Jump to content

Weird: weerstand Kayfun / Russian deck


Karin Spaink

Recommended Posts

Nadat RedChilly mijn Russian 91% kloom pprachtig had gebrushed, zodat de grauwsluier ervan af was, heb ik hem vanavond schoongemaakt, verse watten erin gedaan, gevuld en op mijn SVD geschroefd. Hij werkte prima. Totdat na een minuut of vijf dampen de handel ineens niks meer deed.

Op mijn SVD gaf hij plosteling een weerstand van 0.41 Ω aan. 'Shit, coil kapot,' dacht ik; dus fluks een nieuwe gebouwd. Erin gezet, weerstand gestest, 0.41 Ω. Dta is raar. Dus ik haalde de coil ervan af, gaf hem nog twee extra wikkelingen, vastgeschroef, opgemeten. Drie maal radden: 0.41 Ω.

'Ik kreeg een ingeving en haalde de coil eraf, schroefe het deck op mijn weerstandmetertje, en ja hoor:

kayfun-deck.jpg

Let wel: da's dus zonder coil. Iemand enig idee wat maakt dat het deck zo raar doet?  Slijpseldeeltjes in het lcuhtgat? (Dat heb ik zo goed mogelijk doorgeblazen, maakt niks uit.)  Tips om eea. op te lossen zijn welkom!

Link to comment
Share on other sites

Dan zit er hoe dan ook ergens sluiting in het systeem zelf. Ergens maakt iets kortsluiting met een weerstand van 0.51 ohm. Als je er dan nog een coil bij doet dan neemt de weerstand nog verder af tot 0.41 ohm.

Dus moet ik het deck zo ver als mogelijk uit elkkaar halen en alles schoonmaken?

(Of  toch maar een goedkope ultrasoon cleaner kopen?)

Link to comment
Share on other sites

Dan zit er hoe dan ook ergens sluiting in het systeem zelf. Ergens maakt iets kortsluiting met een weerstand van 0.51 ohm. Als je er dan nog een coil bij doet dan neemt de weerstand nog verder af tot 0.41 ohm.

Dus moet ik het deck zo ver als mogelijk uit elkkaar halen en alles schoonmaken?

(Of  toch maar een goedkope ultrasoon cleaner kopen?)

goed uitblazen met perslucht doet enk ik meer dan een ultrasoon, kan zijn dat er ijzervijlzel ergens sluiting maakt

Link to comment
Share on other sites

Karin,

Die flesjes die je kan kopen, zijn wel geperste lucht, maar geen perslucht.

Bij perslucht(compressor)kun je tot 10bar iets doorblazen.

De genoemde spuitbussen halen die druk niet, maar het kan mogelijk wel voldoende zijn.

Haal ook alles eens uit elkaar om te kijken of er geen vuil ergens tussen zit bij de polen.

Link to comment
Share on other sites

hoi karin

Probeer eerst de russian even uit elkaar te halen en af te spoelen in een badje water met zeepsop.

Dan alles even goed naspoelen, drogen/droogblazen en opnieuw in elkaar zetten. Controleer ook even de o-ring in de verstelbare centerpin van de russian.

Link to comment
Share on other sites

Probeer anders eerst met een Spuitje vol met alcohol/warm water  door de gaatjes te spuiten, een paar keer herhalen

(zo heb ik ook een bult zeer fijne metaal deeltjes uit de Taifun Deck gespoten)

Success :duim

Link to comment
Share on other sites

Probeer anders eerst met een Spuitje vol met alcohol/warm water  door de gaatjes te spuiten, een paar keer herhalen

(zo heb ik ook een bult zeer fijne metaal deeltjes uit de Taifun Deck gespoten)

Dat had ik gisteren al geprobeerd, zonder succes. Vanavond maak ik de boel open.

Link to comment
Share on other sites

Even heel simpel denken, heb je met je SVD ook gecontroleerd of de gemeten weerstand overeenkomt?

Dat er een lek-spanning in zit dat kan gebeuren (heb ik ook in enkele clone's), maar dat hij dezelfde weerstand blijft houden is vreemd.

Ofwel een verbinding onderin is los (ín het deck) of de meter is misschien defect.

Zelfs met een lekspanning (soort van kortsluiting) zou de weerstand wel moeten veranderen als er een coil in zit.

Mocht je er niet uit komen, ik zie je komende zondag ;)

Link to comment
Share on other sites

Dat er een lek-spanning in zit dat kan gebeuren (heb ik ook in enkele clone's), maar dat hij dezelfde weerstand blijft houden is vreemd. Ofwel een verbinding onderin is los (ín het deck) of de meter is misschien defect. Zelfs met een lekspanning (soort van kortsluiting) zou de weerstand wel moeten veranderen als er een coil in zit.

Met een coil meet-ie .41 Ω, zonder coil .51 Ω. En ja, zowel op de SVD als op het weerstandsmetertje getest.

Mocht je er niet uit komen, ik zie je komende zondag ;)

Ook dat, ja. Maar ik wil het graag zelf zien op te lossen :)

Link to comment
Share on other sites

Op de foto te zien heb je kortsluiting doordat de pluspool wat verdraaid is, met misschien wat ijzervijlsel ertussen. Plus en min moeten evenwijdig gemonteerd zijn.

Link to comment
Share on other sites

Op de foto te zien heb je kortsluiting doordat de pluspool wat verdraaid is, met misschien wat ijzervijlsel ertussen. Plus en min moeten evenwijdig gemonteerd zijn.

Bingo! Dank je wel, lvd!

't Kwam niet door het brushen van de Kayfunkloon-kloon, maar doordat, zodra de centerpin draait, de pluspool bovenop wat meebeweegt. Vermoedelijk heb ik de Kayfun op enig moment ietsjes aangedraaid op mijn SVD, waarna er kortsluiting ontstond.

Alles uit elkaar gehaald, alles schoongemaakt en weer in elkaar gezet, en nu doet-ie het weer. Dat was een leerzame excercitie:

  • ik had nooit eerder een deck uit elkaar gefrummeld, en nu snap ik de werking ervan;
  • ik weet nu waarom je geen klonen wilt, tenzij je een boel losse onderdelen in huis hebt en terzake kundig bent.

In de opening van de centerpin zat een joekel van een braam. Geen wonder dat mijn Kayfun enorm floot:

kayfun-centerpin.jpg

Het inbusschroefje van de air-flow control is van, eh, weetikwat, maar in elk geval niet van roestvrij staal. De Kayfun is twee of drie weken oud, is tot afgelopen week amper gebruikt, en zag er nu al zo uit:

Gelukkig had ik nog een andere liggen. Opening schoongemaakt met een dremelborsteltje, verse inbusschroef erin, klaar.

Link to comment
Share on other sites

Het inbusschroefje van de air-flow control is van, eh, weetikwat, maar in elk geval niet van roestvrij staal. De Kayfun is twee of drie weken oud, is tot afgelopen week amper gebruikt, en zag er nu al zo uit:

 

kayfun-afc.jpg

Gelukkig had ik nog een andere liggen. Opening schoongemaakt met een dremelborsteltje, verse inbusschroef erin, klaar.

Ik heb een FT clone 2e hands gekocht, die in principe voor die centen een superding was.

Buiten 2 pool schroefjes en een gare luchtregelschroef helemaal RVS.

Die 2 pool schroefjes had ik vervangen door goede RVS schroeven, en gelijk een gangbare M2 van gemaakt.

De lucht regelschroef met pijn en moeite er uit gepeuterd, en vervangen voor een degelijke.

Daarna bleek in wendig de draadbus gebroken, waar de centerpin in gaat.

Voorlopig einde oefening dus, maar wel goeie schroefjes erin :zweep

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...