Jump to content

Matung

Forumlid
  • Content Count

    1053
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1318 Excellent

About Matung

  • Rank
    Hero Member
  • Birthday 10/13/1976

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Bergen op Zoom

Recent Profile Visitors

1007 profile views
  1. De Sony 18650 batterijen bestaan niet. Zoals @Pazmaster al aangaf is 18650 slechts een aanduiding voor het formaat van de batterij. Het type is wat belangrijk is en aangezien je het over 3000mAh hebt zal het waarschijnlijk een VTC6 zijn. Wat je in je display afleest is waarschijnlijk de spanning die door je coil gaat (2V is erg laag overigens, damp je dan met 8W op een coil lager dan 0.5 Ohm ofzo?). Bij een gereguleerde mod is deze waarde echter niet gelijk aan de spanning die je batterijen nog hebben. Het 'minimaal 2V' waar je het over hebt is de laagste spanning die een VTC6 mag hebben (bij 23 graden Celsius). Trek je de batterij verder leeg dan is 'ie dood; hij kan dan niet meer fatsoenlijk opgeladen worden. Strikt gezien kan het wel, met een goede lader, maar de kans op beschadiging is groot en derhalve niet aangeraden. Het gros van de mods verklaart een batterij leeg als de spanning van die batterij onder de 3.2V zakt. 'deze batterij' slaat in dit geval op het formaat batterij, een 18650 dus. Indirect zegt het ook iets over het type batterij; om 180W uberhaubt te halen zal je 2 batterijen moeten gebruiken die elk 90W kunnen leveren. Zoals je al voorgerekend is ga je dat niet fatsoenlijk halen met 2 VTC6's. Het kan wel hoor, maar goed voor je batterijen is dat niet. Ze zullen dan erg warm worden en snel slijten. Bovendien zal je korte dampsessies gaan hebben; wanneer je een batterij zo boven spec gebruikt dan zakt het voltage in de batterij iedere keer dat je de vuurknop indrukt zo enorm (voltage sag noemt men dat) dat ze binnen no time een keer onder de 3.2V duiken. Je mod vuurt dan niet meer en geeft je een 'Low Battery' waarschuwing o.i.d, ondanks dat de batterij in rust nog ruim boven de 3.2V aan spanning heeft. Hoe ga je dan wèl die 180W halen, mocht je dat al willen? Door batterijen te kiezen met een hogere discharge rating (in Ampere). Een VTC5a heeft een 30A rating, die kan je ~90W laten leveren bij 3.2V: 30*3.2*0.9 = 86.4W. Maar als ik zo eens lees hoe jij dampt dan ga je never nooit niet hoog in wattage dampen. Als ik jou was zou ik dan gaan voor 2 batterijen met een hoge capaciteit ipv 2 met een hoge discharge rating. Meer over batterijveiligheid en het berekenen van verschillende waardes lees je in onze eigen DampWiki en op het blog van Mooch, dè batterijkenner in de dampwereld.
  2. Bij deze dan: eJuice Me Up diyJuiceCalculator
  3. Matung

    e-dym

    Het lijkt er op dat de site alleen nog voor Polen beschikbaar is; als je via een VPN met een Pools IP adres verbindt dan doet 'ie het wel. Ik heb ze zojuist een mailtje gestuurd om te vragen of ze zich hier van bewust zijn.
  4. Was dat op radio of tv? Ik kan het bewuste artikel niet vinden op nos.nl?
  5. Wat voor filter is dat, Ray?
  6. Dat heeft volgens mij niets met de stroomsterkte te maken, maar met de spanning; dan zal de bewuste lader meer dan 5V hebben geleverd?
  7. Dat een bepaalde mod warmer wordt dan een ander bij gebruik van dezelfde lader wilt nog niet zeggen dat de mod die warmer wordt minder goed tegen de laadstroom kan. USB charging werkt op basis van pull, niet push. Oftewel er wordt een bepaalde stroomsterkte gevraagd en niet geforceerd geleverd. Je kan een apparaat met een max input current van 1A prima aan een power supply hangen die 8A kan leveren. Er wordt in dat geval 1A gevraagd en dus geleverd.
  8. Elke apparaat waar een usb poort op zit om te kunnen laden heeft dat; ondanks dat die dingen die je aan de ene kant in het stopcontact steekt en aan de andere kant een USB kabel in kan steken in de volksmond 'usb laders' genoemd worden, zijn dat geen laders; het zijn power supplies. Evenals power banks. Ze doen beide niets anders dan een steady voltage (5, 9, 12, whatever) leveren. De feitelijke lader zit op het board van het apparaat wat je er aan hangt. Waarschijnlijk. Ik heb het nog nooit geprobeerd. @Damuku, dat heeft denk ik eerder met verkeerd gesoldeerde draadjes te maken? Als in kabels die zich niet aan de UBS specs houden.
  9. Maar de lader in de mod zou er voor moeten zorgen dat er niet meer Ampere wordt getrokken dan geschikt is voor het board. Al zou je een 8A power supply gebruiken, dan nog zou er geen probleem moeten zijn indien de lader in de mod correct werkt toch? Wat eventueel wel een probleem kan zijn is dat je een power supply gebruikt die 12V levert ipv 5V. Maar aangezien de TS een power bank heeft gebruikt lijkt me dat niet aan de orde hier.
  10. Je batterij zal idd warmer worden als je 'm met 2.1A laadt ipv 1A. Maar een HG2 kan zelfs met 4A geladen volgens de spec sheet. Het is ook nog eens logisch dat een batterij warmer wordt als je 'm in een mod laadt dan dat je 'm in een open externe lader laadt; opgesloten in een mod kan de warmte minder goed weg. Daar komt bij, wat is heet? Zolang je je vingers er niet aan brandt zou ik het warm noemen, niet heet.
  11. Het is niet vermenigvuldigen met 0.9, maar delen door 0.9; dus 90/3.2/0.9 = 31.25 A. Overigens blijken er tal van chips te zijn die de 90% lang niet halen. Vaak wordt de werkelijke efficiëntie van de chip nergens vermeld, maar wel de minimum CDR voor de te gebruiken batterij; Als dat wel vermeld staat dan kan je een idee krijgen van de efficiëntie. Zo bijvoorbeeld de Kangertech Cupti: kan 75W leveren en in de manual staat dat je een 30A CDR batterij moet gebruiken: 75/3.2/30 =~ 0.78. Chip lijkt dus slechts een efficiëntie van 78% te hebben. De chip in de Pico doet het beter, 75W en minimum CDR is 25A: 75/3.2/25 =~ 94% efficiëntie. Zoals de mensen boven mij al vermeld hebben: daar hoef je je echt geen zorgen over te maken bij een gereguleerde mod zoals jouw Revenger. Wanneer jij je batterijen zwaarder belast dan dat ze aankunnen dan zakt de spanning heel rap tot onder de cut-off van 3.2 Volt. Je mod stopt dan gewoon met vuren en je krijgt een Low Battery warning oid. Ga je dat keer op keer blijven doen dan is er een kans dat je batterijen intern beschadigd raken, ja. Maar waarschijnlijk bereik je dat punt helemaal niet (zeker jij met je dual battery mod niet, de twee batterijen verdelen de werklast), omdat je coil dat hoge vermogen helemaal niet aan kan. Als je meer vermogen door je coil jaagt dan hij hebben kan, dan verbrand je je katoen en coil. En in het slechtste geval je mond, want warm zal het wel even worden. Maar batterijen die onder normaal gebruik boem doen? Nee, dat gebeurt niet zomaar.
  12. Ja idd jammer, modje heeft een erg fijne vorm. De chip is niet de beste, leest weerstand te laag en TC werkt (daardoor?) niet echt lekker. Hopelijk brengt Smoant nog eens een v3 uit met een betere chip.
  13. Wat @the martin zegt zal wel een combinatie van factoren zijn ofzo. Mijn meest gebruikte mod is een sbs, de Smoant Knight v2, meestal staat daar een Dvarw MTL op. Geen enkele last van condens.
  14. Vanwege verhuizing had ik al even niks meer gemixt en dus ben ik door m'n voorraad favoriete sapjes heen. Zojuist maar eens voor gaan zitten en heb het volgende gemixt (van elk 100 ml op 30PG/70VG en 3mg): Bronuts Calipitter Chow Vaper's Delight Lager Mate DoNut Panic Door je voorraad favorieten heen zijn heeft ook zo z'n voordelen; zo gaan de flessen minder favo's ook eens op.
  15. Je mod laat niet zien hoeveel Ampère je batterij levert maar hoeveel Ampère er door je coil gaat, √(vermogen/weerstand). Vraag me niet waarom de meeste gereguleerde mods dat laten zien, mij lijkt dat een nutteloze waarde.
×
×
  • Create New...