Jump to content

VG liquid - Belangrijk, lees dit! Gezondheidsrisico!


Guest sandra456

Recommended Posts

Opzich kan vg gewoon worden gedampt op normale atomizers.

Een normale atomizer bereikt deze temperaturen niet.

Iedereen krijgt weleens (of dagelijks) acroleine binnen.

Bijvoorbeeld met normaal roken , bepaalde voeding.

Het heeft geen risicos bij een maximale inname van 25mg per kg (gewicht)

Er moet ook heel wat gedaan worden om zelfs met lr atomizers deze hoge temperaturen te bereiken.

In pg zit ook glycerine maar in mindere hoeveelheid.

Ik zelf damp nog steeds vg alleen even niet op lr tot er meer over bekend is.

Beter het zekere voor het onzekere nemen, daarom ook de waarschuwing in de mail.

Deze kwam misschien erg schokkend over maar ik vind veiligheid zeer belangrijk daarom

Adviseer ik om gewoon even geen vg te gebruiken op lr atomizers.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Jacqueline V

o ja? Wist ik niet.

e-roken.net en caramel in ieder geval niét.

Lotje de VG liquids van PS zijn Common,Cool en Strong. :knipwink

Maar volgens mij verkoopt hij die niet meer want ze staan niet meer op de site.

Link to comment
Share on other sites

Guest sandra456

Vandaag heeft mijn husband een laser thermometer meegenomen van het werk.

Het ding is bedoeld om de temperatuur te meten van buizen aan de buitenkant. Zodat er in fabrieken, bij onderhoud, niemand per ongeluk een leiding beetpakt waar hete vloeistof doorheen loopt.

Eerst even getest met de waterkoker. Als het water kookt meet de buitenkant 88 graden. Als ik de klep open doe en naar binnen richt meet jij 91 graden. Dat wijkt dus af- want het zou 100 graden moeten zijn.

Een lamp meet 55 graden

Een normale gaspit 155 graden

Mijn atomiser meet aan de buitenkant terwijl ik damp- 35 graden. Als hij naar binnen wordt gericht - zonder ampul dus- meet hij 40 graden ( Joy 510 met gewone batterij)

Met de V-go batterij meet hij buiten 38 graden, en binnen 42 graden.

Stel nou eens dat het ding 100 graden af wijkt !!!

Dan nog gebeurt er niks met VG !!

( aan deze bedenkelijke test kunnen geen rechten ontleend worden! :knipwink )

Link to comment
Share on other sites

goed gedaan!

Maar ja, fabricanten en leveranciers willen zich natuurlijk tegen alle mogelijke risico's indekken.

als je het dan tóch wilt kopen ben je wel gewaarschuwd.

Link to comment
Share on other sites

Guest sandra456

Ben ik het helemaal mee eens Lotje. Als mijn voorraad weg is koop ik het ook niet meer.

Maar paniek is dus geloof ik ook niet direct nodig , bij normale atomisers.

Link to comment
Share on other sites

Guest indiaantje

hier ook ff neerzetten

als je een vaste warmte bron hebt zoals een gaspit 155c° en daar hou je een dun yzer draadje bove en een dikkere, uiterraard gaat het fijne onmiddelijk roodgloeiend zijn en toch heb je maar 155c°

wie weet daar dan het fijne van  :weetnie

Link to comment
Share on other sites

Ik heb mijn vinger eens gebrand aan het staalwolbolletje van een atomizer ( eentje van de RPS, dat is een "open" atomizer! En ik had een brandblaar op mijn vinger! Is dus heel wat heter denk ik dan 55 graden......ik weet ook niet precies hoe heet alles wordt hoor!  :weetnie

Link to comment
Share on other sites

Dit zijn de temperaturen van verhit staal.

En volgens mij is staalwol ,dus staal.

En ik zie mijn atomizer toch regelmatig rood worden.

GLOEIKLEUREN VAN STAAL

donkerbruin..............................± 550°c

bruinrood..................................± 630°c

donkerrood...............................± 680°c

donkerkersrood.......................± 740°c

kersrood....................................± 770°c

licht kersrood............................± 800°c

lichtrood.....................................± 850°c

hel lichtrood..............................± 900°c

geelrood....................................± 950°c

geel............................................± 1000°c

lichtgeel.....................................± 1100°c

geelwit.......................................± 1200°c

wit...............................................± 1300°c

Link to comment
Share on other sites

Guest sandra456

Nou ik geef het op hoor.

Op het witte forum en elders wordt gezegd dat VG acroleine gaat vormen ergens tussen de 240 en 290 graden.

En dat je dat zou weten omdat dat vreselijk stinkt.

Donkerbruin zal het dan toch minimaal worden, zo niet rood. En toch heb ik die vreselijke lucht niet geconstateerd.

En dan vraag ik me ook af , ook al is het een flinterdun draadje, hoe zou je een ato aan de buitenkant nog kunnen vast pakken als het binnen een temperatuur bereikt van bv 700 graden?

Link to comment
Share on other sites

Denk ook niet dat deze temperaturen gehaald worden maar 55 graden is sowieso veel te laag.

Als je na gaat hoe snel de atomizer de vloeistof moet verdampen zou de temperatuur toch veel hoger moeten liggen dan 55 graden 

Link to comment
Share on other sites

wat je ziet gloeien is niet het staalwolletje...

Het is het schijnsel van de opgloeiende weerstandsdraad die je ziet.

Daarom zie je het bij sommige ato's ook niet.

Dan zit de gloeidraad beter verstopt onder het bruggetje.

En die gloeidraad wordt wel behoorlijk heet, dus zou best boven de 200 kunnen komen.

Maar ik heb ook gelezen dat het bij inademing van grote hoeveelheden weleens longoedeem zou kunnen veroorzaken.

Ik denk dat we dan in grote hoeveelheden bij industriële toepassingen praten.

Die paar vermengde druppeltjes die wij naar binnen weten te krijgen zullen mijn inziens niet gelijk tot onherstelbare schade lijden.

De vg is eigenlijk juist gekomen omdat pg wat gezondheidsvragen opriep.

Ook las ik in één van de artikelen, dat acroleïne ook voorkomt in uitlaatgassen en sigaretten rook.........

Link to comment
Share on other sites

Was dit nu niet allang bekend bij de super smoker :grins ,daar hadden ze het ook al over een stofje wat niet zo best was ,en dat de mensen te veel nicotine binnen kregen ? nu weten wij ook hier over al meer .

Inmiddels weten ze er toch wel wat meer van ,ik denk dat dit wel met een sisser af zal lopen eerlijk gezegt . :knipwink :knipwink :knipwink

Wat voor troep krijg je buiten niet naar binnen en als je achter een dieselauto rijdt ,nou dan heb ik pas echt last van mijn longen hoor bah bah bah ,ben gelijk helemaal schor van die dampen ,en van e roken niet ra ra ra .

Lieve groet Wil :a025 :a025 :a025

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest sandra456

Nou, er is weer een nieuw mailtje binnen van Cmalo;

We investigated the VG liquids vaporizing athigher temperatures (Low Resistance Atomizers)

  In the VG test the production of Acroleïne wasnot higher compared to PG.

  The concentration of Acroleïne in normalcigarettes is much higher.

  Also in several food products you will getAcroleïne in youre body.

  We can ensure that there is no increased riskin vaping VG on low resistance atomizers 

  compared to PG.

Kortweg samen gevat;

We hebben het getest en er wij verzekeren u dat het risico niet hoger is dan met PG.

En acroleine krijg je ook binnen met gewoon roken en zit in verschillende voedingsmiddelen.

Tja....

Ik wil niet onaardig doen maar ik had liever gehad dat de test dan eerst was gedaan. Ik zou het persoonlijk ook prettiger vinden om de info meteen in het Nederlands te ontvangen. Ik lees best goed Engels maar als het om waarschuwingen gaat ben ik soms dan toch bang dat ik het verkeerd lees. Wie het precies onderzocht heeft staat er niet bij. Ook daar had ik liever een wat uitgebreidere uitleg over gehad. De lichtkrant heeft hier geloof ik 3 dagen op waarschuwing gestaan. Mensen hebben hun bestellingen omgezet in PG. Mensen zijn liquid naar elkaar gaan sturen. Mensen durfden hun LR ato's niet te gebruiken. En nu blijkt dat allemaal niet nodig te zijn ???? Ik weet niet hoor- bij mij roept het misschien wel meer vragen op dan antwoorden.

Aan de andere kant geef ik toe dat ik liever 10 x voor niks gewaarschuwd wordt dan 1x niet als het wel nodig was!

Link to comment
Share on other sites

Nou, er is weer een nieuw mailtje binnen van Cmalo;

We investigated the VG liquids vaporizing athigher temperatures (Low Resistance Atomizers)

  In the VG test the production of Acroleïne wasnot higher compared to PG.

  The concentration of Acroleïne in normalcigarettes is much higher.

  Also in several food products you will getAcroleïne in youre body.

  We can ensure that there is no increased riskin vaping VG on low resistance atomizers 

  compared to PG.

Kortweg samen gevat;

We hebben het getest en er wij verzekeren u dat het risico niet hoger is dan met PG.

En acroleine krijg je ook binnen met gewoon roken en zit in verschillende voedingsmiddelen.

Tja....

Ik wil niet onaardig doen maar ik had liever gehad dat de test dan eerst was gedaan. Ik zou het persoonlijk ook prettiger vinden om de info meteen in het Nederlands te ontvangen. Ik lees best goed Engels maar als het om waarschuwingen gaat ben ik soms dan toch bang dat ik het verkeerd lees. Wie het precies onderzocht heeft staat er niet bij. Ook daar had ik liever een wat uitgebreidere uitleg over gehad. De lichtkrant heeft hier geloof ik 3 dagen op waarschuwing gestaan. Mensen hebben hun bestellingen omgezet in PG. Mensen zijn liquid naar elkaar gaan sturen. Mensen durfden hun LR ato's niet te gebruiken. En nu blijkt dat allemaal niet nodig te zijn ???? Ik weet niet hoor- bij mij roept het misschien wel meer vragen op dan antwoorden.

Aan de andere kant geef ik toe dat ik liever 10 x voor niks gewaarschuwd wordt dan 1x niet als het wel nodig was!

Wij willen geen risico's van eventuele gezondheidsproblemen bij klanten.

Daarom dat er is gewaarschuwd over het gebruik van VG

Uiteindelijk blijkt dat er bij het gebruik van PG niet minder Acroleïne vrij kan komen.

Deze stof is pas gevaarlijk boven de 25mg/kg.

Bij het roken van normale sigaretten komt meer acroleïne vrij.

Tevens zit deze stof ook in bepaalde voedingsstoffen.

Ik vind het belangrijk als leverancier om ook onderzoek te doen naar de gezondheid van de elektrische sigaretten en de gebruikte liquids,

en de informatie hiervan met de klanten te delen.

Link to comment
Share on other sites

Guest sandra456

JP, begrijp me niet verkeerd- ik ben juist blij dat iedereen bezig is met het gezondheidsrisico. Want omdat de overheid het vertikt om alles goed te onderzoeken blijven wij toch met de nodige onzekerheden zitten.

Waar ik een beetje moeite mee heb is de manier waarop het is gegaan en nu weer gaat.

Je stuurt een mail rond, in het Engels, met belangrijke informatie en zie wat het daarna heeft opgeleverd.

Dit topic alleen al heeft 50 reacties en is bijna 500 keer gelezen.De shout stond vol met vragen.  En dan hebben we het alleen over dit forum.

Mensen gaan zoeken naar info, mensen gaan conclusies trekken, mensen gaan al maatregelen nemen etc.

Er ontstaat onrust.

En ik vind die onrust niet goed.

Die ontstaat als mensen niet genoeg antwoorden krijgen op hun vragen.

Een simpel voorbeeld;

Wie heeft het onderzocht en wat hebben ze precies gedaan om het te onderzoeken??

Excuses als ik een beetje kritisch ben  :f45 :f45 :f45 maar ik denk echt dat het wenselijk is als er iets meer uitleg komt. En wat mij betreft in het Nederlands.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Maak nieuwe...