Chika

Vragen over de Kangertech subtank Mini

11 posts in this topic

Gisterenavond en vandaag met volle teugen genoten van mijn nieuwe Kangertech subtank Mini. Ik heb voornamelijk gedampt op 16 Watt / 1,2 Ohm.

In vergelijking met m'n Justfog 1453 ben ik nu in een soort damphemel terechtgekomen :-)

Heb nog wel wat vragen en jullie hebben vast wel wat antwoorden...

1. Na het openen van de verpakking zat er een vierkante coil in de tank en er zat een identieke reservecoil bij. @Marianna, in een andere post noemde jij dat een fabriekscoil? Ik zag dat de gloeispiraal er verticaal in stond en er was geen wick doorheen getrokken, maar deze zat om de gloeispiraal heen. Is dit een wegwerpcoil of kan ik deze gewoon rebuilden?
Overigens zit er als reserve ook nog een 'normale' ronde coil bij.

2. Ik vind de smaak van de liquid wat magertjes. Ik heb het idee dat dit komt omdat ik te veel lucht mee hijs. Nu zit er een regelbare luchttoevoer op de tank en het meest logisch lijkt me dat ik er aan moet draaien, maar ik krijg er geen millimeter beweging in. En ik heb toch echt wel kracht in m'n handen. Mis ik een knopje, moet ik duwen, trekken, er op slaan of zie ik iets voor de hand liggends over het hoofd?

3. Ik vind het metalen mondstuk niet bijzonder prettig. Bestaan er andere mondstukken voor deze tank?

4. De draad waarmee de originele coils zijn gewikkeld is dikker dan de A1 Kanthal 0,20 mm die ik nu gebruik. Welke draaddikte heb ik nodig om een goede coil te maken?

Posted (edited)

Ja goeie keuze!

1) Die vierkante zijn fabriekscoils, die ronde waarschijnlijk de herbouwbare. 

2) Draai hem eens los van de tank mod, pak het bovenste stuk vast met een hand en draai dan die airflowring met je andere. In het begin kan het wat stroef gaan. Als je de RBA gaat opbouwen kun je meer smaak en damp creëren.

3) Zeker, elke driptip met 510 connectie past erop. Ik vind deze wel fijn: https://www.fasttech.com/product/2304409

4) Zeer persoonlijk, ik zou beginnen met 26AWG/27AWG/28AWG, en probeer ook gewoon die 32AWG die je al hebt eens.

Edited by Leo Bak
Tyops
1 person likes this

Posted (edited)

26 minutes ago, Leo Bak said:

Ja goeie keuze!

1) Die vierkante zijn fabriekscoils, die ronde waarschijnlijk de herbouwbare.

Kun je een fabriekscoil per definitie niet herbouwen? Zonde van het gebruikte materiaal dan!

2) Draai hem eens los van de tank, pak het bovenste sruk vast met een hand en draai dan die airflowring met je andere. In het begin kan het wat stroef gaan. Als je de RBA gaat opbouwen kun je meer smaak en damp creëren.
Bedoel je dat ik het airflow gedeelte een beetje losser van het tankje moet draaien? Dat is namelijk het enige dat draait. En als dat het is, gaat het dan niet lekken?

3) Zeker, elke driptip met 510 comnectie past erop.

Ha, ik kom er net achter dat het mondstuk van mijn Justfog er gewoon op past.

4) Zeer persoonlijk, ik zou beginnen met 26AWG/27AWG/28AWG, en probeer ook gewoon die 32AWG die je al hebt eens.
Thanks, ga de 26AW bestellen. En ik moet snel een coil stick aanschaffen. Dan kan ik de diameter van de coil opmeten en kan ik wat beter uit de voeten met de steam-engine.

Edited by Chika

Posted (edited)

1) Schijnt te kunnen, heb het nog nooit geprobeerd, heb die coils ook nog nooit gebruikt.

2) De AFC is die ring met die gleuf erin:

MINI_SUBTANK_VALVE__40638.1433108577.500

Als je de tank van de mod afdraait kun je dat geribbelde stukje vastpakken en dan die ring met die gleuf draaaien. Dat kan in het begin stroef gaan. Hier zie je diverse standen:

Mini-and-Nano-collage-5a.jpg

4) Deze is handig, dikker dan 3.5mm past toch niet lekker in die RBA:

https://www.fasttech.com/product/1986902

1986902-8.jpg

Wat is je dampstijl, mtl of dlh? Hou je van veel damp of meer smaak? Hoeveel juice wil je gebruiken? Dit soort vragen bepaalt je build. Maar ik zag dat je al heel handig bent met coils draaien, dus ik zou lekker experimenteren.

Dit zijn zomaar een paar builds die ik laatst voor iemand schreef, om je een idee te geven, hoeft totaal niet jouw smaak te zijn trouwens:

Spaced
Since there's not a lot of airflow you need to space your coils slightly. This limits the number of wraps to 7, when using 24-26 AWG range.

SS316L

• 26 AWG
  • 3mm ID
  • 7 wraps
  • .5 Ohm
  • 20W -> 180 heatflux

Kanthal A1

• 24 AWG
  • 3mm ID
  • 6 wraps
  • Slightly more spaced
  • .5 Ohm
  • 20W -> 180 heatflux
  • but longer rampup/cooldown time

Cotton

• remove outer layers on both sides of the pad
  • take a strip of 6mm/7mm width, depending on the thickness of the pad
  • diagonally cut off one end
  • put the cotton through the coil and point the ends upwards
  • put the cap back on
  • cut off both ends so they stick out appr. 5mm
  • fluff them really good
  • push the fluffed ends in with a screwdriver or tweezers
  • prime everything, also from the outside through the juiceholes
  • adjust the cotton so that it doesn't touch the poles too much
  • put the lid on, fill the tank
  • close the afc and cover with your fingers
  • give it a few puffs, let it rest a few minutes

I can use these coils a month or two, dryburning and putting in new cotton weekly, depending on flavours and amount of liquid. I'm using 50/50 with average 3% flavours (all tobaccos).

En hier:

Edited by Leo Bak
3 people like this

Over het wel of niet verwijderen van de buitenste lagen van het katoen loopt hier ergens een interessant draadje trouwens.

Ennuh, die 32AWG is wel heel dun denk ik voor de subtank, dan zou je met 5 wraps rond 2mm op een dikke anderhalve Ohm uitkomen en kun je er niet veel meer dan 5 W doorheen voeren. (Nattevingerwerk)

Met die 26AWG zou je met 7 wraps rond 3mm op ongeveer 1 Ohm uitkomen, waar je rond de 20W doorheen kunt voeren voor een aangenaam warme damp.

1 person likes this

Posted (edited)

1 hour ago, Leo Bak said:

1) Schijnt te kunnen, heb het nog nooit geprobeerd, heb die coils ook nog nooit gebruikt.

Mooi, dan kan ik deze coils blijven gebruiken. Ga zelf liquids maken op basis van 80% VG en de gaatjes in de ronde coils schijnen zo klein te zijn dat ze de wat stroperige liquid niet voldoende opnemen. Deze vierkante coils hebben grotere gaten waar de wick doorheen moet.

2) De AFC is die ring met die gleuf erin:

Als je de tank van de mod afdraait kun je dat geribbelde stukje vastpakken en dan die ring met die gleuf draaaien. Dat kan in het begin stroef gaan. Hier zie je diverse standen:

Had zelf ook bedacht dat het zo moest. Hij staat bij mij nu op de derde stand, maar ik krijg er echt geen beweging in. Moet dus even uitzoeken hoe ik dit moet oplossen; het zal wel iets met een tang worden vrees ik.

Edit: Het is gelukt, las bij een ander topic dat ik het glas moest vasthouden en dan aan de airflowring moest draaien. Het ging nog steeds niet echt soepel, maar ik heb hem op de eerste stand gekregen. De smaak komt nu ook goed tot z'n recht.

Mini-and-Nano-collage-5a.jpg

4) Deze is handig, dikker dan 3.5mm past toch niet lekker in die RBA:

https://www.fasttech.com/product/1986902

Weet jij toevallig ook hoe lang de verzending duurt bij Fasttech? Als het Chinese levertijden zijn, dan bestel ik ze liever in Nederland. Heb weinig geduld meer ;-)

1986902-8.jpg

Wat is je dampstijl, mtl of dlh? Hou je van veel damp of meer smaak? Hoeveel juice wil je gebruiken? Dit soort vragen bepaalt je build. Maar ik zag dat je al heel handig bent met coils draaien, dus ik zou lekker experimenteren.

Ik dampte met de Justfog mtl, maar met deze Kangertech vind ik zowel mtl als dl lekker. Ik hou van een volle damp, maar het hoeven ook weer niet enorme wolken te zijn. Smaak vind ik heel belangrijk. Ik ga inderdaad verschillende soorten coils maken en zien welke ik het prettigst vind.

Edited by Chika

Ik heb me Subtank mini nu 3/4 dagen en ik moet zeggen dat de AFC steeds soepeler wordt, Had er ook wat moeite mee. Mijn rechterarm is verlamd en kan alleen mijn hand aan die arm gebruiken om te grijpen en dan me linkerhand gebruiken om de airflow in te stellen. Ik gebruik mijn nagel van mijn duim in het gleufje om hem te verstellen.

3 people like this

Posted (edited)

12 hours ago, Chika said:

Kun je een fabriekscoil per definitie niet herbouwen?

Ik heb nog nooit een fabriekscoil gezien die niet herbouwd kan worden. Die vierkante dingen van de subtank heb ik ook vaak herbouwd.

Wat betreft de rba's voor de subtank mini, heb je de keuze uit een ronde met kleine gaatjes of een ronde met grotere gaten, dus je moet wel opletten welke je bestelt.

Overigens hebben mijn (ronde) rba-decks voor de subtanks grotere gaten dan de (vierkante) fabriekscoils. Met absoluut PG-vrije, dus max VG-liquids damp ik met de rba's zonder problemen. (nou ja, doordat ik mierzoete liquids gebruik, zijn de coils bij mij wel snel aangekoekt en dan moet ik de spiraal dus even (zonder lont) schoonbranden en er vervolgens een nieuwe lont doorheen duwen).

Zo'n coil-draai-stokje van FT is goedkoop en erg handig, maar voorlopig kun je je ook wel behelpen met een plastic wattenstaafje waar je de watjes vanaf geknipt hebt, want zo'n staafje heeft normaliter een diameter van 2.5mm. En anders slingert er in huis misschien wel ergens een boutje of iets dergelijks dat nog net ietsje dikker is.

Edited by Marianna
3 people like this

Goedemorgen,  ik weet niet of ik in de goede topic zit maar. ... zijn er mensen die een subtank mini met rba TC dampen?