Jump to content

RTA reinigen


ibiza

Recommended Posts

hallo 

heb deze vraag maar hier gezet zal wel horen dat juist was

hoe reinigen jullie u dampwaar 

er zijn ultrasoon machine maar wil eerst effe luisteren hoe jullie het doen

ik steek ze een half uur in warm water en daarna met klein afjesneden spons wat uitwassen

hoe doen jullie het

Link to comment
Share on other sites

De onderdelen gaan een teiltje met een warm sopje van afwasmiddel, en schoonpoetsen m.b.v. een zachte tandenborstel en evt. een buigzaam tandenragertje voor de kleine openingen. Daarna afspoelen, droogdeppen/uitslaan (voor het snelle drogen haal ik evt. de glazen en metalen onderdelen even door de hoog % alcohol) en zet ze op een absorberend stukje keukenpapier.

Link to comment
Share on other sites

Onwillekeurig vertaal ik in gedachten elke schoonmaakmethode die beschreven wordt altijd naar de dagelijkse vaat. Levert fraaie beelden op ;-)

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Marza said:

Onwillekeurig vertaal ik in gedachten elke schoonmaakmethode die beschreven wordt altijd naar de dagelijkse vaat. Levert fraaie beelden op ;-)

 

Daar stel ik me opeens kaboutertjes bij voor :-)

 

5 minutes ago, Cyber_Huub said:

Dat wodka verhaal blijft maar opspelen :gek

 

Ja, die accijnzen tbv staatskas moeten ergens opgehaald worden, vandaar dat alcoholadvies natuurlijk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Voor verkoop is dat wel zo netjes. Voor eigen gebruik bepaal je natuurlijk zelf of t nodig is :)

Ik gebruik azijn om schoon te maken. Weekt goed aangekoekt vuil los en is makkelijk uit te spoelen zonder dat er smaak of geur achter blijft

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Cyber_Huub said:

ultrasoon is in veel gevallen ultra over the top.

:lol

 

Quote

Een sopje

Inderdaad. Bakje, sopje,  afspoelen,  uitlekken. Tussendoor gewoon afspoelen met warm water. 

 

Quote

Ethanol 

Isopropanol was toch jouw toverwoord?

Link to comment
Share on other sites

Guest vpChoultje
7 minutes ago, Zefanja said:

Eh.. ik haal alles gewoon uit elkaar, spoel de boel af en droog het met een keukenpapiertje. Zou ik het echt perse met een sopje moeten doen?

 

Ik doe het net als jij, lekker simpel. Tenminste zolang het alleen voor mezelf is en ik 't toch weer in gebruik ga nemen. Niks sop. Stel dat daar weer resten van achter blijven dat ik 't niet genoeg heb nagespoeld. Yuk. 'k Gebruik alleen wat alcohol om een smaakje zoals menthol weg te krijgen als ik daar genoeg van heb. Kan vast ook met azijn, maar dan de gedachte dat ik daar dan restdeeltjes van zit te dampen, geef mij dan maar de (drinkbare) alcohol.

Link to comment
Share on other sites

Guest vpChoultje
2 hours ago, Marza said:

Onwillekeurig vertaal ik in gedachten elke schoonmaakmethode die beschreven wordt altijd naar de dagelijkse vaat. Levert fraaie beelden op ;-)

 

De dagelijkse vaat verdwijnt bij mij in de vaatwasser en dat zie ik me met m'n e-sig toch nog niet doen. Ik ben dus blijkbaar lui aangelegd als ik de uitgebreide schoonmaakacties hierboven lees. :grins

 

Moet ik 'r wel bijzeggen dat ik tot nu toe nog niks heb ontvangen met olieresten of dat het daar naar rook.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Sledge said:

:lol

 

Inderdaad. Bakje, sopje,  afspoelen,  uitlekken. Tussendoor gewoon afspoelen met warm water. 

 

Isopropanol was toch jouw toverwoord?

Dat is er eentje van, maar niet altijd beter dan ethanol.
Met isopropanol moet je met de ringen beter oppassen, daar deze op den duur aangetast kunnen worden.
Isopropanol is een betere ontvetter dan ethanol, maar weer niet beter om geuren te verwijderen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, ibiza said:

hoe doen jullie het

Normaliter doe ik 't gewoon niet. Mijn liquids zijn namelijk prima te combineren met een restje van een ander smaakje.

Als de tank aan de buitenkant glibberig is geworden door morsen met liquid, veeg ik dat af met keukenpapier.

Als héél soms de schroefdraden niet goed meer werken wegens opgedroogde liquid, poets ik die even schoon met een tandenborstel onder warm water. Voor de verkoop maak ik de tanks extra schoon met een wattenstaafje gedrenkt in vieux of whisky (geen ondrinkbare alcohol).

 

Link to comment
Share on other sites

Eenmaal per maand, haal ik m'n tankjes helemaal uit elkaar en maak de onderdelen schoon met een sopje m.b.v. een oude tandenborstel en verschillende

maten ronde borsteltjes. Daarna blinken de onderdelen weer als nieuw. Met een theedoek en wattenstaafjes maak ik de onderdelen weer droog.

Maak zelden of eigenlijk nooit mee dat ik een onderdeeltje niet schoon krijg. De schoonmaaktijd is ongeveer 5 min. per tankje.

Moet er wel bij vertellen dat ik op week basis m'n wick verschoon en m'n coil schoon gloei en laat "schrikken" met koud water.

Hierbij spoel ik ook het tankgedeelte en driptip met lauw water schoon. 

 

Verder gebruik ik op dag basis, alcohol, veel alcohol. Mijn tankjes en mods gaan vaak van hand tot hand, we proeven elkaars settings en liquids, dan is het wel

wenselijk om de boel een beetje steriel te houden. Dus niet alleen de driptip, maar ook de buitenkant van de tank en de mod.

Dus ja, er staat altijd een flesje alcohol (96%) in m'n buurt.

 

Bovenstaand relaas zorgt er ook voor dat ik nooit de behoefte heb gehad om voor het schoonmaken van m'n tankjes een trilbadje aan te schaffen.

Het lijkt me zelfs lastiger/omslachtiger, want je moet wel telkens wachten totdat zo'n ultrasoon klaar is. Maar moet erbij vertellen dat ik er geen ervaring mee heb.

 

 

 

 

 

Edited by Steamboy
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Steamboy said:

Eenmaal per maand, haal ik m'n tankjes helemaal uit elkaar en maak de onderdelen schoon met een sopje m.b.v. een oude tandenborstel en verschillende

maten ronde borsteltjes. Daarna blinken de onderdelen weer als nieuw. Met een theedoek en wattenstaafjes maak ik de onderdelen weer droog.

Maak zelden of eigenlijk nooit mee dat ik een onderdeeltje niet schoon krijg. De schoonmaaktijd is ongeveer 5 min. per tankje.

Moet er wel bij vertellen dat ik op week basis m'n wick verschoon en m'n coil schoon gloei en laat "schrikken" met koud water.

Hierbij spoel ik ook het tankgedeelte en driptip met lauw water schoon. 

 

Verder gebruik ik op dag basis, alcohol, veel alcohol. Mijn tankjes en mods gaan vaak van hand tot hand, we proeven elkaars settings en liquids, dan is het wel

wenselijk om de boel een beetje steriel te houden. Dus niet alleen de driptip, maar ook de buitenkant van de tank en de mod.

Dus ja, er staat altijd een flesje alcohol (96%) in m'n buurt.

 

Bovenstaand relaas zorgt er ook voor dat ik nooit de behoefte heb gehad om voor het schoonmaken van m'n tankjes een trilbadje aan te schaffen.

Het lijkt me zelfs lastiger/omslachtiger, want je moet wel telkens wachten totdat zo'n ultrasoon klaar is. Maar moet erbij vertellen dat ik er geen ervaring mee heb.

 

 

 

 

 

Tip:
Steriliseren werkt beter in een 70/30 oplossing(alcohol/demiwater)
Water schijnt nodig te zijn om beter door de celwand van bacteriën te dringen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Heb ik al eens van gehoord, maar vertrouw niet op de werking. Gewoon wattenstaafje in alcohol en een tissue in alcohol, geven mij meer vertrouwen

dat de boel fris blijft. Maar ben wel verrast door de reactie van @Cyber_Huub, dat een mix van alcohol/demiwater, nog beter zou werken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Steamboy said:

Heb ik al eens van gehoord, maar vertrouw niet op de werking.

 

Mijn hulp in de huishouding heeft ook een typische bacteriëngroei/poetstheorie "ik vertrouw niks anders dan zus-of-zo" en  "alléén op deze manier weet ik zeker dat" (geen speld tussen te krijgen, dus die laat ik lekker haar hygiënische ding doen, vertrouwen is een groot goed) :-)

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Steamboy said:

Goh, nooit over nagedacht, dacht altijd dat pure alcohol het beste was om bacteriën te vernietigen.

Kun je de 70% alcohol met 30% demiwater ook van te voren "klaarmaken" en bewaren in een flesje ?

 

28 minutes ago, Steamboy said:

Goh, nooit over nagedacht, dacht altijd dat pure alcohol het beste was om bacteriën te vernietigen.

Kun je de 70% alcohol met 30% demiwater ook van te voren "klaarmaken" en bewaren in een flesje ?

Ja, ik maak het zo ook aan.
Ik gebruik behoorlijk grote hoeveelheden, omdat ik ook oppervlakken reinig als ik bijvoorbeeld ga mengen.
Daar heb ik spuitflacons voor, die vrijwel overal toepasbaar zin, tot huidontsmetting toe.
In een andere tak van sport( medisch behandelen van koi) pas ik dit al lang toe om spullen schoon te maken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...