Jump to content

Fog

Forumlid
  • Content Count

    1358
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

34 Neutral

About Fog

  • Rank
    Hero Member
  • Birthday 07/12/1966

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Amsterdam

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. ** being 'dragged' in here ** RC en Marco, jullie slaan de spijker recht op z'n kop! Niets aan toe te voegen. En over 'geld verdienen' en vermeende hoge prijzen, voor de maker van MCP is het ontwikkelen van deze app(s) pure hobby en liefhebberij voor het vapen. Het heeft niets met zijn normale (IT) bedrijf te maken. Van de opbrengst van MCP blijft geen euro over, sterker, er moet regelmatig geld bij. Updates en uitbreidingen die onvoorstelbaar veel tijd - dus geld - kosten zijn gratis voor bestaande klanten maar resulteren vrijwel niet in meer downloads etc. We moeten m.i. blij zijn met mensen die dit doen. De app kost minder dan 1 pakje sigaretten en minder dan veel liquids. Dit zijn geen apps die met tien- of honderdduizenden tegelijk worden gekocht. .
  2. Och och wat een topic weer... Hulde dat je het toch nog probeert RC... Als je zo al begint n.a.v. de suggestie om je ergens of in te verdiepen, en waarvan uit je reactie(s) blijkt dat je er weinig van begrijpt, laat dan de rest de rest van je verhaal ook achterwege... Nu worden lezers die het wel willen begrijpen mogelijk op het verkeerde been gezet.
  3. Eens GJ, temperatuur regeling is de meest nauwkeurige manier om verschillen in weerstand van de coil te compenseren. En zelfs dat gaat niet helemaal op want; de weerstand van de coil veranderd omdat de coil een andere diameter, een andere draaddikte en/of een ander aantal windingen heeft. In alle gevallen veranderd de oppervlakte van de coil. Bij een gelijk geregelde temperatuur zal ook dan de dampproductie anders zijn (meer of minder) en daarmee de dampervaring. Ik heb uit nieuwsgierigheid wat zitten spelen met Micro Coil Pro en logischerwijs ziet het verschil tussen VV en VW er als volgt uit. Als de weerstand van de coil lager wordt: - gaat bij VV het vermogen en (dus) de temperatuur van de coil omhoog bij gelijk blijvend voltage - gaat bij VW blijft het vermogen gelijk maar gaat het voltage en temperatuur van de coil omlaag Als de weerstand van coil hoger wordt gebeurd uiteraard het omgekeerde. :-)
  4. Maar... Maar... Hoewel de uitleg van wattage vs. voltage qua vermogen(!) op zich klopt... Een vastgestelde sweetspot op vermogen X is tevens onlosmakelijk verbonden met de weerstand van de coil. Omdat de sweetspot niet een wattage is, maar een temperatuur. Als de coil dus veranderd, zal hetzelfde wattage idd precies dat zijn, hetzelfde wattage. Maar toch ook niet dezelfde dampervaring. Feitelijk geeft geen van beide dezelfde dampervaring bij een veranderende weerstand van de coil. Of VW er dan 'dichter bij' zit dan VV weet ik zo niet. Morgenochtend misschien eens wat aan rekenen. :)
  5. Nee hoor, voorbeeld gaat prima op. Meer liquid verdampen is meer aroma/smaakstof, meer chocola in je mond idem. De smaakstoffen als zodanig veranderen niet. Heeft niets met dichtheid te maken. Maar als je in dit voorbeeld je mond als gesloten ruimte ziet gaat 'dichtheid' ook op als je het zo wilt zien. Ik ga er geen welles-nietes discussie van maken. Het is voor iedere geïnteresseerde damper die zelf bouwt denk ik érg nuttig (om niet te zeggen essentieel) om de relatie tussen de dikte & afmeting van de coil, het vermogen, en de daaruit voortvloeiende temperatuur van de coil te begrijpen. Dat was de kern van mijn post.
  6. Fog

    Minder ohm....

    Alleen op een mech klopt dat ja. NIET op een VW mod.
  7. Als je een groter stuk chocola in je mond stopt veranderd de smaak van de chocola toch niet? Vandaar het voorbeeld...
  8. De bepalende factor voor de smaak en temperatuur van de damp is het aantal (milli)Watts per mm2 coil-oppervlak, oftewel de temperatuur van de coil. Tools zoals Micro Coil Pro en de Steam Engines site geven dit aan in (m)W/mm2. Op een geregelde mod is de weerstand van de coil alleen de bepalende factor hoeveel vermogen er door de coil moet om op een gewenste W/mm2 waarde (lees temperatuur) uit te komen. Een voorbeeld in cijfers van een micro coil met een diameter van 2,5mm (getallen afgerond): - 5 wraps van 0.25 draad geeft 1.5 Ohm weerstand. Op 10 Watt vermogen betekend dit 0,25 W/mm2 - 5 wraps van 0.34 draad geeft 0.9 Ohm weerstand. Dezelfde 10 Watt vermogen bekend nu 0,17 W/mm2 (omdat het oppervlak groter is) Op hetzelfde vermogen heeft de dikkere coil dus een lagere temperatuur en zal een koelere damp en een andere smaak geven. Om de dikkere coil op dezelfde temperatuur als de dunne coil te krijgen is in dit voorbeeld 15 Watt nodig om weer op 0,25 W/mm2 uit te komen. Op 15 Watt zal de dikke coil dan dezelfde smaak en (damp)temperatuur geven als de dunne coil. Maar... door zijn grotere oppervlak (dikkere draad) zal de dikke coil wel meer damp produceren. In dit voorbeeld is het oppervlak van de dikke coil 50% groter dan van de dunnere coil. Maar meer damp is niet meer smaak. Zie het als het nemen van één blokje van een chocolade reep of 2/3 blokjes tegelijk. De chocola is hetzelfde. De smaak ook. De ervaring alleen niet.
  9. Eens Boots en Fyr... Enerzijds zijn is een lage weerstand nodig om hoger vermogen op een mech te halen maar anderzijds maken de fabrikanten ook handig gebruik van het feit dat hele (damp)volksstammen blijven denken dat lage(re) weerstanden ook op geregelde mods 'beter' zijn. Wat idd complete onzin is.
  10. Fog

    Welke lader

    Hier nog een aanbeveling voor de Efest LUC V4. Ik heb er twee in continu bedrijf. Vlekkeloze laders.
  11. Hieperdepiep hoera G J !!! :ballon :hoera
  12. Misschien is er ergens een originele handleiding te koop?...
  13. Volgens mij staat er vrij duidelijk "Evolv DNA 40D Dual C/F BIG Screen Version" ? En daaronder: "This is the newest Big Screen model with dual temperature display"
  14. Klopt. Tegen dit soort Doomsday redenaties is weinig in te brengen idd. Die batterijladers... da's ook nog een dingetje.
×
×
  • Create New...