Jump to content
Karin Spaink

Douanecontroles: meldingen van vertragingen, nabetalingen en inbeslagnames

Recommended Posts

Veel mensen hier kopen geregeld spul in het buitenland. Soms omdat het (denk FastTech) dan een stuk goedkoper is, maar ook omdat wat we willen kopen simpelweg niet voorhanden is in NL (denk aan speciale RBA's of liquid). Meestal gaat alles goed maar met pech kun je een fikse naheffing verwachten, te weten invoerrechten en btw.

Ik heb de indruk dat de douane tegenwoordig vaker controleert, en dat er sinds kort meer naheffingen worden uitgeschreven. Ik zou dat hier graag willen inventariseren. Blijft je pakketje een paar dagen bij de douane hangen: schrijf het hier op. Moet je een naheffing betalen? Vertel ons hier om hoeveel het gaat.

Dringend verzoek: alleen melden wanneer er metterdaad vertraging is door douanecontrole, of sprake is van een naheffing. Als we hier allemaal gaan melden wat we gekocht hebben dat in aanmerking zou komen voor een naheffing, wordt dit waar vervuild topic.

Edit 30 januari 2015: Topictitel aangepast ivm de inwerkingtreding van de AMvB mbt de elektrische sigaret. Meld hier je eventuele inbeslagnames of andere douaneperikelen!

volg het met belangstelling . heb nu 6 bestellingen lopen wel allen onder de 22 euro

Ja goed idee! Benieuwd of de laatste naheffingen toevallige

pech waren of dat buiten de EU bestellen straks echt niet

meer aantrekkelijk is.

Ik heb net een nemesis icm kick en batterijen laten versturen, gekocht bij FT. Ik zal laten weten wat er gebeurd. De waarde zat net boven de 22 euro namelijk...

Ik heb het idee dat het een beetje random gaat daar bij de douane, enkele voorbeelden,

Aantal weken geleden nic gekocht in de US heeft er ruim een maand over gedaan, uiteindelijk geariveerd met fikse taks bon !

Vlak daarna nic besteld in China binnen een week in huis en yes ! Is er door heen gekomen

Paar weken geleden forse voorraad besteld bij virgin vapor met 2 weken in huis, godzijdank ook er door heen gekomen.

Onderweg ( al weken) wat hardware uit Turkije, doordat het zo lang duurt vrees ik met bange vrezen dat hier weer een leuk prijskaartje aanhangt.

Verder nog onderweg hardware maar gelukkig uit EU.

Ik krijg vaak de indruk dat hoe langer het duurt hoe hoger de bon !

Ik heb net een nemesis icm kick en batterijen laten versturen, gekocht bij FT. Ik zal laten weten wat er gebeurd. De waarde zat net boven de 22 euro namelijk...

waarom dan niet in 2 bestellingen gedaan?

waarom dan niet in 2 bestellingen gedaan?

Omdat ik toen nog niet wist dat het boven de 22 euro een probleem zou zijn...

Sent with my Vamo V5

Mocht je uit China bestellen boven de 22 euro laat er dan een bedrag van bijv. 29 dollar opzetten (doen bijna alle verkopers als je daarom vraagt).  Voorheen werkte het labellen als GIFT ook nog wel maar tegenwoordig trappen ze daar niet meer snel in.

Dringend verzoek: alleen melden wanneer er metterdaad vertraging is door douanecontrole, of sprake is van een naheffing. Als we hier allemaal gaan melden wat we gekocht hebben dat in aanmerking zou komen voor een naheffing, wordt dit waar vervuild topic.

Mijn excuus.

is het niet handig om de mensen die nu melding maken dat ze een nabetaling moeten doen ook te vragen hoe vaak ze in het verleden al besteld hebben buiten de eu en hoe vaak ze al moesten bijbetalen?

je moet toch op de 1 of andere manier ook iets krijgen om te vergelijken.

In januari van dit jaar, een pakketje vanuit Amerika binnen een week in huis, maar wel moest ik BTW en inklaringskosten betalen van € 47,00.

Het ging om een bedrag van 129 dollar en dat stond ook op de doos!

Ik heb 27 februari wat dingen besteld bij Fasttech, en dat is nu nog niet binnen, heb ze zoeven een mail gestuurd, wacht nog op antwoord. Geen bericht van de Douane, was over de €22,00.

To be continued.......

Ik heb 27 februari wat dingen besteld bij Fasttech, en dat is nu nog niet binnen, heb ze zoeven een mail gestuurd, wacht nog op antwoord. Geen bericht van de Douane, was over de €22,00.

Wat zegt je track&trace? Is het al aangekomen in NL, of nog onderweg?

Ohja en het was ook pas een week later door Paypal betaald.

Tis al weer zo lang geleden, was ik vergeten.

Status Date Status Description

14-03-2014 Received from Customer

16-03-2014 Despatched to overseas (Country code: NL)

Misschien dat het er daarom langer over doet???

Meyeke, je pakje is nog niet in NL, dus van douanecontrole is voorlopig nog geen sprake :)

Ik vraag mij af wat we willen bereiken met dit topic. Het is een feit dat je omzetbelasting moet betalen bij het invoeren van producten vanuit een land buiten de EU, met een waarde van meer dan €22,- (=waarde product + verzendkosten).

Is de waarde hoger dan €150 dan moet je omzetbelasting en douanerechten betalen. De invoerrechten hangen af van de producten die je koopt, maar in de meeste dampgevallen is dat 21% over het totaalbedrag. Hoeveel procent per welke productgroep je moet betalen kun je hier vinden.

Omdat niemand aangifte doet (omdat vaak niet duidelijk is wanneer en hoe het pakket ons land binnenkomt) neemt de verzender deze moeite op zich voor jou. Verschillende verzenders rekenen daarvoor verschillende tarieven. PostNL brengt bijvoorbeeld €13,- in rekening voor deze service. De overige verzenders geven op hun websites aan wat de door hun in rekening gebrachte kosten zijn.

Over dit onderwerp valt dus niets te ontdekken dat al niet bekend is.

Blijft alleen nog over om te zien of de douane strenger/meer aan het controleren is. De douane heeft simpelweg niet de capaciteit om alle pakketten die ons land binnenkomen te controleren. Men doet dit dus steekproefgewijs en zo nu en dan spitst men zich toe op bepaalde landen/zendingen of leveranciers.

Het enige wat we dus misschien kunnen concluderen is of China of FT de laatste tijd wat meer of minder onder vuur ligt. Maar ook dat zegt niet zo heel veel, hooguit dat de 'pakkans' soms wat groter is. Maar garanties dat je er wel of niet doorkomt, heb je nooit.

Maar om niet alleen maar opbouwend te kritiseren:

20/2 een order geplaatst bij FT dat 28/2 verstuurd is. 18/3 werd het pakketje door PostNL afgeleverd. Het pakket was geopend door de douane en die had besloten dat de waarde onder de €22 zat (wat ook zo was, werkelijke waarde was $9.51). Pakket is weer dichtgeplakt door de douane (met het bekende wit/rode tape) en met 2 dagen vertraging naar mij toegezonden.

Mij lijkt het dat we wel degelijk iets met deze gegevens kunnen, ( mits het klopt :) en niet zoals bij mij loos alarm)

Heb ergens gelezen dat Douane opdracht heeft gekregen bepaalde websites ( lees, dapmwinkels, en grotere zoals Fastech) in de gaten te houden en op pakjes die naar Europa worden verzonden, dus dat is echt niet steekproef gewijs, maar gecodeerd, en doorgegeven aan de Douane, welke dienst dit doet is mij onbekend, maar er wordt wel degelijk scherpere toezicht gehouden, als we dat hier niet melden maken we dat nooit hard natuurlijk.

Volgens mij staat dampwaar nog niet in het strafrecht dus staat het vrij om ook dit te kopen, ontmoedigen is iets anders en zou aangekaart kunnen worden als wij dit aan kunnen tonen.

Nogmaals zo heb ik het begrepen :)

Dat snap ik, maar dan nog kunnen we er niets mee. De douane heeft het volste recht om alle pakketjes te controleren die ons land binnenkomen. Het enige dat we misschien hard kunnen maken is dat ze strenger zijn gaan letten op pakjes van bepaalde leveranciers (zoals bv dampwinkels). En dat kan dan een waarschuwing zijn voor als je een nieuwe bestelling plaatst.

Maar we weten ook zeker dat als ze meer controleren op dampwaar, dat ze dan minder controleren op andere zaken. Dus als ze het al doen, dan is het hooguit tijdelijk. Men moet ook daar nu eenmaal schipperen met de beschikbare capaciteit.

Ik wil ook absoluut dit topic niet affakkelen, maar ik ben op zoek naar de meerwaarde van de verzamelde informatie.

Maar misschien komt dat ook door de manier waarop ik met bestellingen omga. Ik probeer voor nooit meer dan €22 aan waarde per dag & leverancier te bestellen. Zijn de bestellingen hoger in waarde dan probeer ik ze op te splitsen in afzonderlijke bestellingen. Lukt dat niet, dan ga ik er vanuit dat ik moet bijbetalen en reken ik uit hoeveel dat is. En op basis daarvan beslis ik of ik het risico neem of dat ik ergens anders binnen de EU het artikel bestel.

En in het geval dat ik het alleen maar buiten de EU kan bestellen en de waarde ver boven de €22,- zit en ik de inklaringskosten voor lief neem, dan plaats ik gewoon de bestelling en maak ik een sprongetje van blijdschap als hij door de douane glipt.

Ik heb ondertussen al een pakketje of 25 (10 uit China, 5 uit USA, 2 uit UK, 7 uit NL) mogen aanvaarden. Op dit aantal ben ik 2 keer gecontroleerd geweest door de douane (pakket was open gedaan en terug toegeplakt met de rood-witte tape). Als we dit mogen uitvergroten (zonde eigenlijk met zo'n kleine testgroep  :zeep ) dan zou er ongeveer 1/12 worden gecontroleerd.

ik heb vroeger al wel eens voorgehad dat ik btw moest bijbetalen op een mp3 player uit Taiwan. misschien wordt er ook hiermee rekening gehouden en zodra je in de database staat geflagged...