Jump to content
Karin Spaink

Steepen met de yoghurtmaker [review]

Recommended Posts

4 minutes ago, Rosalia said:

Ha ha grappig. Crockpot is heel handig hoor om te koken en niets te doen :)

In Nederland duur maar als je bestel in amazon uk heb je ze al vanaf 25 euro.

Lief van je. Had het ook al opgezocht hoor, is een slome kookpan (t.o.g. van snelkookpan). Maar had er inderdaad nog nooit van gehoord. Ik heb inmiddels een yoghurtmaker gekregen van mijn dochter (ze is helemaal blij dat ik vape ipv rook). Ik ga ook de magnetron uitproberen om te steepen. Gewoon alles een beetje uitproberen he. :ja

Wat ik mij altijd heb afgevraagd bij een ym is: zijn er geen stoffen die hierdoor verdampen? Zoals; aroma's, vg/pg en of nicotine? Ik weet dat er een dekseltje op zit tijdens het verwarmings proces. Maar er onstaan hierdoor wel gassen die ontsnappen bij het opendraaien van de deksel. Iemand hier een theorie over? 

8 minutes ago, Jayjay said:

Wat ik mij altijd heb afgevraagd bij een ym is: zijn er geen stoffen die hierdoor verdampen? Zoals; aroma's, vg/pg en of nicotine? Ik weet dat er een dekseltje op zit tijdens het verwarmings proces. Maar er onstaan hierdoor wel gassen die ontsnappen bij het opendraaien van de deksel. Iemand hier een theorie over? 

Ik leg mijn flesjes met de dop er op in de YM (waar het deksel op gaat om de warmte vast te houden), en lucht ze dus niet (zou niet weten waarom wel), ik heb dus geen theorie voor die situatie.

27 minutes ago, Jayjay said:

Het is maar 38-40 graden, enne als je een uurtje of 8 in de slaapkamer tekeer gaat haal je dat ook wel :trilt

26 minutes ago, tsiis said:

en lucht ze dus niet (zou niet weten waarom wel)

Vroeger werd vaak geadviseerd om de dopjes eraf te halen om de vloeistof frisse lucht te laten happen, maar ik vond 't altijd zonde om de aroma's te laten vervliegen.

26 minutes ago, Marianna said:

maar ik vond 't altijd zonde om de aroma's te laten vervliegen.

Nou dat bedoel ik dus ook. Ik heb in een lab gewerkt waar we op lage temperaturen bepaalde vloeistoffen opwarmenden in een flesje. Ik heb de resultaten ervan gezien. Daarnaast als ik de bekertjes zou gebruiken van de ym dan zitten daar opgesloten gassen in. Deze komen hoe dan ook vrij als je de liquid zou overgieten in een flesje oid. Vandaar ook mijn vraag hoe dat bij e-liquid zit. En dan met name de nicotine. Ik damp al op een zeer lage nicotine level. Als dan ook nog een gedeelte vervliegt kan ik de nicotine net zo goed achterwege laten ?

4 minutes ago, Jayjay said:

Nou dat bedoel ik dus ook. Ik heb in een lab gewerkt waar we op lage temperaturen bepaalde vloeistoffen opwarmenden in een flesje. Ik heb de resultaten ervan gezien. Daarnaast als ik de bekertjes zou gebruiken van de ym dan zitten daar opgesloten gassen in. Deze komen hoe dan ook vrij als je de liquid zou overgieten in een flesje oid.

Waarom zou je de yoghurtpotjes gebruiken, ik meng direct in mijn flesje, dop er op, deksel er op.

6 minutes ago, Jayjay said:

Vandaar ook mijn vraag hoe dat bij e-liquid zit. En dan met name de nicotine.

Je kunt evt. de datasheets van de stoffen bekijken en zo berekeningen maken (en als je toegang tot een lab hebt zou je het proefondervindelijk na kunnen meten). 

Maar ik denk dat je je druk maakt om niks (of het te moeilijk voor jezelf maakt met potjes, dopjes, en dekselse gedachten over vluchtige moleculen).

Posted (edited)
17 minutes ago, Jayjay said:

Daarnaast als ik de bekertjes zou gebruiken van de ym dan zitten daar opgesloten gassen in. 

Als je de dekseltjes er af draait, vliegen die "opgesloten gassen"  er uit... lijkt mij.  

Maar ik maak de liquids in donkerbruine glazen flesjes met dop.  En de yoghurtmaker gebruik ik al lang niet meer, 

want 't gaat veel sneller in de magnetron. 

Edited by Marianna

@tsiis. Nou ik wil ze niet in plastic flesjes op warmen ivm kankerverwekkende stoffen die er eventueel vrijkomen. Maar zoals @Marianna al aangeeft is het nog niet eens zo gek om 100ml glazen potjes te gebruiken. Ik hoop dat dat past recht overeind in de ym. Dan zou je waarschijnlijk nog wel meer flesjes in kunnen krijgen dan de potjes die erin zitten. Daarnaast geeft niet elke fabriekant aan op hoeveel graden de ym wordt verwarmd. Erg vervelend. Ik zag namelijk deze https://www.conrad.nl/nl/yoghurtmaker-severin-jg3516-wit-828673.html?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=CjwKCAiA-KzSBRAnEiwAkmQ155685jZlLO3hml1WyUATqFWQjYBlqsZuvXBElfycLz7o6t2Y-0ofFRoCUw0QAvD_BwE&tid=962762099_46291698685_pla-387839471215_pla-828673&WT.srch=1

Ik moet even kijken of ik er reviews over kan vinden ivm warmte. 

O ja @tsiis mijn grootste minpunt is dat ik altijd theoretisch denk. Het is niet voor mij een knelpunt kwam verdampen. Maar ik wil wel alles uitpluizen voordat ik ergens aan begin. Ik had gehoopt dat iemand wellicht hier een antwoord op heeft maar het zal allemaal wel wat mee vallen. Ieder geval bedankt voor het meedenken!

10 minutes ago, Jayjay said:

Daarnaast geeft niet elke fabriekant aan op hoeveel graden de ym wordt verwarmd. Erg vervelend. Ik zag namelijk deze https://www.conrad.nl/nl/yoghurtmaker-severin-jg3516-wit-828673.html?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=CjwKCAiA-KzSBRAnEiwAkmQ155685jZlLO3hml1WyUATqFWQjYBlqsZuvXBElfycLz7o6t2Y-0ofFRoCUw0QAvD_BwE&tid=962762099_46291698685_pla-387839471215_pla-828673&WT.srch=1

Ik moet even kijken of ik er reviews over kan vinden ivm warmte.

Ik heb deze vorige week gekocht en meteen in gebruik genomen. Temperatuur zit rond de 40 graden. Als je het echt exact wilt weten dan zet ik bij mijn volgende brouwsel een thermometer erbij.

Mijn sapje heeft 6 uur in de Severin staan über-steepen. Met de deksel eraf. Ik heb (als beginnen brouwer) het resultaat nog 2 dagen laten staan. Na de behandeling het brouwsel dagelijks een keer geschud en even "belucht" Resultaat is goed. Geen idee of het zo hoort of nodig is maar veel werk is het nu ook weer niet.

Ik ben al aan het denken over de volgende brouwronde en dan met een litertje (deze keer was het maar 100ml )

22 minutes ago, Sjonnie said:

Ik heb deze vorige week gekocht en meteen in gebruik genomen. Temperatuur zit rond de 40 graden. Als je het echt exact wilt weten dan zet ik bij mijn volgende brouwsel een thermometer erbij.

Mijn sapje heeft 6 uur in de Severin staan über-steepen. Met de deksel eraf. Ik heb (als beginnen brouwer) het resultaat nog 2 dagen laten staan. Na de behandeling het brouwsel dagelijks een keer geschud en even "belucht" Resultaat is goed. Geen idee of het zo hoort of nodig is maar veel werk is het nu ook weer niet.

Ik ben al aan het denken over de volgende brouwronde en dan met een litertje (deze keer was het maar 100ml )

Thanks voor de info! Ik ben nooit zo van de 100ml aanmaak maar eerder van de liters. Echter gaat dit heel moeilijk passen in zo'n apparaat. Of je zou het in de 7 potjes moeten doen (7x150ml). Maar als ik het goed begrijp is dit je aller eerste diy sapje die je hebt gemaakt? Dus je hebt niet een diy sapje nog geproefd van zelfde aroma's die je paar weken hebt laten steepen?

2 minutes ago, Jayjay said:

Thanks voor de info! Ik ben nooit zo van de 100ml aanmaak maar eerder van de liters. Echter gaat dit heel moeilijk passen in zo'n apparaat. Of je zou het in de 7 potjes moeten doen (7x150ml). Maar als ik het goed begrijp is dit je aller eerste diy sapje die je hebt gemaakt? Dus je hebt niet een diy sapje nog geproefd van zelfde aroma's die je paar weken hebt laten steepen?

Tja, om nu meteen een liter te maken bij de eerste keer, leek me niet zo handig. :gek

Het klopt dat ik nog geen gewoon (lees: natuurlijk) gesteept sapje heb geproefd. Ik had een beetje haast want was door mijn voorraad heen. En aangezien dit me al bevalt, denk ik dat ik de YM standaard ga inzetten. Ik ben meer een "gebruiker" dan een professional. Als ik maar een lekkere adv kan maken ben ik al blij :wink

Just now, Sjonnie said:

Tja, om nu meteen een liter te maken bij de eerste keer, leek me niet zo handig. :gek

Het klopt dat ik nog geen gewoon (lees: natuurlijk) gesteept sapje heb geproefd. Ik had een beetje haast want was door mijn voorraad heen. En aangezien dit me al bevalt, denk ik dat ik de YM standaard ga inzetten. Ik ben meer een "gebruiker" dan een professional. Als ik maar een lekkere adv kan maken ben ik al blij :wink

Zo hoort het ook. Lekker rustig beginnen de rest komt later wel. 

1 minute ago, Jayjay said:

Zo hoort het ook. Lekker rustig beginnen de rest komt later wel. 

"Later" kan wel eens een jaartje gaan duren als ik een litertje heb gemaakt. Mijn "verbruik" ligt rond de 20 à 25 ml per week :bloos

3 minutes ago, Sjonnie said:

"Later" kan wel eens een jaartje gaan duren als ik een litertje heb gemaakt. Mijn "verbruik" ligt rond de 20 à 25 ml per week :bloos

Aha dat verklaart een hoop. Ik damp gemiddeld makkelijk 60ml per dag weg. Dus ik moet wel?

5 minutes ago, Jayjay said:

Aha dat verklaart een hoop. Ik damp gemiddeld makkelijk 60ml per dag weg. Dus ik moet wel?

Dan is het misschien beter om meteen naar dit apparaat te kijken. Goed voor 2,4 liter per keer :ja Vast ook in Nederland verkrijgbaar maar sowieso bij vandenborre.be voor krap 3 tientjes ex verzenden.

2 minutes ago, Sjonnie said:

Dan is het misschien beter om meteen naar dit apparaat te kijken. Goed voor 2,4 liter per keer :ja Vast ook in Nederland verkrijgbaar maar sowieso bij vandenborre.be voor krap 3 tientjes ex verzenden.

Had ik ook al gezien echter staat hier niet bij hoeveel graden warm het wordt. En ik weet niet of je uit kunt gaam van elke ym dat deze tot 40 gaat?? 

Posted (edited)
3 minutes ago, Jayjay said:

Had ik ook al gezien echter staat hier niet bij hoeveel graden warm het wordt. En ik weet niet of je uit kunt gaam van elke ym dat deze tot 40 gaat?? 

Even een quote van een koper bij vandenborre.be: haalt 42 graden

Lijkt me geen probleem dus :ja

Edit: PDF bij Vandenborre

Edited by Sjonnie

@Jayjay  Als je graag theoretiseert: de YM verwarmt tot 40°C, je zou dus de datasheets van de soorten kunststof (waar je flesjes van hebt) kunnen lezen en na kunnen gaan wat die kunststofsoort doet (of niet) op die temperatuur. Zelf gebruik ik vooral glazen flesjes.

Wat probeer je te bereiken met de YM (behalve theorieën op laten borrelen)? Het is niet meer dan een broeikastje wat weinig vermogen gebruikt.

34 minutes ago, tsiis said:

Wat probeer je te bereiken met de YM

Ik wil de YM gebruiken om het steepen te versnellen. Dit is nu duidelijk in dit topic dat dat werkt. Ik was gewoon nieuwsgierig naar de verbranding ?

12 minutes ago, Jayjay said:

Ik was gewoon nieuwsgierig naar de verbranding ?

De YM is van kunststof en met een beetje moeite en verkeerd gebruik kun je dat idd verbranden :gek

7 minutes ago, Luc rafc said:

Bij werkt de ym al meer dan een jaar zonder problemen.

En doet ie ook je liquids korter steepen? En zo ja: welke smaken/aroma's/mengsels bij welke tijd in de YM hebben het gewenste effect t.o.v. de normale steeptijd?

Bij mij gaat er wekelijks een twee honderd ml in.

Ik zie heel duidelijk het verschil.

Als ik alles samenvoeg blijft de aroma bovendrijven, zelfs ná schudden.

Na een uurtje of 10 is zonder schudden de liquid gelijk van kleur.( goed zichtbaar met Red astair)

Bij minder gekleurde liquid is er óók een verschil , voor de ym krijg ik na het schudden luchtbellen in de liquid.

Nadien zijn die er niet meer.

Het is geen wonder middel, want een strawberry heeft toch nog een weekje nodig om op smaak te komen.( Na de ym )

als je hdpe flesjes gebruikt ben je al heel safe 

ik lees hier vaak dat er nog veel schudden ik gebruik hiervoor een roerstokje en die steek ik op ne dremel of vijsmachine en roer in flesje zelf

daarna nachtje ym 

ik gebruik de yogertmachine zo nu en dan en veel om yogert te maken

de potjes van hak kleine  bewaar ik en doe ze in de afwasmachine( hergebruik):ja

ook zet ik vaak de brouwsels tussen de ribben van de verwarming werkt prefect