Jump to content
Serge.P

Batterijen: handige weetjes

Recommended Posts

Hallo beste forumleden,

tijd om nog een klein topic te gaan schrijven en deze keer over batterijen.Waarom?Omdat er blijkbaar nog veel te veel misvattingen bestaan over onze draagbare energie tankjes...

Ik zal dit topic zo kort en bondig maken dat het niet al te saai gaat worden,maar toch die elementaire basiskennis zal bevatten zodat iedereen zal begrijpen wat en hoe zodat misverstanden uit de wereld zullen geholpen worden...

Een batterij is dus een draagbaar energiestation,een elektrotechnisch component dat bestaat uit 1 of meerdere chemische cellen waarbij de chemische samenstelling word omgezet in elektrische energie.Anders dan op het lichtnet levert een batterij die wij allemaal kennen een gelijkspanning (DC) terwijl in onze woningen een wisselspanning gebruikt word (AC).Onze gebruikte gelijkspanning is een veilige spanning die over korte afstanden zal gebruikt worden.

20shy8m.jpg           

Een populaire Lithium-Ion batterij van 3,7 Volt.

Er bestaan heel wat soorten batterijen,in alle maten en gewichten,maar voor onze toepassingen zijn er echter maar een paar soorten geschikt omdat we toch wel wat wattage verbruiken tijdens het dampen.

We gaan ons nu even verdiepen wat al die informatie betekend (voor ons bruikbaar) op een batterij:

Het voltage:

Onze gebruikte batterijen werken op een laag voltage wat alleen onze eigen veiligheid kan ten goede komen,onze meetst gebruikte batterij voltage's zijn 1,2V - 1,5V - 3,6V - 3,7V,er zijn nog heel wat andere voltage's maar dit zijn onze meetst gebruikte,nu zal je je afvragen 1,2V?Wat kan ik daar nu mee?Wel als je 4 (oplaadbare) potlood batterijtjes in serie zet krijg je 4,8V

30ihrnb.png 

  Een typische serieschakeling,bij een serieschakeling verhoog je dus het voltage,de optelsom van alle batterijen samen in VOLTAGE,belangrijk om te weten is dat hierbij de oplslagwaarde bv 2000mah behouden blijft

Concreet wil dit zeggen dat 1 batterij van 1,2V 1000mah die je 4x in serie zet je 4,8V zal leveren aan nog steeds 1000mah.

De parallelschakeling:

epm4hu.png

Bij de paralellschakeling is dit net andersom,als je daar bv 4 batterijen van 1,2V 1000mah in paralell gaat schakelen krijg je nog steeds 1,2Vmaar dan wel 4000mah. Als je bovendien dan weet dat je batterijen onderling kan in serie en paralell schakelen kan je je gewenste capaciteit en voltage zelf samenstellen.

Samenvatting: Batterijen in serie plaatsen verhoogt je voltage alleen,batterijen paralell plaatsen verhoogt je capaciteit waarbij je voltage hetzelfde blijft.

De capaciteit in Mah uitgedrukt, milli ampére per uur.

Het elektrisch volume wat in onze batterij aanwezig is word uitgedrukt in Mah.Stel je batterij heeft 2000mah capaciteit. 2000mah is het elektrisch volume dat je kan verbruiken op 1 uur continu verbruik in theorie bij een afname van 2000mah = 2 Ampére.Dit zijn natuurlijk slechts theoretische waarden aangezien temperatuur,conditie van de batterij en andere zaken dit kunnen beinvloeden.

Met de handige calculator die ik in een eerder topic had gepost kan je nu perfect zien hoelang je batterij in principe zou kunnen meegaan,geef het voltage van je batterij op,je weerstand van je verstuiver,en je kan direct zien na het calculeren hoeveel ampére je trekt uit je batterij,handig toch? :jazeker

Het type batterij:

Batterijen zijn er in vele vormen en maten,hierbij som ik enkele type's op die vaak gebruikt worden.

AA batterijen, alkaline wegwerpbatterij penlite 1,5V

AAA batterijen alkaline wegwerpbatterij potlood 1,5V

C type's batterijen alkaline wegwerpbatterij 1,5V

De oplaadbare batterijen:

NIMH (Nikkel Metaal Hybride) batterijen 1,2V in AA en AAA en C uitvoeringen,zijn van 400 tot +-600x oplaadbaar en zijn zeker geschikt,door het plaatsen in serie om het benodigde voltage te verkrijgen,en dus het volume van je mod vergroten zijn deze minder populair maar zeker niet terrecht! De batterijen zijn stukken veiliger dan de Lithium-Ion varianten.

De Lithium-Ion Batterijen:

Veruit de populairste batterij in de hele wereld,is zeer licht van gewicht en houd lang zijn opgeladen spanning bij,heeft een hoog vermogen en is vaak tot 400 x en meer oplaadbaar,doch het is geen probleemloze batterij,deze batterij moet beschermd worden tegen te diepe ontlading,overlading en kortsluiting

[img width=400 height=249]http://i46.tinypic.com/27xlb2a.jpg

een vaak gebruikte beschermings mini pcb die de batterij beschermd tegen de 3 elementaire zaken die de Lithium-Ion batterij kunnen verwoesten.

Vaak zit deze strip rond de batterij,doch je kan ook een onbeveiligde versie monteren waar dan altijd de beveiliging zit in of opgebouwd op het moederbordje of de print van de verbruiker zoals vaak bij een GSM het geval is.Probleem is dat als de onbeschermde batterij valt,beschadigd raakt of in kortsluiting geraakt je een steekvlam of implodatie kan veroorzaken.

Gebruikt in onze toepassingen op 3,6V en 3,7V.

Het typenummer:Afmetingen

AA= 51x15mm

AAA=44,5x10,5mm

Lithium Batterijen:

De nummer van je batterij geeft de afmeting weer,dus:

14500 batterij meet circa 14,5x50,5mm

16340 batterij meet circa 16,3x40,0mm

18650 batterij meet circa 18,5x60,5mm

dit zijn louter indicatieve afmetingen verschillende afwijkingen kunnen voorkomen!

Er zijn nog talloze andere modellen en type's zodat ik hier slechts 3 populaire type's heb aangegeven.

Hier een link naar alle batterij afmetingen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Battery_sizes

Nu nog wat handige info over batterijen.

Geen enkele batterij gaat eeuwig mee,een batterij aankopen en deze jaren opslaan ergens in de kast heeft geen enkel nut,alkaline batterijen kan je het langst bewaren,oplaadbare batterijen al veel minder lang,en lithium-ion batterijen gaan gewoonweg stuk als je ze jaren niet gebruikt,deze laatste worden voor ongeveer 40% geladen afgeleverd door de fabrikant omdat deze dan het langst kunnen gestokeerd worden zoder te diepe zelfontlading,veel mensen denken bij een aanschaf van bv een gsm,leuk,is al een beetje opgeladen die lithium-ion batterij,kan ik gelijk beginnen,niet dus,is gewoon omdat de batterij het minst snel gaat zelfontladen.Lithium-Ion batterijen dienen correct geladen te worden,hiervoor heb je een geschikte lader nodig speciaal voor deze batterijen is ontwikkeld,

Fabeltjes over de Lithium-Ion accu:

De grootste fabel die je vaak leest is: Laat je Lithium-Ion accu de eerste maal minstens 4 uur aan je lader hangen,er zijn er zelfs die beweren 24h :JaqV

Dit is alleen van toepassing op Nikkel-Cadmium (NiCd), Nikkel-MetaalHybride (NiMH) batterijen die je inderdaad gerust de eerste x best kan opladen 24h,om iedere cel de kans te geven om op het zelfde niveau op te laden.Maar een Lithium-Ion cel werkt op een heel ander principe en zoals eerder verteld mag en kan je deze batterij niet overladen!Rond de 97% laadcyclus stopt je lader met opladen! Nu mag je die nog 48h laten insteken of 12h,vol is vol en je batterij zal ook niet meer bijladen,licht je controle(led) op,dan is de batterij vol,of gaat je laad(led) uit,is je batterij vol.Kijk dus in de eerste plaats welke batterij je hebt op je damper en gebruik de orginele lader voor jouw batterij,plaats geen NiMH batterijen in je Lithium-Ion lader of anders om!

Laat je ook niet blindstaren op je batterijcapaciteit,soms kan een 2000mah langer meegaan dan een 2300mah batterij door het gebruik van de inwendige weerstand een inwendige gebruikte hoge of lage weerstand,dat is vaak moeilijk te achterhalen,maar een makkelijke te hanteren waarde is,een kwalitatieve lithium-ion batterij is niet goedkoop,dus de prijs bepaald voor een groot stuk de kwaliteit.

Vaak zie je duizelingwekkende mah waarden opduiken,boven de 3100mah blijkt in de praktijk zeer twijfelachtig te zijn,vaak moet je van de door de fabrikant aangegeven waarde nog gerust een 10% tot 20% aftrekken van die waarde en meer :jazeker.Dus in de praktijk een batterij kiezen tussen de 650mah en de 3100mah is een goede keuze bij een betrouwbare fabrikant.

Onderhoud:

oplaadbare batterijen en zeker Lithium-Ion batterijen mogen nooit onladen bewaard blijven.Ongeveer half tot 40% van de capaciteit is prima indien een langere stockage,en dan best ingepakt in de koelkast+- 5 tot 8° Celsius.Alle batterijen ontladen zichzelf!Een Lithium-Ion batterij zal het langst meegaan als je hem regelmatig gebruikt,oplaad,ook tussendoor wanneer deze nog niet helemaal leeg is.Vermijd extreme koude en hitte,beide verminderen sterk de levensduur.Houd de contactpunten zuiver,en voorkom valpartijen van de batterij...

Zo als iemand nog iets wil toevoegen of aanvullen,dan laat je het maar weten. :jazeker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks,

om hier op de mail van een forumlid te antwoorden.

Ze vroeg zich terrecht af om welk type batterij het in een Joyetech Ego uitvoering gaat.Wel dit zijn dus de Lithium-Ion batterijtjes van 3,7V.Ze geven het zelf aan op hun website. En hoe je de batterijen dan kan herkennen.voor bijna al onze toepassingen kan je vaak aan het voltage dat er op staat het type batterij herkennen,een aangekochte losse batterij moet ten minste de volgende informatie bevatten: Soort batterij dus bv Li-Ion is een lithium-Ion batterij,het voltage,vaak dus 3,6V of 3,7V en het ampérage in mah bv 900mah.En normaal dat je ze niet in een open vuur mag gooien of in de gewone afvalbak.En inderdaad je bemerkte ook goed op dat ze in principe de veiligheidsvoorschriften al eens vergeten te vermelden,en ze kunnen dat ook beter doen. :jazeker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Citaat:

De nummer van je batterij geeft de afmeting weer,dus:

14500 batterij meet circa 14,5x50,5mm

16340 batterij meet circa 16,3x40,0mm

18650 batterij meet circa 18,5x60,5mm

dit zijn louter indicatieve afmetingen verschillende afwijkingen kunnen voorkomen!

Einde citaat

Kleine aanpassing (sorry Serge):

14500 batterij meer circa 14x50mm de laatste nul betekend "ronde cel"

16340 batterij meer circa 16x34mm de laatste nul betekend "ronde cel"

18650 batterij meer circa 18x65mm de laatste nul betekend "ronde cel"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mag ik hier ook een vraag stellen m.b.t. batterijen?

Ik heb 2 18350 imr batterijen, merk efest 800 mah.

Deze gaan maar heel kort mee. Stacked ongeveer 4-5 uur, terwijl mijn aw 18490 1100mah op mijn provari met dezelfde atomizer en voltage bijna de hele dag volhoudt.

Is de vamo een slurper?

Of mijn provari energie zuinig?

Of is efest gewoon poep?

En worden aw batterijen in Nederland door een webshop verkocht?

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom :wink

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je twee 800mAh batterijen stacked blijft het gezamenlijk amperage 800mAh

Dat is dus minder dan de AW van 1100mAh

AW is ook de betere batterij, bij e-cig4u te koop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je twee 800mAh batterijen stacked blijft het gezamenlijk amperage 800mAh

Dat is dus minder dan de AW van 1100mAh

AW is ook de betere batterij, bij e-cig4u te koop.

Ah ok, dus niet 1600mah...dat verklaard veel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad, als je de 2 plus polen samen neemt en de 2 minpolen samen neemt bij 2 batterijen heb je een paralell schakeling,2 batterijen van 800mah geven dan 1600mah,stacken is een serieschakeling, de + van de onderste batterij zit op de - van de bovenste batterij,de 800mah blijft hetzelfde maar hier maak je van de 3.7V nu 7.4V,een verdubbeling van voltage dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efest batterijen zijn de zelfde als panasonic alleen een ander jasje zijn zeker geen slechte batterijen.

(naar mijn menig ook de beste batterijen die er zijn op dit moment de 3100/3400mAh)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overigens gaan gestackte batterijen wel langer mee dan enkele. 2x 18350 gaat ongeveer 1,75x zo lang mee als 1x 18350 in de Vamo.

Ik neem aan omdat de batterijen "niet zo hard hoeven te werken"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overigens gaan gestackte batterijen wel langer mee dan enkele. 2x 18350 gaat ongeveer 1,75x zo lang mee als 1x 18350 in de Vamo.

Ik neem aan omdat de batterijen "niet zo hard hoeven te werken"

Dat dacht ik ook,maar ze halen het niet bij mijn enkele 18490 in mijn provari.

Misschien is ie toch wat "zuiniger"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overigens gaan gestackte batterijen wel langer mee dan enkele. 2x 18350 gaat ongeveer 1,75x zo lang mee als 1x 18350 in de Vamo.

Ik neem aan omdat de batterijen "niet zo hard hoeven te werken"

1 batterij levert tussen de 3 en 4.2volt,ga je ze stacken dan tussen de 6 en 8.4volt,je spanningsregelaar in de Vamo vraagt extra energie van je batterij als je boven de waarde's van een reguliere batterij komt.Bij het stacken zit je met hogere voltage's en zien je batterijen veel minder af bij gebruik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook gemerkt dat gestackte batterijen langer meegaan. Ik heb nog een ander probleem naast het feit dat losse batterijen snel leeg zijn (ik red het nog geen dag) Ze laden niet goed meer op. Ik vind dit nogal vreemd na ze nog maar net 3 weken te hebben. Is dit een bekend iets?

Ik heb het trouwens over de 18350 batterijen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook gemerkt dat gestackte batterijen langer meegaan. Ik heb nog een ander probleem naast het feit dat losse batterijen snel leeg zijn (ik red het nog geen dag) Ze laden niet goed meer op. Ik vind dit nogal vreemd na ze nog maar net 3 weken te hebben. Is dit een bekend iets?

Ik heb het trouwens over de 18350 batterijen

Heb hierover wat meer info nodig, laad je lader iedere batterij apart bij? Bij het stacken merk je vaak dat je éne batterij nog 3.1V aan spanning heeft, en de andere 3,3V bij voorbeeld. Je moet je spanning eens meten van iedere batterij na het opladen.

Serge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Serge. Ik laad altijd 2 batterijen tegelijk op, wat die lader doet is mij een raadsel. Hij gaat van het rode lampje naar groen en dan moet het goed zijn lijkt mij, zeker na een nacht opladen.

Ik moet even uitvissen hoe ik het voltage kan meten van de batterijen, want dat is me nog niet helemaal duidelijk. Als ik kijk op de Vamo dan zegt hij gelijk 3 volt, dat is altijd zo (ik ben geen techneut, snap er dus echt nog niks van ;) ) Ik kom er nog op terug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Serge. Ik laad altijd 2 batterijen tegelijk op, wat die lader doet is mij een raadsel. Hij gaat van het rode lampje naar groen en dan moet het goed zijn lijkt mij, zeker na een nacht opladen.

Ik moet even uitvissen hoe ik het voltage kan meten van de batterijen, want dat is me nog niet helemaal duidelijk. Als ik kijk op de Vamo dan zegt hij gelijk 3 volt, dat is altijd zo (ik ben geen techneut, snap er dus echt nog niks van ;) ) Ik kom er nog op terug.

als je een vamo hebt kan je het controleren. Druk het kleine knopje onder het schermpje links 3 seconden in, zo kan je het batterijvoltage aflezen, doe dit hetzelfde met je andere batterij, is er een verschil dan laad je lader de cellen niet onafhankelijk op.

Serge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij meet bij allebij 4.2

Dan zijn ze volgeladen en allebei ok, raar dat ze dan zo snel leeg zijn als je zegt dat dit 3 weken er voor niet zo was, welk merk zijn de batterijen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van het merk Efest. Ik begin een beetje te denken dat het dan misschien aan mijn Vamo ligt. Want opgeladen en al geeft de display lo aan. Ik heb gisteren 2 nieuwe batterijen besteld van Trustfire 18650 2400mAh protected, eens kijken of het bij deze batterijen ook zo is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probleem opgelost. Ligt niet aan de batterijen, lag aan de clearo (zie topic functioneren van een mod met verschillende clearo's) Maar iig bedankt voor het meedenken Serge :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Alice

Handige weetje .....

pff.....

Heb ik weer.

Ik ben in het bezit van 3 batterijen van Redux.

Hoe ik het voor elkaar krijg weet ik niet maar dacht vanmorgen nog : Gauw alle drie mee want ik weet niet hoe het er voor staat met hoe leeg of hoe vol ze zijn.

Heb ik pauze, eindelijk lekker even rustig dampen. Na 30 minuten geven ze gewoon alle 3 aan "leeg" te zijn. (En natuurlijk geen oplader meegenomen!!!

DOMMMM ....

Het dampen is me gewoon af en toe niet gegund denk ik!  :weetnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er misschien ergens een lijstje te vinden met  hoeveel amp een bepaalde accu aan kan.

Ik weet dat mijn aw imr tot 10 amp aan kunnen in theorie.

Ik heb ook een set panasonic ncr18650pd 2900mah gekocht deze zijn nog onderweg en zouden in theorie ook 10 amp aan kunnen.

Nu zou ik graag ook een paar 18350 accu's kopen maar ik vind er geen wat tot 10amp aankunnen.

Mij lijkt het veiliger als ze een hoger amperage aan kunnen of vergis ik me hier in.

Ook heb ik over de mnke accu's gelezen deze zouden zelfs 20 amp aan kunnen.

In een vv/vw mod doet dit er niet zo toe maar als je bijvoorbeeld op een hybrid een genesis dual coil maakt met gecombineerd 0,5 ohm dan verwacht je behoorlijk wat van je accu.

En is amp draw wel belangrijk toch aangezien je dan 8,4amp vraagt van je accu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij bekende batterij leveranciers kan je heel wat info vinden over een batterij,en ook op het net, hoeveel een batterij kan afgeven in ampérages is afhankelijk van de interne weerstand,echter is dit geen veiligheidsfactor, Lipo cellen kunnen enorm veel ampérages afgeven ten opzichte van Lithium cellen,Van een 18350 van pakweg 900mah kan je gewoonweg niet verwachten dat deze (continu) 10A kunnen leveren, je batterij zou het slechts enkele minuten volhouden zo, met een hoge capaciteits batterij kan dit wel, en met lipo's dus ook...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...