Jump to content

Te Koop en Veiling -> Nieuwe wetgeving per 1 februari


Recommended Posts

Ja de wet gaat in op de 1ste,  maar dat wil niet zeggen dat zaken die aantoonbaar verkocht zijn voor de 1ste ook verboden zijn.  Het verbod geldt voor verhandelen.  Goederen voor de 1ste gekocht en betaald zijn verhandeld voor het verbod.  Levering is geen onderdeel van het verhandelen.

Dit is ook geen loop-hole voor shops omdat de betaling ook voor de 1ste aantoonbaar moet zijn geschiedt.

Precies, het verbod geld voor verhandelen, het gehele proces vanaf kopen t/m de levering.

Maar goed, laten we allemaal als koopdatum januari op de factuur zetten en laten we pas later leveren... Probleem opgelost toch !? (Voor de duidelijkheid, dat was sarcastisch bedoeld.)

Maar nee hoor, ook de aflevering mag gewoon niet meer geschieden vanaf 1 februari, dat valt net zo goed onder dat verbod...

Maar zoals ik al eerder aangaf, ik ben van mening dat niemand zich echt zorgen hoeft te maken, althans vooralsnog niet. Het risico bij bestellen in buitenland blijft precies hetzelfde zoals het altijd was met dat verschil dat er vóór 1-2 eventueel invoerrechten/btw/inklaringskosten bij konden komen en je vervolgens de spullen gewoon kreeg (en nog krijgt), maar dat vanaf 1-2 de spullen inbeslag 'kunnen' worden genomen. (Meestal zonder boete mits je vrijwillig afstand doet en het niet vaker voorkomt.)

Maar vooralsnog is daar nog geen circulaire over geweest, althans wat ik uit betrouwbare bron begrepen heb, dus waar maken we ons (nu althans) zorgen over..!  :cigar

Link to comment
Share on other sites


Maar zo snel als je het de Nederlandse grens mee overneemt, kan de douane de spullen in beslag nemen en vernietigen.

Neen. De terbeschikkingstelling is gereguleerd door de AMvB, en in het geval van buitenlandse shops zelfs heel specifiek slechts de terbeschikkingsstelling middels verkoop op afstand waarbij de koper zich in Nederland bevindt.

De terbeschikkingstelling is de handeling die uitsluitend uitgevoerd kan worden door de verkoper/leverancier. De afnemer doet daar niets aan.

Het als particulier bezitten van een onverhandelbare clearo of liquid is daarom dus ook expliciet niet in deze AMvB gereguleerd, en de douane of wie dan ook kan je helemaal niks afnemen op grond van deze AMvB, behalve als je er in handelt.

j. in de handel brengen:

    de terbeschikkingstelling van een elektronische sigaret of navulverpakking aan consumenten in Nederland, al dan niet tegen betaling, inclusief via verkoop op afstand, in het geval van grensoverschrijdende verkoop op afstand is het product in Nederland in de handel gebracht indien de consument zich in Nederland bevindt;

Sterker nog: de definities van "verhandelen" zoals in de Warenwet zijn niet eens van toepassing......oftewel, tentoonstellen, in voorraad hebben etc is ook gewoon nog steeds toegestaan, immers dat wordt in deze AMvB NIET geregeld c.q. verboden. Levering aan bedrijven in NL, of consumenten in het buitenland is dus óók gewoon toegestaan.

Er kan je dus helemaal niks afgenomen worden, en naleving kan pas bij een heterdaadje....(definitie terbeschikkingstelling is niet echt ruim te noemen.)

Dus shops : voorraad vernietigen is niet nodig.

Link to comment
Share on other sites

Maar goed, laten we allemaal als koopdatum januari op de factuur zetten en laten we pas later leveren... Probleem opgelost toch !? (Voor de duidelijkheid, dat was sarcastisch bedoeld.)

Nee, zo makkelijk is het niet, want hij moet ook voor 1 februari betaald zijn (aantoonbaar). Dus een factuur antidateren en vervolgens betalen werkt niet. Een betaling kun je niet antidateren.

Link to comment
Share on other sites

Haha, begrijp ik, vandaar dat ik al aangaf dat het sarcastisch bedoeld was...  :wink

Dat snapte ik, maar ik vraag mij werkelijk af of levering ook een onderdeel van de handel is.

Ik ben op zoek naar verwijzingen/regelgeving daarover, maar kan nog niet echt iets concreet vinden.

Link to comment
Share on other sites

Chasepoes ; let er op dat de definitie van verhandelen conform de Warenwet helemaal niet van toepassing is. In de AMvB wordt alleen over "in de handel brengen" gebruikt, met een afgebakende definitie over "de terbeschikkingstelling", die anders is dan verhandelen in de Warenwet.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb vanmorgen een email richting NVWA gedaan met de vraag of ik als particulier bij buitenlandse shops dampartikelen mag

kopen welke onder de NL AMvB verboden worden.

Antwoord kan enkele dagen tot enkele weken duren kreeg ik te horen.

Wordt vervolgd.....

Link to comment
Share on other sites

Ik heb vanmorgen een email richting NVWA gedaan met de vraag of ik als particulier bij buitenlandse shops dampartikelen mag

kopen welke onder de NL AMvB verboden worden.

Antwoord kan enkele dagen tot enkele weken duren kreeg ik te horen.

Wordt vervolgd.....

Wat denk je zelf?

Link to comment
Share on other sites

Dat snapte ik, maar ik vraag mij werkelijk af of levering ook een onderdeel van de handel is.

Ik ben op zoek naar verwijzingen/regelgeving daarover, maar kan nog niet echt iets concreet vinden.

Marcello gaf daar eigenlijk al het antwoord op, vanaf 1-2 mogen die artikelen niet meer in de handel worden gebracht, en dat is dus wel het geval als een Shop ná 1-2 uitlevert. Maakt verder niks uit wanneer die spullen gekocht zijn.

Maar ik vermoed dat men wel iets van een overgangstermijn in acht zal nemen en niet meteen op 1-2 alle zaken begint te bezoeken...  :wink

Link to comment
Share on other sites

Die overgangstermijn zijn denk ik de afgelopen 3 maanden geweest na publicatie in het staatsblad.

Denk dat ze er meteen vol in gaan (als er tenminste controles komen), zoals bij bijv. het rookverbod in kroegen. (Dat is een stuk lastiger te controleren omdat er daar veel meer van zijn natuurlijk.)

Link to comment
Share on other sites

Marcello gaf daar eigenlijk al het antwoord op, vanaf 1-2 mogen die artikelen niet meer in de handel worden gebracht, en dat is dus wel het geval als een Shop ná 1-2 uitlevert. Maakt verder niks uit wanneer die spullen gekocht zijn.

Dat gedeelte snap ik nog, maar ik kom niet uit het gedeelte waar het grensoverschrijdende handel betreft. T.a.v. EU lidstaten staat er nog iets over coulance en lokale wetgeving, maar waar het orders uit landen buiten de EU betreft, wordt er niets gezegd.

En dan concreet:  Ik bestel iets in China/Rusland/Zwitserland voor 1-2, wat op dat moment volledig legaal is in zowel het land waar het besteld wordt, als waar het afgeleverd wordt. De verkoper stuurt het product voor 1-2 naar mij op. Maar door het trage verzendingsproces komt de bestelde waar pas na 1-2 aan bij de Nederlandse grens. De spullen mogen na 1-2 echter niet meer legaal verkocht worden in Nederland.

Mag in dat geval de douane de spullen in beslag nemen/vernietigen?

P.S. Of het werkelijk gebeurt en hoe groot de kans is, doet er even niet toe. Het gaat mij puur om de theorie.

Link to comment
Share on other sites

Mag in dat geval de douane de spullen in beslag nemen/vernietigen?

Antwoord indien geleverd van buiten EU:

Ja.

Antwoord indien geleverd van binnen EU:

Ja, als de douane voldaan heeft aan een hele hoop voorwaarden omtrent wederzijdse erkenning.

En dus, nee als men dat niet gedaan heeft.

Link to comment
Share on other sites

Antwoord indien geleverd van buiten EU:

Ja.

Ok duidelijk. Maar als ik nu een Europese leverancier heb, die zijn spullen in China laat maken en vanuit daar laat versturen?

Ik weet het, een beetje semantisch allemaal, maar ik probeer de onduidelijkheden een beetje op een rij te krijgen.

Link to comment
Share on other sites

Dan mag het wellicht in beslag genomen worden, maar....niet op basis van de bepalingen en eisen die voortvloeien uit deze AMvB, want deze AMvB richt zich uitsluitend op terbeschikkingstelling aan consumenten in Nederland, en niet op terbeschikkingstelling aan bedrijven in Nederland.

Kijk, als er lood in verwerkt is, of kwik, of godweetwat voor wazige bepaling er ergens opgenomen is, dan mag het vast en zeker in beslag genomen worden. Maar bij deze AMvB geldt dat deze uitsluitend op levering aan consumenten gericht is.

Link to comment
Share on other sites

Oh, ik had jouw vraag verkeerd gelezen. Je doelt op een dropshipping model, waarbij de leverancier dus eigenlijk er alleen maar administratief tussen zit.

Dan snijdt die europese toko zich waarschijnlijk in de vingers, want de goederen komen dan van buiten de EU, en vallen dan dus niet meer onder de regels omtrent wederzijdse erkenning en Schengen.

Als ze ze eerst zelf ontvangen (B2B levering) en dan alsnog naar jou opsturen, dan weer wel. Of de drop-shipping leverancier moet weer een loods in Duitsland huren waar ze alles eerst inklaren (B2B levering), en dan zelf doorsturen.

Link to comment
Share on other sites

Maar goed, laten we allemaal als koopdatum januari op de factuur zetten en laten we pas later leveren... Probleem opgelost toch !? (Voor de duidelijkheid, dat was sarcastisch bedoeld.)

Nee, zo makkelijk is het niet, want hij moet ook voor 1 februari betaald zijn (aantoonbaar). Dus een factuur antidateren en vervolgens betalen werkt niet. Een betaling kun je niet antidateren.

Je kan een zéér ruime betalingstermijn hanteren als shop. Dan hoeft de betaling niet geantidateerd. :ratje

Link to comment
Share on other sites

.En dan concreet:  Ik bestel iets in China/Rusland/Zwitserland voor 1-2, wat op dat moment volledig legaal is in zowel het land waar het besteld wordt, als waar het afgeleverd wordt. De verkoper stuurt het product voor 1-2 naar mij op. Maar door het trage verzendingsproces komt de bestelde waar pas na 1-2 aan bij de Nederlandse grens. De spullen mogen na 1-2 echter niet meer legaal verkocht worden in Nederland.

Mag in dat geval de douane de spullen in beslag nemen/vernietigen?

P.S. Of het werkelijk gebeurt en hoe groot de kans is, doet er even niet toe. Het gaat mij puur om de theorie.

Marcello heeft het al een stuk uitgebreider uitgelegd maar simpel gezegd ga je met het dikgedrukte al in de fout, namelijk het mag niet alleen niet meer verkocht worden, sterker nog, het mag gewoon niet meer uitgegeleverd worden. (Ter beschikking stellen aan consument)

Dus ja, douane mag in zulk geval de spullen in beslag nemen en na toetsing op juistheid van inbeslagname worden vernietigd, ongeacht afkomstig van binnen of buiten de EU.

Link to comment
Share on other sites

we hebben overleg gehad omtrent het verkoop/ruilen/veiling deel op ons forum.

we zijn van mening dat dit board nog steeds een toegevoegde waarde heeft op ons forum.

derhalve hebben we besloten om na 31-1 het board open te houden.

we gaan wel wat aanpassingen maken in het verkoop reglement, welke vanaf 1-2 nagelezen kan worden.

hoop jullie voldoende te hebben geïnformeerd.

namens het voltallige FBT.

Link to comment
Share on other sites

Fijn dat het open blijft. Ik hoop alleen dat er niet te snel overgegaan wordt op het naleven van de AMvB. Een hoop is op een aantal manieren te interpreteren en de vraag is of je de braafste jongen van de klas moet zijn of dat het rustig afgewacht kan worden.

Link to comment
Share on other sites

we hebben overleg gehad omtrent het verkoop/ruilen/veiling deel op ons forum.

we zijn van mening dat dit board nog steeds een toegevoegde waarde heeft op ons forum.

derhalve hebben we besloten om na 31-1 het board open te houden.

we gaan wel wat aanpassingen maken in het verkoop reglement, welke vanaf 1-2 nagelezen kan worden.

hoop jullie voldoende te hebben geïnformeerd.

namens het voltallige FBT.

Dank je voor het overleg en je reactie. Bij het starten van dit topic kwam het niet in mijn gedachten op om het verkoopboard te sluiten, en ik ben blij dat dat dus niet gebeurt.

Misschien zou het wel handig zijn om de aanpassingen, zodra ze bekend zijn, hier alvast te vermelden (en eventueel in het verkoopboard een link hier naartoe), zodat we hier eventueel rekening mee kunnen houden.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...