Jump to content

Review Tarsius 4nine mod


Guest

Recommended Posts

Tarsius syrichta

tarsier.jpg

Oftewel Tarsier,in de volksmond "Spookdiertje" genaamd, komt voor op de Filipijnen. Het lieve kleine wollige diertje heeft zijn naam te danken aan zijn opvallend lange enkelbot, (= tarsus), waardoor dit diertje enorme sprongen kan maken, van tak naar tak. Opvallend is dat de tarsier enorm grote ogen heeft. In verhouding heeft de tarsier de grootste ogen van alle zoogdieren. Ze zijn zo groot, dat de ogen niet in hun eigen oogkas kunnen draaien. Om toch de omgeving te kunnen verkennen tijdens zijn jacht naar prooidiertjes, zoals insecten en kleine hagedissen, kan de tarsier zijn nek 180 graden draaien.... oh wacht... ik typ op het verkeerde forum :stom

Even de juiste info er bij halen...  :zoef

Tarsius 4nine

De Tarsius 4nine mod is een klein mechanisch batterij houdertje (mech mod) en is net zo lief klein en schattig als de tarsier. De makers van dit modje hebben vast daar hun inspiratie vandaan gehaald en hebben de tarsier ook als logo gebruikt en ook zo hun bedrijfsnaam, Tarsius Customs. Het zal u ook niet verbazen dat deze fabrikant van de Filipijnen komt.

Inhoud en verpakking

De 4nine komt in een klein zwart kartonnen doosje. Op het deksel is een gouden tarsier gedrukt en het serienummer van deze mod (met de hand geschreven). Ook op de Filipijnen zijn ze gek op schuimen bedjes. Als je het dekseltje opent vind je de 4nine mod in 18350 mode en daarnaast twee in elkaar geschroefde tubes voor 18500 en 18650 mode.

[img width=400 height=400]http://i57.tinypic.com/1zuqq.jpg

Uiterlijk van de Tarsius 4nine

De 4nine is in 18350 mode klein, maar dan ook echt klein! slechts 49 mm (en weegt 49 gram.... hmmm waar zou die zijn naam aan te danken hebben?)! In 18500 mode wordt die iets groter, namelijk 62 mm en in 18650 mode 79 mm. Dan nog, in 18650 mode is dit een van de kleinste mods die ik ken. De diameter van de 4nine is 22 mm. Aangezien de meeste RBA's deze diameter hebben, zal dit mooi gaan passen.

Deze mod heeft een strak uiterlijk en is eigenlijk een tube met weinig versieringen. Onder aan de tube vind je twee ringen, die tegelijkertijd een functie hebben, namelijk een beetje grip bieden. Verder is de topcap en vuurknop van messing gemaakt. Ik hou zelf niet zo van goudkleurige dingen, maar op dit modje geeft het een mooi, maar subtiel contrast.

Wat heel erg opvalt is de mooie kwaliteit van de 4nine. De materialen zijn RVS en messing en daardoor dus erg stevig! De afwerking is echt subliem! In de vuurknop vind je het logo, naam en serienummer. De graveringen hiervan zijn zo ontzettend scherp. In het midden van de knop bevindt zich een klein gaatje. Dit is het luchtgaatje voor als je batterij te heet wordt. Gassen die vrij komen van de batterij kunnen via dit luchtgaatje ontsnappen.

[img width=400 height=400]http://i61.tinypic.com/qp15vl.jpg

Waar ik mezelf helemaal over verbaas, is de afwerking van de tubes. Bij veel mods zie je wel een naadje als je de tubes op elkaar schroeft. Bij de 4nine zie je niks.... maar dan ook echt helemaal niks! Geweldig!

[img width=400 height=339]http://i62.tinypic.com/vmqezl.jpg

Ja... vergroot de foto maar, je ziet geen enkel naadje... op de rechter foto dan :wink

Onder de tube vind je twee gebogen inkepingen. De 4nine heeft namelijk een bottom vuurknop. Door die inkepingen vallen makkelijk je vingers er in.

De Tarsius 4nine in losse onderdelen

De 4nine bestaat uit 6 losse onderdelen namelijk:

- 18350 tube

- 18500 tube (gebruik hiervan is een optie)

- 18650 tube (gebruik hiervan is een optie)

- vuurknop

- magneet met isolatiering

- topcap

[img width=400 height=400]http://i57.tinypic.com/t83zu0.jpg

Hoe zet je dit geheel in elkaar? Allereerst neem je 18350 tube. Via de bovenkant laat je voorzichtig de vuurknop naar beneden vallen. Handig daarbij is om je vinger te gebruiken en deze in de tube te steken, zodat de vuurknop niet kantelt. Vervolgens pak je je batterij en klikt daarop de magneet. Schuif de batterij in de tube. De batterij dient als het ware te "drijven" in de tube. Dit komt door de magneet. Dezelfde polen staan naar elkaar toegericht zodat de magneten elkaar afstoten. klikt de batterij vast op de vuuknop, draai dan gewoon even het magneetje om en klik deze weer vast op de batterij. Draai vervolgens de topcap er op, of nog beter, schroef eerst je topcap op de RBA die je wilt gebruiken en schroef dan het geheel op de mod. De losse tubes zijn uiteraard ook te gebruiken, afhankelijk welke batterij je gebruikt.

[img width=400 height=400]http://i59.tinypic.com/al10s9.jpg

Veel topcaps hebben een centerpin, de topcap van de 4nine heeft dit niet. Het is niet meer dan een metalen plaatje met een 510 schroefdraad er in. Daaronder zit niks. Je hebt dus gewoon een gat. De centerpin van je RBA maakt dus direct contact met de batterij. Dit maakt de 4nine eigenlijk tot een soort hybrid mech mod. Het voordeel van het direct contact maken van je RBA op de batterij is dat je nauwelijks tot geen voltagedrop hebt! Daarnaast staat het uiteraard nog eens heel erg mooi!

Zoals je op de foto kan zien heeft de topcap nog twee extra gaatjes. Deze gaatjes zijn een klein hulpmiddeltje, voor als de topcap erg vast zit op de tube. Je stopt simpelweg een pincet in de twee gaatjes, draai tegen de klok in en je topcap is weer los. Ik heb echter nog niet meegemaakt dat de topcap muurvast zit.

[img width=400 height=400]http://i62.tinypic.com/2njbyty.jpg

Dampervaring met de 4nine

Om de vuurknop in de tube te krijgen is een beetje een priegelwerkje, maar naarmate je dit vaker doet, krijg je er automatisch handigheid in. Ik gebruik de 4nine voornamelijk in 18350 mode, om de boel lekker klein te houden. In het begin was het even wennen, want de mod is zo klein dat ik even niet wist hoe je de 4nine moest vasthouden.

vuurknoppen die op mod op de bodem zitten vind ik fijn, mits ze lekker soepel werken, zodat je deze met je pink kan bedienen. De 4nine ging alles behalve soepel. De vuurknop ging erg stroef en met je pink bedienen was er niet bij. Ik dacht eerst dat de magneten te sterk waren, maar dit bleek niet het geval. Sterker nog, de vuurknop bleef wel eens hangen in de tube, waardoor die bleef vuren. Maar wees niet getreurd! De vuurknop moet als het ware een beetje inslijten. Ik heb de 4nine nu drie dagen continue in gebruik en de vuuknop wordt steeds soepeler. Tevens wist ik dit eigenlijk ook al, omdat het in de winkel ook verteld was.

Wat ik erg fijn vind is dat de vuurknop in de tube zit. Je hebt hierbij dus geen lockingsmechanisme nodig en kun je de mod zo weer neerzetten.

Zoals bij veel high end mods zijn de schroefdraden erg soepel en boterzacht. Ook bij de 4nine draait alles heerlijk soepel. Zo soepel zelfs, dat je maar al te graag de boel vast draait, weer even los, weer vast, weer los en dan uiteindelijk toch maar vast.

Voordelen:

- mooie materialen

- robuust

- klein

- RBA maakt direct contact met batterij

- geen lockingsmechanisme

- mooie graveringen

- vuurknop werk met magneten

- soepele schroefdraden

neutraal:

- even wennen hoe je de 4nine in 18350 mode moet vasthouden

- vuurknop moet even inslijten, maar dit komt goed.

Nadelen:

- ik kan er op dit moment geen bedenken

Conclusie:

Hou je van klein, kleiner kleinst? Wil je een mechanische mod? Neem dan de 4nine! Kleiner kan gewoon echt niet! Goed, het modje is dan wel niet lekker wollig, maar lief en schattig is die wel. Springen als een tarsier doet die ook niet, maar de 4nine dampt wel als een trein! Goed, dit is natuurlijk ook deels afhankelijk van hoe vol je batterij is en wat de weerstand is van je coil, maar doordat je nauwelijks tot geen last hebt van voltage drop, merk je dat de 4nine uitermate goed presteert!

De vuurknop begint bij elke keer gebruiken, steeds beter en beter te werken. Ik weet dat de vuurknop uiteindelijk uitermate soepel werkt, doordat ik een 4nine heb kunnen testen in de winkel.

Smaak is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik vind het een van de mooiste mech mods die er op dit moment verkrijgbaar zijn. De Filipijnen hebben bewezen dat ze niet alleen een heel mooi land hebben met lieve kleine diertjes, een heerlijk klimaat hebben en lekker oosters eten hebben, maar ze kunnen ook verrekte goeie mods bouwen!

[img width=400 height=400]http://i59.tinypic.com/2jfwyvd.jpg

Ik heb de Tarsius 4nine mod gekocht bij Redchilly/Vapexperience

Ik hoop dat U wat aan deze review heeft gehad en wens U uiteraard veel dampplezier  :ratje

Edit:

In onderstaande reacties kun je lezen dat Fog vroeg of de Tarsius 4nine ook te gebruiken is met kick. Ik had dit al uitgeprobeerd, alleen zonder de bijgeleverde magneet van Tarsius. Het hele idee van een magnet switch is echter weg. Ik had beloofd om te gaan stoeien met een ander magneetje, die van de Nemesis. Aangezien daar een gat in zit werkt dit niet. Ik ben dus naar de magnetenboer gegaan en heb een magneetje gekocht voor het enorme bedrag van 25 cent.... het kon er nog net vanaf :wink

Omdat een filmpje meer zegt dan woorden en foto's, heb ik dus maar besloten om mezelf te vertonen via Youtube. Dit filmpje is speciaal gemaakt voor Fog, maar uiteraard mag iedereen van mij genieten.

[youtube]http://youtu.be/aGQQUfRAAKs

N.B. Deze review gaat over een mechanische mod. Voordat U overgaat op een mechanische mod, raad ik U aan zich goed in te lezen betreft het gebruik van batterijen en mechanische mods, of informatie te vragen bij veel enthousiaste forumleden, die kennis van zaken hebben op het gebied van mechanische mods. Gewoon een klein disclaimertje :wink

Link to comment
Share on other sites

Wat een prachtige review !!

Petje af !

Ik kan niks anders dan bovenstaande beamen een super klein handzaam modje met een mega groot uiterlijk.

Ik damp de 4nine voornamelijk in 18650 mode, maar het is dan ook echt geen pan om deze te dampen in 18350 mode met KFL + dit vraagt echt om minimaal 18650

Verder echt prima mod !

Link to comment
Share on other sites

Guest Lakigucci

Kan die mod bij RC niet vinden op de site...wat een mooi ding zeg!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nice review jul! Dit is echt mijn lievelingsmodje, kleiner gaat gewoon niet!

Gebruik hem echter alleen in 18350 met een KFL+ nano op 0,8 Ohm.

Nadeel is wel dat elke andere setup (zelfs nemesis in 18350 en de aqua-origin hybrid in 18350) er monsterlijk groot van lijkt, maar ja dat is een luxe probleem.

Oh en dat die knop nog moet inslijten is wel heel belangrijk om te weten!

Link to comment
Share on other sites

Kan die mod bij RC niet vinden op de site...wat een mooi ding zeg!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk

Dat klopt. Indien de 4nine op voorraad is, kun je de mod in de winkel kopen, of even een mail sturen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lakigucci

Kan die mod bij RC niet vinden op de site...wat een mooi ding zeg!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk

Dat klopt. Indien de 4nine op voorraad is, kun je de mod in de winkel kopen, of even een mail sturen.

Mag ik vragen wat hij je heeft mogen kosten?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Mooi review Julian!  :clap

Ziet er prachtig uit! Je beschrijving en ervaring met de knop overtuigt mij nog niet meteen helemaal. Ik ben benieuwd of dit na enige weken gebruik beter wordt. Is de Tarsius ook geschikt voor een Kick?

PS, dat lijkt een kortere maar origineel uitziende drip tip op de Kayfun of is dat vertekening van de foto?

Link to comment
Share on other sites

Mooi review Julian!  :clap

Ziet er prachtig uit! Je beschrijving en ervaring met de knop overtuigt mij nog niet meteen helemaal. Ik ben benieuwd of dit na enige weken gebruik beter wordt. Is de Tarsius ook geschikt voor een Kick?

PS, dat lijkt een kortere maar origineel uitziende drip tip op de Kayfun of is dat vertekening van de foto?

Dankje Fog,

Ik heb in totaal drie 4nines kunnen testen, die van Redchilly, zijn demo model en die van Statyl. Deze vuurknopen gingen allemaal lekker soepel. Dus ik heb er alle vetrouwen in dat dit goed komt. Door de tubes te gebruiken kun je de 4nine ook met kick gebruiken. Ik zelf heb het al getest met de Evolve kick 2 icm een 18350 batterij. Je kan de 4nine met kick niet gebruiken in 18650 mode.

De driptip is the Nub van Signature, gekocht bij Grey Haze

Ik zal morgen even een toevoeging doen met kick

Link to comment
Share on other sites

Kan die mod bij RC niet vinden op de site...wat een mooi ding zeg!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk

Dat klopt. Indien de 4nine op voorraad is, kun je de mod in de winkel kopen, of even een mail sturen.

Mag ik vragen wat hij je heeft mogen kosten?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk

De 4nine kost 169 euro.

Link to comment
Share on other sites

De driptip is the Nub van Signature, gekocht bij Grey Haze

Tnx! Staat erg mooi. Ik zie dat het gat helaas veel groter is dan van de originele (de fijnste drip tip die er is vind ik). Nog even verder zoeken!

Link to comment
Share on other sites

Guest Poops_McGhee

Leuke review en fantastisch video'tje. Ik heb hem straks ook en ik zou die Tarsier ook wel willen hebben  :grins

Link to comment
Share on other sites

Gloeiende potjanpollerpot weetikveel.

Julian,wat heb je wÄ—Ä—r een mooi werkje af geleverd op dit forum,wat mij betreft ben je een van de topreviewers.

Maar zou je het een beetje bescheiden willen houden,je revieuws zetten aan tot kopen,ook deze laatste weer,wat een mooi ding.Trouwens grappig die zogenaamde vergissing met de Tarsius syrichta zo steek je ook op andere gebieden wat op.

Vind het jammer dat die zo duur is voor mij,...

Link to comment
Share on other sites

Nog even een aanvulling met gebruik van de 4nine i.c.m. de Evolve kick 2:

Ik heb de 4nine alleen getest met een 18350 batterij.

Om de kick er in te zetten, heb je de grootste tube nodig. Hier zet je de kick in.

5n8aj7.jpg

Zoals je op de foto kan zien is er geen gebruik gemaakt van de magneet. Ik heb dit uiteraard wel geprobeerd, maar als je deze er bij inzet zal de 4nine continue vuren, omdat er geen ruimte meer is in de tube. Nu zet je de batterij direct op de vuurknop. Het enige wat je mist in deze combinatie, is de weerstand van de magneet. Daarnaast moet je de vuurknop dieper indrukken, maar dit is slechts enkele milimeters meer.

De mod ziet er dan zo uit.

[img width=300 height=400]http://i60.tinypic.com/14b1dv8.jpg

Zoals je op onderstaande foto kan zien zien werkt het prima.

[img width=300 height=400]http://i57.tinypic.com/fvfe9s.jpg

Misschien wel een klein aandachtspuntje: de batterij klikt nu direct vast op de vuurknop (daar zit ook een magneetje in). De vuurknop heeft echter geen isolatiering.

Ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd of je de losse magneet kan gebruiken in 18500 mode.

Link to comment
Share on other sites

Guest Poops_McGhee

Goed om te weten. Ik heb de kick er wel bijbesteld, inclusief die paarse efest die jij ook in je foto's hebt staan. Als het goed is is ie morgen binnen en dan kan ik er mee aan de gang. Ik heb die paarse efest in 18500 en 18650. In mijn Turtle Ship zitten ze niet helemaal lekker en heb ik iets van de delrin ring af moeten schuren, om de mod helemaal dicht te krijgen. Ik heb nog een paar 18350's van Kamry liggen (vertrouw ze voor geen meter) en bij die moet ik de delrin ring omhoog draaien om battery rattle tegen te gaan. Ik zal morgen eens kijken of die batterijen een verschil maken met de efests.

Link to comment
Share on other sites

Dank Julian!

Het is natuurlijk lastiger voor te stellen als je de combi niet zelf in handen hebt maar zou jij de 4nine als een uitstekende combinatie met de Kick omschrijven of als 'nou, het kan, maar...' Zo leest het voor mij nu een beetje?  :weetnie

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...