Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 25-08-16 in all areas

  1. Vandaag vroeg een medewerkster van een crematorium aan me of dat nu zo'n elektronische sigaret was. Ze had er al eens eerder aan gedacht maar er was nog geen fysieke winkel in de buurt. Ik kon haar in ieder geval een extra duwtje in de goede richting geven door te vertellen dat wij door deze dampers al ruim 2,5 jaar van het roken af waren en dat de meeste verhalen in de media bangmakende onzinberichten zijn. Ik hoop dat ze zal overstappen. Wij waren daar om afscheid te nemen van een hele goede vriendin die aan longkanker is overleden en elk mens die daarvan bespaard blijft is meegenomen.
    5 points
  2. Dit is appart.. Iemand die nooit gerookt heeft, de keuze maakt om te gaan vapen. Mag ik aannemen dat dit op een hobbymatige basis is? Zo ja dan kun je mijn inziens 90% van de adviezen zo over boord gooien. Omdat deze eigenlijk altijd gebasseerd zijn op de overstappende roker. Jou situatie ligt totaal anders. Laat ik even zo brutaal zijn en een poging wagen jou een advies te geven. Ga op zoek naar een mod met een shitload een instel mogelijkheden. ( praktisch elke DNA mod) koop geen tank met een premade coil. Ga voor een RTA en dan het liefst een dual coil setup. Waarom? Nou omdat dit verre weg het meeste geeft om mee te klieren. Je bent er dan altijd mee bezig zoals je met een hobby hebt. Er zijn zat RTA'S te koop waar je MTL mee kunt dampen.. Maar jij bent zo groen als gras.. Het hoeft voor jou nergens op te lijken (sigaret) wat ik er mee wil zeggen is dat MTL ook voor de nodige hoestbuien kan gaan zorgen. Mocht je ermee gestart zijn vanuit andere overwegingen voel je dan zeker niet bezwaard om dit advies volledig in de wind te slaan. Groeten, Droog
    2 points
  3. De kleur verschilt per merk, en kan zelfs bij één merk verschillen.
    2 points
  4. Allereerst bedankt voor al het werk dat jullie er in gestoken hebben! Maar ik zie bij de fabriekscoils niet vermeld worden wat de kleur van het kleine O-ringetje betekent... is de gloeidraad van kanthal, stainless steel, titanium, of ...? Een wit ringetje = .... Een rose ringetje = ... Een rood ringetje = ... Een oranje ringetje = ... Een blauw ringetje = ... Een zwart ringetje = ... En heeft de kleur bij iedere merk dezelfde betekenis, of doet ieder merk iets anders?
    2 points
  5. Wat is een coil "Coil" is het Engelse woord voor spoel. Voor ons gebruik is het een stukje weerstandsdraad gewikkeld tot een cilinder waarvan beide uiteinden worden verbonden met de plus- en minpool van een batterij. Doordat het spoeltje gemaakt is van een metaalsoort die de stroom niet helemaal geleidt, gaat de draad gloeien (en krijgen we geen kortsluiting). De spoel is gevuld (of omgeven) door poreus materiaal dat liquid aanvoert. Door de warmte van de draad wordt deze liquid omgezet tot stoom: dit is de damp die we inademen en weer uitblazen. Net als andere termen die we bij het dampen hanteren, wordt ook "coil" gebruikt voor verschillende dingen. Soms bedoelen we er alleen het spoeltje mee, soms de spoel samen met het wickmateriaal, en soms ook een bijna complete atomizer waarbij het spoeltje zelf helemaal niet meer te zien is van de buitenkant: dit zijn de kant en klare coils die je in de winkel koopt en die je na verloop van tijd weggooit als ze niet goed meer werken. Soms zelfs bestaat de spoel zelf helemaal niet meer uit een draadje, maar is het een metalen hoesje, of een keramisch cirkeltje. Toch blijven we ook dan nog van een 'coil' spreken. Als we het over een coil hebben praten we ook over de weerstand. Zo kun je kant en klare coils kopen met een weerstand van 1.5 ohm, maar ook die een weerstand van 0.5 ohm hebben. Deze weerstand wordt bepaald door de lengte en de dikte van het draadje en de weerstand van het draadmateriaal zelf. Er worden namelijk verschillende materialen gebruikt om coils mee te maken. Sommige (zoals Kanthal en NiChrome) zijn niet geschikt voor 'mods' die met Temperature Control (TC) werken, terwijl draadsoorten als Nikkel en Titanium daar juist wel geschikt voor zijn (en Kanthal en NiChrome weer niet!). In de regel hebben de draadsoorten die bedoeld zijn om met TC te gebruiken, een zeer lage weerstand omdat de mod de kleine schommelingen in weerstand gebruikt voor de temperatuurscontrole. De weerstand van zulke coils ligt ver onder de 1 ohm: vaak zijn ze zo rond de 0,20 Ohm. Naast simpele coils die uit een enkel draadje bestaan, heb je ook 'dual coils'. Dit zijn twee spoeldraadjes naast (of onder) elkaar. Doordat je zo een groter draadoppervlak hebt en er dus meer metaal verhit wordt, krijg je meer damp dan met een enkel draadje. In het verleden is hier nog veel meer mee geëxperimenteerd, dus je hebt ook 'quad coils' (4) en zelfs 'octo coils' (8) coils. Er zijn andere oplossingen mogelijk om meer metaal in een coil te krijgen: je kunt dikker draad gebruiken, of je kunt meerdere dunne draadjes in elkaar draaien zodat er een dikker draadje ontstaat. Voorbeelden hiervan zijn tiger coils, twisted coils en Clapton coils. Wanneer je meer metaal in een coil stopt krijg je theoretisch meer damp, maar er zijn een paar factoren waarmee je rekening moet houden: er moet meer materiaal worden opgewarmd, waardoor het langer duurt voordat de coil op temeratuur is; de weerstand van de coil neemt af, waardoor die minder warm wordt dan een enkele coil of een coil van dunner draad (lees hier meer over in de uitleg over de Wet van Ohm). Vooral dit tweede punt is belangrijk voor eenvoudigere mods die niet voor Temperature Control geschikt zijn, zoals de simpele Ego's, mechanische- of VW/VV mods. Als een coil met een lage weerstand (onder de 1 ohm) wordt gebruikt op dit soort mods spreken we van sub-ohmen en is er een kans dat we deze apparaten gebruiken op een manier die niet helemaal veilig is. Hoe lager de weerstand van een coil, hoe sneller de stroom via het coil draadje weer de batterij bereikt. Als er (bijna) geen weerstand meer is, heb je kortsluiting, en helaas hebben deze simpelere mods geen stoppenkast met zekeringen om de stroom te onderbreken als dat nodig is. Sommige mods werken gewoon helemaal niet als deze weerstand onder een bepaalde, door de fabrikant vastgestelde waarde valt, maar voor bijvoorbeeld een mechanische mod geldt dit niet. Om veilig met dit soort lage weerstanden te werken moet je investeren in kennis: kennis van de batterijen die je gebruikt, de natuurkundige wetten waarmee je te maken hebt, en kennis van de apparatuur die je gebruikt. Al deze zaken zijn elders in de wiki te vinden. Wickmateriaal Dit is het materiaal dat de liquid naar de coil transporteert. Het wickmateriaal is het pluizige witte spul waarom het gloeidraad gewikkeld zit. De verschillende materialen hebben allen hun eigen uiterlijk, en hun eigen voor- en nadelen. Silica, ongebleekte watten, bamboe, mesh, ecowool, kaarslont en katoen zijn allemaal materialen die gebruikt kunnen worden om mee te wicken. Voor meer info over de verschillende wickmaterialen, zie hier. Gloeidraad Gloeidraad is er in een aantal varianten. Er is draad met een eigen weerstand en draad zonder weerstand. Gloeidraad zonder eigen weerstand is niet geschikt voor starters en kan zeer gevaarlijk zijn. Gloeidraden met een eigen weerstand zijn: Kanthal, NiCr (heeft lagere weerstand dan kanthal), Titanium, SS316 roestvrij staal), ribbon, en de getwiste draad. Iedere soort is verkrijgbaar in verschillende diktes / weerstanden. Een nieuwe ontwikkeling is de vaping donut. Dit is geen draad, maar een keramisch schijfje met een gat erin. Momenteel zijn de vaping donuts alleen te verkrijgen in zeer lage weerstanden (onder de 1 Ohm). Gloeidraden zonder weerstand zijn 99.9% zilverdraad en puur nikkeldraad. Voor meer info over gloeidraden, zie hier. Weerstand Weerstand wil zeggen: hoe makkelijk gaat de stroom door de draad. Daarvoor is de weerstand van de draad zelf van belang, maar ook de lengte en de dikte van de draad die gebruikt wordt. Bij het bepalen van de weerstand is het belangrijk even de pagina batterijveiligheid door te nemen. Meer info over hoe weerstand te bereken is te vinden bij: Wat is weerstand/Ohm. Atomizer head De atomizer head is te herkennen aan het korte puntje bovenop een cilindertje waarbij de wick in het puntje zit. Deze coil staat nooit geheel in de liquid. Hij bevind zich onder de tank en het puntje steekt in de tank zodat de liquid via de wick in dat puntje, bij de gloeispiraal komt. Tip: U kunt een atomizer head ook schoon maken, rewicken en dryburnen. Zie daarvoor Atomizer. Cartomizer De cartomizer coil zit in een buisje met 1 of meerdere gaatjes aan de zijkant. In dat buisje zit polyfill (een wat-achtig, synthetisch materiaal) dat de vloeistof opzuigt. Aan de onderkant van dat buisje zit de coil. In de kern van dit buisje zit nog een opening en door deze opening gaat de damp van de coil naar het mondstuk. De huidige carto's kunnen niet opnieuw gewickt worden. Clearomizer De clearomizer coil kent 2 hoofdsoorten: De bottom coil (onderin de tank) en de top coil (bovenin de tank). Bottom coil: Deze is er in 2 varianten namelijk de enkele (1 gloeispiraal) en de dual coil (2 gloeispiralen). Het voordeel van een enkele is, dat die opnieuw gewickt kan worden en de dual coil niet. Het voordeel van de dual coil is dat deze iets meer damp produceert. De damp van een enkele coil is iets koeler dan die van een dual coil. Top coil: Deze zit dichter bij het mondstuk en is dus sneller 'buiten'. Daardoor is de damp warmer dan die van de bottom coil. Deze coil kan lange maar ook korte wicks hebben. Zitten er lange wicks aan een coil, dan is dit altijd een top coil. Bij de lange wicks kunnen er 2 'draden' te zien zijn of 'bosjes'. Er zijn top coils waar meerdere wicks uit komen op 2 punten of op 4 punten (gekruist). De meeste top coils zijn te rewicken. RBA In de zelfbouw coils zijn enkele, dual, tripple en zelfs quad coils te vinden (dus met 1, 2, 3 of 4 gloeidraden die allemaal direct verbonden zijn met beide posts). Ook zijn er RBA's met 3 posts die het maken van dual coils makkelijker maakt. Een dual coil die gemaakt is op een deck met 2 posts, ziet er weer anders uit dan een dual coil die gemaakt is op een deck met 3 posts. Posts zijn de pinnen die op het deck staan. Links: Dual coil van wire met 2 schroef 'posts'. Rechts: Dual micro coil met 2 schroef 'posts'. Gloeidraden kunnen worden getwist, in een donut vorm gebogen, achter elkaar geplaatst enzovoorts. Kortom: de ervaren zelfbouwers kunnen heel creatief zijn in de bouw van hun coil. Om te kunnen experimenteren met allerlei typen coils, moet je weten wat je doet: het kan gevaarlijk zijn. De RBA's zijn onder te verdelen in RTA (rebuildable tank atomizer) en RDA (rebuildable dripping atomizer) RTA Hoe de coil eruit ziet is vooral afhankelijk van de plaats van het deck. Deze kan bovenin zitten maar ook onderin. Een coil die bovenin zit, moet zijn liquid van onderen halen en heeft dus lange wicks terwijl de wicks van een bottom coil meestal korter zijn. Net als bij de clearomizers geld ook hier dat, indien de coil hetzelfde gebouwd is, de top coil een warmere damp geeft dan een bottom coil. LET OP: Bij het zelf bouwen van een coil spelen zeer veel onderdelen een rol in de uiteindelijke warmte van de damp. Je kunt een top coil zodanig bouwen dat die toch een koele damp produceert. Wél zal het makkelijker zijn om koelere damp te krijgen bij een bottom coil dan bij een top coil. Het principe is echter hetzelfde. Een gloeidraad wordt aan de ene kant verbonden met een plus poll en aan de andere kant met de min poll. De soort gloeidraad en de dikte van de gloeidraad zijn belangrijke factoren voor de weerstand van de uiteindelijke coil. De lengte en dikte van de gloeidraad bepalen uiteindelijk de weerstand. RDA Een RDA is speciaal voor het drippen. De coils voor de rebuildable dripping atomizer zijn te vergelijken met de coils op een bottom deck van de RTA. Meestal wordt er méér wickmateriaal gebruikt om zo meer liquid vast te kunnen houden. De wicks staan niet in contact met een tank maar worden van bovenaf bedruppeld. Met dank aan Rein Brants http://www.flickr.com/photos/116051854@N05/
    1 point
  6. Ik zag gisteren en vandaag ook een vreemde hogere rest capaciteit van mijn accu. Ik denk dat inderdaad door de ´hittegolf´ de electronica een te hoge schatting geeft m.b.t. de resterende accuduur. En wees voorzichtig bij hoge temperaturen, en zeker als directe zonnestraling de accu nog meer gaat verhitten. Gisteren of eergisteren klaagde mijn smartphone al over een te hoge accu temperatuur. Ik zal hem dan ook niet meer als zonnescherm voor mijn damper gebruiken in het zwembad :)
    1 point
  7. He kan het grotendeels kant en klaar kopen. Chefsflavour in engeland heeft bijvoorbeeld oneshot aromas. 100 ml voor £10. Die gooi je een een 500 ml fles. Nicotine afmeten en aftoppen met VG. Klaar is keesje.
    1 point
  8. Ik heb ook even rondgekeken. Kan helaas niet een universeel kleur gebruik vinden tussen fabrikanten. Jammer, anders was deze info makkelijk toe te voegen aan de Wiki. We gaan er nog even mee bezig. Bedankt voor de vraag!
    1 point
  9. Duidelijker krijg je ze niet. New Amsterdam Vape op youtube, en kijk ook even naar het DIYorDie kanaal.
    1 point
  10. ik gebruik 0,3 op 24 watt 0.5 op 20 watt ; mijn vrouw 1.0 op17 watt
    1 point
  11. OK, ik neem aan dat je de 1,5Ω coil hebt (kan zo 1-2-3 op Google geen andere weerstanden vinden voor de Nautilus X?) Hierin is gebruik gemaakt van Kanthal draad, dus je hebt alleen de VW instelling nodig op de Eleaf Aster. Bypass is een instelling waarmee je als het ware ongereguleerd gaat zitten dampen. Zou ik niet doen, want dan krijg je waarschijnlijk meer dan die 14-22W voor je kiezen. Je kunt in die stand iig niks instellen. Smart is een instelling waarmee de Aster a.d.h.v. de weerstand een ander tankje herkent en automatisch het vermogen instelt waarop je dat tankje hebt gebruikt. Heb je niet nodig als je maar een tankje gebruikt. TC oftewel Temperature Control kun je alleen gebruiken als er in je coil gebruik gemaakt is van nikkel-, stainless steel of titaniumdraad. Heb jij dus niet nodig, tenzij je een ander tankje zou gaan gebruiken met daarin de vereiste coil. Met deze mod ben je dus op de toekomst voorbereid. Mocht je dampgedrag veranderen, dan heb je alleen een ander tankje nodig of misschien zelfs alleen een andere coil in de Nautilus X. In principe heb je een perfect setje voor MTL dampen, alleen het nicotinegehalte van je liquid is te hoog waardoor je gaat hoesten. Nu kun je 2 dingen proberen: ① Afwijken van die 14-22W range, probeer eens of 12W of 13W bevalt. Lager dan 14W instellen kan IMHO geen kwaad; het enige risico dat je loopt is dat er geen/minder damp geproduceerd wordt. Even voor de volledigheid: Zeker niet hoger dan die 22W instellen. ② E-liquid met lager nicotinegehalte gaan gebruiken. Ik zou niet wachten tot het tankje leeg is en z.s.m. overschakelen op die 6 mg/ml liquid. Als je het zonde vindt om de liquid weg te gieten kun je eventueel proberen het tankje leeg te zuigen m.b.v. een leeg flesje. Je dampt al langer, dus je hebt vast ergens een leeg flesje, toch? Als het tankje bijna leeg is, kun je de nieuwe liquid er evenueel gewoon bijgooien. Tabaksmaak met tabaksmaak zal elkaar niet bijten. Als je echt alleen de nieuwe smaak wil proeven, kun je de Nautilus X even schoonmaken als hij leeg is, een nieuwe coil installeren (in het katoen van de coil die er nu in zit, zit nog een beetje van de huidige liquid. Dit is na een paar hijsjes wel verdwenen/verdund met nieuwe liquid) en weer vullen met de oriental tabacco 6mg. Succes ermee en als er iets onduidelijk is hoor ik het wel.
    1 point
  12. Weet niet of dit al bekend is, but here goes: Ik laat altijd ruimte tussen de wikkels, zogenaamde "spaced coils" Dit geeft een veel betere meting. Daarnaast ook zeker even het profile van de DNA checken. Ik was niet tevreden met de SS316 stand dus heb zelf met TCR een custom profile gemaakt welke veel beter werkt met SS316L
    1 point
  13. Ik ben nog wat aan het zoeken naar de juiste instellingen (zoals ik zei in het topic dat ik gemaakt heb over mijn mod). Momenteel is het een serieuze hit. Ik moet vaak hoesten. Dacht dat ik hem daarom misschien te hoog had staan en zo ben ik bij die chart terecht gekomen maar dat is dus waarschijnlijk de 12 mg. Mijn tankje is ondertussen bijna leeg en dan ga ik de 6mg proberen. Dat zou normaal wat zachter moeten zijn. We leren nog veel bij ;)
    1 point
  14. Kan je even precies neerzetten wat je hebt? 30/70 base 10% aroma 50/50 nicotine base van 6 mg? En wat heb je nu precies bij elkaar gegooid?
    1 point
  15. Ik denk dat die Pico genept word door de hoge buitentemperaturen. Dan valt de klemspanning van de batterij ook een tikje hoger uit en dan zal het ding wel denken dat de batterij nog halfvol is. Verder is die batterij ook daadwerkelijk een tikje efficienter.
    1 point
  16. Mijn simpele Evic Mini en Pico doen het prima onder de 0,5ohm, het laagste wat ik tot nu toe heb gemaakt was 0,24ohm en dat ging prima, ik gebruik nu meestal 2 zelfgedraaide coils van 8 (x2= 0,27ohm) of 9 (x2= 0,29ohm) windingen over 3mm, die doen het prima en probleemloos op TC. Zou natuurlijk kunnen dat die Notch-coils het moeilijker maken maar daar heb ik geen ervaring mee of iets over gehoord, lijkt me eerder dat je nog heel wat uitvogel-werk hebt met die DNA en Escribe, daar heb ik inmiddels al zat over gehoord dus ik sla de DNA's denk ik maar over.
    1 point
  17. Helaas was 't niet slechts één iemand, maar tientallen politici van alle Europese lidstaten. Na vele protesten en demonstraties van alle Europese dampers zijn de anti-dampmaatregelen toch vastgelegd in Artikel 20 van de Tobacco Products Directive (TPD) en daarna ook nog aanvulling in de AMvB (Algemene Maatregel van Bestuur) We kregen tijdens de jarenlange strijd bar weinig steun van niet-dampers, omdat volgens hen het dampen gevaarlijker was dan roken, want dat had in de krant gestaan! (ja, kranten zijn tegenwoordig kennelijk wetenschappelijke rapporten) Zelfs de nicotinevrije fruit-liquids en dessertsmaken bevatten volgens de politici allemaal toch gevaarlijke stoffen. En volgens een recente uitspraak van D66 bevat de e-sigaret zelfs teer en koolmonoxide ! Maar 't moet natuurlijk ook eerst tot ontieglijk gevaarlijk verklaard worden om er accijns over te kunnen heffen, net als bij tabak en alcoholische dranken. Het stoppen met roken scheelt de staatskas immers nu al miljoenen euro's per jaar. Nou ja, genoeg off-topic. Welkom!
    1 point
  18. Om verschillende smaakjes naast elkaar te kunnen dampen; Om reservetankjes te hebben; Om verschillende nicotinegehaltes bij de hand te hebben; Omdat tank A net wat anders dampt dan tank B; Omdat je verzamelaar bent geworden; ... en dan vergeet ik er vast nog een heleboel :)
    1 point
This leaderboard is set to Amsterdam/GMT+02:00
×
×
  • Maak nieuwe...