Jump to content

JO-LA smaakstoffen van de toko


lucky

Recommended Posts

Bij de toko verkopen ze JO-LA smaakstoffen (essence). Iets van 3 euro voor 50ml met smaken als vanille, kokos, banaan en rum (en nog wat meer). Op het flesje staat alleen maar dat het natuurlijke smaakstoffen bevat en water. Op sommige ook nog kleurstoffen (niet op bijv. kokos). 

Verder niks behalve dat het tot 2020 houdbaar is......

Dat lijkt me toch wel erg lang voor water  :ja Iemand ervaring met deze smaakstoffen. Het enige dat ik kon vinden is dat iemand op het forum de vanille gebruikte en dat lekker vond maar verder niks. Het is denk ik in ieder geval oplosbaar in water  :wink

12699240995_f6d2dea652_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ben ik ook benieuwd naar! Via Google nog geen extra informatie kunnen vinden, wel een ander merk ook op Rijksstraatweg 9 Baambrugge: Singh, vanille- en amandelsmaak (plus nog wat kleurstoffen) tegen 90 cent per 30 ml.

Link to comment
Share on other sites

Ik meen dat een dik jaar geleden dit ook besproken is maar wat er toen gezegd is. Ik heb toen Google gebruikt, graaf nu in mijn geheugen maar het blijft blanco.

Volgens mij was toen de conclusie dat het niet geschikt was om te dampen (los van de kleurstoffen). Met de informatie die je nu hebt (vanaf de flesjes) weet je in elk geval niet of er suiker of iets op oliebasis in zit. Zeker dat laatste is niet geschikt om te dampen.

Ik ga nog eens graven voor jullie en meld me weer als ik wat nuttigs vind.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Dorothy

Ik maak al jaren ranja met de colachampagne en ananas van dit merk.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik ze voor mijn visvoer op smaak te brengen karpers zijn d'r gek op

Maar of het geschikt is voor een liquid te maken

Ze zijn wel heel sterk die smaakstoffen

Ik had het risico toch maar niet genomen en ze weggegeven aan een vriend die het nu ook gebruikt voor zijn visvoer haha  :wink

Link to comment
Share on other sites

Guest Dorothy

Ik gebruik ze voor mijn visvoer op smaak te brengen karpers zijn d'r gek op

Maar of het geschikt is voor een liquid te maken

Ze zijn wel heel sterk die smaakstoffen

Ik had het risico toch maar niet genomen en ze weggegeven aan een vriend die het nu ook gebruikt voor zijn visvoer haha  :wink

Laat ik nu toevallig ook een vis zijn.

:657

Link to comment
Share on other sites

Ik maak al jaren ranja met de colachampagne en ananas van dit merk.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Hoe maak je die ?

Ik heb het ook een keer geprobeerd maar smaakte totaal niet.

Nou kan ik me van vroeger bij vriendjes thuis herinneren (daar smaakte het wel heerlijk) dat de moeders eerst suikerwater kookte ofzo ?

Tips ?

FHG

Link to comment
Share on other sites

Ik heb niet het idee dat dit andersoortige smaakstoffen zijn dan de voor dampen gebruikelijke. Er staat trouwens natuur-identieke smaakstoffen op de flesjes, dus synthetisch. Alleen jammer dat ze soms van een kleurtje voorzien zijn.

Ze hebben ook gewoon kleurstoffen. Ik heb ooit wel op mijn werk blauwe, groene en rode cake uitgedeeld toen ik jarig was. Van de blauwe bleef veel over  :grins

Op zich best een leuk idee om juice blauw te kleuren en dan te vertellen dat je smurfenbloed dampt  :shock

Link to comment
Share on other sites

Ik heb niet het idee dat dit andersoortige smaakstoffen zijn dan de voor dampen gebruikelijke. Er staat trouwens natuur-identieke smaakstoffen op de flesjes, dus synthetisch. Alleen jammer dat ze soms van een kleurtje voorzien zijn.

Ze hebben ook gewoon kleurstoffen. Ik heb ooit wel op mijn werk blauwe, groene en rode cake uitgedeeld toen ik jarig was. Van de blauwe bleef veel over  :grins

Op zich best een leuk idee om juice blauw te kleuren en dan te vertellen dat je smurfenbloed dampt  :shock

Hoe krijgen ze dan het voor elkaar dat het tot 2020 houdbaar is? Of is dat altijd met water?

Link to comment
Share on other sites

Guest Dorothy

Ik maak al jaren ranja met de colachampagne en ananas van dit merk.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Hoe maak je die ?

Ik heb het ook een keer geprobeerd maar smaakte totaal niet.

Nou kan ik me van vroeger bij vriendjes thuis herinneren (daar smaakte het wel heerlijk) dat de moeders eerst suikerwater kookte ofzo ?

Tips ?

FHG

1 liter water

800 gram suiker of 600 gram

1 eetlepel cola-champgne essence

1/2 eetlepel ananas essense

1 eetlepel citoenzuur (ook van de toko)

Breng het water aan de de kook en doe daar dan de suiker bij.

Goed roeren tot het weer kookt en dan op zacht vuur 15 minuten doorlaten koken.

Laat minimaal 2 uur afkoelen voordat je gaat samen voegen.

In klein kommetje doe je de citroenzuur col-champagne en anans met scheutje water en roeren totdat de citroenzuur is opgelost.

(Niet stiekem van proeven,...is bah bah!)

Als het suikerwater lauw is (of koud) mengen in de pan.

Klaar!!!!!

Zelf heb ik ooit bij de blokker 2 glazen kannen met bewerking in het glas gekocht waardoor ik precies de verhouding van siroop en water per 1 liter dan kant en klaar kan wegzetten in de koelkast.

Link to comment
Share on other sites

even dit actieve topic misbruiken voor een klein vraagje.

Een zekere bekende van mij gebruikt essence van het op smaak maken van iets wat een alcoholhoudende substantie kan zijn  :wink

dit wordt vaak gebruikt om rum/whiskey etc te maken.

Vroeg me af of deze essences te dampen, deze zijn op alcoholbasis iig.

Iemand (DIY'ers) enig idee?

Link to comment
Share on other sites

Guest Dorothy

even dit actieve topic misbruiken voor een klein vraagje.

Een zekere bekende van mij gebruikt essence van het op smaak maken van iets wat een alcoholhoudende substantie kan zijn  :wink

dit wordt vaak gebruikt om rum/whiskey etc te maken.

Vroeg me af of deze essences te dampen, deze zijn op alcoholbasis iig.

Iemand (DIY'ers) enig idee?

Geen idee, ben nu wel nieuwschierig naar dat recept  :haas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Cisca57

Ik heb gisteren 2 druppels rum essence van dat Jo-la flesje aan mijn cola liquids toegevoeg....een klein beetje liquids maar..ik wou het proberen..en ja hoor..had een lekkere cola met rum smaak..ik denk dat het wel kan..maar slechts een paar druppels bij je andere liquids toevoegen..echt om te mixen dus..niet voor puur....en zeker geen kleurstoffen smaak gebruiken..is niet zo best voor je coil..tenzij je een gekleurde coil wil....maar af en toe 1 of 2 drupjes om te mixen kan geen kwaad lijkt me..voel me nog steeds goed hahaha. :doei

Link to comment
Share on other sites

Guest Cisca57

Deze heb ik ook gevonden...merk: Rayner & Co Ltd

land van herkomst: Groot Brittanië

etiket: Rose / Almond flavouring essence

ingrediënten: propylene glycol, water, flavouring.

prijsindicatie: € 1,25 (28ml)

post-6599-14229936698017_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Cisca57

Bij de toko verkopen ze JO-LA smaakstoffen (essence). Iets van 3 euro voor 50ml met smaken als vanille, kokos, banaan en rum (en nog wat meer). Op het flesje staat alleen maar dat het natuurlijke smaakstoffen bevat en water. Op sommige ook nog kleurstoffen (niet op bijv. kokos). 

Verder niks behalve dat het tot 2020 houdbaar is......

Dat lijkt me toch wel erg lang voor water  :ja Iemand ervaring met deze smaakstoffen. Het enige dat ik kon vinden is dat iemand op het forum de vanille gebruikte en dat lekker vond maar verder niks. Het is denk ik in ieder geval oplosbaar in water  :wink

12699240995_f6d2dea652_o.jpg

JO-LA (Bharco Foods, Baambrugge)

land van herkomst:

etiket: Pandan / Kokosnoot / Cola

ingrediënten: Natuuridentieke smaakstof pandan, water, E102, E131. Of: nateuridentieke smaakstof kokosnoot water. Of: natuuridentieke smaakstof cola, water, E122, E124

prijsindicatie: € 1,95 (50ml)

Link to comment
Share on other sites

Ik had het balletje vorig jaar ook al een keer opgegooid.

Toen werd het me door meerdere mensen afgeraden.

Onder meer vanwege het feit, dat er olie in zou zitten.

Op die van Jo-La staat echter duidelijk, dat het op waterbasis is.

De ingredientenlijst op het etiket is weliswaar summier, maar bevat doorgaans meer info, dan de meeste liquids of flavours die we voor dampen gebruiken.

Een groot deel van de  flavours is toch ook afkomstig uit de voedingsmiddelen-industrie?

Ik zie dan ook geen reden, waarom je deze flavours niet voor het dampen zou kunnen gebruiken.

Misschien op die met kleurstoffen na dan.

De toko waar wij meestal inkopen doen heeft meerdere merken staan. Ik heb er echter nog geen smaak tussen zien staan, die me aanstond om te dampen.

Misschien is het ook wel een beetje een psychlogische drempel: het komt niet uit een dampshop en het wordt niet aangeboden om ermee te dampen, dus kan het wel/niet?

Een logica die eigenlijk nergens op slaat.

Link to comment
Share on other sites

Geen van de smaakstoffen die we gebruiken zijn in eerste instantie bedoeld om te dampen. De kleurstoffen zijn jammer en overbodig.

Ik heb al eens met mocca en rum geëxperimenteerd. Niks mis mee maar je hebt veel nodig voor wat smaak.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...