Jump to content
Sign in to follow this  
cmoke

e-liquid importeren uit niet-EU landen

Recommended Posts

En denk jij dat producenten als Five Pawns, P.O.E.T. en Alien Vapor (om er maar een paar te noemen) op zo'n verzoek vanuit ons smurfenlandje zullen ingaan? Ik denk het niet..

Inderdaad. Dat zal niet gaan gebeuren maar niet alleen maar omdat de afzet markt zo microscopisch klein is in NL dat het ze het niet waard zal zijn maar ook omdat bij veel van de fabrikanten het al heel lang niet meer slechts het "bij elkaar gooien van wat vloeistoffen" betreft. Bij Five Pawns is het curatie process in vaten een onderdeel wat niet zomaar thuis na te bootsen is en instrumentaal is in het eind resultaat. Bij anderen is er vaak een meervoudig process van curatie/steepen tussen verschillende tussen stappen van de base + smaak die vervolgens pas in een later stadium bij elkaar komen. Dit omdat sommige smaakstoffen nu eenmaal minder goed of beter worden opgenomen in de PG/VG en middels het samenvoegen op bepaalde momenten de smaak beinvloed kan worden, etc.

Bedankt voor de verdieping, ik wilde die kant niet op om het niet ingewikkelder te maken dan nodig, maar inderdaad is het idee van "een smaakje erbij gooien" echt veel te kortzichtig. Tenzij je esters met banaansmaak gewoon lekker vindt..

Je vond ooit sigaretten lekker :)

Onder de consumenten van zowat iedere productgroep vind je mensen die zich met goede smaak onderscheiden willen van de meute en daarin ook bediend worden. Je krijgt dan alleen straks dure "Wanhundredpercent EU produced liquids".  Ook in UK kun je inmiddels in van hoogwaardig karton vervaardigde kokertjes verpakte liquids vinden, zowaar met eens smaakjes die het niet in banaan zoeken. Neemt allemaal niet weg dat de regulering k.. en onzinnig is maar we moeten het ook niet overdrijven.

Onder diezelfde consumenten zit natuurlijk ook een groep die denkt:" het is duur dus ik heb smaak"

Zeker, dat zal je altijd zien. En een nog veel grotere groep denkt "het is duur en dus ga ik het niet eens proberen want ik ben niet gek". Maar wat wil je nou precies  zeggen?

En denk jij dat producenten als Five Pawns, P.O.E.T. en Alien Vapor (om er maar een paar te noemen) op zo'n verzoek vanuit ons smurfenlandje zullen ingaan? Ik denk het niet..

Inderdaad. Dat zal niet gaan gebeuren maar niet alleen maar omdat de afzet markt zo microscopisch klein is in NL dat het ze het niet waard zal zijn maar ook omdat bij veel van de fabrikanten het al heel lang niet meer slechts het "bij elkaar gooien van wat vloeistoffen" betreft. Bij Five Pawns is het curatie process in vaten een onderdeel wat niet zomaar thuis na te bootsen is en instrumentaal is in het eind resultaat. Bij anderen is er vaak een meervoudig process van curatie/steepen tussen verschillende tussen stappen van de base + smaak die vervolgens pas in een later stadium bij elkaar komen. Dit omdat sommige smaakstoffen nu eenmaal minder goed of beter worden opgenomen in de PG/VG en middels het samenvoegen op bepaalde momenten de smaak beinvloed kan worden, etc.

Bedankt voor de verdieping, ik wilde die kant niet op om het niet ingewikkelder te maken dan nodig, maar inderdaad is het idee van "een smaakje erbij gooien" echt veel te kortzichtig. Tenzij je esters met banaansmaak gewoon lekker vindt..

Je vond ooit sigaretten lekker :)

Onder de consumenten van zowat iedere productgroep vind je mensen die zich met goede smaak onderscheiden willen van de meute en daarin ook bediend worden. Je krijgt dan alleen straks dure "Wanhundredpercent EU produced liquids".  Ook in UK kun je inmiddels in van hoogwaardig karton vervaardigde kokertjes verpakte liquids vinden, zowaar met eens smaakjes die het niet in banaan zoeken. Neemt allemaal niet weg dat de regulering k.. en onzinnig is maar we moeten het ook niet overdrijven.

Onder diezelfde consumenten zit natuurlijk ook een groep die denkt:" het is duur dus ik heb smaak"

Zeker, dat zal je altijd zien. En een nog veel grotere groep denkt "het is duur en dus ga ik het niet eens proberen want ik ben niet gek". Maar wat wil je nou precies  zeggen?

Dat ik five pawns heb geprobeerd en dat ik het echt smerig vind, teveel smaken ineen. Doe mij maar banaan of custard, maar niets door elkaar, dan proef je dit en dan dat weer, getver.

Ja kan ook zelf een flesje liquid maken voor 25 cent.

Nu wel ja, unflavoured lukt me dat in ieder geval uitstekend, maar straks ook? Want daar hadden we het over.

9 ml vg = E0.09

1 ml flavour = E0.27

0.2 ml nicotine = E0.07

flesje = Hergebruikt glazen flesje

------------------------------------ Totaal

E0.43 voor 10ml 20mg/ml met smaakje.

Dat is inderdaad een stuk duurder dan E0.25

Dat ik five pawns heb geprobeerd en dat ik het echt smerig vind, teveel smaken ineen. Doe mij maar banaan of custard, maar niets door elkaar, dan proef je dit en dan dat weer, getver.

Tsja, smaken verschillen. Maar om nou op grond van die ene ervaring te concluderen dat mensen dure liquids kopen om zich een beter mens te voelen, of als status symbool, dat vind ik wel wat ver gaan. Dat gaat misschien op voor auto's, waar iedereen je in ziet rijden, maar bij een product als dit kom je daar niet mee weg denk ik.

Meestal wordt er op die exclusieve vloeistoffen, met daarin NETs en andere natuurlijke extracten, veel minder winstmarge gemaakt dan op de kunstmatige/chemische banaanvloeistoffen. Mijn vanillepeulen uit Madagascar staan hier zomaar 3 maanden te trekken, dan heb je wel wat, maar wat denk je dat het zou gaan kosten als je zulke natuurlijke extracten op de markt gaat zetten? Dat is een heel ander verhaal dan de flavour toevoeging die Smurfin hierboven noemt.. met natuurlijke extracten lukt het echt niet meer om voor 27 cent smaak te krijgen in een flesje van 10ml.

Flavour zal wel beschikbaar blijven (de dure natuurlijk en de chemische troep). VG/PG zal ook wel aan te komen zijn in de toekomst. Nicotine zonder pg en vg waarschijnlijk ook wel maar om op zeker te spelen kan je nu gewoon een hoop hoge nicotine base inslaan of pure nicotine als you can handle it.

Nee ik las op fb dat mensen er dan een beetje pure nicotine bij mixen....ik heb echt geen idee zelf in hoeverre dat werkt en of smaakt

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G700-U10 met Tapatalk

Er is makkelijk aan pure nicotine te komen maar het is niet aan te raden om hier op `kleine schaal' mee te rommelen. Om aan 12 mg/ml te komen is er in een flesje van 10 ml 0,12 ml nodig... Zie dat maar eens af te meten.

De nieuwe AMvB legt volgens mij nog geen beperkingen op voor de handel in base liquid, of heb ik dat verkeerd begrepen?

...

Helaas heb je dat verkeerd begrepen. Er zit een wettelijk maximum aan de vloeistof van 2% (20mg/ml), alles daarboven is verboden.

Nu kun je je afvragen of 20% (200mg/ml) nog aan te duiden is als dampvloeistof, maar voor zover nu bekend valt dat er ook onder.

Blijft alleen eventueel nog pure nicotine over. Dat is geen dampvloeistof, maar of ze die ook afdekken met diezelfde regelgeving?  :weetnie

...

Uit de AMvB; nicotinehoudende vloeistof: nicotinehoudende vloeistof in een elektronische sigaret of navulverpakking.

De AMvB benoemd twee `feiten' waar een vloeistof moet voldoen om onder de AMvB te vallen; deze moet nicotinehoudend zijn en in een navulverpakking zitten. Voor 20% nicotine is het eerste feit waar, voor pure nicotine zeker niet. Ook zitten beiden NIET in een navulverpakking omdat er nog een bewerking nodig is voordat het genuttigd kan worden en kan de verpakking waar ze in zitten dus niet aangemerkt worden als navulverpakking. Kortom, ik vermoed dat beiden niet onder de AMvB vallen.

We hebben hierover een draadje "AMvB elektronische sigaret" waar veel hierover terug te lezen is.

Maar zoals reeds opgemerkt is pure nicotine voor een leek niet iets om mee te gaan rommelen!!

Tja dat five pawns enz was zowieso al een duur feestje.

Ach, wat is duur? Als je het nou heel lekker vindt.. vergeleken met een pakje peuken is het nog steeds heel goedkoop.

Maar ik blijf het compleet onzinnig vinden dat dit soort vloeistoffen straks dus niet meer legaal te koop zijn, tenzij je 0mg koopt en dan zelf nicotine toevoegt.

Nee even serieus, waar ik mij aan stoor is dat straks alle artisanale ondernemers in dit veld de kop in gedrukt gaan worden (nog voordat het echt van de grond gekomen is) en wij massaal in de armen worden gedreven van de McDonaldsen van de vape wereld. Die ons voor 5 euro een flesje willen verkopen dat ze voor 25 cent geproduceerd hebben, waarvan 10 cent voor het flesje. En dat eerlijke ondernemers die vanuit een fascinatie een mooi en natuurlijk product willen maken dit niet meer kunnen, of dat het simpelweg niet meer haalbaar is.

En dan kun je zeggen dat ik overdrijf.. ik bekijk nou eenmaal graag de essentie achter dingen.

Het is echt niet zo dat mensen in EU of VS massaal aan de 5Pawns zitten en nu in de EU gedwongen worden om door "McDonalds-juice" afgezet te worden. Het zijn nu net Dekang en andere ordinaire China- en EU-"meuk" waarmee de meeste dampers succesvol van het roken afkwamen en komen.

Winstmarges op massaproducten zijn bovendien over het algemeen veel kleiner dan die op eliteproducten. Alleen heet het bij die laatsten geen afzetten, maar is het immateriële meerwaarde waarmee de consument zich een beetje beter over zichzelf en zijn plek in de wereld kan voelen. Echt essentieel voor het dampen iha. is dat niet, zoals ook het autorijder niet ernstig bedreigd zou worden als er geen Jaguar's meer geïmporteerd zouden mogen worden. Smaakstoffen kunnen nog altijd geïmporteerd worden en de complexere productiemethodes kunnen in de EU overgenomen worden als daar een markt voor is.

Nee even serieus, waar ik mij aan stoor is dat straks alle artisanale ondernemers in dit veld de kop in gedrukt gaan worden (nog voordat het echt van de grond gekomen is) en wij massaal in de armen worden gedreven van de McDonaldsen van de vape wereld. Die ons voor 5 euro een flesje willen verkopen dat ze voor 25 cent geproduceerd hebben, waarvan 10 cent voor het flesje. En dat eerlijke ondernemers die vanuit een fascinatie een mooi en natuurlijk product willen maken dit niet meer kunnen, of dat het simpelweg niet meer haalbaar is.

En dan kun je zeggen dat ik overdrijf.. ik bekijk nou eenmaal graag de essentie achter dingen.

Het is echt niet zo dat mensen in EU of VS massaal aan de 5Pawns zitten en nu in de EU gedwongen worden om door "McDonalds-juice" afgezet te worden. Het zijn nu net Dekang en andere ordinaire China- en EU-"meuk" waarmee de meeste dampers succesvol van het roken afkwamen en komen.

Winstmarges op massaproducten zijn bovendien over het algemeen veel kleiner dan die op eliteproducten. Alleen heet het bij die laatsten geen afzetten, maar is het immateriële meerwaarde waarmee de consument zich een beetje beter over zichzelf en zijn plek in de wereld kan voelen. Echt essentieel voor het dampen iha. is dat niet, zoals ook het autorijder niet ernstig bedreigd zou worden als er geen Jaguar's meer geïmporteerd zouden mogen worden. Smaakstoffen kunnen nog altijd geïmporteerd worden en de complexere productiemethodes kunnen in de EU overgenomen worden als daar een markt voor is.

Het gaat mij om het principe, ik gebruik helemaal geen five pawns en rijd ook niet in een jaguar, maar ik ben gewoon op zoek naar de logica achter (en dus de houdbaarheid van) die nieuwe wet. De wetgever kan niet zomaar allemaal nieuwe regels invoeren.

Je vergelijking met die jaguar vind ik een hele mooie. Hoe denk jij dat erop gereageerd zou worden als er een wet kwam die het onmogelijk maakt om een jaguar te importeren?

Ik begrijp best dat jij naar de praktijk kijkt, maar ik kijk nu even naar het principe. Normaal gesproken moet nieuwe wetgeving verband houden met het nagestreefde doel, maar dat verband is mijns inziens bij de nieuwe AMvB volledig zoek.

Ik begrijp best dat jij naar de praktijk kijkt, maar ik kijk nu even naar het principe. Normaal gesproken moet nieuwe wetgeving verband houden met het nagestreefde doel, maar dat verband is mijns inziens bij de nieuwe AMvB volledig zoek.

ja, maar ik denk dat niemand van de consumenten op dit forum vóór de onzinnige regels is.

ja, maar ik denk dat niemand van de consumenten op dit forum vóór de onzinnige regels is.

Ik denk dat de meeste hun schouders ophalen zolang ze er zelf geen last van hebben.

ja, maar de vraag is hoeveel mensen er meer last van zullen hebben dan dat het duurder wordt. US liquids voorzover beschikbaar in 10ml. flesjes zullen nog steeds te krijgen of bestellen zijn, en ik was vooralsnog niet van plan om slechts 10ml. flesjes te bestellen. (Al zal ik in de eerste 2-3 maanden na de invoering even voorzichtig zijn)

En dat hele argument dat men niet meer overstapt omdat men slechts 10ml-flesjes kan kopen...

Die 10ml is niet het overstapprobleem.

Wel het maximum van 20mg/ml en dan ook nog in inefficiënte cigalikes of clearootjes van 2ml.

Daarmee kunnen juist de zware rokers niet overstappen.

Met 'zware rokers' bedoel ik niet degenen die 20 milde filtersigaretten per dag paffen, waarvan menigeen ook nog niet eens inhaleert.

En dat hele argument dat men niet meer overstapt omdat men slechts 10ml-flesjes kan kopen...

Die 10ml is niet het overstapprobleem.

Wel het maximum van 20mg/ml en dan ook nog in inefficiënte cigalikes of clearootjes van 2ml.

Daarmee kunnen juist de zware rokers niet overstappen.

Met 'zware rokers' bedoel ik niet degenen die 20 milde filtersigaretten per dag paffen, waarvan menigeen ook nog niet eens inhaleert.

Juist!

Om maar weer even mezelf als voorbeeld te nemen, en ik was met minder dan een half pakje shag per dag niet eens een extreem zware roker:

Dat lukte me met 45mg liquid redelijk goed in zo'n clearootje. Nu doe ik 15mg in de geweldig efficiente Heron atomizer op 1 ohm.

Beide combinaties zijn binnenkort niet meer legaal. Point taken?

Je vergelijking met die jaguar vind ik een hele mooie. Hoe denk jij dat erop gereageerd zou worden als er een wet kwam die het onmogelijk maakt om een jaguar te importeren?

Ik het niet nalaten hier op te reageren :)

Ik vindt het een valse vergelijking, hoe denk jij dat erop gereageerd zou worden als er geen wet was die voorkwam dat er Jaguars zonder remmen werden geïmporteerd?

Daar zijn we het volledig met elkaar eens.

Ik denk dat jullie de fout in gaan om te veronderstellen dat op elite producten meer wordt verdiend dan op goedkope producten, ik weet dat jullie het hier dus helemaal mee aan het verkeerde eind hebben het is dus echt andersom!!!!!!!

Ik het niet nalaten hier op te reageren :)

Ik vindt het een valse vergelijking, hoe denk jij dat erop gereageerd zou worden als er geen wet was die voorkwam dat er Jaguars zonder remmen werden geïmporteerd?

Zoals met elke vergelijking loopt het ergens scheef, dat is zo met appels versus peren en ook met atomizers versus auto's :-)

Die van jou loopt ook schreef, of vind je dat een tank van 2.1ml vergelijkbaar is met "geen remmen" en een tank van 1.9ml met "wel remmen".

Voor auto's bestaat die regelgeving al heel lang, en is gestoeld op heldere doelstellingen. De AMvB lijkt in dat verband meer op het verbieden van alle auto's met een tank van meer dan 30 liter.. ofwel nergens op gebaseerd.

Ik denk dat jullie de fout in gaan om te veronderstellen dat op elite producten meer wordt verdiend dan op goedkope producten, ik weet dat jullie het hier dus helemaal mee aan het verkeerde eind hebben het is dus echt andersom!!!!!!!

Dank voor de bijval. Ik probeerde dat eerder ook al duidelijk te maken, maar bij velen heerst kennelijk een diepgeworteld gevoel dat op dingen die duurder zijn meer winst wordt gemaakt. Terwijl het tegendeel het geval is.

Dat is trouwens voor heel veel producten zo. Albert Heijn maakt op een brood van 2 euro veel meer winst dan een bakker die zijn brood bakt met molengemalen volkorenmeel voor 5 euro. Dan heb je het over twee totaal verschillende producten, het heet allebei brood maar veel meer overeenkomsten zijn er niet. De meeste mensen vinden het belachelijk wanneer een brood 5 euro kost, en gaan dan allerlei foutieve redenen bedenken waarom het zo duur is (en waarom ze het dus niet willen kopen), terwijl die 5 euro in feite gewoon de prijs is die het kost om een goed en eerlijk brood te produceren en er ook nog een beetje winst op te maken.

Tja ik denk dat de meesten de amvb stom vinden. Maar ja je zal het er mee moeten doen of er iets aan moeten doen. Al maar roepen hoe vervelend en belachhelijk de amvb is en vergelijkingen met jaguars maken schiet je niets mee op. Je kan beter gaan klagen bij degene(n) die de amvb hebben bedacht.