Jump to content

Ome Droogmole

Forumlid
  • Content Count

    195
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

286 Excellent

About Ome Droogmole

  • Rank
    Junior Member

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nee dat is niet beter. Een dual coil rda kopen omdat op een doosje de weerstand staat vermeld voor 2 coils lijkt me ook een verkeerde motivator. Persoonlijk vind ik een rda zonder squonkmod minder praktisch dan gewoon een rta. Tegenwoordig zijn er een heleboel single coil rta's te koop. En eigenlijk komt de keuze nu vaak neer op uiterlijk, praktische toepassing en prijs. De smaak die de tanks af geven is voor het grootste gross nagenoeg hetzelfde. Let bijvoorbeeld bij je zoek tocht op het volgende. - topfill met een wegschuifbare topcap. (makkelijker on the go vullen want je hoeft de topcap nergens neer te leggen - top airflow ( minder kans op lekkage) - afmetingen van de rta. Hoe groot zijn je broekzakken? Of zit hij altijd in een tas? Niet alleen de Diameter is van belang, ook de hoogte - jfc "juice flow control" maakt het wicken vergefelijker en kun je dicht draaien om vervolgens langere tijd gevuld weg te kunnen zetten. - build deck kunnen verwijderen zonder de tank leeg te hoeven maken. - aantal onderdelen en O-ringen. Hoe minder hoe beter. - bedenk ook in welke omstandigheden je rta terecht gaat komen. Misschien heb je iets hufter proofs nodig in de vorm van een volledig rvs tank in plaats van glas. Nog even iets over de weerstand van je coil. Deze waarde zegt niks over de vorm, materiaal en afmetingen van de coil. Zolang je gereguleerd dampt zou ik hier niet teveel op Letten en vooral coils draaien die in je builddeck passen en voegen bij jou stijl van dampen
  2. De ehpro 101 is een mooi kompact modje. Als je er een 18350 batterij in stopt is de hele mod niet veel groter dan een 18650 batterij. Ding is van rvs en geeft een beukende 50watt. Je hebt em voor om en nabij €25,- bij de Chinees.
  3. Vroeger. Toen ik nog fabriekscoils dampte, maakte ik bij elke coil wissel de tank schoon... Nu met rta's voornamelijk als ik van smaak wissel. Of het ook nodig is? Geen idee. Ik vind het wel een fris idee als me tankjes elke week even geschrobd worden.
  4. Gekkigheid... De meeste schoenveters zijn niet gemaakt van ongebleekt katoen en lijken me ook niet een goede capulaire werking hebben. Dus laat die dingen alsjeblieft in je schoen zitten
  5. Bedankt @Bobby voor aanvulling/verbetering Dus de input current is wel een belangrijke factor voor je batterij keuze. waarom specificeren de meeste fabrikanten deze dan niet?
  6. Nou, dat de limieten van je mod allemaal gebaseerd zijn op een maximaal aantal ampheres die je mod je laad trekken uit je batterij. We zijn er over uit dat deze waarde niet overeen komt met de maximale belasting van je batterij. De filosofie hier achter is dat je van je batterij altijd amperes vraagt, of je die nou omzet naar wattage of voltage dat maakt niet zoveel uit. Maar ik doe iets niet goed. Of mijn filosofie rammelt aan alle kanten of ik reken niet juist. Maar samengevat - De weerstand van een coil in een reguleerde mod bepaald alleen het maximaal toe te passen wattage en voltage binnen de limieten van je mod en heeft verder geen invloed op wat voor manier deze gedampt wordt. - Je batterij sag wordt beïnvloed door: merk/type van batterij, het soort board in je mod, conditie van de batterij en gevraagde vermogen van de batterij. - Je cut off heeft als primaire functie je batterij te beschermen tegen diep ontlading (ook al staat deze bij diverse mods vrij hoog) en tot op zekere hoogte beveiligd deze ook tegen een overbelasting van de batterij. - De batterij dient uit gezocht te worden bij het maximale vermogen van je mod. - Max input current is een waarde die door veel fabrikanten niet wordt gespecificeerd. Maar wel een waarde die je moet weten om een wel overwogen keuze te maken mbt je batterij - Ondanks alle beveiligingen in je gereguleerde mod is het nog altijd mogelijk dat de batterij over belast wordt vanwege het feit dat de mod niet weet wat voor batterij je er in stopt. Vertrouw dus niet teveel op je mod en blijf nadenken. Zorg bij het uit kiezen van je batterij altijd voor een stukje over capaciteit. Ik denk dat we er zo wel aardig zijn. En TS sorry dat we je draadje hebben gestolen.
  7. Met betrekking tot de max amp INPUT (ik zet dit even dik gedrukt) current van de mod. Hier heb ik inderdaad een fout gemaakt. Yihi en Evolv lijken de enige te zijn die een max input current beschrijven voor hun boards. Bij evolv is deze in te stellen naar je batterijen. Dicodes en onder andere wismec (ook niet bij elke mod) geven wel hun max output current aan. Bij de asmodus minikin collassal (single 18650) is dit een beukende 35Amps vind ik erg veel. Maar dit is dus de output current en geeft niet direct aan hoeveel current er uit de batterij wordt getrokken. Wat wel bij elke mod omschreven staat, is de weerstand band, max voltage en wattage. Dus jullie hebben gelijk mijn eerdere statement om de batterij bij je mod uit te zoeken adhv de max amp input gaat niet op daar de meeste fabrikanten deze niet specificeren. Het is inderdaad beter om de batterij uit te zoeken bij de manier waarop je dampt Van de voltage drop die je me laat zien schrik ik wel een beetje. ik had niet verwacht (geloofd) dat dit mogelijk was. Zoals je zelf al aan geeft, als deze belasting op deze specifieke batterij te lang blijft (hoe lang weet ik niet) zal deze dus wel heet worden. wellicht was mijn aangeven tijdsduur (als in van meteen) nogal paniekerig. Maar dat maakt niet dat ik geheel naast de pot heb gepist. Op dit punt ben je dus wel ten dege je batterij aan het over belasten en dat maakt dat de batterij (al dan niet meteen) wel warm wordt en kan beschadigen. Dit klopt deels. Er zijn niet veel single 18650 batterij mods die hun gepretendeerde 100Watt ook daad werkelijk halen. De meeste zijn dan ook 75 tot 80watt. Nu met de opkomst van de 20700 en 21700 batterijen gaat dit wel. Deze batterijen hebben doorgaands een hogere belastbaarheid. Dit is inderdaad wat de mod je laat zien op je scherm. Maar het komt uiteindelijk neer op het getrokken ampherage uit de batterij. het CDR is immers wat de belastbaarheid van een batterij bepaald. We zoeken onze batterijen dan ook uit op hun belastbaarheid en hoeveel ampies er in passen. Ik ga hier nog even mee aan de gang zodra ik klaar ben met deze post. Geef me de kans om het te bewijzen en laten zien. (ik ben stiekem namelijk nog steeds van mening dat elke mod een max input current moet hebben maar ik twijfel nu) Ik blijf bij mijn punt dat de weerstand van een coil niet belangrijk is voor een gereguleerde mod. Ja het geeft aan wat je er maximaal doorheen kan stuwen. Maar dat is dan ook het enige wat je er uit halen kan. de weerstand bepaald in deze niet of dat je met deze coil alleen kan DL dampen of MTL de weerstand bepaald ook niet exact het wattage dat er doorheen gaat. zoals dit wel het geval is met een mechanische mod. Daar is de weerstand van het grootste belang. Het bepaald de belasting van je batterij, temperatuur van je vape en op wat voor wijze je dampt. even als voorbeeld. laten wij een coil bouwen van SS316L 26G ID2,5 7wikkelingen spaced (0,2mm) kom je uit op een weerstand van om en nabij 0,45 ohm volgens wire wizard. Op een mech ga je hier bij een spanning van 4,2V (rekensom: I=U/R I=4,2/0,45. I=9,33AMP P=U x I P=4,2x9,33 P=39,2watt) dus 39,2watt doorheen stouwen. lijkt me niet echt een wattage waar je MTL mee kunt dampen. Heb je een gereguleerde mod dan bouw je deze coil gewoon lekker in je MTL tankje want je kunt vervolgens de mod terug schroeven naar een heerlijke 18 tot 20watt en hier perfect mee MTL dampen. Wellicht heb ik het anders moeten omschrijven door te zeggen dat de weerstand van je coil niet bepaald op wat voor manier je damp wanneer je een gereguleerde mod gebruikt. En dus maakt het deze waarde niet belangrijk. @Leo Bak Je low voltage cutoff spanning is wel tegen diep ontladen van de batterij en heeft verder niet echt een functie. 3,2V is ook een veilige marge en dat moet ook omdat de fabrikant zich moet beveiligen tegen alle soorten batterijen die er in kunnen worden gestopt. Overigens.. Dicodes en Evolv laten je deze cut off spanning zelf instellen. Bij meerdere soorten boards kan de cut off ook lager liggen(3 volt). Het voorbeeld van de voltage drop die @Matung aan geeft is ook tijdens een overbelasting van de batterij. Op dit punt ben je al verkeerd bezig. Een goede batterij met een CDR van 20amp zal geen volledige Volt zakken wanneer je hier 18amp van vraagt. Ik wou jullie nog even bedanken voor de volwassen benadering van deze discussie! top
  8. Dit klopt als een bus. Dit is alleen een beetje krom. Je praat dan over voltage drop in de batterij. Dit is echter maar een paar tiendes bij normaal gebruik. Is de batterij al bijna leeg (zeg 3,4V) dan is het inderdaad logisch dat je cut off wordt aangesproken. Maar wil je een voltage drop genereren die meer dan 1volt (4,2 - 3,2) is dan ben je de batterij gevaarlijk aan het over belasten. En op dit moment zal de batterij niet meer vast te houden zijn. Maar wellicht wist jij dit ook al en heb je er daarom "als je geluk hebt" er bij getypt. Het kwam op mij over alsof de cut off als meetwaarde werd gebruikt om de belastbaarheid van je batterij te bepalen. En dat klopt niet. Aangezien we het hier over een stukje veiligheid hebben, is het van belang dat dit soort zaken niet verkeerd worden geïnterpreteerd. Wat dus wellicht bij mij het geval was.
  9. De Max amp rating van een dual batterij mod kan hoger liggen ja. De waarde wil nog wel eens wat verschillen per mod. Bij een mod met een DNA chip kun je deze rating zelf instellen via de computer. Dat is handig want dan kun je hem matchen met de cdr van je batterij. Board temperatuur wordt door vele mods inderdaad gemonitoord. Dit om te voorkomen dat je board niet beschadigd wanneer je deze over belast. Dus staat inderdaad los van je batterij. Maar er is wel iets mis wanneer je batterij warmer wordt dan het board. En hier moet je echt voor waken. Stap 2 van het overlijdings proces van je batterij is venting en daarna vuur of explosie. Oorzaken hiervan kunnen zij - over belasting van de batterij (niet matchend met de mod - ouderdom waardoor de interne weerstand op loopt. Vtc 5A en vtc6 zijn beide top batterijen. Als cloudchaser op hoge wattages koop je waarschijnlijk een vtc5a. De mensen die genieten van een resticted dl of een subtiele mtl. Zullen een vtc6 prefereren.
  10. Of ik snap het niet, of er gaat hier iets totaal mis met de juiste informatie verstrekking. Je cut off spanning in een gereguleerde mod is enkel en alleen om je batterij te beschermen tegen diep ontladen. Dus heeft niks te maken met het toegepaste wattage naar je coil. Wanneer je een batterij zo veel belast dat het voltage zakt naar de cut off spanning (doorgaans 3,2 volt) dan is deze allang naar de gallemiezen en te heet om vast te pakken. Elke gereguleerde mod heeft een Max amp belasting. Dat wil zeggen dat hij bij een bepaald aantal getrokken ampheres (vaak rond de 20amp) in zijn amp beveiliging schiet. Of hij geeft je niet de optie om hoger in wattage te gaan omdat er teveel amps worden getrokken door de combinatie van gevraagd wattage en ohmage van de coil. Dit is om je batterijen te beveiligen tegen over belasting. Dus niet je cut off beveiliging! Wanneer je een gereguleerde mod koopt zorg je er voor dat de cdr van de batterij overeen komt met de maximale ampheres die de mod leveren kan. Wat er wordt gezegd over de coils. Ik denk dat je bij @Oomkobus een beetje tussen de regels moet lezen. Bij een gereguleerde mod is de weerstand van je coil niet belangrijk. Hier wordt deze betrekkelijk zinloze waarde steevast gebruik als maatstaf voor dampmethodieken en geadviseerde wattages.. Als ik een tijger clapton whatever 10 keer rond een 5mm staaf wikkel kom ik uiteindelijk wel uit op 1ohm.... Wanneer ik hier 60watt in knal gebeurd er helemaal niks. Ding wordt misschien net lauw. Wat telt is het formaat van de coil die je bouwt. Dus binnendiameter, aantal wikkelingen en dikte van het draad. Dus nogmaals. Voor een gereguleerde mod is de weerstand van je coil een zinloze waarde. Het zegt niks.
  11. Ik doe dit ook bij mijn wat stevigere set-ups. Wat het nut hiervan is weet ik niet. Maar dit is er een beetje in geslopen in de loop der jaren denk ik. Het is overigens niet ongebruikelijk. Veel dampers doen dit. Volgens mij heet dit primen of purging, maar dat weet ik niet zeker.
  12. Dit zijn de verschillende materialen om uit te kiezen. - ss = stainless steel, oftewel rvs - ni = nikkel - ti = titanium - mi = geen idee? - m2 = memory setting. Ik ken de mod niet maar de meeste mods heb 3 memory settings. Hier kun je je custom TCR invoeren TCR is je temperture coëfficiënt rating. Deze optie gebruik je als je een coil materiaal gebruikt die niet staat voor geprogrammeerd in je mod. TCR waarde van een materiaal kun je vinden op het www, even zoeken dus. De andere afkortingen zeggen mij zo gouw even niks. Op je coil staat als het goed is de afkorting van het materiaal waarvan de coil is gemaakt. Als dit SS is dan selecteer je die optie in je mod. Zorg dat tank en mod op kamertemperatuur zijn voordat je de weerstand locker. Vervolgens temperatuur instellen (begin laag) en dampen maar
  13. Nee dat maakt niks uit. Heeft ook geen invloed op de levensduur van je coil. Je zal waarschijnlijk merken dat de DL techniek wat koeler aanvoelt dan de MTL techniek. Dit komt omdat je dan meer lucht langs de coil trekt en deze dus meer koelt. Lekker blijven experimenteren zou ik zeggen en wellicht in de toekomst een set-up aanschaffen die meer past bij jou steil van dampen.
  14. Afgelopen week is de originele btd hier binnen gekomen. Ik ben geen fanboy.... Ik ben alleen principieel tegen clones.. Op dit moment zit er een 22G ino wire coil in met 7 wikkelingen spaced met een id3.5 komt uit op ongeveer 0,35ohm. Het is een smaakvolle soepele beleving. Ik heb niet heel veel ervaring met restricted DL rda's dus ik kan niet zeggen of deze boven de schappelijker geprijsde modellen uit stijgt.
×
×
  • Create New...