Jump to content

Wattage-Voltage-Ohm (weerstand) en Ampèrage berekenen


Guest Serge.P

Recommended Posts

..... dus moet je bij een bottomcoil op een hoger wattage dampen. En dan is volgens mijn logica de batterij eerder leeg.

Ahhhh zo, ja dat klopt wel een beetje.

Ik heb meestal een parallel coil van rond de 0,5 ohm in mijn uitgeboorde kayfun's.

En dat verbruikt hier per dag gemiddeld 1 volle VTC5

Tussendoor vape ik dagelijks, een uurtje of zo, mijn Kraken op mijn cloupor DNA30 en drip ik ook af en toe met een RDA op mijn zwarte Stingray.

De kayfun's echter gebruik ik van van 's ochtends tot 's avonds laat en in dat tijdsbestek gaat één VTC5 van 4,2 naar 3,6 Volt. ( 3,6 volt beschouw ik ook als bat. Leeg )

Link to comment
Share on other sites

Bedoel je echt zo'n bottomcoil rba die je helemaal uit elkaar moet slopen voordat je 'm kunt dryburnen en rewicken? Dan is het logisch dat je nog andere dampapparaten tussendoor nodig hebt. 

Ik damp de Kayfun dus op 20W (afnemend tot 15W) en doe ongeveer 2 dagen met één accu, dus valt wel mee :)

Dan ben je geen kettingdamper of je hebt een giga-accu.  :wink 

Hartelijk dank voor jullie antwoorden!

Link to comment
Share on other sites

Bedoel je echt zo'n bottomcoil rba die je helemaal uit elkaar moet slopen voordat je 'm kunt dryburnen en rewicken?

Coil met 0,4 of 0,36 kanthal gaat echt heeeeeeeeel lang mee.

Na 2 tankjes oude wick eruit. Schoonmaken/ branden. Nieuwe wick erin vullen en .....hoppa.

Hier doe ik serieus nog geen 5 min over. :grins

Link to comment
Share on other sites

Bedoel je echt zo'n bottomcoil rba die je helemaal uit elkaar moet slopen voordat je 'm kunt dryburnen en rewicken? Dan is het logisch dat je nog andere dampapparaten tussendoor nodig hebt. 

Flauw. Niks makkelijkers dan een Taifun of een Kayfun een dry burn geven.

Dat je niks ophebt met RTA's is je goed recht, maar moet je er nu echt steeds over snibben als iemand zo'n dng wel prettig vindt?

Link to comment
Share on other sites

Thanks Storm,

Je uitleg is heel verhelderend en lost een heleboel vragen op, die ik had na het bekijken van een berg youtube filmpjes. De hoge wattages bij de rda's snap ik nu.

Maar het verklaart toch nog niet waarom die kerel op dat hoge wattage kan dampen met een standaard Aspire Nautilus Mini. Hij haalt alles gewoon uit de doos en dampt dus met dezelfde coil als ik. Zijn kanthal is niet dikker of dunner dan de mijne. En ook in dit filmpje gaat het wattage flink omhoog met een standaard Aspire BVC coil. 1.7 ohm, 14,5 watt en 5v. https://www.youtube.com/watch?v=7H8iZlE0xvA#t=340

Link to comment
Share on other sites

Bedoel je echt zo'n bottomcoil rba die je helemaal uit elkaar moet slopen voordat je 'm kunt dryburnen en rewicken? Dan is het logisch dat je nog andere dampapparaten tussendoor nodig hebt. 

Flauw. Niks makkelijkers dan een Taifun of een Kayfun een dry burn geven.

Dat je niks ophebt met RTA's is je goed recht, maar moet je er nu echt steeds over snibben als iemand zo'n dng wel prettig vindt?

Huh? Ik heb ook een AGA-T en die hoef ik dus niet helemaal uit elkaar te halen voor een dry burn.

Veel makkelijker dan een bottomcoil.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ik struikel nog steeds over het ohm-watt-volt verhaal dus ik probeer het in dit draadje nog eens ;) 

 

M'n aankomende mod krijgt coils van 2 ohm waarvan ik weet dat het "veilige" bereik tussen de 10 en 16 watt ligt.

Da's helemaal goed ; de mod ( coolfire 4 )  kan binnen die range prima werken dus daar kan ik lekker mee gaan experimenteren :)

 

Qua voltage kan ik er echter niet achter komen wat een veilig 'bereik' is .

Her en der komen calculators met waarden tussen de 3 en de 4 volt.

 

Dat is echter altijd maar 1 getal dus echt goed kan ik het niet inschatten.

Het gaat me met name om een veilig bereik om in te kunnen werken zoals ik dat reeds bij het wattage weet.

Smaak en dampproductie zal toch afhangen van airflow , soort liquid en vermogen lijkt me. 

Link to comment
Share on other sites

Als je de weerstand kent en het gewenste vermogen, kan je de spanning zo berekenen:

 

Spanning = sqrt(vermogen / weerstand) * weerstand

 

In jouw geval dus:

sqrt(10 / 2) * 2 = 4.47213595499957939280
sqrt(16 / 2) * 2 = 5.65685424949238019520

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Als ik het goed begrijp kan ik dus uitgaan van het voltage bereik voor de 'extremen' van de wattages die ik weet ? 

 

dus 4.4 volt bij 10 watt en 5.6 volt bij 16 watt ? 

 

Opmerkelijk aangezien ik uit een paar charts begreep dat het dicht rond de 4 zou zitten.

 

Als ik het goed heb gezien heeft de coolfire ook een soort 'beveiliging' er in zitten om 

voltages/wattages uit te sluiten die de coil niet kan hebben...

Moet helaas nog even wachten tot ik m'n mod en coils heb dus het is nog even afwachten :) 

Link to comment
Share on other sites

De coolfire 4 heeft wel beveiliging maar deze dient alleen om het apparaat zelf te beveiligen. Dit is nodig om er voor te zorgen dat het apparaat (en vooral de ingebouwde batterij) zelf beschermd is tegen oververhitting, veroorzaakt door een coil met een te laag Ω, kortsluiting door een foute coil, of door langdurig vuren van de batterij (als je hem bijvoorbeeld vergeten bent uit te zetten en hij in je broekzak vuurt).

 

De meeste voltage tabellen die je op internet vindt zijn helaas verouderd. Ze zijn gemaakt voor een heel andere generatie tanks: met dunnere draadjes en andere lontjes dan er tegenwoordig worden gebruikt. Ik zou me er niet te veel van aantrekken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On ‎30‎-‎12‎-‎2015 at 0:28 AM, Marianna said:

 

Bij mij volstaat de Vaping Power Chart  zolang ik geen sub-Ohm coil heb gedraaid, en ik houd er rekening mee dat die chart kennelijk bedoeld is voor 100%PG-gebruik, want mijn 100%VG is sneller op frituurtemperatuur.

 

 

Ik heb me hier altijd afgevraagd waarom dit zo is. Misschien omdat PG op lager temperatuur kookt? Namelijk 188C ipv 290C. Dus de faseovergang heeft wat energie nodig?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Stoomtrein

Ik snap het niet precies, ik heb een 30 watt e-smoker met een coil die 0,4 ohm weerstand heeft, als ik dat invul op die site geeft ie aan dat mijn e-smoker 10,95 volt en 2,73 Ampére heeft. Op het display van mijn e smoker staat maar 3,7 volt... Licht dit aan mijn e smoker of aan de berekening?

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Stoomtrein said:

Ik snap het niet precies, ik heb een 30 watt e-smoker met een coil die 0,4 ohm weerstand heeft, als ik dat invul op die site geeft ie aan dat mijn e-smoker 10,95 volt en 2,73 Ampére heeft. Op het display van mijn e smoker staat maar 3,7 volt... Licht dit aan mijn e smoker of aan de berekening?

 

Met 4 ohm kom je wel op die waardes uit; 0,4 geeft de waardes die @wahanassatta noemt. Probleempje met decimale punt/komma?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

hallo allemaal,

 

Ik damp ook met een nautilus mini op een 20 watt boxmod.

Echter stel ik mijn Voltage in onder de 5 volt en mijn wattage rond de 13.3.

Volgens de coil 1.8 ohm kan dit tussen de 4.2 - 5 volt.

 

Link to comment
Share on other sites

En om het kompleet te maken kan je ook op temperatuur dampen ENKEL MET AANGEPASTE COIL!!!!!!!

Dan wordt het vermogen konstant gewisseld om de temperatuur altijd gelijk te houden 

Hiermee kan je op 200 watt dampen zonder verbranden 

Hiervoor heb je ni ti of ss wire nodig 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...