddeld zo rond de 40 á 45 graden.

Én de doppen van de flesjes af laten zodat het tijdens het proces kan 'luchten'. ;-)

Zelf houd ik daarnaast een tijd van minimaal 10 uur aan, tabak iets langer (langer kan sowieso geen kwaad).

Btw, vreemd dat die 61 Gr Celsius aangeeft, de mijne (dezelfde van Severin) is volgens het boekje precies 43 graden (een yogurtmachine mag sowieso nooit boven de 45 graden komen anders worden de bacteriën gedood en voorkomt daarmee de juiste omzetting van lactose dat nodig is om Yogurt te maken).

3 opties, of van je YM is de thermostaat defect (garantie ?), of je protherm fluke thermometer meet puur de bodemtemp (waar verwarmingselement zit) van de YM (waarbij de eigenlijke omgevingstemperatuur dus een stuk lager ligt), of je fluke leest niet goed !

Beter kun je een gewone thermometer (tot minimaal 50 of 60 graden) op een verhoginkje in het apparaat leggen met de deksel erop, dan kijken welke temp hij na een tijdje aangeeft.

Geeft die echt veel meer dan 45 graden aan dan zou ik hem niet gebruiken voor te steepen (en al zeker niet om Yogurt te maken). ;-)

Weet je zeker dat het een YM is, denk eerder aan een goumetschaal (60 graden Celsius).     http://www.dampforum.nu/topic/14890-steepen-met-de-yoghurtmaker-review/page-15

Ja, het is wel degelijk een yoghurt maker, zoals de meesten gebruiken om te steepen

Btw, vreemd dat die 61 Gr Celsius aangeeft, de mijne (dezelfde van Severin) is volgens het boekje precies 43 graden (een yogurtmachine mag sowieso nooit boven de 45 graden komen anders worden de bacteriën gedood en voorkomt daarmee de juiste omzetting van lactose dat nodig is om Yogurt te maken).

3 opties, of van je YM is de thermostaat defect (garantie ?), of je protherm fluke thermometer meet puur de bodemtemp (waar verwarmingselement zit) van de YM (waarbij de eigenlijke omgevingstemperatuur dus een stuk lager ligt), of je fluke leest niet goed !

Beter kun je een gewone thermometer (tot minimaal 50 of 60 graden) op een verhoginkje in het apparaat leggen met de deksel erop, dan kijken welke temp hij na een tijdje aangeeft.

Geeft die echt veel meer dan 45 graden aan dan zou ik hem niet gebruiken voor te steepen (en al zeker niet om Yogurt te maken). ;-)

Dit zal het geval zijn. Hij meet wel degelijk de bodem temperatuur. Ben nu aan het meten met een gewone thermometer.

En wat gaf die voor temp ?

1u gemeten: stabiel 40°C, dus dat is in orde.

Yoghurt machine van 12 EUR besteld. Als dit niet werkt pak ik wel een ultrasoon.

Zitten glazen bij, en volgens reviews komt ie uit op 40 graden, iets wat ik nog ga testen

Ik heb ook zo een hand-melkschuimopklopper die ik dan met regelmaat in de liquids ga duwen zo nu en dan tijdens die yoghurt-sessie

Ben benieuwd

Voor die prijs koop ik in ieder geval geen goede ultrasoon dus het proberen wel waard denk ik

http://vantende-kook-en-eet.nl/yoghurtmaker-voor-personen-p-4898.html

Yoghurt machine van 12 EUR besteld. Als dit niet werkt pak ik wel een ultrasoon.

Zitten glazen bij, en volgens reviews komt ie uit op 40 graden, iets wat ik nog ga testen

Ik heb ook zo een hand-melkschuimopklopper die ik dan met regelmaat in de liquids ga duwen zo nu en dan tijdens die yoghurt-sessie

Ben benieuwd

Voor die prijs koop ik in ieder geval geen goede ultrasoon dus het proberen wel waard denk ik

http://vantende-kook-en-eet.nl/yoghurtmaker-voor-personen-p-4898.html

Misschien een domme vraag, maar voor dit forum nog nooit gehoord van een yoghurt maker :P.

Schut deze de flesjes bij een bepaalde temperatuur dan? Of verwarmd deze alleen?

Voor 12 euro natuurlijk niet duur.

Nog een tipje voor iedereen met een yoghurtmaker, zet er geen verschillende smaken tegelijk in, de condens die van de liquid ontstaat trekt in alle flesjes die je erin hebt staan. Ik had mijn volledige eerste batch (17x 10ml) er tegelijk ingezet en alles smaakt nu naar chocolade (dat was blijkbaar de meest overheersende smaak aanwezig in de ym). Zet er 1 smaak tegelijk in en reinig de deksel en bodem na elke steepbeurt om smaakvervuiling te voorkomen ;)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nog een tipje voor iedereen met een yoghurtmaker, zet er geen verschillende smaken tegelijk in, de condens die van de liquid ontstaat trekt in alle flesjes die je erin hebt staan. Ik had mijn volledige eerste batch (17x 10ml) er tegelijk ingezet en alles smaakt nu naar chocolade (dat was blijkbaar de meest overheersende smaak aanwezig in de ym). Zet er 1 smaak tegelijk in en reinig de deksel en bodem na elke steepbeurt om smaakvervuiling te voorkomen ;)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wat een tip! Dank je.

Dit verklaart waarom mijn tabak + honing + rum ook naar amaretto smaakte.

amai dit is nu gek voor mij! 

Ik vroeg me al af hoe je yoghurt aroma maakt! :D 

En ben je tevreden van het resultaat? Smaakt het echt naar yoghurt?

Lekker seg!

Mijn yoghurt maker is binnen, vanacht maar eens een flesje erin laten steepen. Benieuwd of ik verschil merk :)

amai dit is nu gek voor mij! 

Ik vroeg me al af hoe je yoghurt aroma maakt! :D 

En ben je tevreden van het resultaat? Smaakt het echt naar yoghurt?

Lekker seg!

De YM word in dit geval enkel gebruikt om je ELIQUIDS sneller te laten mengen; de base met de aroma.

Heeft in dit geval niks met yoghurt te maken ;-)

Ik heb mijn sapjes nu 6 uur in mijn vandaag ontvangen machine staan.. Ik heb het niet kunnen laten om het al te proeven ( proeven na 4 uur, terwijl sapje nogal vloeibaar en warm is ) en moet eerlijk bekennen dat ik wel degelijk verschil merk - of het zit tussen mijn oren- De smaak is meer op de voorgrond, sterker aanwezig in de dripper...

Ik zal na 8 uur ze eruit halen en de nacht laten rusten en morgen eens kijken of dit daadwerkelijk een succesverhaal is

Ik ga het morgen proberen, ben zeer benieuwd.

Heb wel even getest hoe warm een pot water erin word en dit was 42,8 C.

Dus dit zou wel goed moeten zitten.

Zal mijn bevindingen hier posten :).

Én de doppen van de flesjes af laten zodat het tijdens het proces kan 'luchten'. ;-)

Maakt dit echt veel uit? Ik haal nu idd bij elk flesje dat in de yoghurtmaker gaat het dopje eraf, maar ik word een beetje moe om de yoghurtmaker na elke sessie schoon en geurvrij te maken. Het zou ideaal zijn als ik de doppen in de yoghurtmaker erop kon laten zodat ik niet na elke sessie dat ding schoon hoef te maken. Daarnaast zou ik er, met dop, ook meerdere smaken tegelijkertijd in kunnen zetten waarbij overheersende smaken niet in andere smaken gaat trekken.

Is het echt belangrijk om de dop in de Yoghurtmaker eraf te laten, of zou ik dit 'luchten' ook voor of na de yoghurtmakersessie kunnen doen. En zo ja, wat heeft dan de voorkeur, ervoor of erna en hoe lang?

Ik doe de potjes gewoon met dop erop in de YM rond de 12uur laat ik ze erin. Dan haal ik ze eruit schudt alles goed en laat de potjes in de kast 12 uur zonder dop.

ik maak 60 ml flesjes met dop eraf om te luchten in de ym ,laat ze +- een 9 uur staan , daarna een tijdje goed schudden en dan zet ik het flesje 2 dagen weg in het donker met het dopje af , daarna dopje op , laat het zo nog een 5 tot 10 dagen staan , regelmatig nog eens schudden .

Maakt dit echt veel uit? Ik haal nu idd bij elk flesje dat in de yoghurtmaker gaat het dopje eraf, maar ik word een beetje moe om de yoghurtmaker na elke sessie schoon en geurvrij te maken. Het zou ideaal zijn als ik de doppen in de yoghurtmaker erop kon laten zodat ik niet na elke sessie dat ding schoon hoef te maken. Daarnaast zou ik er, met dop, ook meerdere smaken tegelijkertijd in kunnen zetten waarbij overheersende smaken niet in andere smaken gaat trekken.

Is het echt belangrijk om de dop in de Yoghurtmaker eraf te laten, of zou ik dit 'luchten' ook voor of na de yoghurtmakersessie kunnen doen. En zo ja, wat heeft dan de voorkeur, ervoor of erna en hoe lang?

Indien je de dop erop laat beinvloed dit het proces, net zoals bij het yogurth maken zelf gebeurd ! Kun je ook makkelijk zelf testen. Maak 2 identieke mengels en zet er 1 met en 1 zonder dop in (wat ik zelf dus uitgeprobeerd heb), na afloop probeer je beiden maar. Die waar de dop is opgebleven heeft (nog) beduidend minder smaak en moet je deze voor optimaal resultaat alsnog een tijd wegzetten ! (en wat dan ook weg is, dat is het voordeel van het steepen...) :wink

Kortom, wil je echt voordeel hebben van het steepen met de YM dan moet je de dop eraf laten...

Van de andere kant, je moet natuurlijk doen wat jij zelf het fijnste vind...

Voor wat betreft het schoonmaken, het apparaat staat minimaal een uur of 8 á 9 aan. Schoonmaken duurt 2 minuten, ik zie hier dus echt geen probleem (tenzij je tig apparaten hebt waarmee je aan de lopende band aan het steepen bent, maar geloof dat dit niet geval is...)

Misschien een rare vraag, maar hoe werkt dat met die yoghurt machines ?

1.   Moet je hierin eerst wat water doen voor een gelijkmatige warmte verdeling en daar dan de flesje liquid in plaatsen ?

2.   Verdampt je liquid dan niet wanneer je de temperatuur verhoogd en 9 uren gaat steepen met de dop er af ?

3.   Wat zijn goede machines of wat zijn echt de pruts merken ?

Misschien een rare vraag, maar hoe werkt dat met die yoghurt machines ?

1.   Moet je hierin eerst wat water doen voor een gelijkmatige warmte verdeling en daar dan de flesje liquid in plaatsen ?

2.   Verdampt je liquid dan niet wanneer je de temperatuur verhoogd en 9 uren gaat steepen met de dop er af ?

3.   Wat zijn goede machines of wat zijn echt de pruts merken ?

1 Nee, je plaatst de flesjes gewoon in een droge YM.

2 Nee, als er al wat verdampt dan is dat echt verwaarloosbaar.

3 Goed of prut weet ik niet, ik heb een steba, werkt prima.