Jump to content

Monddood versus bescherming....

Recommended Posts

Ik wil toch graag 'm'n ei kwijt' over hoe het nu hier gaat.

Er zijn nog wel eens wat klachten/vragen over hoe bepaalde personen modereren.

Nu lees ik zonet dit topic, welke direct op slot staat.

Ik heb hier een heel dubbel gevoel over en wel om de volgende redenen:

* wie is er op dit forum in hemelsnaam 'onafhankelijk'? Een niet-roker en niet-damper èn een nieuweling? Anders kan die persoon toch nooit onafhankelijk zijn?

* Of is het een account waar alle moderators onder kunnen modereren? Zodat de ene keer met de ene maat gemeten wordt en de andere keer met een andere maat?

(LET OP: Ik zeg niet dat dit niet mag; dit is namelijk onoverkomenlijk! We zijn en blijven allemaal mensen!)

* Is dit account gemaakt om dreigementen e.d. aan persoonlijke adressen te voorkomen? (Vind ik best een mate van logica in zitten; wat mod's soms om de oren krijgen is echt niet voor 'de poes'!!)

Ik vind het jammer dat de openheid waar in februari mee 'geschermd' werd nu toch (naar mijn mening) flink afneemt....

Ik zou graag meer opheldering hierover krijgen dan in het gelinkte topic gegeven wordt, mede omdat we het forum toch met ons allen draaiende moeten houden?

• Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Yep, vreemde gang van zaken.. ik dacht dat dit forum van ons allemaal was, maar blijkbaar gebeurd er veel achter de schermen waarvan men vind dat het niet met de leden besproken hoeft te worden.

tja :weetnie hoe leuk wil je een forum hebben?? of hoe niet-leuk?

Misschien bij proef eens een maanden niet moederen en kijken wat er gebeurd ?

Misschien lossen de problemen vanzelf op? Is misschien een gek idee maar misschien kan het eens goed zijn

Verstuurd vanaf mijn A1-810 met Tapatalk

Een onafhankelijke mod...  :mmm tis dus meer een geheime mod, het tegenovergestelde van openheid.

Ik kan me er ook niks bij voorstellen, zit er 1 persoon achter? Zit er geen bepaalde persoon achter, maar

is het een gedeelde/fake account die elke mod kan gebruiken? Een vrijkaart om er op los te gaan gummen,

zonder dat er met de vinger gewezen kan worden naar een specifieke mod?

Ik zie in dat topic alleen goede bedoelingen. Ik ben ook een tijdje afgehaakt geweest en ik zie nu juist heel behulpzaam en respectvol gemodereerd worden, soms een seintje zonder ingrijpen, soms misschien overbodig, maar nooit met de bedoeling om iemand de mond te snoeren.

Het vraagt ook giga veel tijd om zo'n actief forum als dit te modereren. Links en rechts worden topics gestart in de verkeerde plekken, over hetzelfde onderwerp etc.

Misschien dat nog uitgelegd kan worden waarom er een 'onafhankelijke' persoon gevonden moest worden.

Dat begrijp ik niet zo. Ik neem aan dat die persoon zich nog voorstelt.

Ik denk dat met de onafhankelijkheid bedoelt wordt, dat de betreffende gebruiker onbekend blijft bij de gebruikers zodat hij/zij er later niet op aangevallen kan worden, maar dat is een aanname.

Wat volgens mij ook kan helpen;

Open een topic als FBT waar vragen door gebruikers gesteld kunnen worden over moderatie. Als afgesproken wordt dat de betreffende moderator daar antwoorden geeft op vragen dan haal je de angel uit het topic zelf en hebben de gebruikers wel een plek waar ze navraag kunnen doen.

Gerichte vragen zien sommige moderatoren als een aanval terwijl je gewoon om duidelijkheid vraagt.

Het vertrouwen in de forum zakt bij mij steeds meer weg om de simpele reden dat er een normaal gesprek niet inzit bij 2 personen uit fbt.

Als je een vraag stelt over hoe of waarom ben je aan het ruzie zoeken.

Dat er een aparte moderator aangesteld is snap ik wel neemt ze wel werk uit handen.

Maar op het moment dat er een gum of poedel achter de anonime account zit dan hoeft het voor mij niet meer.

Dit is overigens ook de reden waarom ik alle inhoudelijke posts verwijderd heb.

De forum gebruikers moeten het maar vertrouwen en mogen niks vragen of opmerken. Sorry dit vertrouwen moet van 2 zijde uitkomen en dat is er niet zolang dit geemmer door blijft gaan helaas.

Het is niet de bedoeling om leden monddood te maken. Het is juist de bedoeling te voorkomen dat er telkens discussies ontstaan door bepaalde ingrepen. Meer duidelijkheid over waarom er aan een topic "gesleuteld" word. En nee die persoon zal zich niet voorstellen, anders word die persoon ook overladen met pm's, bij serieuze klachten kan iedereen zich gewoon melden bij één van ons. Wij zullen ook zoveel mogelijk zelf modereren en uitleg geven bij aanpassingen in topics.

Het is niet de bedoeling om leden monddood te maken. Het is juist de bedoeling te voorkomen dat er telkens discussies ontstaan door bepaalde ingrepen. Meer duidelijkheid over waarom er aan een topic "gesleuteld" word. En nee die persoon zal zich niet voorstellen, anders word die persoon ook overladen met pm's, bij serieuze klachten kan iedereen zich gewoon melden bij één van ons. Wij zullen ook zoveel mogelijk zelf modereren en uitleg geven bij aanpassingen in topics.

Ik ben al sinds mijn 14e, dus al bijna 15 jaar actief op verschillende forums waaronder ook Fok! Daar ben ik ook lange tijd moderator geweest. Het is in de begintijden van fok ook gegaan zoals het nu hier gaat. Tegenwoordig heb ik er niet zo'n kijk op.

Mijn punt is: Ik ben het niet altijd eens met hoe hier gemodereerd wordt maar ik verwacht ook niet dat jullie daar rekening mee houden. Ik snap echter niet zo goed waarom nu iemand wordt geïntroduceerd, die eigenlijk niet wordt geïntroduceerd. Waarom was het nodig dat de persoon in kwestie er kwam? Ik begrijp dat dat is omdat jullie soms moeite hebben met over de buhne hebben waarom jullie dingen doen. Gaat de persoon in kwestie dan vertellen waarom jullie de dingen doen die jullie doen? Dat kun je toch zelf als geen ander lijkt mij. En als je dat niet kan, ben je dan wel geschikt als mod?

moderatie ivm Flaming (op de man spelen)

Yep was nogal sterk uitgedrukt, maar in essentie had ze wel gelijk.

Is het misschien een idee voor onze moderators om iets meer naar de essentie van berichten te kijken ipv alles wat ze niet aanstaat te wissen?

Allereerst dank voor je reactie Sidoon.

Ik probeer even puntsgewijs te reageren omdat ik bepaalde dingen echt wel begrijp, maar andere dingen dan ook weer niet....

Het is niet de bedoeling om leden monddood te maken.
  :duim dat verwacht ik ook niet, hoop ik ook niet en is ook de reden dat ik tóch m'n ei gelegd heb.

Het is juist de bedoeling te voorkomen dat er telkens discussies ontstaan door bepaalde ingrepen.
Vaak als er telkens discussies ontstaan is de uitleg niet helder en to-the-point geweest; misschien dat dat gewoon 'het punt' is geweest waarom telkens bepaalde discussies opnieuw begonnen... (een excuus kan wonderen doen en dan is vaak kwaad bloed ook al snel weer weg)

Deze:

Meer duidelijkheid over waarom er aan een topic "gesleuteld" word.
en deze:
Wij zullen ook <knip>uitleg geven bij aanpassingen in topics.
zullen een hele hoop schelen bij m'n vorige alinea  :duim

Dan deze:

En nee die persoon zal zich niet voorstellen, anders word die persoon ook overladen met pm's,
; deze persoon heeft dus een dubbel account..... :mmm (naast dat dit in de regels staat dit niet mag...); dit zorgt voor een 'mol' onder de leden..... gevolg: weg vertrouwen in elkaar....

De laatste:

bij serieuze klachten kan iedereen zich gewoon melden bij één van ons.
dit is een rare..... welke klachten waren er niet serieus? Is dat ter bepaling van de mod's? ter bepaling van de indiener van de klacht? worden niet serieus gerekende klachten ook terug gecommuniceerd aan de klagende?

:weetnie

Edit: ben even aan het editen ivm die stomme {sizes] ertussen  :mep

moderatie ivm Flaming (op de man spelen)

Yep was nogal sterk uitgedrukt, maar in essentie had ze wel gelijk.

Is het misschien een idee voor onze moderators om iets meer naar de essentie van berichten te kijken ipv alles wat ze niet aanstaat te wissen?

Nabrander!

Hélemaal mee eens! Ik had die TY van dekok ook gezien en vond hem vreemd; dekok had ook even 'oeps' kunnen zeggen!

edit: àls het een per ongelukke TY is geweest

een klacht kan zijn zoals mij gisteren overkwam, ik sloot een topic en heb dat later met mijn excuses weer open gezet, maar zou ook iets kunnen zijn waar wat meer overleg voor nodig kan zijn hoe met een situatie om te gaan. Het idee van een mol ga ik zeker even meenemen en over denken....

Ik heb soms wel eens het gevoel dat we in het zelfde schuitje zitten als toen, en het zal me dan ook niks verbazen dat de kok het forum onder zijn financiële beheer heeft.

Hierop zou ik wel eens duidelijk willen dat zou een boel verklaren nml.

Ik heb soms wel eens het gevoel dat we in het zelfde schuitje zitten als toen, en het zal me dan ook niks verbazen dat de kok het forum onder zijn financiële beheer heeft.

Hierop zou ik wel eens duidelijk willen dat zou een boel verklaren nml.

Als het een geruststelling kan zijn: dekok is een heel gewone moderator en maakt deel uit van het FBT zoals ieder ander.

Das nog geen antwoord ,met of zonder financiële insteek maakt wel degelijk een grootverschil

Dekok heeft zeker géén insteek wat gelden betreft, ben al blij dat ik beetje brood in mijn mond kan steken, duidelijk genoeg?

Ik denk dat de bedoeling van dit account zeker goed is. De meeste leden van het FBT vinden de huidige sfeer ook totaal niet prettig, en zien graag een oplossing.

En toen ik dit account in eerste instantie zag, wilde ik niet wéér een discussie aanzwengelen. Ik ben het namelijk zo ongelofelijk spuugzat! Daarbij denk ik dat de goedwillende leden van het FBT met deze discussie denken "het is ook nooit goed he".

Maar de manier waarop dit account is opgezet, gaat het niet om een onpartijdige of onafhankelijke moderator, maar om een anonieme moderator. Het zou zomaar mogelijk kunnen zijn dat hetzelfde "niet zo geliefde gummetje" onder dit account vrolijk verder gaat, alleen niet meer aangesproken kan worden ivm de anonimiteit.

Een onafhankelijk of onpartijdig persoon zou het best door beide partijen gekozen worden (dus acceptabel voor leden + FBT), maar ik vrees dat dit ook dusdanig veel discussies op zal leveren dat dit ook niet te doen is.

In een ideale wereld zou het sowieso niet nodig zijn, maar ja....

beste leden,

dit is een forum, welke een tijd terug uit liefde voor het dampen is geboren.

een platform voor ieder die begon met dampen en om met elkaar een leuke discussie te houden.

het platform is door de jaren heen gegroeid tot een groot forum met 7000 leden.

hier moeten we met zijn allen trots op zijn!

het nadeel bij een groot forum is dat je veel berichten tegen komt.

vaak ben je het eens met deze berichten, af en toe niet.

dat kan gebeuren en dit heeft iedereen.

hoe je hier mee om gaat, is voor ieder persoonlijk.

maar de voornaamste reden die je eigenlijk altijd bij jezelf zal neer moeten leggen is: hou het gezellig!

tuurlijk, als je het ergens niet mee eens bent, kan je hierover in discussie gaan.

denk je dat je er niet op het forum uit komt, stuur dan een pb of mail naar deze persoon.

ook hier geld: hou het gezellig! probeer dus niet je frustratie te uiten, maar communiceer op een open en vriendelijke wijze.

waarom? de lezer kan vaak frustratie als een aanval beschouwen, hierdoor veranderd onbedoeld ook diegene zijn toonzetting.

zoals ik zelf altijd zeg; het is de toon die de muziek maakt.

de laatste tijd merken wij allen dat er wat wrijving is ontstaan.

probeer dit te laten varen en laten we ons allen weer vredig met elkaar omgaan.

laat aan de buitenwereld (de nog niet leden) zien dat de tekst die lange tijd zo mooi op ons forum heeft gepronkt ook klopt "het gezelligste dampforum"

dus aan ieder het vriendelijke verzoek:

- laat iedereen in zijn waarde, ook al ben je het niet altijd met hem/haar eens

- houd het gezellig (denk nog eens na of je reactie die je wilt plaatsen geen ander issue uitlokt)

- speel niet op de man (kom je er niet met posts uit, overleg op een rustige wijze met de betreffende via pb/mail)

- mocht je iets niet duidelijk zijn, vraag op een rustige wijze naar een beweegreden

wij als FBT willen graag dat jullie en uiteraard ook wij het hier naar je/ons zin hebben.

behandel een ieder, zoals je zou willen dat iemand jou behandeld.

het lijkt wellicht raar, maar ook de leden van het FBT zijn mensen.

ook wij hebben wel eens een slechte dag. brandt ons (of een van ons) niet gelijk af tot de grond, maar tracht om dit om te draaien naar de positieve zin.

vraag vriendelijk aan iemand om op een andere wijze te reageren, of vraag om uitleg.

ik hoop dat jullie dit ter harte nemen, zodat we weer op een gezellige voet verder kunnen.

alvast bedankt hiervoor.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...