Jump to content

OPROEP: BELANGRIJK NIEUWS UIT HET EUROPESE PARLEMENT


Guest Esigbond

Recommended Posts

Guest Esigbond

Wij mikken met alle dampers in de EU op amendementen 109-110 van Wortmann-Kool (EPP) en 135-137 van Ries-Taylor-Davies (ALDE)-Callanan (ECR). Ik denk dat het positief overkomt als je dus naar iemand van de centrum-democraten schrijft je verwijst naar Wortmann-Kool, als het iemand van de liberalen is naar Ries-Taylor-Davies en als het iemand van de concervatieven is je naar Callanan verwijst, dit flatteert hun waarschijnlijk, en alle beetjes helpen.

Bij extreem rechts en de onafhankelijken kan je vragen om deze amendementen ook te steunen (hoewel extreem-recht hun eigen Scotta versie hebben = de haken-en-ogen versie uit ENVI - zie verder) met het argument dat het beter is om alle pijlen op één doel te richten i.p.v. die te verdelen over twee die nauwelijks van elkaar verschillen.

Groen, Links en extreem links dat is het McAvan kamp; je kan altijd proberen maar daar wordt veelal een stemdiscipline opgelegd dus mijns inziens weinig kans.

Een kleine analyse:

Thumbs up:

Concreet betekent dit dat er voorlopig weinig of niets veranderd voor de landen waar de e-cig vrij op de markt is, en dat landen als België van de ban bevrijd worden. (Voorlopig) geen beperkingen op nicotine, op smaakjes, volledig vrij als consumptiegoed. Welke informatie minimaal op de labels moet staan wordt bepaald, dit is een goede zaak. Verbod voor minderjarigen, incl een reclameverbod naar die doelgroep, dit is de logica zelve. Er wordt echt wetenschappelijk onderzoek gelast (niet het soort van WHO) om echte gevaren te identificeren en de maatregelen die moeten worden genomen om die te vermijden. Dit kunnen we alleen maar toejuichen, wij zeggen wel damp de nic die je nodig hebt, en je voelt zelf wel als het teveel is, maar een onderzoek dat bewijst dat bvb onder de 30mg/ml er echt geen gevaar is, zal toch een bijkomende geruststelling zijn. Verder zal men de situatie beoordelen na 5 jaar hoeveel mensenlevens er gered zijn, en hoeveel kinderen door onze e-cig Havannas zijn beginnen roken. Wat objectieve gegevens hierover verzamelen, i.p.v. cowbowverhalen en speculaties verzinnen om angst aan te jagen kan ook enkel onze zaak dienen.

Thumbs down:

In 18.1 en 18.4.a dient de formulering aangepast, maar door het uitstel is dit nog mogelijk en de onderhandelaars zijn op de hoogte dat daar nog wat aan gesleuteld moet worden. Verder kan ik echt niets vinden.

Een speciale thumbs up gaat naar Linda McAvan; zonder haar gemanipuleer om de stemming oorspronkelijk voorzien in oktober te vervroegen hadden we dus nooit de kans gekregen om de ingediende amendementen te becommentariëren en er de schoonheidsfoutjes uit te halen vooraleer dit naar het parlement gaat. Dit is reeds de 2° keer dat ze dit lapt: het eerste compromis amendement hing met haken en ogen aan elkaar want daar zaten schoonheidsblunders in. Maar doordat Linda McAvan dit naar de vuilbak heeft laten stemmen in ENVI door een tegencompromis in te dienen dat quasi niets amendeert, hebben wij de kans gehad om de MEP's op deze schoonheidsblunders te wijzen, en deze zijn dan ook gecorrigeerd geworden. Zonder Linda McAvan zaten we vast aan die eerste haken-en-ogen versie, terwijl we nu een derde foutloze versie naar de plenaire zullen kunnen brengen.

"you have to love that wowan's stupidity". :duim

Beste forumleden,

even een update naar aanleiding van al jullie reacties (waarvoor dank!):

Bovenstaande citaat van Ivd slaat de spijker op zijn kop. De ingediende amendementen waarvoor een meerderheid in het Parlement lijkt te bestaan, zorgen er voor dat de geneesmiddelenwet uit beeld verdwijnt en de e-sigaret als NCP (Nicotine Containing Product) ipv geneesmiddel wordt gezien.

Inderdaad zitten er, door de haast die werd geboden, wat fouten in de artikelen 18.1 en 18.4 waardoor de hele tabaksrichtlijn van toepassing zou zijn op de e-sigaret. Dat kan eigenlijk niet doordat sommige zaken niet mogelijk (of niet wenselijk) zijn. We proberen momenteel de amendementen met de betrokken partijen verder te verbeteren, waardoor de e-sigaret een eigen status krijgt als "tabaksproduct" maar dan wel met afwijkende regels t.a.v. smaakjes, verkrijgbaarheid, gebruik in publieke ruimtes etc. Hoe ver we dit kunnen oprekken weten we na de onderhandelingen, maar we gaan natuurlijk zo veel mogelijk proberen alle zaken zo optimaal mogelijk te corrigeren.

We hebben in het recente verleden op enig moment op internationaal niveau met alle brancheorganisaties een strategie bepaald die werd ingegeven door het meest haalbare: als we moeten kiezen, dan maar een tabaksproduct. Dat geeft ons de meeste rechten, namelijk net zo veel als gewone sigaretten. Door aan die regelgeving nog wat bij te schaven hopen we de beste mix van regels te creëren, en dat lijkt langzaamaan goed te lukken. Regulering als consumentenproduct is onhaalbaar gebleken, hetgeen overigens niet geheel onterecht is. Er dient adequate regelgeving te komen, de e-sigaret is immers geen snoepgoed maar in potentie een verslavend product. Wel dienen de regels te passen binnen de maatschappelijke wensen en persoonlijke vrijheden. We verwachten hiermee het gebruik van de e-sigaret -met de noodzakelijke regels- te kunnen garanderen op een zeer acceptabele wijze.

Komende donderdag is er opnieuw overleg in Brussel op hoog niveau. Dit wordt een hele belangrijke vergadering waar alle brancheorganisaties uit Europa aanwezig zijn, samen met sleutelfiguren zoals Clive Bates. De Esigbond zal na deze bijeenkomst de bekendgemaakte informatie met jullie delen in dit forumhoekje.

Tot slot: Als Esigbond komen wij op voor de belangen van de producenten en leveranciers. Die komen in veel gevallen natuurlijk overeen met de belangen van de gebruikers.

Echter omwille van ieders doelstellingen is met Stelda, de belangenvereniging van gebruikers, ooit afgesproken dat alle consument-gerelateerde zaken door Stelda wordt geïnitieerd.

Mocht Stelda een demonstratie in Nederland willen organiseren, dan zal de Esigbond dit natuurlijk wel van harte ondersteunen. Het initiatief daarvoor laten wij echter volgens afspraak aan Stelda over. Wanneer er behoefte is aan een dergelijke bijeenkomst dan adviseer ik jullie hierover in contact te treden met Stelda.

Met vriendelijke groet,

Roel.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Roel bedankt voor de update en bedankt voor het benadrukken van de (mogelijk) verschillende belangen tussen consumenten en producenten.

Voor ons consumenten is het zéér belangrijk dat wij LOS van de producent onze stem laten horen ; alleen dan worden we serieus genomen als burger door de EU, immers, als we sámen met de producenten optrekken worden we door de skeptici (terecht) gezien als industrie-lobbyisten.

Wij dampers doen dit primair voor onze eigen rechten en vooral ook gezondheid, voor de rechten en de gezondheid van onze familieleden en onze kinderen.

Wij dampers doen dit zeer zeker niet voor baanbehoud, omzetbehoud, marktaandeel etcetera. Ja, dat is indirect ook belangrijk, maar voor ons dampers zal dat weinig uitmaken.

Daarom ben ik dus ook helemaal niet blij met regulering als tabaksproduct (vanwege de bekende beperkingen qua verkrijgbaarheid via internet, smaakjes, toepasselijkheid rookverbod etc).

Dáárom moet Stelda z'n stem laten horen, of voor altijd zwijgen en het stokje overdragen.

STELDA! WAAR BEN JE!

Link to comment
Share on other sites

Daarom ben ik dus ook helemaal niet blij met regulering als tabaksproduct (vanwege de bekende beperkingen qua verkrijgbaarheid via internet, smaakjes, toepasselijkheid rookverbod etc).

Inderdaad. De e-sigaret moet een consumentenproduct blijven!

Ook volgens hoogleraar Antoine Flahault, is nicotine goed bestudeerd in de farmacologie en niet gevaarlijker dan cafeïne - het zou zelfs nog minder kunnen zijn. Hij roept om massale verspreiding van de elektronische sigaret, waarvan hij zegt, dat 't zal resulteren in een afname van het aantal myocardinfarcts (de eerste killer in de wereld met 7 miljoen doden per jaar volgens de WHO), beroerte (6,2 miljoen doden per jaar), chronische bronchitis (3 miljoen) en natuurlijk longkanker (1,5 miljoen).

Link to comment
Share on other sites

Hmm, als dit ook de nicknames zijn waaronder ze zijn ingeschreven op dit forum, dan lijkt alleen Louis nog te leven...

Ik kijk even naar het aantal posts van de bestuursleden en het valt mij op dat de gemiddelde Newbie op een dag meer posts publiceert dan zij met z'n allen bij elkaar publiceren.

Achter de schermen gebeurt er een hoop, meldt een van de berichten van december 2012, en er zal spoedig meer informatie op de site te vinden zijn. Die heb ik vorige week eens bekeken, maar recent nieuws was er niet te vinden. Nog steeds niet trouwens...

Ik neig erna de conclusie te trekken dat Stelda een ouwe versleten sok is geworden, waar wij dampers niet veel van hoeven te verwachten.

Louis, Veri, Martin. Wat doen jullie achter de schermen voor ons? Laat ons eens meegluren.

Link to comment
Share on other sites

Martin ook http://www.elektrisch-roken.nu/mlist/martin_172

Vorige week nog online geweest.

Sinds december 2010 maar liefst 4 posts. En de laatste van hem is die waarnaar ik verwijs.

Ik denk dat er op het gebied van 'gebruikersvertegenwoordiging' toch wel meer te melden is?? Misschien niet direct hier, maar dan toch zeker op de site van Stelda?

Maar goed, dit is een beetje off-topic en ik denk dat mijn mening betreffende Stelda duidelijk is. Misschien wordt het tijd voor een nieuwe gebruikersvertegenwoordiging.

Link to comment
Share on other sites

Heel brutaal, maar hier is StiVoDa, de "Stichting" voor Dampers.

Heb het even op mijn eigen site gelanceerd, zodat KCER ook niet in een spagaat hoeft te komen.

Open discussie is welkom. Ik zeg niet dat we het beter doen dan Stelda, maar ik ben bereid in elk geval een zichtbare poging te wagen.

http://oxle.com/forum/102.html

Link to comment
Share on other sites

Nu was er hier op het forum niet iemand busschauffeur die een buslading Holanders en Vlamingen in Straasburg kan droppen.

Yep, Theo....  :zoef

Ja dat klopt inderdaad hoor  :ja

En als er belangstelling voor bestaat wil ik best bij mijn werkgever een vrijblijvende offerte aanvragen hoor.

Ik moet dan wel een exact reisschema hebben, dus waar en wanneer een opstapplaats en begintijd/eindtijd met datums en uiteraard begin en eindpunt.

Waarbij ik wel de opmerking wil plaatsen om hooguit 2 of 3 opstapplaatsen te nemen.

Link to comment
Share on other sites

Heel brutaal, maar hier is StiVoDa, de "Stichting" voor Dampers.

Heb het even op mijn eigen site gelanceerd, zodat KCER ook niet in een spagaat hoeft te komen.

Open discussie is welkom.

http://oxle.com/forum.asp?FORUM_ID=102

Eehh:

"De informele "Stichting" Voor Dampers, kortweg StiVoDa, zet zich in voor het promoten van en eerlijke voorlichting geven over alternatieven voor het roken van tabak, waarbij vooral het electrisch dampen op de voorgrond staat.

Ook wil Stelda in dit kader optreden als aanspreekpunt voor maatschappelijke organisaties, overheid en andere organisaties gericht op tabaksalternatieven, zowel nationaal als internationaal."

Vlug verbeteren. Of beter nog zelf iets goed verzinnen.

Link to comment
Share on other sites

Heel brutaal, maar hier is StiVoDa, de "Stichting" voor Dampers.

Heb het even op mijn eigen site gelanceerd, zodat KCER ook niet in een spagaat hoeft te komen.

Open discussie is welkom.

http://oxle.com/forum.asp?FORUM_ID=102

Eehh:

"De informele "Stichting" Voor Dampers, kortweg StiVoDa, zet zich in voor het promoten van en eerlijke voorlichting geven over alternatieven voor het roken van tabak, waarbij vooral het electrisch dampen op de voorgrond staat.

Ook wil Stelda in dit kader optreden als aanspreekpunt voor maatschappelijke organisaties, overheid en andere organisaties gericht op tabaksalternatieven, zowel nationaal als internationaal."

Vlug verbeteren. Of beter nog zelf iets goed verzinnen.

Zappa, er stond bij dat de Stelda missie als uitgangspunt gepakt was, omdat die an sich NIET verkeerd was. Vandaar.

Maar, bedankt voor de correctie. Wees overigens welkom op het voorlopige stekje van Stivoda.

@de KCER Moderators en de esigbond: ik wil deze discussie hier niet kapen. Daarom zal ik in dit draadje niet meer reageren over Stivoda. Dit draadje is het draadje van de Esigbond, de producenten van esigs.

Stivoda de draad van Stelda proberen op te pakken, als vertegenwoordiger van de gebruikers. Zo democratisch mogelijk, en zo actief mogelijk.

Link to comment
Share on other sites

Heel brutaal, maar hier is StiVoDa, de "Stichting" voor Dampers.

Heb het even op mijn eigen site gelanceerd, zodat KCER ook niet in een spagaat hoeft te komen.

Open discussie is welkom.

http://oxle.com/forum.asp?FORUM_ID=102

Eehh:

"De informele "Stichting" Voor Dampers, kortweg StiVoDa, zet zich in voor het promoten van en eerlijke voorlichting geven over alternatieven voor het roken van tabak, waarbij vooral het electrisch dampen op de voorgrond staat.

Ook wil Stelda in dit kader optreden als aanspreekpunt voor maatschappelijke organisaties, overheid en andere organisaties gericht op tabaksalternatieven, zowel nationaal als internationaal."

Vlug verbeteren. Of beter nog zelf iets goed verzinnen.

Zappa, er stond bij dat de Stelda missie als uitgangspunt gepakt was, omdat die an sich NIET verkeerd was. Vandaar.

Maar, bedankt voor de correctie. Wees overigens welkom op het voorlopige stekje van Stivoda.

@de KCER Moderators en de esigbond: ik wil deze discussie hier niet kapen. Daarom zal ik in dit draadje niet meer reageren over Stivoda. Dit draadje is het draadje van de Esigbond, de producenten van esigs.

Stivoda de draad van Stelda proberen op te pakken, als vertegenwoordiger van de gebruikers. Zo democratisch mogelijk, en zo actief mogelijk.

Ik waardeer het initiatief van jou in ieder geval, Marcello.  :duim

Misschien had ik mijn vorige post beter daar mee kunnen beginnen.  :blij

Link to comment
Share on other sites

Heel brutaal, maar hier is StiVoDa, de "Stichting" voor Dampers.

Heb het even op mijn eigen site gelanceerd, zodat KCER ook niet in een spagaat hoeft te komen.

Open discussie is welkom. Ik zeg niet dat we het beter doen dan Stelda, maar ik ben bereid in elk geval een zichtbare poging te wagen.

http://oxle.com/forum/102.html

Marcello, kun je daar even een nieuw topic over aanmaken?

Ik vind het een goed idee, maar vind het niet gepast in het forum van de ecig bond.

Link to comment
Share on other sites

Marcello, kun je daar even een nieuw topic over aanmaken?

Ik vind het een goed idee, maar vind het niet gepast in het forum van de ecig bond.

Jazeker, dat stelde ik zelf [iurl=http://www.elektrisch-roken.nu/elektrische-sigaretten-bond/298/oproep-belangrijk-nieuws-uit-het-europese-parlement/12300/msg340073#msg340073]ook al[/iurl]. Nieuw topic op KCER forum: http://www.elektrisch-roken.nu/herberg-blogs/92/stivoda-actiecomite-voor-dampers/12377/msg340189#msg340189
Link to comment
Share on other sites

Mijn mailing heeft de volgende parlementariërs uit het lijstje van de Esigbond bereikt

hiervan bevestiging gekregen van gelezen.

wim.vandecamp@europarl.europa.eu

ria.oomen-ruijten@europarl.europa.eu

gerben-jan.gerbrandy@europarl.europa.eu

kartikatamara.liotard@europarl.europa.eu

sophie.intveld@europarl.europa.eu

judith.sargentini@europarl.europa.eu

patricia.vanderkammen@europarl.europa.eu

toine.manders@europarl.europa.eu

bas.eickhout@europarl.europa.eu

laurence.stassen@europarl.europa.eu

niet gelukt

Google tried to deliver your message, but it was rejected by the server for the recipient domain christenunie.nl

de rest heeft nog niet gelezen of bevestigd.

en... hoe is het jullie vergaan?  :grins

Karlo

Link to comment
Share on other sites

Ter info : ik heb deze berichtgeving van de esigbond niet verspreid naar de MEP's. Ik heb diverse losstaande berichten gestuurd naar diverse Euro-fracties, vanuit het eerder geuite standpunt dat regulering als gewoon product de beste strategie is en dat noch regulering als tabaksproduct noch regulering als medicijn een goede keuze is.

Immers, wat doen we zodra de nicotine in een esig NIET afkomstig is uit tabak maar uit - noem een dwarsstraat - tomaten ? (of realistischer: synthetische nicotine. Alhoewel, nicotine extraheren uit tomaten zou wel eens een gouden idee kunnen zijn voor Heinz....een bijproduct wat BAKKEN geld kan opleveren!)

De logica dat het een tabaksproduct moet zijn omdat er nicotine in zit is gewoon niet valide.

De logica dat het een tabaksproduct moet zijn omdat het lijkt op een sigaret is eveneens niet valide.

Netzomin als een chocolade sigaret een tabaksproduct is.

De logica dat het een tabaksproduct moet zijn omdat het een alternatief is voor sigaretten is niet valide.

Netzomin als een stuk zoethout een tabaksproduct is.

Ik hoop dat de esigbond deze logica ook gaat begrijpen.

Ja er moet iets gebeuren op het gebied van kwaliteit en veiligheid, maar de frameworks en regelgeving daarvoor bestaat al. De NVWA heeft de bevoegdheid al geruime tijd.

De shishapen valt ook gewoon onder de warenwet, en terecht.

De ecig: idem.

Nicotine maakt een product niet persé speciaal, netzomin als caffeine dat doet.

Zie ook de vergelijkbare wetgeving omtrent Red Bull en consorten....oh nee, die is er niet. Dat kon de NVWA gewoon zelf regelen, zonder speciale regulering.

Link to comment
Share on other sites

Hier is de lijst met de Vlaamse europarlementsleden

ivo.belet@europarl.europa.eu

philip.claeys@europarl.europa.eu

philippe.debacker@europarl.europa.eu

jean-luc.dehaene@europarl.europa.eu

mark.demesmaeker@europarl.europa.eu

said.elkhadraoui@europarl.europa.eu

derkjan.eppink@europarl.europa.eu

annemie.neyts-uyttebroeck@europarl.europa.eu

bart.staes@europarl.europa.eu

marianne.thyssen@europarl.europa.eu

kathleen.vanbrempt@europarl.europa.eu

frank.vanhecke@europarl.europa.eu

guy.verhofstadt@europarl.europa.eu

Heeft er iemand een template die we kunnen doormailen?

Link to comment
Share on other sites

De strijd die in EU geleverd wordt is het statuut van de E-cig; de amendementen waarvoor we een meerderheid moeten krijgen stelt dat dit een gewoon genotmiddel is (en in rechtstreekse concurrentie met tabak)

Dit impliceert wel dat in voorkomend geval nog andere veldslagen beslist moeten worden doch deze worden per lidstaat op nationaal niveau uitgevochten:

- verbod in openbare plaatsen zoals dit in Frankrijk op de politieke agenda werd geplaatst (waarom? niets wijst aan dat het schadelijk is - dus uit voorzorg voor ongeïdentificeerde in de lucht vliegende substanties (noot: er zijn er voor minder in de psychiartie geïnterneerd geworden))

- taxatie net als tabak zoals in Italië reeds is beslist ( waarom? het zogenaamde 'sin-tax' idee om de verhoogde kost in de ziekenzorg te compenseren  is er met de e-cig niet - dus uit pure gewoonte (noot: en dit bewijst dat dit concept van 'sin-tax' gewoon een excuus was voor pure hebzucht)

Het eu-burgerinitiatief kan hier echter wel een EU-aangelegenheid van maken; doch first things first, eerst het statuut als genotsmiddel verzekeren op 8 oktober.

Link to comment
Share on other sites

Als wij als dampers geen actie ondernemen, gaat 't voor ons fout uitpakken: dan wordt het waarschijnlijk een tabaksprodukt (dus duurder door accijnzen en verbod op internetverkoop), en de e-sig als geneesmiddel willen we ook niet(op recept van de dokter kopen bij een apotheek).

De e-sigaret moet gewoon als consumptieproduct gehandhaafd blijven.

Dus: emails sturen naar de parlementariërs en meedoen aan de demonstratie op 8 oktober in Straatsburg, wat trouwens een knoertgezellige stad is om langer te verblijven.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Maak nieuwe...