Jump to content
ikbat

Foto's coils

Recommended Posts

Posted (edited)

Vandaag is het hamerdag. Eerst moest ik nog m'n schoenmakersaambeeldje van roest ontdoen en de vlakken polijsten, daarna kon het hameren van een flatwire beginnen.

Simpel gedacht, eerst maar gewoon een testje en wat op een draadje meppen, in dit geval een stukje 24 AWG Kanthal. Het ging vrij voorspoedig, dat meppen op zo'n draadje, je moet alleen verrekte uitkijken dat hij niet zijdelings de e.o.a kant op trekt, dan krijg je een plat draadje die links-, of rechtsaf wil.

Je begint dus met 0,5 mm rond draadje en na het hameren is het 0,11 a 0,12 mm dik en plots 1,8 mm breed. Coiltje van gedraaid met vijf wikkels, zit je op 0,51 ohm. Dat kan netter,  maar zo'n eerste poging in nog geen vijf minuten plat gehamerd wilde ik toch meteen in de hadaly psyclone zetten.

Nu is het jammer dat Imgur.com net z'n toko heeft veranderd en nu krijg je geen nette links naar je foto's meer???

Uitgevliegeliert hoe het toch weer werkt.....

5Iyon5u.jpg

Zk7Uwhk.jpg

Edited by Raycoupe

Kan iemand mij een tip geven hoe je dit draad kunt verwarmen na het plat slaan zonder brander? Ik heb namelijk geen zin om een brandertje aan te schaffen (ik weet dat ze niet duur zijn) voor iets wat ik misschien niks vind. 

Just now, Jayjay said:

Kan iemand mij een tip geven hoe je dit draad kunt verwarmen na het plat slaan zonder brander? Ik heb namelijk geen zin om een brandertje aan te schaffen (ik weet dat ze niet duur zijn) voor iets wat ik misschien niks vind. 

Ik heb in dit geval er meteen een coiltje van gedraaid. Is wat springerig, als een springveer, maar eenmaal tussen de klemmen gaat het geen kant meer op. 't Is dus niet persé nodig.

Je kunt altijd je stukje draad boven het gasfornuis warm stoken natuurlijk.

3 minutes ago, Raycoupe said:

Ik heb in dit geval er meteen een coiltje van gedraaid. Is wat springerig, als een springveer, maar eenmaal tussen de klemmen gaat het geen kant meer op. 't Is dus niet persé nodig.

Je kunt altijd je stukje draad boven het gasfornuis warm stoken natuurlijk.

Nou ik begreep als je dat niet doet het draad kan knappen bij het wikkelen. En ik heb enkel inductie dus dat gaat niet op🤣

Just now, Jayjay said:

Nou ik begreep als je dat niet doet het draad kan knappen bij het wikkelen. En ik heb enkel inductie dus dat gaat niet op🤣

Ik heb het dus net gewikkeld zonder verwarmen en dat gaat ook. Anders gewoon een aansteker/waxinelichtje pakken. Krijg je weliswaar wat roetaanslag,  maar brand je wel weer schoon bij het dry-burnen als hij eenmaal gemonteerd zit.

Zelf had ik verwacht dat het draadje, met een dikte richting een tiende millimeter, tijdens het hameren zou kunnen breken, maar ook dat valt reuze mee. Gewoon aan beginnen, dat meppen, zo moeilijk is het niet, tenzij je eerst alle beren op de weg gaat aanschouwen op YouTube.

Denk doe ook maar eens een budgetbaas post, in de spirit van hoe lang kan ik doen op een single hg2, mijn monster coil 28/32 Clapton ss316l, 7 wraps 3,5 mm, 1,06 ohm, op recurve, boomchakalaka. 25 watt 0.3 seconden ramp up, haha.
Ik weet, beginners spoeltje , schots en scheef, geeft geen reet, werkt voor mij, heb en kan ook niks beters dus dat. 2f0add68e7571cb0a85ec8985f08853f.jpgdc337cf18dc6a3d282be57554a09d82e.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Voordat je een coil draait kun je beide uiteinden vastschroeven in een rda, paar keer pulsen, ben je er ook

https://www.youtube.com/user/oomkobus

Ja idd. Zit de hele dag aan Mn hand geplakt. Heerlijk ding! Zeker icm de pulse bf80
Wil ik ook, :o

Aangezien je ook van koken houd, moet je toch wel een crème brulee brander hebben, is ook super handig om marshmallows mee af te fikken terwijl je lekker op de bank zit.

Komt altijd van pas,

Verse tonijn aan schroeien voor op de sushi.
Heb er zelfs grilled cheese sandwich mee gemaakt. En de kaas op de uiensoep gesmolten.

Manscaping kan ook, maar raad ik af.

DSC_0651.jpg

Simpele N80 claptons (26+38), maar vond t toch wel een nette build in een 22mm atty met een outdated deck.

Gister een Dead Rabbit RDA binnengekregen en meteen eens getest! Wauw smaken zeg haha.

Dit zijn 26ga kanthal a1 coils met een diameter van 2.5mm en 10 wraps. 

coil-26ga25mm.thumb.jpg.1bf7e0f68649a71f833a40818e41759b.jpg

On 16-7-2018 at 20:02, Raycoupe said:

Vandaag is het hamerdag. Eerst moest ik nog m'n schoenmakersaambeeldje van roest ontdoen en de vlakken polijsten, daarna kon het hameren van een flatwire beginnen.

Simpel gedacht, eerst maar gewoon een testje en wat op een draadje meppen, in dit geval een stukje 24 AWG Kanthal. Het ging vrij voorspoedig, dat meppen op zo'n draadje, je moet alleen verrekte uitkijken dat hij niet zijdelings de e.o.a kant op trekt, dan krijg je een plat draadje die links-, of rechtsaf wil.

Je begint dus met 0,5 mm rond draadje en na het hameren is het 0,11 a 0,12 mm dik en plots 1,8 mm breed. Coiltje van gedraaid met vijf wikkels, zit je op 0,51 ohm. Dat kan netter,  maar zo'n eerste poging in nog geen vijf minuten plat gehamerd wilde ik toch meteen in de hadaly psyclone zetten.

Nu is het jammer dat Imgur.com net z'n toko heeft veranderd en nu krijg je geen nette links naar je foto's meer???

Uitgevliegeliert hoe het toch weer werkt.....

5Iyon5u.jpg

Zk7Uwhk.jpg

Dat buigen is niet zo,n probleem, zachtjes tikken en vooral gelijkmatig

On 16-7-2018 at 20:12, Jayjay said:

Ik doe het alleen in de mod Jay, ik gebruik alleen een Torch brandertje als ik een quadcore draai in de boormachine en um nog een keer lus en de coil de neiging krijgt zich als een veer te gedragen, en um op spanning ff warm stook.

En weer ga ik in de fout met het achterlijk bezuinigen op coil draad!

Ik wou de Juggernaut namaken....mijn versie dan😶, mijn 1 claptons gedraaid, ik had een paar weken geleden 0,12mm K.a1 per 2 meter gekocht en was ideaal als first try te gebruiken en kon m,n fouten toch lekker onder m,n gehamerde 26 ribbon verbergen en ooh, wat jammer weer trap ik er weer in, Bezuinigen,niet genoeg voor 2 coils maar was best tevreden en dacht die maken we ff na....

juggernaut1.thumb.jpg.c683b95a763463efcf3b9e081ea2d141.jpg

En nu, ik schaam me er haast voor om um te laten zien, maar niet hoe lekker dit dampt, en btw in het Echt ziet er niet zo slecht uit!🤔

Ik zag dat het verkeerd ging met twisten van de ribbon, te strak dus waardoor de claptons gingen draaien en dacht dat draai ik er wel uit, not...en de claptons zijn nog slechter dan de 1 e keer maar dat geef ik op de 0,12 die niet op een rol zat.

Het duurde me uren om dit te maken wat ik overigens niet erg vind en vooral het gelijk opgloeien van de 2 coils was een was een heel karwei 

juggernaut2.thumb.jpg.840f00631a25d8205af35cc343d8cad2.jpg

0.10ohm, en wat R.Up betreft , vind het lekker om um op Temp. te dampen

7 hours ago, joop wassink said:

Temp. te dampen

temp. met kanthal?

4 hours ago, sxt said:

temp. met kanthal?

nee, nee,  @sxt  sorry ik bedoel de warmte erin krijgen, temp dampen doe ik nog niet aan, komt misschien nog maar zie het nut er nou nog niet van in

13 minutes ago, joop wassink said:

nee, nee,  @sxt  sorry ik bedoel de warmte erin krijgen, temp dampen doe ik nog niet aan, komt misschien nog maar zie het nut er nou nog niet van in

Trouwens ik vind het prettig dat je verbetert, leer ik alleen maar van!

... temp dampen doe ik nog niet aan, komt misschien nog maar zie het nut er nou nog niet van in

Absolute pluspunt van TC: nooit ofte nooit een dry-hit!!

Sent from my iPhone using Tapatalk

17 minutes ago, vliegende.cisse said:

Absolute pluspunt van TC: nooit ofte nooit een dry-hit!! emoji106.pngemoji41.png

oke, ik ben daar nog niet aan toe,je zal um toch wel een keer moeten bijvullen?😉, wil je me dat is simpel uitleggen, de materiaalsoorten die je alleen mag gebruiken bij tc, heb me helemaal op coils maken gestort en vind Kanthal iig fijner dampen dan ss316 en andere soorten heb ik nog niet in huis 

@joop wassink ; bij TC wordt je coil verwarmd tot een maximale temperatuur. En schiet dus  niet door als hij niet gekoeld wordt door vloeistof, zoals in normale power-modus. Die maximale temperatuur is dan niet genoeg om watten te verbranden, waardoor je geen dry hit krijgt. Je trekt dan gewoon......lucht. In power-modus gloeit een coil gewoon verder als hij droog staat en wordt dan heter en heter. Gevolg : dry hit / verbrande watten. 

Geschikt voor TC dampen zijn nikkel200 (NIET Ni80/Nichrome, dat is een legering die je gewoon op watt moet dampen), SS en titanium. SS is het meest laagrempelig, omdat je die OOK op wattage kunt dampen, en schoon kunt branden. Dat kun je met nikkel en titanium niet. Vooral bij de laatste loop je het risico op gevaarlijke stoffen. 

Ni200 heeft een zeer lage weerstand, met titanium heb ik slechte ervaringen. Steeds ss316l hier voor TC. Werkt perfect: fused clapton 2*28 awg ss316l core + 38 awg ka1 voor de mantel.
Op power (Watt) gebruik ik tegenwoordig zoals velen hier ni80. Warmt sneller op.

Een coil gedraaid van multistrand fused clapton met een id van 4mm in mijn ammit dual coil en wat een damp en smaak op 90w. 4 wikkelingen op 0,10 ohm.

5a0310d43262ef8af26cd11948e61404.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk