Raycoupe

Simpele manier om aroma van je favoriete tabak te maken

69 posts in this topic

Posted (edited)

36 minutes ago, Eelco said:

Zo ver ik weet maakt het toevoegen van suikers bij de meeste tabaksoorten deel uit van het rijpingsproces.

Op fora die zich richten op het zelf kweken van tabak wordt dit ook beschreven: na het te drogen hangen van de bladeren verstuif je een oplossing van suiker in VG er over om de fermentatie op gang te brengen.

Dit proces was trouwens de reden dat Camel ooit door dokters werd aangeraden (in de reclame campagnes vanaf de eerste helft vorige eeuw): door de VG en de caramel die ontstond bij de verbranding van suiker kreeg je minder snel laat van je keel :-)

Jammer is het wel: volgens mij zijn het juist de suikers die een coil zo snel doen aankoeken. 

Één van de minder aankoekende extracties die ik heb gemaakt was ook gemaakt met Native American shag (of was het American Native?). Daar zitten geen extra toevoegingen in en het is daarom blijkbaar ook tamelijk rauw voor je keel als je het gewoon rookt. 

Bedoel je misschien "natural spirit" ? Deze moet nög zuiverder zijn;https://www.grasscompany.com/nl/tabak/shag-sigaretten/mohawk/

Edited by richard-V
1 person likes this

Posted (edited)

Die bedoelde ik inderdaad, @richard-V: ik ben een ramp in namen maar onthou voornamelijk plaatjes:

american-spirit-featured-620x350.png

De Mohawk wil ik inderdaad ook eens proberen. Ik ben deze echter nog nooit "in het wild" tegengekomen.

Edited by Eelco
1 person likes this

Zo dan, mijn eerste liquid gebrouwen met tabak aroma van shag en ik ben helemaal om, eindelijk geen zoetige en weeïge smaak maar pure tabak:shock

Ik heb zoals aangegeven een 2 druppels appelazijn toegevoegd aan de aroma welke ik middels een dubbel filter heb uit laten lekken, nergens troebel en mooi donkerbruin. Ik heb de aroma een tijdje op de CV radiator gezet en daarna de liquid gebrouwen.

Eerst 20% aroma maar dat vond ik net te flauw en nog maar 10% toegevoegd en dat was precies goed, nieuwe coil en wick gemonteerd voordat ik begon met deze heerlijke liquid.

Vandaag of morgen een kornuit aroma maken, gewoon omdat het zo lekker is en iets geeft wat de andere liquids niet gaven, mijn vrouw die al tijden niet meer rookt was heel stellig dat dit echt shag was wat zij proefde en het ruikt nergens na, maar smaakt des te meer.

Dat wordt nieuwe liquids brouwen en steepen in de YM, ik kan weer heerlijk genieten van het dampen, topklasse spul!

Edited by The Unknown
4 people like this

25 minutes ago, The Unknown said:

Zo dan, mijn eerste liquid gebrouwen met tabak aroma van shag en ik ben helemaal om, eindelijk geen zoetige en weeïge smaak maar pure tabak:shock

Ik heb zoals aangegeven een 2 druppels appelazijn toegevoegd aan de aroma welke ik middels een dubbel filter heb uit laten lekken, nergens troebel en mooi donkerbruin. Ik heb de aroma een tijdje op de CV radiator gezet en daarna de liquid gebrouwen.

Eerst 20% aroma maar dat vond ik net te flauw en nog maar 10% toegevoegd en dat was precies goed, nieuwe coil en wick gemonteerd voordat ik begon met deze heerlijke liquid.

Vandaag of morgen een kornuit aroma maken, gewoon omdat het zo lekker is en iets geeft wat de andere liquids niet gaven, mijn vrouw die al tijden niet meer rookt was heel stellig dat dit echt shag was wat zij proefde en het ruikt nergens na, maar smaakt des te meer.

Dat wordt nieuwe liquids brouwen en steepen in de YM, ik kan weer heerlijk genieten van het dampen, topklasse spul!

Het kan dus wel, liquid met echte tabaksmaak ! 

Absoluut, je moet er wat voor doen maar dan heb je ook wat:wink

Just now, The Unknown said:

Absoluut, je moet er wat voor doen maar dan heb je ook wat:wink

De tabak langer laten trekken geeft een nog beter resultaat.

Ik ben van 25 % naar 15 % aroma gegaan , 1 maand laten trekken .

1 person likes this

Oke, dan gaan we dat doen met de kornuit shag, maar een maand trekken:shock:grins

2 hours ago, The Unknown said:

Oke, dan gaan we dat doen met de kornuit shag, maar een maand trekken:shock:grins

Tussendoor een beetje met een spuit er uit halen om te proeven ?

Doe ik ook, en gebruik het dan zonder te filteren .

Ik blijf hier zeker mee experimenteren that's for sure.

1 person likes this

Update; Dit mag ik anders gaan dampen anders ik verzand in een belachelijke hoestbui, nu zuig ik eerst de damp heel langzaam in de mond en blaas het rustig uit en dan het laatste over de longen. Het is even wennen maar de damp is lekker warm en heel smaakvol, een DL waag ik mij helemaal niet aan.

Met de gewone commerciële aroma's kon ik gewoon DL doen zonder een hoestbui te krijgen, maar met deze shag aroma is dat schier onmogelijk geworden.

1 person likes this

Misschien dat alle (net)tabak dampers mtl dampen ?

Ik in ieder geval wel.

Ik damp in ieder geval ook mijn NET's MTL

Maar ik vind sowieso de meeste tabaksmaken beter op een lager vermogen: alleen bij crème/custard achtige smaken wil ik nog wel eens het vermogen naar boven aanpassen. 

Of het een algemene regel is betwijfel ik echter: op het ECF zijn er ook aardig wat mensen te vinden die NET's dampen rond de 30-50 Watt.

1 person likes this

Ik damp alles MTL op laag vermogen. Ook NET's. Met als voordeel dat de coil minder snel aan gort gaat, maar verder lijkt het mij helemaal een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Als een NET te heftig is om te sub ohmen ligt het volgens mij aan de dosering. Of, door de wijze van extraheren en/of de toevoeging van oplosmiddelen zijn bepaalde pittige stofjes meegekomen. Maar dat is pure speculatie.

Ik heb een flesje met de aldi tabak liquid een paar dagen achtereen op de radiator laten staan, damn dan wordt de liquid goed van smaak en een stuk pittiger

1 minute ago, The Unknown said:

Ik heb een flesje met de aldi tabak liquid een paar dagen achtereen op de radiator laten staan, damn dan wordt de liquid goed van smaak en een stuk pittiger

Gaat nog beter worden, werkt prima op een radiator. Voor de zekerheid heb ik er een dubbel gevouwen handdoek onder dan wordt het flesje nooit te warm.

Leuk om te lezen dat het zelf maken van extracties van tabak voor diverse mensen de uitkomst is.

Hier komen als het goed is binnenkort wat betere sigaren binnen voor een testje en beetje experimenteren met de tips en ervaringen van anderen.

Wat de coilgunk betreft, in een Merlin met 7 x 0,5mm, spaced, om 3 mm op een I just S heb ik een verdubbeling in tijdsduur voor ik moet wisselen.

Ongeveer 2 x 4 ml kan ik zonder probleem wegdampen met deze setup.

Waarschijnlijk speelt het juiste wattage ook een grote rol  

3 hours ago, dekale16 said:

Deze shop verkoopt tabaksbladeren o.a. speciaal voor het maken van e-liquid aroma : http://www.wholeleaftobaccoonly.com/

Hier nog eentje. (lijkt wat goedkoper). Je kan hele mooie extracties maken van Virginia en Burley tabaksblad. Wat dat betreft is het zeker aan te bevelen. Helaas vind ik Virginia en Burley in dampvorm alleen lekker als het overgoten is met de juiste zoete saus. En dan slopen ze de coil weer sneller dan je ze kan draaien. Dus voorlopig hou ik het zelf bij dampsigaar.

(Virginia NET met Inawera Rose moet ik trouwens nog proberen. Misschien valt dat mee, qua coilsloop).