Jump to content

Kopen in buitenland is wel toegestaan - Ned Voedsel en Warenautoriteit


Veteran

Recommended Posts

Vanuit oogpunt van handel... Ja, want er word door een bedrijf een product illegaal in de handel gebracht wat inbeslagname legitiem maakt... (Dus jammer voor consument)

.

 

Het is volgens mij illegaal in de handel brengen als het aan particulieren wordt verkocht, de handel mag het toch wel importeren als ze het bijvoorbeeld willen verkopen aan bedrijven en particulieren in andere landen?

Link to comment
Share on other sites

Wat dan wel raar is dat er vetgedrukt staat dat je het wel mag kopen en van een buitenlandse winkel mag betrekken en invoeren.

Ik interpreteer dat zo dat het dus mag en de douane het bijv ook niet mag vernietigen.

Geen woord verder dat de buitenlandse webshop het niet mag leveren??

 

Zo lees ik het ook, Trinnitty. Je mag het alleen niet doorverkopen aan een ander.

Link to comment
Share on other sites

Maar, vanuit oogpunt leverancier/aanbieder is het strafbaar, wat inbeslagname weer rechtvaardigt...

Het is volgens mij illegaal in de handel brengen als het aan particulieren wordt verkocht, de handel mag het toch wel importeren als ze het bijvoorbeeld willen verkopen aan bedrijven en particulieren in andere landen?

Als dat bedrijf in NL ligt waaraan verkocht wordt dan ligt eraan hoe de Nederlandse wet het 'in de handel brengen' interpreteert !? (Lijkt mij...)
Link to comment
Share on other sites

Zo lees ik het ook, Trinnitty. Je mag het alleen niet doorverkopen aan een ander.

 

Rijst bij mij meteen weer de volgende vraag op......als ik het heb gebruikt en het niet meer wil hebben.....dan mag ik het dus niet aan iemand anders verkopen......

Pffffff kan toch niet anders dat een rechter hier ook geen bal van snapt.....

Wordt inmiddels een beetje gek van deze bananen republiek !

Link to comment
Share on other sites

Maar, vanuit oogpunt leverancier/aanbieder is het strafbaar, wat inbeslagname weer rechtvaardigt...

Als dat bedrijf in NL ligt waaraan verkocht wordt dan ligt eraan hoe de Nederlandse wet het 'in de handel brengen' interpreteert !? (Lijkt mij...)

Zo staat het beschreven:

in de handel brengen: de terbeschikkingstelling van een elektronische sigaret of navulverpakking aan consumenten in Nederland, al dan niet tegen betaling, inclusief via verkoop op afstand, in het geval van grensoverschrijdende verkoop op afstand is het product in Nederland in de handel gebracht indien de consument zich in Nederland bevindt.

 

Er wordt gesproken over consumenten in Nederland, dus volgen mij mag een Nederlands bedrijf best leveren aan Duitsers, of exporteren aan een bedrijf in een ander land.

Link to comment
Share on other sites

De regels interpreteren kun je op meerdere manieren doen. Uiteindelijk gaat het om de handel te beperken en om te zorgen dat de tabaksindustrie deze handel in handen krijgt. Of dat gaat lukken blijft nu nog de vraag... Ik hoop dat de politiek twee jaar te lang heeft liggen slapen en dat de dampwereld nu te groot is om te onderdrukken.

Link to comment
Share on other sites

Rijst bij mij meteen weer de volgende vraag op......als ik het heb gebruikt en het niet meer wil hebben.....dan mag ik het dus niet aan iemand anders verkopen......

Pffffff kan toch niet anders dat een rechter hier ook geen bal van snapt.....

Wordt inmiddels een beetje gek van deze bananen republiek !

 

Volgens mij mag je het niet eens aan een ander geven..

Je bent niet de enige!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Precies, jullie als shopeigenaren krijgen het op een presenteerblaadje aangereikt. Nu er nog iets mee doen. Prima dat de esig-bond er mee aan de slag is. Maar eigenlijk zouden onze vrienden in Den Haag om de oren geslagen moeten worden met processen.

Probleem met processen is dat ze geld kosten.

Probleem met geld is dat je er soms wat moeilijk aan komt.

Zolang de shops elkaar kapot moeten concurreren en met korting-acties moeten gooien om de mensen maar vooral niet in China te laten bestellen (bij bijvoorbeeld een FT.) zal het geld voor procederen dus alleen een klein beetje te vinden zijn bij de verenigde shops van de Esigbond.

En laten we nu even reëel zijn: Iedereen denkt dat de shops een godsvermogen verdienen (ook omdat ze dat zelf graag zo voor doen komen.) maar de spoeling is heel wat dunner dan iedereen denkt.

 

Dus...bereidheid? Jazeker!!

Geld?.....oeps......da's ff minder dan.....

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ja, als je centen hebt wel ja. Maar ja, waar wordt dat vandaan gehaald?  :weetnie

 

 

Probleem met processen is dat ze geld kosten.

Probleem met geld is dat je er soms wat moeilijk aan komt.

Zolang de shops elkaar kapot moeten concurreren en met korting-acties moeten gooien om de mensen maar vooral niet in China te laten bestellen (bij bijvoorbeeld een FT.) zal het geld voor procederen dus alleen een klein beetje te vinden zijn bij de verenigde shops van de Esigbond.

En laten we nu even reëel zijn: Iedereen denkt dat de shops een godsvermogen verdienen (ook omdat ze dat zelf graag zo voor doen komen.) maar de spoeling is heel wat dunner dan iedereen denkt.

 

Dus...bereidheid? Jazeker!!

Geld?.....oeps......da's ff minder dan.....

 

Ja, dat zei ik al over dat geld. Het is uiteindelijk altijd weer een centenkwestie (overigens weet ik dat jullie niet allemaal een Godsvermogen verdienen).

 

Maar als iemand iets met de wetenschap uit dit draadje kan doen dan zijn het de shops wel (gelukkig al voor een deel via de bond). Wij consumenten kunnen het hoogstens op discriminatie gooien. En dan nog: is het voor de shops al lastig om de centen bij elkaar te krijgen, bij ons consumenten is dat vrijwel onmogelijk. 

Link to comment
Share on other sites

Guest Dutch Navy Sailor

Bovendien, als dit wél het geval is heeft de e-sigbond nog meer munitie om de hele AMvB aan flarden te schieten in hun kortgeding tegen de staat. Dan is namelijk de Nederlandse webshop op een onwettige manier benadeeld in de europese markt t.o.v. andere europese shops....

 

Daar heb je een punt. :regels:duim

Link to comment
Share on other sites

Ik weet dat iedereen tegenwoordig erg op de centen moet letten en het was ook geen verwijt naar wie of wat dan ook.


Net zomin als iemand een verwijt kan maken dat een shop "niets" zou doen.


We kunnen niet in elkaars portemonnee kijken en daar dus ook eigenlijk geen gerechtvaardigde mening over vormen.


We kunnen hooguit gevolgtrekkingen maken uit handelingen van een ander.


 


Maar wat ik eigenlijk duidelijk probeerde te maken is dat we met verwijten en onderlinge verdeeldheid ook nooit veel verder zullen komen.


Voor ieder woord is er een weerwoord en dan blijft het touwtrekken.


Er zal alleen misschien ooit eens wat bereikt worden als we niet meer alleen voor eigen parochie preken, maar ons eigenbelang aan de kant gooien en voor de gemeenschap gaan.


Zonder allerlei redenen en excuses om het niet te doen.


(Moet wel bekennen dat het niet hebben van geld een verrekte sterk argument is. :grins )


 


Misschien is een fundraiser eens een keer een idee.


Dan maak je van vele beetjes misschien zomaar een heleboel.......


En een heleboel heb je nu eenmaal nodig als je tegen logge, geldbeluste organisaties als onze overheid vecht.


 


:priest


  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Weet niet of iemand van de esigbond al heeft gereageerd in dit topic?

Misschien even een pb sturen naar Roel of Monique?

Direct maar even naar beide een pb gestuurd met een linkje :meisje

 

Esigbond heeft vanmorgen al contact opgenomen en op verzoek heb ik

de orginele email met mijn vraag en antwoord van de NVWA doorgestuurd naar hun.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

We zitten als consumenten en verkopers in hetzelfde schuitje.Natuurlijk bestel ik zelf veel van FT, en DIY ik vele liquids. Maar ik raad de e-sigaret ook aan aan vele normalere gebruikers. Die moeten gewoon naar een Nederlandse shop kunnen gaan en goed spul krijgen. 


Ik zelf red me wel, maar denk vooral ook aan alle andere overstappers.


 


Zo dampt een vriend van me het liefst 24mg/ml in een crappy clearomizer. Ik kan daar anders over denken maar hij vind het goed zo. Dat is zijn keus! Jammergenoeg mag dat niet meer :(


Link to comment
Share on other sites

We zitten als consumenten en verkopers in hetzelfde schuitje.Natuurlijk bestel ik zelf veel van FT, en DIY ik vele liquids. Maar ik raad de e-sigaret ook aan aan vele normalere gebruikers. Die moeten gewoon naar een Nederlandse shop kunnen gaan en goed spul krijgen. 

Ik zelf red me wel, maar denk vooral ook aan alle andere overstappers.

 

Als je consequent bent en niet toch stiekem zelf in een ander schuitje wilt zitten, stop je zelf met bestellen in het buitenland en dring je er bij de overheid op aan dat er ook een invoerverbod komt voor jou en andere particulieren.

Link to comment
Share on other sites

Guest Donderwolkje

Ik denk toch echt dat dit een storm in een glas water is, en de dame in kwestie het verhaal niet goed gelezen heeft.


 


* Knipt/plakt


 


"Met betrekking tot het begrip «in de handel brengen» is van belang dat dit begrip ook betrekking heeft op verkoop op afstand. In geval van grensoverschrijdende verkoop op afstand geldt dat de e-sigaret in Nederland in de handel is gebracht als de consument zich in Nederland bevindt. Dit betekent dat e-sigaretten die niet voldoen aan de eisen van dit besluit en voor een consument bestemd zijn, daar niet terecht mogen komen."


Link to comment
Share on other sites

Misschien een stom idee voor fundraising. Is het mogelijk om bij een bestelling een extra optie te kiezen om bv 1 euro extra te betalen (zoals je pakketpost kan kiezen), met een text erbij dat deze euro op een aparte rekening beland met als doel om voor behoud vrije e-cig te vechten.

Ikzelf zou niet vlug zomaar geld doneren, maar als ik bestelling plaats en op deze manier dan ben ik hier vlugger toegeneigd om dit te doen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Misschien een stom idee voor fundraising. Is het mogelijk om bij een bestelling een extra optie te kiezen om bv 1 euro extra te betalen (zoals je pakketpost kan kiezen), met een text erbij dat deze euro op een aparte rekening beland met als doel om voor behoud vrije e-cig te vechten.

Ikzelf zou niet vlug zomaar geld doneren, maar als ik bestelling plaats en op deze manier dan ben ik hier vlugger toegeneigd om dit te doen.

Ik vind dit ook wel een goed idee en dan is het toch makkelijker om een euro (of misschien meer) extra te betalen bij een bestelling. Echter weet ik niet hoeveel administratieve rompslomp erbij komt, en of dat dan haalbaar is voor de shophouders.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Maak nieuwe...