Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Karlo

De weetjes over dit forum

Recommended Posts

Guest Karlo

Dit nieuwe topic gaat over wetenswaardigheden over de werking van dit forum en hoe een en ander in je berichten te realiseren:

1. Wie zitten er in het ForumBeheerTeam

2. Waar kun je terecht als het forum Down gaat

3. Hoe gebruik ik een ticker

4. Hoe gebruik ik youtube

5. Hoe gebruik ik andere smileys dan de forumsmileys

6. De wysiwyg editor

7. Hoe plaats je een foto en waar moet je op letten

8. Hoe werkt de shoutbox

9. Smoelenboek, voorstellen en woonplaatsen

10. Tapatalk voor smartphones

11. Op zoek naar je eigen bijdragen hier op het forum?

12. Bewaar je eigen verzonden Private Berichten PB's

13. Uitschakelen zijbalk links

De besproken onderdelen zijn voor velen al bekend, omdat deze als losse topics al eerder vermeld stonden. Het leek handiger om ook voor het overzicht, deze te bundelen in 1 topic.

1. Wie zitten er in het forumbeheerteam

Projectleiding: ...

Systeembeheer/Hoofd ForumSecurity: Jorijn

ForumSecurity/Accreditatie: Sidoon, Esjeka

Forumbeheer/moderator: Sidoon, Esjeka, MisterMike, the dvm, Sledge en Jorijn.

2. Waar kun je terecht als www.dampforum.nu down gaat?

De VPS cloudbox zou bij een down, die niet gerelateerd is aan de hardware van versio,

binnen een half uur weer online moeten komen.

3. Hoe gebruik ik een ticker?

1) Op Tickerfactory kun je een Vakantie-ticker aanmaken.

2) Je dient eerst een Ticker Ruler te kiezen. Als je een leuke gevonden hebt klik je op 'Next'

3) Hierna kies je je Ticker Slider (dit is een figuurtje wat over je Ruler heen beweegt) en klik je weer op 'Next'

4) Tot slot kies je de datum en voer je een tekst in (let op, de site is in het Engels)

Je kiest ook de huidige datum en tijd. Dit is om te kunnen corrigeren voor verschillende tijdzones.

Hierna klik je weer op 'Next'

5) Je krijgt een scherm waarin een Ticker URL en een voorbeeld van jouw Ticker verschijnt. Hieronder staat een vak met daarin de BBCode

Deze ziet er als volgt uit:

IMG http://tickers.TickerFactory.com/ezt/d/4;10732;127/st/20060124/e/Test/k/8ee2/event.png /IMG

In principe heb je alleen het stukje nodig tussen de twee 'IMG' tags, in het voorbeeld heb ik de [ ] [ ] weggelaten, die voor en achter de img behoort te staan.

6) De Ticker code kun je nu toevoegen aan je Handtekening. Dit kan via menu 'profiel', daarna Forumprofiel. Daar vind je het vak handtekening, waarin je de code plakt.

4. Hoe gebruik ik Youtube in mijn berichten?

klik in het tekstopmaakscherm de button aan 'youtube'. staat rechtsonder het vakje, verander kleur.

plaats tussen de tags de link in de adresbalk van je browser van de youtubevideo.

youtube (adres url van de video) /youtube

youtube en /youtube zet je tussen rechte haken []

5: Hoe gebruik ik andere smileys dan de forumsmileys?

Dit forum kent een standaard reeks van smileys om je bericht op te leuken, of aan te geven hoe je een bepaalde zin bedoelt.

Maar.. ondanks dat er met zorg smileys zijn geselecteerd, kan het zijn dat je een smiley zoekt, die het forum nu net niet in huis heeft.

wat dan?...

Simpel..

Er zijn sites die smileys hebben, waarbij je als je de smiley selecteerd, gelijk een zogenaamde Forumcode meekrijgt. Het is dan een kwestie van die getoonde regel kopiëren, en in je berichtenvakje plakken. Een voorbeeld van zo'n site is:

CosGan

Het kan ook zijn dat je via google op een site komt, of via de google zoekmachine een smiley vindt, die je wilt gebruiken.

In dat geval gebruik je de volgende stappen.

Je gaat met de muisaanwijzer staan op het plaatje

je klikt op de rechter muistoets.

Firefox browser methode

Bij firefox browser, kies je dan voor "afbeeldingslocatie kopiëren"

Internet Explorer

Bij Internet explorer, kies je dan voor "eigenschappen"

dan zoek je in het op ploppende vakje de regel Adres (URL),

Kopieer daar de LINK die genoemd wordt (dus selecteren, kopiëren) [ja, microsoft moet het altijd moeilijk doen]

Dan verder:

klik boven je tekstveld waar je je bericht schrijft op het icoontje van het schilderijtje (zit naast het wereldbolletje)

er worden nu twee tags ingevoegd IMG en /IMG tussen rechte haken.

hier tussen PLAK je de gekopieerde URL regel.

en voilà je smiley kan worden getoond op het forum.

Probeer het eens met de smileys op deze site.. die zijn erg leuk!

SmileyToppers

1653animatedsmiley.gif

6. De wysiwyg editor

Bij profiel > forumprofiel > profiel wijzigen > lay-out voorkeuren kan je helemaal onderaan een vinkje zetten bij 'Gebruik standaard de WYSIWYG-editor bij het plaatsen van berichten'.

Dat betekent dat je tijdens het typen van berichten de weergave van het bericht krijgt zoals het later ook zichtbaar wordt. Je ziet dan de smileys, de kleur, het lettertype, de lettergrootte etc. meteen als je typt en niet de codes.

WYSIWYG staat voor What You See Is What You Get. Oftewel je wat je ziet is wat je krijgt

7. Hoe plaats ik een foto en waaraan moet die voldoen

Dit is de meest gemakkelijke site waar je foto's kunt uploaden.

Ga naar www.tinypic.com

kies bladeren bij de optie "file" wat je in het scherm ziet.

blader in je eigen fotobestanden naar de afbeelding die je wilt plaatsen,

bij filetype houd je het bij image

bij de optie resize kies je website/email zodat de afbeelding voldoet aan de forumeisen.

de optie share laat je leeg

klopt de letters in bij de anti spam controle en,

de boel wordt geupload.

je komt nu in een scherm met codeopmaak.

je kiest hier de IMG Code for Forums & Message Boards opmaak.

klik op de code, en kopieer deze naar het klembord (rechter muis kliktoets, kopieren)

ga naar je tekstveld en plak de code in je bericht.

controleer de afbeelding met de forumknop "bekijken"

je zou nu je afbeelding moeten zien.

8. Hoe werkt de shoutbox?

De shoutbox van dit forum is een geavanceerde shoutbox, die eigenlijk als chatbox wordt

gebruikt. De shoutbox wordt snel ververst en bevat de volgende onderdelen voor gebruikers.

Onder de titel Elektrisch-roken shoubox vind je wat symbooltjes;

twee groene pijltjes -> hiermee kun je de shout verversen. Dit kan ook met F5

een klokje -> hiermee roep je de geschiedenispagina's op van de shout. handig om terug te lezen.

een smiley -> hiermee open je een smiley assortiment die je kunt gebruiken in je shout

AA -> letter opties waarmee je je shoutregel kunt opleuken.

rechts in de shoutbox vind je een soort balletje met een streepje. Hiermee kun je je eigen berichten

verwijderen als dat wenselijk is.

het is ook mogelijk sommige codes uit de BB serie te gebruiken bijvoorbeeld een plaatje invoegen.

dit doe je door tussen rechte haken het woordje IMG te zetten, de link van het plaatje te tikken, en af te sluiten met /IMG (ook weer tussen rechte haken). even oefenen en je weet het.

Ook de optie /me  is aanwezig. Hiermee maak je een zin op met je eigen naam.

dus /me  gaat even de koelkast openen. wordt als je toevallig Samantha heet,

Samantha gaat even de koelkast openen. .. zo kun je een en ander opleuken.

9. Smoelenboek

Sommige leden hebben een foto van zichzelf geplaatst in het zogenaamde smoelenboek.

Dit kun je vinden op de volgende link: http://www.dampforum.nu/index.php?topic=1993.0

In dezelfde rubriek kun je je als nieuw lid ook even voorstellen.

10. tapatalk voor smartphones en tablets

Indien u gebruik maakt van Tapatalk voor smartphones, een APP voor zowel android als Iphone,

dan kunt u makkelijker gebruik maken van dit forum. Let er wel op dat de shoutbox niet in tapatalk

werkt. Hoe kun je ons vinden?

Start tapatalk op uw smartphone, tik in het zoekvenster in: dampforum.nu en log in..

11. Op zoek naar je eigen bijdragen hier op het forum?

wil je niet al je bijdragen op sporen door alle topics af te zoeken, dan kun je dit makkelijker doen op

de volgende manier:

ga naar je profiel. Je zit dan je foto en daaronder de optie: Toon bijdragen.

Hier vind je een lijst met al je bijdragen sinds je bent gaan schrijven.

12. Bewaar je eigen verzonden Private Berichten PB's

om je eigen verzonden berichten te bewaren moet je die optie even instellen. Dat doe je zo:

kies menu Profiel, dan Profiel wijzigen, en kies persoonlijke berichten.

in dit scherm vink je de optie "Sla standaard een persoonlijk bericht op in mijn postvak uit."  aan!!!

13. Uitschakelen zijbalk links

Om de zijbalk uit te schakelen met de verkoperszuil en andere informatie, klik je op het mini

vierkantje rechts boven in het scherm. Dit vind je rechts in het scherm dus, tussen de topic linkregel en de forumblokken. voor vliegeniers, op 4 uur vanuit de positie "uitloggen"  :JaqV

afbeelding volgt nog..

Guest maxbartels

Hoi KArlo,

En hoe zorg ik ervoor dat de nieuwste berichten in een topic bovenaan geplaatst worden op een pagina, zodat je niet steeds naar de laatste pagina onderaan moet scrollen als je een topic volgt?

Guest Karlo

als je bedoelt een omgekeerde weergave in volgorde, zodat het meest recente bericht als eerste verschijnt in je scherm op positie 1, dan deze:

profiel

profiel wijzigen

layout voorkeuren

vinken van toon meest recente bericht bovenaan

opslaan

Guest maxbartels

als je bedoelt een omgekeerde weergave in volgorde, zodat het meest recente bericht als eerste verschijnt in je scherm op positie 1, dan deze:

profiel

profiel wijzigen

layout voorkeuren

vinken van toon meest recente bericht bovenaan

opslaan

Dank je Karlo, Gevonden! Even herstarten en het werkt :cheerpon :cheerpon

Hai Karlo,

Ten eerste bedankt voor de uitvoerige uitleg, erg handig als je nieuw bent zoals ik.

Ik heb alles goed doorgelezen en gedaan wat ik moet doen om een ticker zichtbaar te krijgen maar als ik naar mijn eigen berichtjes kijk dan zie ik als handtekening een url ipv een plaatje.

Als je op die url klikt dan krijg je mijn ticker wel te zien, ik snap niet wat ik fout heb gedaan.  :stom

Grt.

Polleke

Bij profiel > forumprofiel > profiel wijzigen > lay-out voorkeuren kan je helemaal onderaan een vinkje zetten bij 'Gebruik standaard de WYSIWYG-editor bij het plaatsen van berichten'.

Ik zie 't niet, is er iets veranderd?

Guest Briggitte

Ik zie 't niet, is er iets veranderd?

:ja Er is heel veel veranderd.. en nog steeds..  :mmm

Dus soms is het gewoon ff zoeken :e33

Of.. wat langer-der-der zoeken, mocht je nog niet zo weg-wijs zijn op dit forum :yeah

Tuurlijk Briggitte, zoeken is geen probleem, maar dit werd echt irritant.

Ik ben heus echt van het type.. ikke zzzelf doen  :jolleke

Gelukkig mag je hier vragen stellen en zijn er behulpzame leden zoals jij  :ingridje

Ik vind het forum overigens gebruikersvriendelijk, leerzaam en leuk!  :duim

Nog een opmerrking bij 4 (youtube) voor degenen die nog steeds hun videootje niet zien verschijnen: Deze functie werkt alleen met "http://", dus niet met "https://".

(Ja ik ben zo'n neuroot die zoveel mogelijk https gebruikt  :pan)

zie icoon waar de pijl  naar toe wijst als je daar op drukt kom je bij degene bij wie je dat doet en kun je degene een PM bericht sturen

iNRvV.jpg

zie icoon waar de pijl  naar toe wijst als je daar op drukt kom je bij degene bij wie je dat doet en kun je degene een PM bericht sturen

iNRvV.jpg

Ja die bedoel ik zie plaatje met pijl in de citaat