Jump to content

RADAR Automatische incasso & NOVA ELITE CLUB


Recommended Posts

Zojuist Radar gezien over de automatische incasso's waar mensen zonder het te weten toestemming voor geven middels een eenmalige IDEAL-betaling. In deze uitzending ging het om een "PROVITAL PHARMA"

Achter PROVITAL PHARMA zit hetzelfde in Zwitserland gevestigde bedrijf als achter de webwinkel Smoking Nova, die op deze zelfde wijze een abonnement op een e-sigaret verkoopt. Je moet dan via IDEAL € 6,99 verzendkosten betalen voor een zogenaamd 'gratis' proefpakket, maar daarmee geef je ongemerkt automatisch ook een machtiging af voor maandelijkse incasso van €59,99 voor 15 navulpatronen.

Dit gratis proefpakket is trouwens alleen gratis als je 'm niet gebruikt en binnen 2 weken ongeopend retour zendt. Lees de voorwaarden maar:

Bevalt het je? Dan kun je de starterskit openen. Hierin vind je een batterij, een oplader en drie losse filters. De drie losse filters staan gelijk aan 75 sigaretten. De starterkit kost slechts €59,99. Smaakt de wegwerpsigaret je niet? Dan kun je de starterskit terugsturen en ben je een (gratis) ervaring rijker. In dat geval ontvangen wij de starterskit graag ongeopend binnen 14 dagen retour.

Oplichters dus, en dit is het is hetzefde bedrijf dat onrust heeft veroorzaakt die tot klachten hebben geleid omdat ze reclamemails voor e-sigaretten aan minderjarigen versturen:

Heb even op de site gekeken van de producent die die e-mails verstuurd:

http://www.smokingnova.com/actie/webshop.php

Wat een ongeloveloze bedonderclub is dat zeg, bah. Kan me goed voorstellen dat zij lopen te spammen.

Link to comment
Share on other sites

Het klinkt erg als een puzzelboekjesactie uit het verleden. Ze zijn brutaal genoeg om dr kwispelend een incasso ala intrum voor in te schakelen en dr zijn dr genoeg die hier in trappen. Erg gore praktijken.

Mocht je ooit problemen krijgen dan alleen maar om bewijs vragen, puur bewijs van overeenkomst. En binnen een redelijke termijn van 14 dagen. Dr bij zetten dat je na die termijn de zaak als afgehandeld beschouwt.

En dat helpt goed  :grins

Link to comment
Share on other sites

Ik had wel begrepen van de uitzending dat je de spullen mag houden die ze onterecht hebben verstuurd en tot 13 maanden de incasso ongedaan kan maken als je geen verklaring voor incasso (op papier) hebt getekend. Hmmm zou er bijna door gaan bestellen daar ware het niet dat het een flut product is  :wink

Link to comment
Share on other sites

Ik had wel begrepen van de uitzending dat je de spullen mag houden die ze onterecht hebben verstuurd

Dat geldt alleen als je het product niet hebt besteld, dan is het een ongewenste zending, en die hoef je niet te retourneren ook niet als je er niet voor wil betalen.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Guest Mizzwkc

Ik ben dus zo een onnozele kip die hier in is getrapt. Ik dacht duidelijk getekend te hebben voor een eenmalig starters pakket waar ik 6,99 aan verzendkosten moest betalen. En nu krijg ik de ene incasso brief na de andere. Dit is zwaar misleidende reclame en Nova is een grote oplichters praktijk. Kan iemand mij adviseren wat ik hier tegen kan doen? 

Link to comment
Share on other sites

Het rare is dat banken daar (on)bewust aan mee werken.

Een vriendin was ook ooit ergens ingetrapt en op mijn advies nogmaals schriftelijk opgezegd (had ze via internet al gedaan), en geld via ie bankieren teruggeboekt.

Paar dagen later werd het weer afgeschreven. Wéér teruggeboekt en toen langs bank om dat te laten blokkeren. Nou, dat heeft wat werk gekost !

Bank gaf maar steeds aan om de machtiging in te trekken (wat dus ook al 2x gebeurd was) want hun konden dat niet zo maar annuleren !? Na lang blijven zeuren dat deze machtiging al tig keer was opgezegd maar dat degene die incasseerde zich daar niks van aantrok én (min of meer) dreigen om over te stappen naar andere bank kon het opeens wel !? :mmm

Daarna nog 2x (!) afgeschreven maar ook meteen weer teruggestort (schijnbaar werkt dat zo als de bank de incasso blokkeert), daarna nergens meer last van gehad.

 

Zelf kreeg ik vorig jaar vanuit het niets 24 Durex condooms (!) thuisgestuurd, een zogenaamd proefpakket (wat daar nou aan te proeven valt is mij tot op heden niet bekend). Na lang zoeken op internet erachter gekomen welk bedrijf daar achter zat (bleek dezelfde clan te zijn van gratis scheermesjes) en meteen contact opgenomen (telefoon werd nooit opgenomen dus toen maar ingesproken op antwoordapparaat, en aangezien het een 0900 nummer was kost dat óók nog eens max. 1 euro). 's Avonds om 21.45 (!) werd ik teruggebeld en gaven ze aan dat ik daar zelf om gevraagd zou hebben. Hierop verzocht om mij hiervan het bewijs toe te sturen (ondertekend contractje en/of mail met gelogd ip adres), maar dat hadden ze natuurlijk niet. Ik kon ze toen gratis terugsturen naar een antwoordnummer wat ik ook gedaan heb. Maand erop weer een zending van 24 stuks ontvangen. Wéér gebeld (en ingesproken want er werd natuurlijk nooit opgenomen, dus ook wéér een euro voor dat 0900 nummer). Toen ik teruggebeld werd gaf de (zeer vriendelijke) dame aan dat ze niks van mij ontvangen hadden en hun er dus vanuit gingen dat ik ze toch wilde hebben. :stom

Heb aangegeven dat ze beter ermee konden stoppen aangezien ik niet van plan was om nog maar iets terug te sturen en ik ook nooit meer contact zou (proberen) opnemen, en dat hun dat dus alleen maar geld én condooms zou kosten. Dame zou mij meteen uit systeem halen. Hierop nog (!) 1 maal een zending ontvangen en 2 of 3x een incasso brief gekregen maar niks meer mee gedaan. Daarna nooit meer iets van gehoord.

 

 

Voor iemand die jouw adres weet is het dus heel makkelijk om jou een loer te draaien, en zie er dan maar vanaf te komen ! Weet men ook nog eens jouw bankgegevens (wat je al gauw aan iemand geeft bij bv spullen online verkopen) dan kan het je ook nog eens geld kosten... Zo kan ik bij wijze van spreken zomaar mensen op kosten jagen door gebruik te maken van naam/adres en banknummer die mij verstrekt zijn bij aankopen hier (of elders) op het forum, en zo kunnen louche bedrijfjes ook te werk gaan; Interesse tonen in aanbod van spullen die te koop staan op diverse fora en ze beschikken al gauw over een heel register van namen/adressen/rekeningnummers. :regels

 

Kortom, altijd voorzichtig zijn !

Edited by Tony
Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Tony said:

Voor iemand die jouw adres weet is het dus heel makkelijk om jou een loer te draaien, en zie er dan maar vanaf te komen ! Weet men ook nog eens jouw bankgegevens (wat je al gauw aan iemand geeft bij bv spullen online verkopen) dan kan het je ook nog eens geld kosten... Zo kan ik bij wijze van spreken zomaar mensen op kosten jagen door gebruik te maken van naam/adres en banknummer die mij verstrekt zijn bij aankopen hier (of elders) op het forum, en zo kunnen louche bedrijfjes ook te werk gaan; Interesse tonen in aanbod van spullen die te koop staan op diverse fora en ze beschikken al gauw over een heel register van namen/adressen/rekeningnummers. :regels

 

Zo erg is het nu ook weer niet. Een bedrijf moet altijd kunnen aantonen dat jij schriftelijk of mondeling (registratie) een machtiging hebt afgegeven. Ik weet niet hoe het bij andere banken gaat, maar bij de ING kan je elke afschrijving (behalve van loterijen) die middels een machtiging zijn afgeboekt t/m 8 weken na afschrijving terug laten boeken, "storneren" heet dat. Op MIJN ING.nl staat ook een lijst van alle bedrijven die jij ooit hebt gemachtigd. Daar kan je ook zelf je rekening laten blokkeren voor een bedrijf, je trekt dan in feite de machtiging per direct in.

 

Als iemand je een product toestuurt zonder dat jij dat hebt besteld dan hoef je helemaal niets te doen. Je bent nooit verplicht om te betalen voor iets waar je niet om hebt gevraagd, en je hoeft ook geen tijd en geld te steken het artikel ook niet terug te sturen. Die condooms had je dus gewoon kunnen proeven of mogen uitdelen op een of ander schoolplein. De wetgeving met betrekking tot "verkoop op afstand" waar postorder- en internetverkoop onder valt verplicht de verkoper om de koper een schriftelijke orderbevestiging te sturen, op een duurzame informatiedrager dat door de koper kan worden opgeslagen, dus op papier of per email, zodat de verkoper de gegevens op die orderbevestiging niet achteraf nog kan wijzigen. De koper heeft dan een rechtsgeldig bewijs waarmee hij kan aantonen wat hij met de verkoper is overeengekomen. Zolang de verkoper een dergelijke schriftelijke orderbevestiging niet heeft afgegeven is er voor de wet geen sprake van een rechtsgeldige transactie en kan de koper de koop ten alle tijden annuleren.

 

@Mizzwkc

 

Hier: http://www.npogezond.nl/tv-uitzending/g24_153/Veel-klachten-over-proefpakketten-Dutch-Pharma een uitzending uit 2013 over Dutch Pharma, daar zit hetzelfde bedrijf achter als achter NOVA. Dat zijn hele slimme jongens die de wetgeving heel goed kennen en daarom precies weten hoe ze een nietsvermoedende klant er in kunnen luizen. Het zou dus kunnen zijn dat ze hun werkmethode inmiddels hebben aangepast en dat het advies in het filmpje om niet te betalen niet meer opgaat. Mijn advies is daarom om contact op te nemen met de consumentenbond hierover en daar om advies te vragen wat je het beste kan doen om er af te komen.

Link to comment
Share on other sites

Tja, dat je niet verantwoordelijk gesteld kunt worden snap ik, maar de ellende die je er mee (kunt) hebben...

Als het merendeel van de webshop de regels al niet naleven, kun je je voorstellen wat louche bedrijfjes doen om mensen op te lichten...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...