Jump to content

De Venturi (V2), Advanced Rebuildable Dripping Atomizer door NeoVapeTek

Guest Poops_McGhee
 Share

Recommended Posts

Guest Poops_McGhee

De Venturi (V2), Advanced Rebuildable Dripping Atomizer door NeoVapeTek

Vandaag nemen we een kijkje dichter bij de nieuwe Venturi rda van NeoVapeTek, de Venturi V2. Waar is V1 en wat is het verschil? Nou, waar de V1 is weet ik niet (waarschijnlijk was dat het eerste officiële test object), maar het verschil zit hem in de centerpin. Bij de V1 was die gemaakt van koper en ging te snel stuk. Die is dus vervangen met de goldplated pin. Verder zijn de versies identiek.

Ik heb deze rda bij VapeXperience gekocht voor €. 119, inclusief koffie en een goed gezelschap.

De rda wordt in een mooi verzegeld doosje geleverd:

IMG_1244_zps0bf3b643.jpg

En als je de doos opent, dan wordt je welkom geheten door de inhoud:

[img width=300 height=225]http://i1331.photobucket.com/albums/w584/poops_mcghee1/IMG_1272_zps556ac17c.jpg

In de doos zitten 3 top caps (zonder logo's o.i.d), een vergulde centerpin, 6 schroefjes voor op de posts (3 langere voor normaal draad en 3 kortere voor dikker draad), je builddeck, chimney en een certificaatje van echtheid met serienummer en een handtekening van degene die je op z'n kop moet kloppen als er iets door de kwaliteitscontrole heengekomen is. (Op de lege plekken zaten het builddeck, de verdampingskamer, de centerpin en een van de 3 meegeleverde top caps).

3 top caps, zegt u? Jawel, er worden 3 verschillende top caps meegeleverd om de rda mooi passend te maken bij een grotere range mods.

Het verschil tussen de top caps is overigens enkel estetisch. Alle onderdelen zijn gemaakt van 304 Stainless Steel, behalve de centerpin/positive post. Die is gemaakt van 316 Stainless Steel en is verguld.

[img width=300 height=225]http://i1331.photobucket.com/albums/w584/poops_mcghee1/IMG_1248_zps5e2af682.jpg

Het builddeck komt zonder centerpin voorgemonteerd (de peek insulator is dat wel). Het deck is voorzien van een lekkere diepe juicewell voor veel juice on the run. Er is een extra geul tussen het builddeck en schroefdraad voor de topcap in geplaatst, waar overtollig juice bij overfilling heen kan lopen. Het schroefdraad wat je ziet is waar de top cap opgeschroefd wordt.

[img width=300 height=225]http://i1331.photobucket.com/albums/w584/poops_mcghee1/IMG_1243_zps04e9fc90.jpg

Wat hier goed te zien is is dat de negatieve posts uit het deck geslepen zijn. Dat zorgt voor een veel betere geleiding, aangezien er geen extra verbinding tussen de negatieve posts en het deck gemaakt hoeven te worden.

Ook zijn de ruime luchtsleuven te zien, die voor een hele luchtige trek kunnen zorgen.

Er wordt overigens geen driptip meegeleverd, wat eigenlijk een beetje raar is als je in gedachten neemt dat er wel 3 top caps bijgeleverd worden.  :mmm

De centerpin wordt los bijgeleverd en moet je alleen even vanaf de onderkant in de 510 connectie goed vastdraaien. Deze is na installatie dan ook niet verstelbaar. Op de onderkant vindt je het Venturi logo, het logo van NeoVapeTek, het serienummer van de rda en iets dat niet van toepassing is. :grins. Als je centerpin gemonteerd is, dan ziet je builddeck er zo uit:

De centerpin steekt ver genoeg uit de 510 connectie om je jas aan op te hangen, dus een hybrid mod connectie of de 4Nine is nada probleem.

[img width=300 height=225]http://i1331.photobucket.com/albums/w584/poops_mcghee1/IMG_1236_zps0b4c8a35.jpg[img width=300 height=225]http://i1331.photobucket.com/albums/w584/poops_mcghee1/IMG_1238_zps37cdcc44.jpg[img width=300 height=225]http://i1331.photobucket.com/albums/w584/poops_mcghee1/IMG_1241_zps05055d11.jpg

Zoals je ziet heeft de positieve post 4 gaatjes bovenin zitten. Je kunt je draad dus wat makkelijker door de positieve post rijgen bij multi coil setups. Ook is goed te zien dat de postholes van de positieve post hoger zitten dan de postholes van de negatieve posts. Ook zitten alle postholes ruim boven de luchtsleuven in het builddeck, wat ervoor zorgt dat je coils dus ook boven de luchtsleuven hangen en niet er voor. Of je zou lange coilleads moeten gebruiken, maar het lijkt me niet dat de ontwerpers dat in gedachten hadden. De luchttoevoer komt bij deze rda, net zoals bij de Magma, dus van onderaf de coils en niet vanaf de zijkant van de coils, zoals dat (nu nog) bij de meeste rda's het geval is. In combinatie met een chimney zorgt dit concept schijnbaar voor een betere smaakbeleving. En dat doet deze rda zeker. (Meer daarover verderop in de review).

Aangezien de postholes niet op gelijke hoogte zitten én de luchtstroom van onder de coils wordt aangevoerd, gaf mij dat het idee om daar een dual diagonaal geplaatste coil setup in te bouwen. Dat ziet er dan zo uit:

[img width=300 height=225]http://i1331.photobucket.com/albums/w584/poops_mcghee1/IMG_1256_zpsabccf4c5.jpg[img width=300 height=225]http://i1331.photobucket.com/albums/w584/poops_mcghee1/IMG_1269_zpsb6dfcdf3.jpg

Het idee hierachter is dat de luchtstroom bij een diagonale coil niet direct vanuit de sleuven de gehele coil tegenkomt en dus gelijkmatig afgeremd wordt, maar dat het geleidelijk over de gehele coil op weg naar boven langs de coil loopt. Naar mijn idee geeft dit een langere luchtstroom langs de coil dan wanneer hij plat ligt. Klinkt aannemelijk, maar of het klopt weet ik niet. Het ziet er wel grappig uit.

(0,8 Ohm DDC met 0,30mm kanthal en Chilly's Cotton wicks).

De chimney (verdampingskamer) heeft het Venturi logo meegekregen. Het kuipje aan de bovenkant is waar je 510 drip tip in komt te zitten. In de bell zitten de luchtsleuven.

[img width=300 height=225]http://i1331.photobucket.com/albums/w584/poops_mcghee1/IMG_1252_zpsf09c94b6.jpg[img width=300 height=225]http://i1331.photobucket.com/albums/w584/poops_mcghee1/IMG_1271_zps1981b69a.jpg

Als je je build klaar hebt, dan plaats je de chimney op je deck en zorg je dat de luchttoevoer in beide onderdelen op elkaar geplaatst zitten. Klopt. Om je airflow te regelen, draai je gewoon aan de chimney. Die is vrij draaibaar.

De airflow lijkt overigens alleen voor een multicoil setup geschikt. Je kunt de airflow niet aan 1 kant blokkeren,  indien je een single coil configuratie zou willen gebruiken.

[img width=300 height=225]http://i1331.photobucket.com/albums/w584/poops_mcghee1/IMG_1266_zps59f9f901.jpg

Dan neem je een topcap naar keuze, schroeft deze erop, drip tip erop (alles wat ik heb past) en je raketje staat klaar om mee gedampt te worden:

[img width=300 height=225]http://i1331.photobucket.com/albums/w584/poops_mcghee1/IMG_1219_zpsf029a6e3.jpg[img width=300 height=225]http://i1331.photobucket.com/albums/w584/poops_mcghee1/IMG_1224_zpscd0090dc.jpg[img width=300 height=225]http://i1331.photobucket.com/albums/w584/poops_mcghee1/IMG_1228_zps0abb6e11.jpg

Wat je misschien al is opgevallen is dat er geen brede luchtsleuven onderaan de topcap zitten. Dat zou eigenlijk wel zo logisch zijn, aangezien de luchtsleuven bij het builddeck en de chimney wél onderin zitten.

Nou, bij de top cap zit de luchttoevoer aan de.... bovenkant.

[img width=225 height=300]http://i1331.photobucket.com/albums/w584/poops_mcghee1/IMG_1274_zps152ac804.jpg[img width=300 height=225]http://i1331.photobucket.com/albums/w584/poops_mcghee1/IMG_1276_zpsdb6ec4ec.jpg

Naam verklaard en wat deze rda zo geavanceerd en dus speciaal maakt.

De luchttoevoer komt van bovenaf door de sleuven van de top cap, loopt langs de buitenkant van de chimney naar beneden om door de sleuven onderaan de chimney, langs de dampende coil, naar boven door uiteindelijk je drip tip.

Het idee hierachter is om de luchtstroom dusdanig te beïnvloeden door een bewuste vernauwing in de luchtstroom aan te brengen (een Venturi en in dit geval zijn dat de luchtsleuven van de chimney), zodat er ná de vernauwing (binnen de chimney) een lagere druk ontstaat dan vóór de vernauwing (tussen de chimney en top cap in), het Venturi effect. Hierdoor schiet de lucht dus sneller en harder langs je coils, zonder dat je daar harder voor hoeft te zuigen. Bij lagere druk kun je liquid sneller verdampen en de dichtheid van de damp per hijs in de chimney dus verhogen, waardoor de smaak dus intenser wordt.

De luchtstroom tussen de top cap en de chimney is trager en koeler dan binnen de chimney. Hierdoor blijft de rda koeler. Bij een beetje chainvapen blijft de rda inderdaad verrassend koel, ondanks dat de vape wel warm is.

Voor wie is deze rda een geschenk uit de hemel?

Dit is er eentje voor de flavour chasers. Ik proef dingen uit m'n liquids die ik met m'n Magma niet eens proef. En dat zegt wat, want dat is by far mijn favoriete dripper tot nu toe. De Venturi heeft de Magma qua smaakbeleving achter zich gezet (niet ver, hoor). Daar valt absoluut niets aan te ontkennen. Qua gebruiksgemak en buildmogelijkheden lopen deze rda's niet ver uiteen. Opbouwen vind ik bij de Magma net iets makkelijker gaan. Je hebt dan ook maar 2 posts waar genoeg ruimte tussen zit om makkelijk je coils te plaatsen. Echter laat de Magma eigenlijk niet meer dan een dual coil setup toe. De luchttoevoer bij die rda is minder goed te beinvloeden om 2 coils per zijde goed te faciliteren.

Qua luchttoevoer zou dat bij de Venturi geen probleem zijn, maar de gaten in de posts zijn niet echt groot. Dat wordt dus best priegelen om daar een goedwerkende quadcoil build in te zetten. Waarom je dat zou willen is een andere vraag, maar het kan wel. (een ware uitdaging om er een 4 coil sleeper build in te bouwen :grins)

De dampproductie van de Venturi is niet iets wat de ware cloudchaser happy gaat houden, (NeoVapeTek heeft een aparte top cap met aangepaste airflow voor de cloudchasers, echter is deze niet meegeleverd en telt daardoor ook niet mee voor mijn oordeel omtrent dampproductie) en is ongeveer gelijk als de Magma.

Het afstellen van de luchttoevoer is echter iets onhandiger. Om de luchttoevoer te regelen moet je de top cap iets losdraaien en terwijl je aan de drip tip zuigt, de drip tip draaien om de luchttoevoer naar je wens af te stellen. Je kunt de luchtsleuven in de chimney en het deck dus niet zien terwijl je afstelt. Als je een overlappende drip tip hebt, zoals de Stingray X drip tip die breder is dan de diameter van de bovenste opening van de top cap, dan is het nog iets lastiger, aangezien je dan de chimney tesamen met de top cap omhoog draait. Die zit namelijk aan je drip tip en die wordt ook door je top cap omhoog geduwd.

Je hoeft echter niet bang te zijn dat je luchttoevoer per ongeluk verandert als je aan je drip tip draait, nadat je de top cap hebt aangedraaid. Die borgt de chimney namelijk genoeg om schuiven te voorkomen.

Zijn er nog wat pluspunten op te noemen?

Jazeker. Door de constructie en gebruik van de chimney is het mogelijk om deze dripper gewoon plat neer te leggen, zonder dat ie leegloopt. Overdrippen zorgt overigens ook niet direct voor lekkage door de airflow, tenzij je echt niet oplet en een heel flesje in het ding probeert te gieten. Hij kan dus gewoon mee in je broek- of jaszak, zonder dat je je zorgen hoeft te maken of het ding nog wel helemaal rechtop staat. Er gaan overigens zo'n 15 dikke druppels uit een pipetje in, hetgeen genoeg is om je even bezig te houden. De Magma heeft iets meer inhoud, maar de Venturi heeft meer dan genoeg.

Alleen maar voordelen, of zijn er ook nadelen?

Persoonlijk kan ik geen echte nadelen bedenken. Het lastigere afstellen van de airflow zou je kunnen benoemen als een nadeel, maar dat is niet een activiteit waar je constant mee te maken krijgt. Tenzij je om de minuut je airflow wilt veranderen, dan is het geen noemenswaardig nadeel. Er kunnen wat ongemakkelijke dingen zijn als je niet gewend bent om door je driptip te drippen, maar dat heeft meer met persoonlijke voorkeuren te maken dan met hardwarematige nadelen.

Eén ding had ik liever wel anders gezien; de meegeleverde drip tip.

"Huh? Die is er toch niet?"

Inderdaad, en dat is het hem nou juist. Ze hadden daar een mooi design voor kunnen maken met bijvoorbeeld een indicatie vwb de airflow openingen. Geen groot gebrek, maar het had wel leuk geweest en het al zo complete pakket nog completer te maken. Verder kan ik niets bedenken.

Zou ik deze rda, of eigenlijk a-rda ook gekocht hebben, nadat ik hem een dagje heb uitgeprobeerd?

Absoluut!! Dit dingetje is er een voor mij. Ik ben een flavour chaser. Er moet wel goede dampproductie zijn, maar dat is er ruim voldoende. De smaak, de airflow, het uiterlijk (3 keer) en het feit dat je hem gewoon kunt neerleggen zonder dat ie gaat lekken, maakt dit een rda die je ook rustig in je zakken mee kunt nemen. Ik zou liegen als ik zeg dat ie lekker goedkoop is, maar de prijs is de ervaring meer dan waard.

Ben je een flavour chaser, zoek je een rda die je rustig mee kunt nemen onderweg en bijna kunt behandelen als een rta en heb je er 119 euro voor over, dan is dit de rda die je zoekt. De 3 bijgeleverde top caps geven je extra estetische mogelijkheden anders dan enkel een andere kleur airflow ring.

Dit is een toppertje!

• Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Poops_McGhee

Is dat The Real Deal Stingray X daar op de foto? Want ook deze lonkt al een tijdje naar me, maar ik vroeg me af of er ook nette clones te verkrijgen zijn?

Dat is de real deal Stingray X en gisteren vergeleken met een clone. Zeer weinig verschil kunnen ontdekken, maar ik ben er niet in depth mee gegaan. Zo op het eerste oog zag ik alleen verschil in de font van het serienummer. En met de groeiende kwaliteit van clones zal er vast wel wat zijn dat nagenoeg 1:1 is.

Guest Poops_McGhee

Ik kon niet slapen en heb wat aanpassingen gemaakt o.a. met betrekking tot het Venturi effect.

Ik denk dat deze review zo wel volledig is.

Guest Poops_McGhee

Nog 1 opmerking voor wat betreft de centerpost/pin deze is bij versie 2 gemaakt van gold plated stainless steel.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Dank, Wammus. Ik heb de info gevonden en het is inderdaad 316 stainless steel. Aangepast in de review. :duim

Guest Poops_McGhee

Hoe doet deze RDA het ten opzichte van de Plume Veil?

Volgens diverse joetjoep reviews moet dat ook een flavourmonster zijn, die de Magma het nakijken geeft.

Het is zeker een rda voor de flavour chasers, zoals ik ook heb aangegeven. Ik weet niet hoe hij presteert ten opzichte van de Plume Veil. Die heb ik niet, maar als je het zonodig van me wilt horen, schroom niet en stuur er eentje naar me toe :grins

Guest Poops_McGhee

Na zo'n 10 dagen dat ik deze RDA in gebruik heb, kan ik gerust zeggen dat het niet alleen mijn favoriete RDA is, maar ook m'n favoriete RBA. Ik heb nauwelijks iets anders gebruikt in de afgelopen 10 dagen, behalve dan de Erlkönigin met nano kitje en de Vulcan tussendoor. En dat was misschien een dag of wat. Voor de rest kan ik deze RDA niet meer loslaten. Wat een fijn ding is dat zeg!

Guest Poops_McGhee

Nou, ik heb hier nu een Plume Veil clone te leen van iemand, maar die haalt het niet bij de Venturi. Qua damp wel, maar smaak niet. Nu is het geen originele Plume Veil, dus neem ik het niet mee als serieus vergelijk, alhoewel ik me niet kan bedenken dat de originele Plume Veil echt zóveel beter smaakt dan de clone, dat ie alsnog de Venturi het kijken nageeft.

Ik zou het graag willen uitproberen met een echte.

Ik lees hem nu pas omdat het vanwege de prijs geen optie is(was?) Het lijkt me ook niet echt een beginners RDA maar ik gebruik een dripper vooral vanwege de beter dampsmaak en de Venturi lijkt daar nog een klein schepje bovenop te doen ko ben weer hevig aan het twijfelen  :denk

Je bent  :bedankt Poops  :blij

• 3 weeks later...