Jump to content

Dampende saunagast mag alleen dampen in de rookruimtes - idioot ?


Guest ed1973

Recommended Posts

Ik was gisteren in sauna Elysium met een vriendin, waar ik door het personeel werd aangesproken op mijn dampgedrag in het restaurantgedeelte.

Ik kreeg streng te horen dat dat net als roken, niet was toegestaan daar.

Toen ik vroeg waarom, kreeg ik te horen dat er enkele saunagasten hadden geklaagd over dampende gasten en dat zij daardoor het rook/dampbeleid aan elkaar gelijk hebben gesteld.

Dat zullen dan wel beroeps zeikerds zijn geweest was mijn reactie, want het is zo goed als niet schadelijk voor een ander.

Daarna vroeg ik, waar ik dan wel mocht dampen en kreeg ik te horen dat dat alleen in de rookruimtes mocht.

Toen ik weer vervolgens zei, dat ik dan last zou hebben van de rokers, had zij geen boodschap aan.

Ik zei: Als ik gewoon buiten sta, mag ik toch gewoon dampen ? Niemand die daar last van heeft.

Nou, zei ze, je kunt erop aan worden gesproken door het personeel.

Dus enkele niet rokende/dampende saunagasten, zouden meer last van het dampen hebben, dan ik van rokers als dampende saunagast.....

In het begin vroeg ik het nog vaak, mag ik hier dampen en kreeg heel vaak nee te horen. Ze moeten dan stelling nemen en kiezen dan voor de makkelijkste weg, namelijk dat het niet mag.

Nu damp ik gewoon overal, zie je personeel wel ff kijken, maar die zeggen er vaak niets van. Zelfs in de bioscoop damp ik, alleen dan wel wat minder opvallend.

Misschien tijd voor een elektrische sigaret in de vorm van een astma inhaler, misschien dat het dan wel mag.

Wat vinden jullie hier nou van en wat zijn jullie ervaringen ?

Link to comment
Share on other sites

Nadat er gevechten uitbraken in verkeerstoestellen hebben vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen een dampprotocol: niet toegestaan. Rokers denken al gauw: he! Ik ga ook zitten roken hier. Dampers moeten dat m.i. niet willen. De wereld is er niet aan toe. Ik vind persoonlijk dat je hiermee dampen als normaal verschijnsel propageert, ook de jeugd kijkt mee en alle instanties zijn werkelijk panisch dat het roken normaliseert.

Ben het gevoelsmatig dus helemaal met je eens, maar ikzelf damp alleen waar ook gerookt mag worden. Stealthvapen is weer wat anders natuurlijk. Doe ik ook gewoon op het werk, in vliegtuigen, waar dan ook.

Link to comment
Share on other sites

Ik damp zelf in openbare gelegenheden ook buiten of (helaas) in het rookhol.

Damp is wellicht onschadelijk; maar kan wel geur afgeven.

Zondag heb ik kattenshow en ga ik ook netjes buiten tussen de stinkstokken staan zodat ik geen gezeur krijg

Link to comment
Share on other sites

De wereld is er niet aan toe.

Met die houding komt de wereld er nooit aan toe!

Voor menige damper is dit om onbegrijpelijke redenen nog steeds een nieuw fenomeen,

maar ik ben 't gezeik na 7 jaren dampen volledig spuugzat.

Ik vind het ook onredelijk, Marianne. Ik krijg alleen klachten dat ik anderen mijn 'stinkkruidenbuiltjesdamp' aan het opdringen ben. Maar ik damp dan ook geen Cup Cake of French Croissant sapjes... Ik vrees overigens dat het nog meer dan 7 jaar duurt voordat dampen een normaal verschijnsel wordt.... Helaas. Het vraagt te veel van de inzichtelijke vermogens van de doorsnee medemens.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Marcello, ed1973, in de volgende uitzending van DampTV willen we de Vapetiquette als onderwerp behandelen.

Zou jij genegen zijn daar aan deel te nemen ?

Wat houdt dat precies in ? Als het off-topic is, kun je me ook een PB sturen.

Ik had laatst een gratis proefpakket van een Italiaanse leverancier toegestuurd gekregen, Suprem-e, prachtige verpakking, echter toen ik het ging dampen had ik het gevoel dat ik parfum dampte. De damp rook ook naar parfum, echt smerig.

Ik heb wel eens een test met iemand uitgevoerd om het verschil tussen echte sigarettenrook en damp van een elektrische sigaret:

rook: Wanneer je het in je ogen krijgt, gaat je oog tranen

damp: niets te merken

rook: Het stinkt volgens vele niet rokers

damp: Heel lichtjes is iets te ruiken, maar de geur blijft niet hangen

rook: Het trekt in je kleding en je ruikt het de volgende dag nog

damp: Het trekt totaal niet in je kleding

rook: blijft hangen in een niet geventileerde ruimte

damp: blijft even hangen, hoe kouder de ruimte, hoe langer het blijft hangen, maar na een paar seconden, niets meer te zien

rook: kankerverwekkend

damp: niet kankerverwekkend, tenzij je liquid een hele hoge temperatuur krijgt voordat het verdampt, maar komt zelden voor bij normaal gebruik en voordat het die temperatuur bereikt, is het al verdampt.

Maar ik ben het zeer eens met niet het signaal afgeven richting jongeren, maar ja, roken is stoerder en ik denk dan ook dat er nauwelijks jongeren zijn, die beginnen met dampen, zonder eerst met roken te zijn begonnen.

18+ invoering wanneer je mag dampen is een goed iets, jongeren van 18 zijn veel minder beinvloedbaar dan jongeren van 16.

De klanten die ik krijg, zijn eigenlijk vrijwel altijd 35+ en die willen stoppen met roken of mensen die gewoon roken te duur vinden. Wanneer iemand een elektrische sigaret wil kopen met nicotinehoudende liquids, en diegene is nog niet verslaafd aan nicotine, dan verkoop ik niet aan diegene. Wil het niet op mijn geweten hebben, dat ik iemand verslaafd heb gemaakt.

Link to comment
Share on other sites

Ik weiger tussen de rokers te gaan staan, en damp waar mogelijk.

Slechts 1 keer ben ik bij Hornbach gesommeerd buiten te dampen.

Mogelijk gedraag ik me confronterend, maar ik verdom het vergeleken te worden met rokers.

Is er buiten duidelijk zichtbaar dat roken/dampen niet mag, prima.

Maar in zeer veel gevallen is er geen vaststaande regel, dus damp ik.

Link to comment
Share on other sites

Ik damp waar er gerookt mag worden, hier in belgie is het niet toegestaan in cafes of restaurants, in mn vaste cafes damp ik wel binnen, maar alleen als het er niet bomvol zit.

Ik vind het simpel: de uitbater-eigenaar beslist, en de bezoekers-klanten moeten er zich maar bij neerleggen. Damp je liever wel op restaurant? Zoek dan een restaurant waar het wel mag...

Ik was vroeger al een tegenstander van het rookverbod, laat gewoon iedereen zelf kiezen en een sticker op hun deur hangen. Bv 'dampen toegestaan, roken niet', 'dampen e roken verboden', etc...

Link to comment
Share on other sites

Guest Smudges

Ik durf nog steeds niet goed openlijk te dampen in bv restaurants. Mijn zus is daar een stuk brutaler in en dan durf ik wel, held die ik ben. Maar loop toch liever met mijn vriend mee naar het rookhok. Mijn zus vertelde laatst dat ze in elysium heerlijk in het bubbelbad heeft gezeten met haar damper. Ik weet niet of ze ook in het restaurant gedampt heeft. Zal het haar vragen.

Blije damper

Link to comment
Share on other sites

Ik had laatst een gratis proefpakket van een Italiaanse leverancier toegestuurd gekregen, Suprem-e, prachtige verpakking, echter toen ik het ging dampen had ik het gevoel dat ik parfum dampte. De damp rook ook naar parfum, echt smerig.

Het komt vrij vaak voor, dat de liquids vers zijn en nog een tijdje moeten rijpen. Tabakliquids moeten zelfs 6-8 weken rijpen. Daarna is die 'chemische' geur verdwenen.

Hopelijk heb je de liquids nog niet weggegooid.

Link to comment
Share on other sites

Ik vrees overigens dat het nog meer dan 7 jaar duurt voordat dampen een normaal verschijnsel wordt.... Helaas. Het vraagt te veel van de inzichtelijke vermogens van de doorsnee medemens.

Logisch als dampers zich nog steeds blijven gedragen als rokers!

Vooral nu een ongeïnformeerde madame van het KWF beweert dat e-sigs kankerverwekkend zijn en meneer Longfonds/Nicotinepleisters op het RTL-journaal weer negatief spuit over de e-sig

en de kranten schreeuwen dat de e-sig maar liefst 15 keer kankerverwekkender is...

is het hoog tijd dat de dampers openlijk actie ondernemen, dus dampend tevoorschijn komen

met een voor de meesten acceptabele of zelfs heerlijke geur, om gesprekken op gang te brengen.

Link to comment
Share on other sites

Geen probleem in de sauna waar ik altijd kom. Ik damp alleen niet in het restaurantgedeelte om gezeik te voorkomen en omdat ik geen verbod in de overige relaxruimtes wil uitlokken.

Link to comment
Share on other sites

Ik durf nog steeds niet goed openlijk te dampen in bv restaurants. Mijn zus is daar een stuk brutaler in en dan durf ik wel, held die ik ben. Maar loop toch liever met mijn vriend mee naar het rookhok. Mijn zus vertelde laatst dat ze in elysium heerlijk in het bubbelbad heeft gezeten met haar damper. Ik weet niet of ze ook in het restaurant gedampt heeft. Zal het haar vragen.

Blije damper

Ik vraag het altijd even netjes van te voren. Gewoon even naar de bar lopen, klein formaat damper laten zien (neem dan wel een kleintje mee met een neutraal smaakje) en vragen of het mag.

Tot nu toe (moet het afkloppen) heb ik nog nooit nee te horen gekregen.

Ik vind wel voor mezelf dat je dan een neutraal geurtje moet dampen, want sommige liquids daar krijg ik hier thuis ook commentaar op dat ze stinken..  :protest

Link to comment
Share on other sites

Dampen in openbare ruimtes is niet bij wet verboden, voor zover ik weet. Nu is een horeca-gelegenheid geen openbare ruimte. Echter, de eigenaar dient wel duidelijke regels te stellen voor iedereen: huisregels. De huisregels dienen kenbaae gemaakt te wordem bik het binnentreden. Denk dan aan een bord met huisregel, waaronder verboden te dampen behalve op plaatsen waar roken is toegestaan. Een damper zeggen in het rookhok te gaan staan getuigd van willekeur en, jawel, discriminatie. Willekeur, omdat er geen duidelijke regels zijn die dampen in die gelegenheid verbieden en discriminatie, omdat er geen enkele feitelijke basis is waarom de damper niet zijn gang kan gaan.

STEL dat de sauna, waar dit topic mee begon, stelt dat homo's niet welkom zijn omdat zij ziektes zouden verspreiden. Dan is dit niet alleen een overtreding van de grondwet, maar ook discriminatie zonder duidelijke reden. (Ik heb niets tegen homo's)

Een homo weigeren als bloeddonor, omdat hij onveilige contacten heeft gehad met meerdere mannen mag dan weer wel. De weigering is niet vanwege het feit dat hij homo is, maar vanwege het dat zijn bloed een onacceptabel risico met zich meebrengt. Dit is met feiten te onderbouwen en daarom ook in richtlijnen vast te leggen. Iemand zal nooit geweigerd worden alleen om het feit dat hij homo is.

Terug naar de horeca,

1. er is geen wettelijk verbod op dampen

2.indien er geen duidelijke huisregels zijn die voorkomen dat de ene damper wél en de andere damper niet naar het rookhok verwezen wordt, is er sprake van willekeur. Dit is strafbaar, zie punt 4 discriminatie.

3. Er is geen onderzoek dat verklaard dat dampen 100% veilig en gezond is. Echter, onderzoek dat bewijst dat het 100% onveilig en ongezond is, is er ook niet. Een damper naar het rookhok verbannen is volgens mij belaging. Wtb van Strafrecht, artikel 285b: "Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft ...".

4. Als een damper wordt geboden te stoppen of naar het rookhok te gaan, indien voor iedereen geldende huisregels ontbreken, is discriminatie. Wtb van Strafrecht, artikel 90quater: "onder discriminatie wordt verstaan elke vorm van onderscheid, elke uitsluiting, beperking of voorkeur, die ten doel heeft of tengevolge kan hebben dat de erkenning, het genot of de uitoefening van gelijkheid van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere terreinen van het maatschappelijk leven, wordt teniet gedaan of aangetast". Oftewel, als een damper in een gelijke situatie anders wordt behandeld dan een niet-damper en hiervoor zijn geen algemeen geldende regels, dan is sprake van discriminatie.

Link to comment
Share on other sites

Laten we eerlijk zijn, dampen in een ruimte waar andere mensen zitten te eten is toch ook niet netjes !? (En dan bedoel ik dus eetgelegenheden)

Damp, zoals we allemaal wel weten, slaat ook neer, dus ook op het eten van andere mensen.

Dus algeheel dampverbod in eetgelegenheden, prima... Ik ben er voor !

Ben wel van mening dat dampers zich dit zelf ook best wel zouden kunnen realiseren ipv zomaar te gaan zitten dampen bij andermans eten. Echt sociaal is het ook niet...

Edit: Aanvulling tekst.

Link to comment
Share on other sites

Guest Donderwolkje

Laten we eerlijk zijn, dampen in een ruimte waar andere mensen zitten te eten is toch ook niet netjes !? (En dan bedoel ik dus eetgelegenheden)

Damp, zoals we allemaal wel weten, slaat ook neer, dus ook op het eten van andere mensen.

Dus algeheel dampverbod in eetgelegenheden, prima... Ik ben er voor !

Ben wel van mening dat dampers zich dit zelf ook best wel zouden kunnen realiseren ipv zomaar te gaan zitten dampen bij andermans eten. Echt sociaal is het ook niet...

Edit: Aanvulling tekst.

Ik hoef ook niet perse andermans dampwolken boven mijn eten. Maar ik ben er wel heel erg voor dat restauranthouders de vrijheid hebben om dat zelf te bepalen en iedereen de keuze houdt om ergens te gaan eten waar wel of juist niet gedampt mag worden.

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

Laten we eerlijk zijn, dampen in een ruimte waar andere mensen zitten te eten is toch ook niet netjes !? (En dan bedoel ik dus eetgelegenheden)

Damp, zoals we allemaal wel weten, slaat ook neer, dus ook op het eten van andere mensen.

Dus algeheel dampverbod in eetgelegenheden, prima... Ik ben er voor !

Ben wel van mening dat dampers zich dit zelf ook best wel zouden kunnen realiseren ipv zomaar te gaan zitten dampen bij andermans eten. Echt sociaal is het ook niet...

Edit: Aanvulling tekst.

heel veel mensen doen juist als ze uit gaan (eten) de meest walgelijke geurtjes op hun gezicht.

parfum, aftershave, etc.

dergelijke kunstmatige geurtjes vind ik persoonlijk afstotend en vaak ook misselijkmakend. van een aantal van die geurtjes krijg ik zelfs koppijn.

soms zit je ergens te eten of in een cafe en dan komen er mensen binnen die je al kan ruiken voor ze de deur open doen.

ooit iemand meegemaakt dat dergelijke mensen de deur gewezen worden omdat ze de andere gasten storen?

nou ik in ieder geval niet. en ik geloof ook niet dat als ik ga klagen dat die mensen verplicht kan worden hun gezicht te wassen.

als ik ergens damp heb ik altijd tamelijk neutrale smaken in mn damper. zelfs degene die bij mij aan tafel zitten krijgen nauwelijks wat van de geur mee.

waarom zou dat niet toegestaan moeten zijn dan?

Link to comment
Share on other sites

Laten we eerlijk zijn, dampen in een ruimte waar andere mensen zitten te eten is toch ook niet netjes !? (En dan bedoel ik dus eetgelegenheden)

Waar zou je het dampen nog meer willen verbieden?

Er zijn hier al discussies geweest over restaurants, en wil je 't nu ook laten gelden voor iedere eetgelegenheid, dus ook iedere vreetschuur waar veel gasten nog niet eens tafelmanieren kennen?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...