Jump to content
Karin Spaink

Douanecontroles: meldingen van vertragingen, nabetalingen en inbeslagnames

Recommended Posts

Ik heb een vaporesso luxe besgeld via aliexpress maar ik kreeg vandaag een brief van poat nl, wat kan ik nu het beste doen? Hebben jullie misschien goede tips voor mij. Er wordt gevraagd wat ik heb besteld en hoeveel het heeft gekost. Het gin om een bedrag van 52 euro. 

@Pasha dat wordt dan een tientje BTW plus ~€15 afhandelingskosten, jammer maar volgende keer beter. Anders ben je het pakket kwijt.

Nee tuurlijk niet.....we zijn hier niet om elkaar te helpen, ben je helemaal gek 😛 

ja kan het omzeilen door een lagere factuur te vragen, maar als ze betalingsbewijs erna gaan vragen dan ben je verder van huis En dat doen ze vaak.

Een andere 'tip' was het pakket weigeren, maar PostNL stuurt het niet meer terug dus dan ben je alles kwijt.

19 hours ago, Zen Master Jay said:

Of je omzeilt het😏. De trick ga ik natuurlijk niet verklappen. 

Ik ook niet, want bijna alles, ook deze pagina, is gewoon leesbaar voor iedereen zonder te zijn ingelogd.

Ik heb al een berichtje gestuurd met de juiste prijs etc. Ik hoop alleen dat ik het alsnog krijg ook al zou ik er nog wat bij moeten betalen. Hoelang duurt het ongeveer dat ze contact opnemen met mij, dat is nog even de vraag die spookt in mijn hoofd.

1 hour ago, Pasha said:

Hoelang duurt het ongeveer dat ze contact opnemen met mij, dat is nog even de vraag die spookt in mijn hoofd.

Heb dit helaas ook al een keer meegemaakt met een telefoon uit China, heb toen ook eerlijk de waarde doorgegeven. Geloof dat ik na 1 werkdag wel bericht terug had en hoe ik kon betalen. Snel daarna ook de goederen ontvangen.

Weet natuurlijk niet hoe tpd proof je bestelde artikelen zijn? Heb as we speak een vaporesso armour onderweg, en hoop dat die van mij erdoorheen glipt..... Er zit nml een tankje op met ik meen 4ml inhoud.

Edited by Timmie

@Timmie Gaat lastig worden denk ik dan, er zit namelijk ook een 8ml tank op. Ik heb ook nog geen bericht gehad van hoe en wat ik moet gaan doen.

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )

Geloof me ze kijken niet naar tpd.

Ze willen de waarde weten , berekenen hoeveel je moet bijbetalen en volgende week kun je je pakketje bij een ophaal punt afhalen en daar de extra kosten betalen.

Helaas van de extra centjes maar komt goed hoor heb t al vaker gehad 👍

3 minutes ago, Kurmit said:

Geloof me ze kijken niet naar tpd.

Ze willen de waarde weten , berekenen hoeveel je moet bijbetalen en volgende week kun je je pakketje bij een ophaal punt afhalen en daar de extra kosten betalen.

Helaas van de extra centjes maar komt goed hoor heb t al vaker gehad 👍

Dank u wel voor de info. Ik hoop echt dat het zo zal gaan verlopen. Dan ben ik als nog wel goedkoper uit, maar of het nog zal werken moet ik maar is meemaken.het was nou eenmaal een gok die ik heb genomen.

in belgie neent de post het werk van de douane over

zo kunnen ze er veel meer inzetten

dus met gevolg elk pakje bijna gecontroleerd word

Ik heb de voorbije 4 maanden 2 pakjes die in beslag genomen zijn volgens artikel 5.6. Dit artikel luidt als volgt: de nodige waarschuwingen en bijsluiter in een van de drie landstalen ontbreekt.

Maw elk product conform TDP dat vanuit China wordt opgestuurd kunnen ze in beslag nemen.

Maar dat geld óók voor elk niet vape gerelateerd ander product.

Dus kunnen ze elk uit China komend product wel tegen houden.

Daar zit nooit een Nederlandse vertaling bij.

Ik bestel NÓÓIT kits !!

Altijd een losse mod of losse tank 

Meestal met een andere kleine toebehoren ( coils of zo)

Dat laatste om de ruimte tot 22€ op te vullen, en de kans op controle te vermijden.

Mijn nog thuis wonende dochter heeft gisteren 4 kleine ringeltjes (piercings) in titanium ontvangen verzonden vanuit de UK met Royal Mail, zat in een kleine bruine bubbeltjesenveloppe amper groter dan een gewone enveloppe, het leek wel een lege enveloppe, toch werd die enveloppe open gesneden door de belgische douane (bpost?) en nadien terug dichtgeplakt met een witte kleefband met de vermelding in rode letters "douane controle".

Die gasten hebben duidelijk veel tijd, nogthans was onlangs in het nieuws op de radio (mnm) dat ze voor na de brexit meer dan 700 extra douaniers gaan nodig hebben, wat gaat dit betekenen voor de kleine belg, die gaan niet eens iets online kunnen of durven aankopen buiten belgie, tzal dus NOG erger worden dan het nu al is pfff.

Edited by teddy
typo

Maar dat geld óók voor elk niet vape gerelateerd ander product.
Dus kunnen ze elk uit China komend product wel tegen houden.
Daar zit nooit een Nederlandse vertaling bij.

Die verplichte Nederlandse waarschuwing en bijsluiter zijn enkel van toepassing op tabaksproducten. En TPD dus.. waarschijnlijk ook op medicatie etc.

Niet voor gewone consumer goods...

Als je hier even terug scrollt dan zie je een foto van een brief die kk heb aangekregen waarom je kan lezen wat artikel 5 juist inhoudt..

Posted (edited)

Voor de eerste keer in jaaaaren wordt er nu een Goodlife pakje tegengehouden door de douane. Brief van postnl gekregen en vervolgens de waarde doorgegeven. Dat moest vergezeld van de aankoopfactuur (ruim een week geleden).

Nog niets gehoord helaas. Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.

Edited by anvil

Duurt wel is tot 2 weken maar het komt zeker wel aan als u de pakje niet heeft geweigerd.

5 hours ago, anvil said:

Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.

Heel simpel.
Als het boven de € 22,- is, betaal je 21% van het opgegeven bedrag + € 13,- inklaringskosten.
Is het boven de € 150,-, betaal je 38% van het opgegeven bedrag + € 13,- inklaringskosten.

Daar doe ik het voor. In beslagname is erger. Daarbij is de eerste keer in ruim 4 jaar, dus tel ik mijn zegeningen!

Ik had afgelopen weekend dus ook een brief van post.nl in de bus en heb dit gisteren maar even geregeld. Dan is het nu afwachten. Het gaat om een Eleaf Pico iStick 21700 die ik voor € 27,20 had gekocht en ik neem maar aan dat die nu duurder wordt. Het is het eerste pakketje van boven de € 22,-- die er uit is gepikt, dus in die zin mag ik niet klagen. De andere twee van vorig jaar waren beide onder de € 22,--.