Jump to content

WAARSCHUWING voor smaken als custard, creme, butterscotch


Elsteck

Recommended Posts

29 minutes ago, messedup said:

Het verbaast mij al enige tijd hoeveel drukte er wordt gemaakt over allerlei ingrediënten van dampvloeistoffen en aroma`s.

Is bijna onmogelijk dat iedereen werkelijk heeft gerookt wetende dat er dan extreem veel (zeer) schadelijke stoffen vrij komen.

Komt bij mij regelmatig over als een beetje doorslaan.

Maakt iedereen zich ook zo druk over alle stofjes die in dagelijks eten, drinken en de ingeademde lucht voorkomen ?

En wordt elk stofje dan ook tot in den treure gegoogled tot er iets negatiefs is gevonden ?

 

Er zijn vast wel food-fora te vinden waar men dit ook doet. Daar gaat het niet echt om.

 

Wat is er op tegen om de veiligheid van liquids belangrijk te vinden en daar waakzaam voor te zijn? Bagetaliseren door de stelling "ik heb jarenlang gerookt en ik leef nog steeds" heeft mijn inziens niet zo veel zin. We weten inmiddels al lange tijd dat een sigaret ongezond is. Het dampen gebeurt simpelweg nog niet lang genoeg om een beeld te hebben van lange termijn effecten op het lichaam. 

Ook al voel ik me nu al jaren gezonder sinds ik gestopt ben met roken, ik weet ook heel goed dat mijn lichaam en longen niet gemaakt zijn om daar verdampte liquid in te zuigen. Dat ik veel minder troep inhaleer en mij daardoor gezonder voel wil niet zeggen dat stofjes in liquids op langere termijn ook gezond zijn voor het lichaam. Er is veel bekend over de orale inname van PG, VG en smaakstoffen. Over inhalatie van die stoffen is nog steeds veel minder bekend.

 

Het zal vast allemaal meevallen voor de tootle puffers onder ons. De trend is echter meer wolken, meer smaak en daarmee hoger verbruik van liquids. Waar 2-3 jaar geleden het gros van de dampers zo'n 5ml per dag verbruikte, ligt dat gemiddelde tegenwoordig een stuk hoger, doordat subtanks en subohmen gemeengoed wordt. Ik lees soms zelfs over gebruik van 10 of 20ml per dag.

 

Kijk, het fijnste zou zijn wanneer er voldoende wetenschappelijk onderzoek gedaan zou worden, objectief en feitelijk. Dan hoeven wij ook niet te gissen naar of iets schadelijk zou kunnen zijn of niet. Helaas houdt het onderzoekswereldje geen gelijke tred met de snelheid waarmee in onze dampers wereld de dingen veranderen. Dan gaan mensen toch zelf op zoek naar informatie. En inderdaad met het gevaar dat bevindingen worden geconcludeerd als waren het uitkomsten van onderzoek, waar het eigenlijk niet meer dan een mening is. Nu, het is op zich goed om over deze meningen van gedachten te blijven wisselen, te discussiëren. Doorslaan naar een kant (alles is potentieel gevaarlijk) of de andere (ik heb 50 jaar gerookt en leef nog steeds) heeft daarbij natuurlijk geen zin. Maar elkaar scherp houden, daar lijkt mij niets mis mee.

 

 

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

Wanneer ik buiten loop (op zich al gevaarlijk), en er stopt een auto naast me, dan zet ik snel mijn zuurstof masker op.

Ik wil niet weten wat ik dan allemaal binnen krijg.

 

Frappant was ook de situatie in GB toen Creutzfeld-Jakob (The Mad cow disease) nog populair was. De winkeliers zagen de bui aankomen en dumpten al hun voorraden rundvlees. Er is in Engeland nog nooit eerder zoveel rundvlees geconsummeerd.

 

Het hele dampen is een soort mode-item geworden. Zowel bij voor-als tegenstanders.

 

Ik heb een gezonder (maar véel duurder) alternatief gevonden voor roken. En ik vind het nog lekkerder ook.

 

Het lijkt me verstandiger dat die laaielichters in Den Haag, en Brussel, zich met dringendere zaken bezighouden.

 

Ome Mies.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Zappa said:

Wat is er op tegen om de veiligheid van liquids belangrijk te vinden en daar waakzaam voor te zijn?

 

Niks, is juist heel goed, maar wel met beide beentjes op de grond graag.

 

Ik ben sinds ik gestopt ben met roken en ben begonnen met dampen, bewuster gaan nadenken over wat dit voor invloed heeft (gehad) op mijn gezondheid, maar overdrijven is ook een vak. Ik ben het dus wel met @messedup eens dat sommige mensen hier en daar wat doorslaan; jarenlang roken waarvan je weet dat het ontzettend slecht voor je is, en je nu tot op het mierenneukerige af druk maken over of je wel of niet een microgram te veel van een of ander stofje binnenkrijgt. Eerlijk gezegd denk ik dat als je op dat punt bent aanbeland, je beter kunt stoppen met dampen. En met ademhalen, want dat is dan ook ongezond.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Volgens mij heb ik het al ooit in dit topic gezegd maar ik bestel altijd mijn custard smaken bij de TPA. Die hebben steeds meer smaken speciaal voor de damper ontwikkeld zoals Vanilla bean gelatto, french vanilla creme, dx caramel, dx cinnamon danish, dx milk chocolate, dx milk, dx red velvet cake, dx sweat cream, dx vanille cupcake, vanille swirl en vast nog wel wat meer.

In deze smaakstoffen zitten geen diacetyl, acetoin, en acetyl propiony. Dus het kan wel als men ze speciaal voor dampers gaat maken.

Als ik dan de keuze heb kies ik voor die smaken want waarom extra risico nemen als het niet nodig is?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Zappa said:

 

Da's toch precies wat ik zeg? :weetnie

 

Nou, ik lees toch heel iets anders. Leuk verhaaltje hoor, daar niet van maar het zit vol met conclusies gebaseerd op veronderstellingen, aannames en vergelijkingen die gewoon niet deugen of op zijn minst twijfelachtig zijn. 

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, lageveld said:

 

Nou, ik lees toch heel iets anders. Leuk verhaaltje hoor, daar niet van maar het zit vol met conclusies gebaseerd op veronderstellingen, aannames en vergelijkingen die gewoon niet deugen of op zijn minst twijfelachtig zijn. 

 

Nou, wat lees jij dan?

Ik ben ook wel benieuwd naar de conclusies, veronderstellingen (= aannames) en vergelijkingen die niet deugen en/of twijfelachtig zijn.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 20-5-2014 at 23:59, ThijsWTF said:

 

Dan kan je net zo goed blijven roken. Dat is waarschijnlijk gezonder dan naast een kampvuur zitten en langs een drukke weg wonen :weetnie

 

Erg onlogische redenatie.

Dus als je naast een provinciale weg woont en weleens naast een kampvuur zit is roken niet schadelijk ?

Maar als hij verhuist en nooit meer naast een kampvuur gaat zitten kan hij beter wel weer stoppen met roken ?:gek

Link to comment
Share on other sites

De "tegenstanders" van het dampen snappen ook niks van het feit dat uitgerekend de rokers opeens de grootste mierenneukers zijn geworden over wat ze binnen krijgen.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, jpy said:

De "tegenstanders" van het dampen snappen ook niks van het feit dat uitgerekend de rokers opeens de grootste mierenneukers zijn geworden over wat ze binnen krijgen.

 

 

 

Fout! ex-rokers :ja

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 8-4-2016 at 01:14, Zappa said:

 

Nou, wat lees jij dan?

Ik ben ook wel benieuwd naar de conclusies, veronderstellingen (= aannames) en vergelijkingen die niet deugen en/of twijfelachtig zijn.

 

 

@lageveld ga jij je stelling nog onderbouwen, of ben je nog hard op zoek naar die conclusies, veronderstellingen en vergelijkingen die niet deugen en/of twijfelachtig zijn?

Blijkbaar kostte het jou slechts 4 uur om die te vinden. Dan heb je toch geen 2 dagen nodig om mijn vragen te beantwoorden?

 

Link to comment
Share on other sites

On 11-4-2016 at 09:50, lageveld said:

Beste @Zappa, ik ben de laatste dagen niet thuis geweest en enkel af en toe in de gelegenheid om even vluchtig sommige dingen op het forum te bekijken. Ook nu. Maar ik ben zeker van zins om hier op terug te komen.

 

Ik wacht... :bakkie

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 8-4-2016 at 10:25, messedup said:

Maakt iedereen zich ook zo druk over alle stofjes die in dagelijks eten, drinken en de ingeademde lucht voorkomen ?

Zeker niet iedereen, maar ik wel. 

Het gaat natuurlijk ook om het cumulatief effect van ongezond eten, drinken en vervuilde lucht. 

Als ik niet zou opletten, kan ik net zo goed weer gaan roken. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 8-4-2016 at 00:08, lageveld said:

 

Nou, ik lees toch heel iets anders. Leuk verhaaltje hoor, daar niet van maar het zit vol met conclusies gebaseerd op veronderstellingen, aannames en vergelijkingen die gewoon niet deugen of op zijn minst twijfelachtig zijn. 

 

@lageveld , je reageert niet meer op mijn verzoek om jouw beweringen te staven en een antwoord te geven op mijn vragen. Toch geen zin meer?

 

Link to comment
Share on other sites

@lageveld @lageveld, je roeptoetert wel over mijn post, maar als ik je vraag concreet aan te geven wat er dan aan scheelt dan trek je de keutel in. 

Ik ga er maar vanuit dat jouw gedane beweringen op niets berusten, maar je gewoon te beroerd bent om dat hier aan te geven. :doei

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

als ik het goede begrijp om de risico's zo min mogelijk te houden, kan je base-liquid (bv. 30pg-70vg van revolute) gebruiken.

Ik heb zelf de "smaakloze e-liquid van Halo geprobeerd en die was niet zo slecht.

Zeker als je er een beetje munt bij doet.

 

Edited by ToBo
Link to comment
Share on other sites

Gisteren heb ik wat spulletjes besteld bij cigabuy is volgens mij een Chinees webshop.

Oa een reserve joytech aio 

5x 0.6ohm coils

En 100ml liquid ryl40 

20ml bubblegum

En flesje menthol.

 

Is iemand bekend met deze site en gebruik van de liguids 

Via me tante ben ik aan deze site gekomen zei dampt al 2jaar deze liquids

Maar nu zie ik pas waarschuwing topics wbt custard enz

Fijne zondag ?

 

Link to comment
Share on other sites

Guest spacedeee

@Selina12 je kan zo goed als alles uit china halen maar ik zou de liquids links laten liggen, ben niet zo weg van hun standaarden en je weet niet precies wat er in zit.

De europese normen zijn strenger omtrent wat er in gaat, zo zijn ook de schadelijke stoffen (die bv in custard/cream) vervangen bij de bekendere merken.

Jij ook een fijne zondag.

Link to comment
Share on other sites

@Selina12 Ik heb geen ervaring met cigabuy, maar wel eens liquids besteld bij fasttech. Ze verkopen daar ook diverse merken die je ook in Europa kunt kopen en volgens mij geldt daar net als bij hardware, dat wanneer er 'authentic' bij staat, je er vanuit kunt gaan dat het het originele spul is. Zie https://www.fasttech.com/category/3009/consumables-e-liquid?sort=p&, waar je links onderaan bij 'Brands' merken kunt selecteren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
5 minutes ago, Tinkerbel said:

Hoi, ik ben nog maar net begonnen met dampen en vraag me af wat een 'smaakblok' is, kan iemand me dat uitleggen? Bedankt alvast!

Een smaakblok hebben betekent dat je niets meer (of minder) proeft van de smaak van je liquid. Ook kan de smaak opeens vies (muffig, onaangenaam) zijn.

Wat de oorzaak precies is? Daar zijn de meningen over verdeeld maar het lijkt vooral vaker te gebeuren als je nog niet zo lang dampt. Het gaat ook weer voorbij. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...