Jump to content

Bask's RBA, recoil en rewick perikelen; deel 1: Phoenix DRA (& XL) dripper


Guest bask

Recommended Posts

Nou jongens, hier gaat het dan mee beginnen.

Ik heb een Phoenix DRA en DRA XL (Robert super bedankt)

en een PUK Genesis kloon (Guzzi super bedankt)

en zal ook nog 'ns m'n CE4 coils gaan herbouwen

en later nog met een R-tank (Robert onwijs bedankt) aan de slag gaan.

In deze thread de Phoenix DRA & XL

Deel 1

Vandaag heb ik:

- geheel eigenwijs zonder het kanthal te verhitten zitten coilen

  (om mezelf even de ervaring te gunnen van wat niet handig is zodat ik het nooit meer doe)

- toen ik de kanthal rol loshaalde 'em per ongeluk los laten schieten zodat 'ie een heel stuk afwikkelde

- een uur (met een hoop geklooi) gedaan over de lelijkste, kromste, alle kanten op draaiende 2,2Ω coil die het 2 seconden heeft gedaan

  (die ik ook nog om een kleine inbus heb zitten draaien die toch nog wat te dik is daarvoor)

- de hele coil in de prullenbak gemikt

- geconstateerd dat er in het huis van m'n vriendin geen enkele lamp licht genoeg is voor dit soort klusjes

- per ongeluk m'n ss mesh vel lichtelijk gekreukeld (waar ik niet eens iets mee ging doen)

- per ongeluk m'n Roller doos een beetje kapot getrokken (karton gescheurd, eveneens niet gebruikt)

Uiteraard geen foto's, volgende keer hopelijk een succes verhaal. :lol

Link to comment
Share on other sites

Mocht je er helemaal niet uitkomen (kan ik me overigens niet voorstellen) dan pak je gewoon de trein, kom ik je wel ophalen.

Hehe, dankje, Paul. Het moet zeker goed komen. :duim

Jij brengt de burger moet  :JaqV

Ik moet er nog aan beginnen Bask, en anders prutsen we samen een keertje  :grins

Huipio: er is HOOP en licht aan het einde van de coil. :lol

Link to comment
Share on other sites

Deel 2:

Net een coil van 1.1Ω gedraaid. Ziet er al wat netter uit, alleen heb ik nog wat ontdekt.

Ik draai met 2 strengen katoen en als ik de coil ga wikkelen dan draaid het katoen er omheen.

Wat je dan krijgt is dat je minder goed verdampte vloeistof binnen krijgt, voelt wat zwaarder (maar niet scherp) op de longen.

Het is echt de bedoeling dat de coil eromheen zit en niet tussen. :P

Heb 'em overigens met die 1.1Ω maar even op m'n ego gezet op 3.3V modus, want op m'n Roller zou ik op 16watt bij 3 ampere uitkomen. :lol

Anyways, ging een stuk beter met een naaldje. Heb nu ook een beter idee hoeveel Kanthal ik moet afknippen en als ik wat langzamer wikkel zitten de wikkelingen wat dichter naast elkaar en wat netter.

Goed bezig! :ponpon

Misschien dat als ik zo of vanavond nog tijd heb misschien die XL maar 'ns ga proberen, of ik recoil m'n Phoenix nog een keer,

maar dan wil ik echt gaan voor een nette coil. Niets geen katoen eromheen gedraaid.

Misschien doe ik dan ook wel met 1 streng, even om te kijken of het dan wat makkelijker is en kijken hoe dat wickt.

*edit: correctie1: hij is behoorlijk scherp bij niet al teveel damp als 'ie goed lurkt, maar net zie gek op bijna 10 watt. :haha

        correctie2: de damp komt er toch niet lekker doorheen, ik zal 'm echt overnieuw moeten draaien,

                        zit er aan te denken om naar een boortje of iets anders te kijken om de coil daaromheen te draaien en dan het katoen daar doorheen te rijgen

        correctie3: ik heb het gaatje wat gedraaid, misschien dat er, naast dat het katoen er omheen gedraaid zit ook wat teveel katoen voor het gaatje zit,

                        nog steeds wel een beetje scherp en iets te weinig damp, maar opzich niet slecht voor m'n tweede coil. :D

        correctie4: Hij dampt echt lekker! Het beetje scherpe wat er nu nog is is doordat ik er 12mg bosbes in heb zitten (die ineens heerlijk smaakt, of     

                        uberhaupt smaakt :P) ik denk dattie zo verzopen smaakte omdat de katoen om de coil heen is gedraaid en ik had er behoorlijk wat liquid in

                        gegoten, nu gaatie wel lekker. Ik damp 'm denk ik wel even op en dan draai ik wel een nieuwe, ga ik wel voor 1.7Ω of 1.8Ω

                       

Er gaat ineens een lichtje branden: misschien, als ik met 1 draaidje ga draaien steek ik gewoon de naald een stukje door de katoen heen en dan draai ik de coil eromheen.

Extra opmerking: Zo is m'n ego batterij natuurlijk wel snel op. :haha

Link to comment
Share on other sites

Ik had die 2 gewoon heel lang gemaakt, maar het katoen in de ato proppen was bijna nog lastiger dan het coilen. :P

Denk dat bij 3 de coil beter door het midden kan dan?

Hoe meer draadjes sillica je kwijt kan des te groter wordt het aantal druppels wat je kwijt kan toch ?

Kan je dan niet het hele ding vol proppen met sillica of gaat dan iets fout ?

Zoiets als in je Gecko bedoel je?

Klopt inderdaad Paul, maar er zal vast een grens zijn tot wanneer het relaxt wickt, denk ik.

En merk dus dat al de coil teveel bedekt is de damp niet goed vrijkomt.

Link to comment
Share on other sites

Deel 3:

:ponpon :ponpon :ponpon

Bask is in z'n nopjes!

De schoonheidsprijs verdiend het nog niet, maar yay!

Het draaien ging nu al een stuk makkelijker (ookal mag het nog zeker wat netter).

Dit keer ook voor 3 katoen draadjes gegaan. Ging wel goed.

Wikkeling, recht trekken, wikkeling, recht trekken etc. und so weiter.

skitch.png?resizeSmall&width=832

Snapte niet hoe ik zo heb zitten klooien vorige keer.

Alhoewel dit keer het klooien 'em ergens anders in zat, namelijk:

[img width=400 height=330]https://www.evernote.com/shard/s233/sh/11111507-4cd8-4615-ac8b-fce22661170b/d2fcbdd3c3c3dfa22c9732d030e804f9/res/295d2963-667f-48df-ab6e-547903009e38/skitch.png?resizeSmall&width=832

Blijkt dat het paaltje die nog over was wat schuiner zit, dus insteken ging niet zo lekker.

Daar onwijs mee zitten pielen, maargoed... het resultaat: een 1.7Ω coil. Netjes! :duim

Mag nog wat mooier, maar ach... ik ben een heppie veepur! :bliss

[img width=400 height=299]https://www.evernote.com/shard/s233/sh/d2f58cc5-538c-44ac-8429-52b171774e7a/05b7edc15ba6db119df1a4d884ae56ec/res/5555d3be-4e23-40a7-b8e3-20ff2f91b609/skitch.png?resizeSmall&width=832

Extra opmerking: dat luchtgaatje moet echt groter, want er komt echt nog weinig damp vanaf.

Hij lijkt ook niet zo sterk te smaken als met de standaard silica wick,

maar kan ook zijn dat ik teveel gedampt heb vandaag. :P

Misschien de volgende keer even m'n Gennie uitproberen. :D

Link to comment
Share on other sites

Jaha, de Arashi. Lijkt me ook een mooi dingetje man.

Wel hardcore, gelijk aan de SS Mesh. :D Held! :worship

Om nog even terug te komen op de smaak, hij smaakt echt heerlijk.

Je merkt het ook gelijk als 'ie weer wat droger wordt.

Ben er echt super blij mee.

Uiteindelijk komt er, voor m'n Roller een Genesis van 22mm diameter.

De AGA-T2+ is er nu met Pyrex tank en voor 20 pond iets is dat best wel netjes.

Maar ik ga nog even kijken voor een rubberenring voor die Phoenix XL,

zodat het luchtgaatje goed voor de wick zit. Die zou er al wat beter uit zien

op m'n Roller dan de gewone DRA, alhoewel het er echt niet zo slecht uit ziet.

Kan ik nog even fijn m'n tijd uitzitten todat ik weer werk heb. :)

Guzzi: Hoe breed knip jij de mesh voor de PUK?

Link to comment
Share on other sites

Nog wat extra bevindingen:

Misschien dat ik de wick draadjes toch wat korter moet doen.

Wie weet hopen de smaakjes zich wat minder snel op.

Merk al dat ik er niet teveel in moet gooien, want hoe meer smaakjes hoe eerder het een soort suffe smaak krijgt, na een paar hijsen.

Er zit dan niet meer echt smaak aan (moet zeggen dat bijvoorbeeld Pluid langer blijft hangen).

Denk dat dat zowiezo wel een beetje het geval blijft.

Zodra de wick te droog word en je echt weer een katoensmaak krijgt zit er natuurlijk nog best wat vloeistof in,

maar moet je er toch weer wat bijgooien.

Al met al ben ik nog steeds heel erg blij met m'n Phoenix DRA.

Ga vandeweek even langs een vriend om het luchtgaatje te laten uitboren.

Even proberen op 0,8mm en als het nog steeds te weinig is kan 'ie altijd nog groter.

Zal denk ik dit topic gaan hernoemen naar Bask's Phoenix DRA avonturen en aparte topics openen voor de andere dingen die ik ga doen zodat mensen (of bijvoorbeeld nieuwkomers) makkelijker de onderwerpen kunnen zien/vinden waar ze geinteresseerd in zijn.

Denk zowiezo dat het mesh verhaal nog wel 'ns een flink document zou kunnen worden. :P

Tot zover de voorlopige bevindingen.

Vandeweek alweer even een nieuw coiltje draaien, even wat netter en ietsjes minder volgestouwd met katoen.

Misschien ook de coil in plaats van dwars tussen de pootjes door aan 1 kant, zodat ik wat beter het effect op de luchtstroom, damp en smaak kan beoordelen.

Link to comment
Share on other sites

Heb het luchtgat van m'n Phoenix laten uitboren.

Ik wilde dat het gat wel groter zou worden, maar niet lager ivm flooding (terwijl ik er gewoon niet teveel in moet mikken :grins). Anywho, had gezegd tegen die vriend dat hij het boortje maar een beetje schuin tegen de bovenrand moest zetten… gevolg, weer iets te airy voor mij.

Maar… met de hoeveelheid damp die er uit komt ben ik onwijs blij, plus als ik hem op een bepaalde manier aan m'n lippen zet dan hijst 'ie perfect. :ponpon

Dus Baskie is een heppie veejpur. :bliss

Misschien binnekort ook 'ns m'n Phoenix XL wicken, maar eerst even ee geschikte rubber vinden zodat ik het luchtgat beter voor de wick kan uitlijnen. :)

Link to comment
Share on other sites

Je kan kijken bij de bouwmarkt, ik meen dat die radiator pakkingen vrij goed passen.

Deze zijn ook vrij dun en kun je met meerdere de juiste hoogte bereiken.

Link to comment
Share on other sites

Ok, heb 'm maar weer 'ns overnieuw gebouwd, denk ik coil 'm lekker dicht bij elkaar,

maar vergeten 5 wikkelingen te maken in plaats van 4, dus nu kom ik op 1.3Ω uit.

Mja, wie weet smaakt het wel lekker (moet 'm nog proberen :).

Wel een stukje netter als de eerste:

2013-01-24%2016.39.58.jpg

Heb ook iets minder zitten klooien met 'm vastkrijgen in de pootjes en hij past nu netjes.

Ook heb ik dit keer bij het pootje waar de coil aan de bovenkant van het katoen uit komt het katoen naar onder gestopt

en bij waar de coil onder uit komt de katoen eroverheen naar beneden gestopt.

[img width=300 height=400]http://dl.dropbox.com/u/4918393/Foto's/Dampf/2013-01-24%2017.00.01.jpg

*edit: Ok, op de foto ziet het er nog niet helemaal netjes uit, maar hij is fijn. :P

Hij dampt prima.

Link to comment
Share on other sites

...maar vergeten 5 wikkelingen te maken in plaats van 4, dus nu kom ik op 1.3Ω uit...

Hij dampt prima.

Ik ben dom, had m'n batterij gemeten op 3,6 toen op 3,48, dus dacht dat ik nog wel heel eventjes vooruit kwam.

Maar ongemerkt was 'ie ineens iets minder gaan smaken en toen viel me ineens minder damp op...

Batterij gemeten op 2,48V: OEPS, dat ga ik dus nooit meer doen. Was natuurlijk die onwijze voltage drop vergeten na 3,25V (en hij komt echt sneller dan je denkt).

Wil bij 3.4V uitkomen op 6.5watt, want daar smaakt het niet meer echt en heb ik door dat er een nieuwe batt in moet (haha, vanaf nu dan!).

Dus ik mik op een coil van 1.7Ω a 1.8Ω.

Anywho: gister dus gelijk de batterij op de lader en een nieuwe erin: PFFFFFFF, wat een dampkanon! Bij de eerste paar trekken zo tussen de 13.4 en 13watt. O_o

Was wel even lekker opzich. :haha

Vandaar maar even een nieuwe frabiceren. Lijkt me een beter idee. Wat sneller batterijtjes wisselen dan, maar wel veiliger voor hun levensduur.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...