Jump to content

Douanecontroles: meldingen van vertragingen, nabetalingen en inbeslagnames


Karin Spaink

Recommended Posts

Ik heb nu ik schat een 20-tal pakjes besteld in china waarvan er maar een enkele onder de 22 euro was,

hoe doen jullie dat dan als je bv een tankje van bv 28 euro willen kopen? Niet kopen?

Het is enkel als je wat kleinigheidjes zoals wat flesjes,coils,wickmateriaal enz wil kopen dat je eronder kan blijven.

Die chinezen weten dat ook dat je best onder de 22 euro kan blijven :wink  :fluit

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, K&H said:

@Jayjay

 https://www.kopeninchina.nl/importeren/inklaringskosten/

Voor jou zou dat met pech, 13 euro + 21%btw op je aankoop bedrag zijn

 

Thanks!

1 hour ago, JaWa said:

 

Of het "vape gear" is of niet maakt niet uit, het gaat om wat je ervoor betaald hebt. Het postbedrijf zorgt voor de afhandeling van de gegevens, niet de douane. De zgn. inklaringskosten worden door het postbedrijf in rekening gebracht.

36 dollar = ca. 30 euro * 21% BTW = €6,30. Daarbij komt nog €13 inklaringskosten.

Hoe hoog waren de verzendkosten? Bij de toetsing aan de 22 euro-grens worden de verzendkosten niet meegerekend (maar als je boven de €22 zit, betaal je wel BTW op het bedrag inclusief verzendkosten...)

Invoerrechten hoef je je niet druk over te maken, dan moet je meer dan €150 uitgeven hebben...

 

Nou dat van vape gear bedoel ik mee. Er is een tabel met electronica ect vandaar dat ik niet weet waar vape gear onder valt. Maar goed als ik 20 euro bij moet betalen is het nog goedkoop. Ding koste 26 dollar en 9 dollar verzendkosten dus 36 dollar in totaal. Ik zal het swikkie morgen versturen hopelijk wordt het snel geleverd. Over paar weken al met vakantie weet niet hoe snel die lui zijn. Ik dacht eerlijk gezegd dat het eerst bij douane langskwam en die doen onderzoek en daarna komt het bij postnl. Daarom vond ik de constructie ook zo verwarrend. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Jayjay said:

Ik dacht eerlijk gezegd dat het eerst bij douane langskwam en die doen onderzoek en daarna komt het bij postnl.

PostNL ís de douane....die hebben gewoon een douane-agentschap in hun depot. Steekproefsgewijs controleren ze, net als altijd (hoewel het nu wat meer lijkt dan anders?) en dan krijg je die standaardbrief binnen.

Niks in die brief is anders dan de andere brieven die hier al vaker voorbij zijn gekomen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Madman said:

PostNL ís de douane....die hebben gewoon een douane-agentschap in hun depot. Steekproefsgewijs controleren ze, net als altijd (hoewel het nu wat meer lijkt dan anders?) en dan krijg je die standaardbrief binnen.

Niks in die brief is anders dan de andere brieven die hier al vaker voorbij zijn gekomen.

Aha zo thanks. Maar wat als nou het product 30 kost en je krijgt bijvoorbeeld 10 korting en dus je betaald 20. Dan kost het product dus wel 30 maar je hebt 20 betaald. Waar kijken ze dan naar? 

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Jayjay said:

Nou dat van vape gear bedoel ik mee. Er is een tabel met electronica ect vandaar dat ik niet weet waar vape gear onder valt.

 

Het fijne van die tabellen weet ik ook niet, maar dat is pas relevant als je invoerrechten moet betalen, en dat is pas vanaf 150 euro. Tussen de 22 en 150 moet je alleen BTW betalen (en inklaringskosten voor de moeite)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, /Marc/ said:

Die chinezen weten dat ook dat je best onder de 22 euro kan blijven :wink  :fluit

 

Die zijn inderdaad creatief met de op de verpakking vermelde bedragen. De douane is daar echter ook van op de hoogte...

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, JaWa said:

 

Die zijn inderdaad creatief met de op de verpakking vermelde bedragen. De douane is daar echter ook van op de hoogte...

Ik weet bijna zeker dat ik uitgepikt ben omdat het zo'n grote verpakking is. Ik bestelde voorheen altijd tanks en mods en die zijn klein. Zo'n ding is mega dus denken ze vast dit levert wat op. Zo heeft mijn collega een ip camera besteld op alie voor 20 euro. Mocht gelijk papieren indienen. Maand later weer dezelfde gekocht bij dezelfde aanbieder weer raak. Hij heeft voor thuis en vissen nu 56 pakketjes ontvangen van alie en 2 keer uitgevist met de camera de andere dingen waren ook kleine pakketjes.

Edited by Jayjay
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jayjay said:

Er staat in de brief dat ik eventueel een betaalbewijs mag mee sturen??? Dat is toch gek.

Niet mag maar moet. Iig bij koopzending wat dit dus is. En dat is niet zo gek. Eigenlijk logisch omdat het daadwerkelijk betaalde bedrag voor het kale product bepaald of en hoeveel inklaringskosten en douanerechten je uiteindelijk betaald. Btw betaal je over zowel het product als over de verzendkosten. Maar goed. We betalen gewoon en gaan weer vrolijk verder. :shock

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Jayjay said:

Ik weet bijna zeker dat ik uitgepikt ben omdat het zo'n grote verpakking is. Ik bestelde voorheen altijd tanks en mods en die zijn klein. Zo'n daedalus is mega dus denken ze vast dit levert wat op. Zo heeft mijn collega een ip camera besteld op alie voor 20 euro. Mocht gelijk papieren indienen. Maand later weer dezelfde gekocht bij dezelfde aanbieder weer raak. Hij heeft voor thuis en vissen nu 56 pakketjes ontvangen van alie en 2 keer uitgevist met de camera de andere dingen waren ook kleine pakketjes.

Het is pure willekeur.
In 4 jaar tijd heb ik 3x een steekproef gehad.
1x omdat een sukkel de werkelijke waarde vermeld had en 2x pure toeval.
Een enorme variatie in afmetingen en gewichten, waarvan 99,9% er gewoon doorheen kwam.
Ruw geschat zullen het een 500 pakketjes geweest zijn, dus de kans op een steekproef is werkelijk minimaal geweest.

Link to comment
Share on other sites

Volgens de track and trace van Alie ligt er al sinds 18 augustus een pakketje te wachten op douane inklaring.
Is dat niet erg lang?

Ik maak me geen zorgen om een naheffing, want het ging maar om € 20,-. Maar vind het vooral irritant dat het wachten op douane inklaring langer duurt dan het verschepen naar nederland

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, LNY said:

Volgens de track and trace van Alie ligt er al sinds 18 augustus een pakketje te wachten op douane inklaring.
Is dat niet erg lang?

Ik maak me geen zorgen om een naheffing, want het ging maar om € 20,-. Maar vind het vooral irritant dat het wachten op douane inklaring langer duurt dan het verschepen naar nederland

heb je wel al een brief ontvangen voor meer info? ik heb dit 2 keer gehad en heb beide keren nooit een brief ontvangen. na contact met postnl heb ik de opnieuw verzende brief wel ontvangen. anders even contact opnemen

Link to comment
Share on other sites

Toch maar goed dat ik even gebeld heb met PostNL.

Ik had anders nog heeeeeeeeel lang op mijn pakketje kunnen wachten.

 

De Chinese verzender had een fout gemaakt in de adressering. Dus heeft PostNL het pakket teruggestuurd naar China.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LNY said:

Toch maar goed dat ik even gebeld heb met PostNL.

Ik had anders nog heeeeeeeeel lang op mijn pakketje kunnen wachten.

 

De Chinese verzender had een fout gemaakt in de adressering. Dus heeft PostNL het pakket teruggestuurd naar China.

Dat is wat ze je verteld hebben, maar twijfelachtig of het waar is.
Mij vertelden ze ook een keer deze lulkoek, en volgens de foto bleek het correct te zijn.
Op 11 augustus is er wederom een pakketje retour gegaan, met als opgaaf, dat de reden op het pakket staat.
Uiteraard was ik niet in kennis gesteld en had al eens een bericht naar de leverancier gestuurd, die van niks wist.
Goed geolied, dat PostNL(NOT).

Link to comment
Share on other sites

Een van mijn laatste pakjes was ook gewoon goed geadresseerd, maar in het PDA'tje dat de bezorger bij zich had was het laatste cijfer van het huisnummer weggelaten.

Bijvoorbeeld huisnummer 213, en voor het gemak halen ze de 3 eraf in het systeem. Hij had dus al bij nr 21 aan de deur gestaan....en er was iemand thuis.

Gelukkig was dit een eerlijk iemand, want die vertelde dat die niks besteld had en pas toen ging de bezorger verder kijken.

 

Dus een pakje dat wel juist geadresseerd is, kan door een blunder van PostNL zgn kwijtraken of retour gestuurd worden....

Dit geeft ook een verklaring meteen waarom er weleens pakjes "verdwijnen" die volgens T&T wel bezorgd zijn. (bij mij nog niet voorgekomen gelukkig)

  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Jayjay said:

Ik weet bijna zeker dat ik uitgepikt ben omdat het zo'n grote verpakking is. Ik bestelde voorheen altijd tanks en mods en die zijn klein. Zo'n ding is mega dus denken ze vast dit levert wat op. Zo heeft mijn collega een ip camera besteld op alie voor 20 euro. Mocht gelijk papieren indienen. Maand later weer dezelfde gekocht bij dezelfde aanbieder weer raak. Hij heeft voor thuis en vissen nu 56 pakketjes ontvangen van alie en 2 keer uitgevist met de camera de andere dingen waren ook kleine pakketjes.

Heb vandaag pakket met coil master etui compleet met doos er om in noppen envelop wat best fors was en rond 36Euro maar geen probleem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Phes62 said:

Heb vandaag pakket met coil master etui compleet met doos er om in noppen envelop wat best fors was en rond 36Euro maar geen probleem.

Wacht nog wel op OBS Engine.Duurt best lang. En ik moet nog een leuk rda tje bestellen voor testen smaakjes. Hopelijk gaat die sneller.

 

Link to comment
Share on other sites

On 08/27/2017 at 11:18, Fred(juuh) said:

Oow chips. Hier ook zo'n fijn schrijven mogen ontvangen. Ook t&t beginnend met LX. Een modje van 22,77. Dat wordt dan bijna het dubbele. Tsja. Kan gebeuren.

 

Afijn. Zondag alles via de mail doorgegeven. Maandag ontvangstbevestiging gekregen. Vandaag werd modje bezorgd. 3 x raden . . . geen euro hoeven te betalen. :duim

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Fred(juuh) said:

 

Afijn. Zondag alles via de mail doorgegeven. Maandag ontvangstbevestiging gekregen. Vandaag werd modje bezorgd. 3 x raden . . . geen euro hoeven te betalen. :duim

O mooi rap. Ik heb het vanmorgen vroeg via de mail doorgegeven en per post. Hopelijk krijg ik het begin volgende week ook binnen. Ik ben wellicht misschien dom geweest ik heb factuur van efun doorgestuurd. Dus een printscreen wat ik besteld heb met wat het kost. Heb geen PayPal rekening mee gestuurd hoop dat dit genoeg is. En dat ze niet gaan zeiken dat er nog een rekening van paypal bij moet. Stond betalings bewijs bij dus wist niet zo goed wat wel en niet moet.

Link to comment
Share on other sites

Zal wel goed zijn toch? Ik kon bij Ali een printscreen maken met betaald bedrag en trek en trees nummer zodat ze zending en bedrag 1 op 1 aan elkaar konden koppelen. Laat je nog ff weten hoe het bij jou afloopt. Ben benieuwd of ze jou ook laten schieten :priestsint

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Fred(juuh) said:

Zal wel goed zijn toch? Ik kon bij Ali een printscreen maken met betaald bedrag en trek en trees nummer zodat ze zending en bedrag 1 op 1 aan elkaar konden koppelen. Laat je nog ff weten hoe het bij jou afloopt. Ben benieuwd of ze jou ook laten schieten :priestsint

 

Nou dat kon ik dus niet. Bij efun moet je op een link drukken om de t&t code te kunnen zien. Maar op paypal staat ook geen t&t. Dus als ze gaan zeiken of dat het wel is dan moeten ze de pakket maar openen. Op de factuur staat duidelijk de naam van de product. En dat staat ook op de doos dus weet niet hoe het anders moet.

Link to comment
Share on other sites

On 31-8-2017 at 20:28, /Marc/ said:

Ik heb nu ik schat een 20-tal pakjes besteld in china waarvan er maar een enkele onder de 22 euro was,

hoe doen jullie dat dan als je bv een tankje van bv 28 euro willen kopen? Niet kopen?

Het is enkel als je wat kleinigheidjes zoals wat flesjes,coils,wickmateriaal enz wil kopen dat je eronder kan blijven.

Die chinezen weten dat ook dat je best onder de 22 euro kan blijven :wink  :fluit

 

Ik gok het gewoon en als ik een keer bij moet betalen is het pech.

Je kan ook bij elke bestelling die je doet een klein bedrag wegzetten die je bespaart en mocht je dan een keer de sjaak zijn, dan voel je het niet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...