Raycoupe

Simpele manier om aroma van je favoriete tabak te maken

69 posts in this topic

Een vriend van mij kan het roken maar niet laten, ondanks z'n dampertjes. Hij miste z'n zware Brandaris.

Daarom ben ik eens aan het experimenteren gegaan, want na een maandje YouTube en van alles gelezen te hebben over het extraheren van tabakssmaak uit tabak t.b.v. het dampen zag ik door de bomen het bos niet meer, de een zegt 'zus', de anders zegt vooral niet 'zus'. :mmm

Ik heb simpel 10 gram zware brandaris tabak wat uit elkaar gepulkt en met 100ml PG in een jampotje gestopt. Elke dag een keertje of twee schudden en na acht dagen de boel gefilterd.

Dat filteren heb ik gedaan door in een grote spuit (60ml) wat watten te proppen en daar boven wat grover spul (afzuigkap filter materiaal). Wat van de smurrie erin, zuigertje er weer in en persen. Ik hield nagenoeg 100ml gefilterd aroma over, erg weinig verlies.

Daarna heb ik het resultaat nog een weekje laten bezinken, want geheel helder was het nog niet, na het bezinken wel. (Daarna optrekken met een spuitje voor 't gebruik en niet de boel weer door elkaar schudden)

Vervolgens verschillende mengsels gemaakt qua sterkte/hoeveel aroma, 3 proefflesjes Brandaris:

10ml, 10% aroma, 12mgr nic/ml dus 2,5 ml base, 1 ml aroma, 6,5 ml VG
10ml, 20% aroma, 12mgr nic/ml dus 2,5 ml base, 2 ml aroma, 5,5 ml VG
10ml, 30% aroma, 12mgr nic/ml dus 2,5 ml base, 3 ml aroma, 4,5 ml VG

Het bleek dat het aroma niet erg sterk was, die met 10% aroma was veel te slap. Met 20% aroma begon het te smaken, maar 30% aroma was nog lekkerder (gedampt met een Ego AIO met 1,5 ohm clapton coil) 't Was eigenlijk meteen een succes dus. :clapHet ruikt erg vergelijkbaar met de geur de tabak, hoewel de smaak natuurlijk niet te vergelijken is, verbranden en dampen zijn twee hele verschillende dingen.

Omdat ik en die vriend ook, graag een hoog VG gehalte willen hebben, daarna een aroma gemaakt van zijn favoriete tabak met 20 gram sjag op 100ml PG en die ook twee keer zo lang laten trekken. Toen bleek echter enigszins een asbaksmaak waar te nemen. Dat spul heb ik dus maar weggekiept.

Volgende keer gooi ik 20 gram tabak in 100ml, maar dan laat ik het maar weer een weekje trekken, want ik heb het vermoeden dat bij langer trekken de beruchte asbakken smaak optreedt.

Nadelen:

- Als je tabaksaroma van tabak maakt, krijg je ongetwijfeld wat 'slechte' stoffen uit de tabak mee, zoals nitrosaminen. Toch is het dampen van dit aroma een stuk gezonder dan de brandaris zo in de fik te steken. Bovendien kan ik dus van 10 gram tabak 300ml liquid maken met 30% aroma. Daar doe je een paar maandjes mee in zoiets kleins als een Ego AIO.

- Je coils gaan er sneller aan. Het koekt meer aan dan mijn ADV, wat een mix is van High End Djeby, en wat whisky en cola aroma.

Opmerking: In tien gram tabak zit iets van 10 milligram nicotine (volgens Brandaris), wat waarschijnlijk geeneens allemaal in het aroma terecht komt. Dat uitgesmeerd over 300ml e-liquid is te verwaarlozen, dus voor de berekening van het nic gehalte ga ik alleen uit van de toegevoegde base.

Veel simpeler kun je volgens mij geen tabaksaroma maken en als dat mensen helpt om gewone sjag/cigaretten te laten staan, zou ik zeggen doen! :ja

Zelf vind ik deze smaak wel lekker na het eten, dan mis ik m'n oude peukje nog wel en dit helpt.

Edited by Raycoupe
3 people like this

@Raycoupe: ik doe dit ook al een jaartje zo, en er zijn heel wat meer mensen die dit doen of die dit ooit hebben uitgeprobeerd. Kijk ook eens naar dit draadje:

…en dit draadje:

5 people like this

Top @Eelco, die draadjes had ik niet gevonden, want ik heb kennelijk ruzie met de zoekfunctie hier. Zoekende op "aroma", "tabak" en "diy" (de labels van de topics) krijg je vijftien pagina's (!) met zoekresultaten, veel over tabaksaroma's die je kunt kopen.

Leuk om te lezen hoe anderen het aanpakken. :duim

3 people like this

17 hours ago, Eelco said:

…en dit draadje:

Interessant om te lezen, maar het draadje lijkt te stoppen terwijl het experiment nog in volle gang was. Zijn de resultaten destijds wel uitgewisseld?

@Raycoupe Soms is het gemakkelijker dingen op het forum te vinden via Google. Voeg aan je zoektermen toe "site:dampforum.nu" (zonder aanhalingstekens) en je vindt alleen resultaten van hier.

32 minutes ago, Marza said:

Interessant om te lezen, maar het draadje lijkt te stoppen terwijl het experiment nog in volle gang was. Zijn de resultaten destijds wel uitgewisseld?

Alleen via PB helaas. @Cycl0pz kreeg helaas "er tabak van" en is helemaal gestopt met extracties.

Van hem begreep ik dat alleen ik en @Ad nogwat er interesse in bleven hebben. 

Het blijft ook wel een behoorlijk gedoe allemaal: ik kan me prima voorstellen dat mensen genoeg krijgen van het eindeloos coil en wick wisselen.

Daarnaast blijft het resultaat ook altijd maar een benadering van de smaak van een sigaret (of sigaar, of pijptabak). Je verbrand niets, dus de smaak lijkt meer op de geur die je ruikt als je aan een verse buil tabak snuffelt. 

Edited by Eelco
2 people like this

Het leek mij ook wel wat maar als je continue coils en wicks moet wisselen heb je er idd snel tabak van.

34 minutes ago, Eelco said:

Het blijft ook wel een behoorlijk gedoe allemaal: ik kan me prima voorstellen dat mensen genoeg krijgen van het eindeloos coil en wick wisselen.

Daarnaast blijft het resultaat ook altijd maar een benadering van de smaak van een sigaret (of sigaar, of pijptabak). Je verbrand niets, dus de smaak lijkt meer op de geur die je ruikt als je aan een verse buil tabak snuffelt. 

Daar zeg je zo wat. Misschien is dat ook wel de reden dat veel mensen het niet zo hebben op tabakssmaken. Ik heb ruiken aan een pakje shag nog nooit lekker gevonden en wat ik proef heeft ook niet zoveel met die geur te maken. Al ligt dat ook aan mijn flink verminderde reukvermogen.

Jammer dat het met het filtreren niet lukt het aankoekprobleem op te lossen. Dat zal dan ook gebeuren als je bv. zelf een aroma wilt maken van munt, neem ik aan.

1 minute ago, Marza said:

Jammer dat het met het filtreren niet lukt het aankoekprobleem op te lossen. Dat zal dan ook gebeuren als je bv. zelf een aroma wilt maken van munt, neem ik aan.

Ik durf het niet te zeggen: bij tabak vormen vooral de suikers (ontstaan door fermentatie of toegevoegd om een caramelsmaak aan de tabak te geven) waarschijnlijk het grootste probleem. Bij munt ontstaat dit misschien minder, maar aangezien menthol in kristalvorm heel goedkoop is kiezen veel waarschijnlijk liever voor die oplossing. 

2 minutes ago, Eelco said:

Ik durf het niet te zeggen: bij tabak vormen vooral de suikers (ontstaan door fermentatie of toegevoegd om een caramelsmaak aan de tabak te geven) waarschijnlijk het grootste probleem. Bij munt ontstaat dit misschien minder, maar aangezien menthol in kristalvorm heel goedkoop is kiezen veel waarschijnlijk liever voor die oplossing. 

Munt is het eerste wat me te binnenschoot omdat ik het op mijn balkon heb staan ;-) Maar hetzelfde zou natuurlijk ook met andere kruiden kunnen en wie weet is het zo mogelijk eens wat hartigere smaken te produceren.

Ik zag een tijdje terug een youtube review van een chicken tikka masala liquid. Dat leek mij nou lekker voor tussendoor, maar het bedrijf dat het maakte lijkt niet meer te bestaan.

Misschien doe ik toch eens een shag- en een kruidentestje. Gewoon omdat het kan ;-)

1 person likes this

On 23-10-2016 at 15:46, Raycoupe said:

Volgende keer gooi ik 20 gram tabak in 100ml, maar dan laat ik het maar weer een weekje trekken, want ik heb het vermoeden dat bij langer trekken de beruchte asbakken smaak optreedt.

Al gedaan? En zo ja, ging dat beter?

On ‎24‎-‎10‎-‎2016 at 17:30, Marza said:

Dat lijkt mij ook en daarom is het kopen van de in een laboratorium vervaardigde (synthetische) liquids of aroma's veel makkelijker.

Op je balkon, en zelfs binnenshuis, kun je tabaksplanten wel heel makkelijk en snel laten groeien. Buiten wel beschutting geven tegen harde wind en af en toe controleren op rupsen of bladziektes. En de planten hebben dagelijks behoefte aan veel water. Ik heb jaren geleden 7 planten in 7 grote bloempotten op het balkon gekweekt (na eerst in kleine potjes binnenshuis)

Pieter heeft in 2013 al een heleboel leerzame filmpjes op YouTube gezet.

Ik heb inmiddels ook mijn eerste extractie gemaakt en moet zeggen dat het resultaat boven verwachting was. Ik heb daarvoor halfzware Ruba-shag gebruikt, waar nauwelijks iets aan is toegevoegd. Ter vergelijking, de zware Brandaris die @Raycoupe heeft gebruikt bevat meer toegevoegde stoffen, waaronder suiker,  wat waarschijnlijk eerder tot aangekoekte coils leidt.

Ik heb drie potjes met 10 gram shag op 100 ml PG gezet. De eerste een week laten staan, de tweede twee weken en de derde staat nog, misschien maak ik daar wel twee maanden van. Niks tussendoor geschud of zo en uiteindelijk gefilterd met een ongebleekte koffiefilter (vrij stevige filter van Aldi). Dat heb ik een nachtje laten staan (hoewel het al vrij snel doorgelopen was) en vervolgens niet uitgeknepen om te voorkomen dat daardoor misschien kleinere deeltjes mee zouden komen. De eerste test heb ik nog door een spuit met watten gefilterd, maar omdat op die watten eigenlijk geen bezinksel zichtbaar was, heb ik dat de tweede keer niet meer gedaan. Uiteindelijk hield ik zo beide keren 75 ml extract over.

Een deel van de eerste batch heb ik verwerkt tot een 6mg liquid met 30% extract 90/10 PG/VG:

12,5% nicotine basis (48mg)

30% Ruba-extract

47,5% PG

10% VG

Uiteraard was ik te nieuwsgierig om die liquid ook nog te steepen, dus heb ik hem meteen geproefd en ik vond hem erg lekker. Maar na een dag of drie van zo'n 6 à 10 ml per dag kreeg ik een smaakblok, waaruit ik opmaakte dat de concentratie te sterk was. Ik heb hem toen verdund naar 20% en - na even een dagje iets anders - opnieuw de hele dag gedampt. Had nog steeds een prima smaak. Overigens heel anders dan de smaak bij het roken van dezelfde shag, maar ik heb wel het idee dat het van alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb, het meest bevredigend is. Alsof er toch iets meekomt in het extract dat bij andere aroma's ontbreekt, al kan ik niet uitsluiten dat dat alleen in mijn hoofd zit.

Bij de batch die twee weken had gestaan was op het oog niet veel verschil te zien. Vervolgens heb ik beide extracten op 10% gemengd en vergeleken en nu lijkt me toch dat de twee-weken-batch sterker van smaak is. Ik sluit niet uit dat nog verder verdunnen ook nog een goed resultaat oplevert, zeker als steepen ook nog effect heeft.

Dan wat het wicken betreft: dat valt me reuze mee. Bij de 30%-concentratie werd de wick wel snel vies, maar op de coil kon ik niet echt aanslag waarnemen. Bij de lagere concentratie valt het helemaal mee. Ik laat nu 's ochtends de coil alleen even droog branden, vervang de wick en dan kan ik weer een dag vooruit.

Zo'n pakje shag kost me 7,60 per 50 gram, zodat 75 ml extract op € 1,52 aan shag en € 1,- aan PG komt, oftewel 34 cent per 10 ml. Daarmee is het tot dusver ook nog ruim de goedkoopste smaakstof die ik heb gebruikt.

De enige vraag waar ik nu nog mee zit, is of ik zou moeten proberen het extract nog beter te filteren. In discussies die ik over tabaksextractie gelezen heb, wordt vaak aangeraden na koffiefilters ook nog fijnere filters (adviezen lopen uiteen van 4 micron tot zo'n 2 micron) te gebruiken. Ik ben dus benieuwd wat anderen, waaronder @Eelco en @Ad nogwat inmiddels doen.

N.B. Ik rook op het moment naast het dampen nog steeds rond de tien shagjes per dag en proef aanzienlijk minder dan de meeste dampers. Ik sluit dus niet uit dat de concentratie nog verder omlaag kan wanneer ik helemaal niet meer rook en ik - hopelijk - meer van mijn smaakvermogen terugkrijg. In ieder geval heb ik er iets meer fiducie in dat ik binnenkort die sprong wel eens kan wagen. 

N.B.2 Dat smaakvermogen is overigens een mysterieus iets, want voor ik met dampen begon had ik niet echt last van mijn lagere smaakvermogen. Ik houd erg van lekker eten en heb niet het idee dat anderen vinden dat mijn baksels/kooksels te sterk gekruid zijn, of dat ik wat anderen maken minder smakelijk vind. Maar bij het dampen lijk ik heel veel smaakstoffen niet waar te nemen, die anderen wel proeven.

Edited by Marza
6 people like this

1 hour ago, Marza said:

Ik heb inmiddels ook mijn eerste extractie gemaakt en moet zeggen dat het resultaat boven verwachting was. Ik heb daarvoor halfzware Ruba-shag gebruikt, waar nauwelijks iets aan is toegevoegd. Ter vergelijking, de zware Brandaris die @Raycoupe

De enige vraag waar ik nu nog mee zit, is of ik zou moeten proberen het extract nog beter te filteren. In discussies die ik over tabaksextractie gelezen heb, wordt vaak aangeraden na koffiefilters ook nog fijnere filters (adviezen lopen uiteen van 4 micron tot zo'n 2 micron) te gebruiken. Ik ben dus benieuwd wat anderen, waaronder @Eelco en @Ad nogwat inmiddels doen.

Ik heb een testje gedaan met (meen ik) een 5 micron filter maar ik merkte geen verschil met een aroma wat door een gewoon koffiefilter was gelopen. In beide gevallen was het resultaat een aroma zonder bezinksels en had het ongeveer dezelfde kleur. Belangrijker nog: ik merkte ook geen verschil op in de levensduur van wick en coil. 

1 person likes this

1 hour ago, Marza said:

Leuk dat je ook aan de DIY NETs bent :)

Ik filter ook nog steeds met een simpel melita filtertje. Suikers lijken inderdaad de grootste boosdoener. Mijn extractie van de pure tabaksbladeren was verrassend helder. Die van Sail Natural pijptabak een stuk troebeler. Het Montecristo sigaartje hing er wat tussenin. De Kentucky Bird pijptabak (een extractie van @Eelco ) is de meest zoete/troebele tot nu toe. Vanwege de saus, gok ik. Qua smaak een groot succes, dat dan weer wel. Ik wil binnenkort eens poging doen of ik 'm na kan bouwen met Virginia NET en toegevoegd aroma, in de hoop dat een dergelijk brouwsel wat vriendelijker is voor de coil.

Bovengenoemde Montecristo is een van mijn ADV's (25% extract, aangevuld met een vleugje chocosap). Dan oogt 'ie nog redelijk helder / lichtbruin. Ik gok dat 'ie het 4 ml volhoudt, zonder aankoeking. Maar omdat 'ie in een 2 ml tankje zit geef ik hem meestal die kans niet.

De bodem komt nu in zicht dus ik moet echt eens werk maken van een nieuwe sigaar extractie :)

1 person likes this

On ‎19‎-‎11‎-‎2016 at 17:04, Marza said:

Al gedaan? En zo ja, ging dat beter?

Nee, nog niet, de vriend voor wie ik het maak, dampt momenteel nauwelijks of niet meer, maar ik wakker het nog wel een keertje aan. :ja

Zelf damp ik andere smaken.

Kijk aan, dus over filtering hoef ik ook niet meer na te denken. Dat maakt het wel heel gemakkelijk. Overigens, voor wie zich nog herinnert dat ik alle liquids te zoet vond, zodat ik smaakloze liquid nog het minst onaangenaam vond - zie http://www.dampforum.nu/topic/34312-smaakloze-liquid-hetzelfde-als-base/ - dit Ruba-extract heeft ook wel iets zoets, maar daarnaast ook een wat wrangere smaak, iets bitters zeg maar, wat hem aangenamer maakt. 

Nog wat experimenteren met percentages en ik denk dat ik mijn ADV gevonden heb!

1 person likes this

Maar hoe weet je hoeveel nicotine je al uit de tabak haalt dan? Anders weet je toch niet hoeveel je bij moet voegen?

6 hours ago, Marza said:

ik heb wel het idee dat het van alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb, het meest bevredigend is. Alsof er toch iets meekomt in het extract dat bij andere aroma's ontbreekt, al kan ik niet uitsluiten dat dat alleen in mijn hoofd zit.

Kan dat niet zijn omdat je nu veel meer nicotine binnenkrijgt dan?

4 minutes ago, Madman said:

Maar hoe weet je hoeveel nicotine je al uit de tabak haalt dan? Anders weet je toch niet hoeveel je bij moet voegen?

Kan dat niet zijn omdat je nu veel meer nicotine binnenkrijgt dan?

Er is vrij grote consensus onder mensen die op deze manier extracten maken dat er niet veel nicotine bij meekomt. Dus ik denk het eigenlijk niet. Ik heb hem voor een vriend trouwens ook al eens op 3mg/ml aangemaakt en dat geeft nog steeds dezelfde indruk.

Overigens vraag ik me sinds ik damp af in hoeverre het echt de nicotine is waaraan ik verslaafd ben. Een hoger percentage nicotine vind ik niet bevredigender dan een laag, hooguit vind ik de throathit onaangenamer. Volgens mij zijn het meer die andere stoffen in tabak die ik mis, dan de nicotine. Wat ook zou verklaren waarom stoppen met nicotinepleisters niet werkte, want daar kon ik ook rustig naast roken zonder te merken dat ik te veel nicotine binnenkreeg. De enige momenten waarop ik ooit last had van te veel roken, was wanneer ik eens twee dagen zonder te slapen - en dus zonder lange rookpauze - aan iets doorwerkte. Maar dat was dan meer last van mijn keel dan iets anders ;-)

Just now, Marza said:

Overigens vraag ik me sinds ik damp af in hoeverre het echt de nicotine is waaraan ik verslaafd ben.

Ja dat ben ik met je eens, dat gevoel heb ik ook. 

Alleen je had t over de 'bevrediging' die je ervan had, die je met andere liquids niet had en ik vroeg me af waar dat aan kon liggen en vandaar mijn nicotine vraag.

Lijkt me namelijk moeilijk in te schatten. Topic starter heeft t over 10 mg in 10 gram tabak, maar dat lijkt me ontzettend weinig voor zware shag. Uit 10 gram tabak haal je minstens 10 sigaretten en 1 mg nic per sigaret, lijkt me nog niet eens bijna te kloppen. Daarbij komt, dat bij verbranden van nicotine je waarschijnlijk minder binnenkrijgt, dan bij 'oplossen' in een vloeistof. Bij verbranding gaat er een deel verloren.

Maar goed.....iemand zal er vast wel onderzoek naar gedaan hebben, dus wat je zegt, kan zomaar eens kloppen

Mijn vraag was ook meer uit nieuwsgierigheid, dan dat ik me er zelf aan wil gaan wagen :)

51 minutes ago, Marza said:

Kijk aan, dus over filtering hoef ik ook niet meer na te denken. Dat maakt het wel heel gemakkelijk. Overigens, voor wie zich nog herinnert dat ik alle liquids te zoet vond, zodat ik smaakloze liquid nog het minst onaangenaam vond - zie http://www.dampforum.nu/topic/34312-smaakloze-liquid-hetzelfde-als-base/ - dit Ruba-extract heeft ook wel iets zoets, maar daarnaast ook een wat wrangere smaak, iets bitters zeg maar, wat hem aangenamer maakt. 

Nog wat experimenteren met percentages en ik denk dat ik mijn ADV gevonden heb!

Next step = NETs + Menthol :holy

2 people like this

20 minutes ago, Dr.Smoke said:

Next step = NETs + Menthol :holy

Helaas, @Dr.Smoke: in het geval van een NET liefhebber is de Next step een nieuwe extractie :-)

Ik herken het gemis van @Marza wat betreft de meeste liquids: er zit "iets" in een NET wat ik mis bij synthetische aroma's. Geen idee wat dit precies is trouwens: ik heb aardig wat draadjes op internationale fora gelezen over alkaloïden die alleen in tabak te vinden zouden zijn en meer van dat soort wonderstofjes, maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet helemaal in.

Maar een goed NET extract geeft mij een soort "buzz" die ik niet met een synthetisch aroma ervaar.

Daar heb ik het eindeloze coiltjes draaien na twee jaar nog steeds voor over :-)

1 person likes this

1 hour ago, Madman said:

Ja dat ben ik met je eens, dat gevoel heb ik ook. 

Alleen je had t over de 'bevrediging' die je ervan had, die je met andere liquids niet had en ik vroeg me af waar dat aan kon liggen en vandaar mijn nicotine vraag.

Lijkt me namelijk moeilijk in te schatten. Topic starter heeft t over 10 mg in 10 gram tabak, maar dat lijkt me ontzettend weinig voor zware shag. Uit 10 gram tabak haal je minstens 10 sigaretten en 1 mg nic per sigaret, lijkt me nog niet eens bijna te kloppen. Daarbij komt, dat bij verbranden van nicotine je waarschijnlijk minder binnenkrijgt, dan bij 'oplossen' in een vloeistof. Bij verbranding gaat er een deel verloren.

Maar goed.....iemand zal er vast wel onderzoek naar gedaan hebben, dus wat je zegt, kan zomaar eens kloppen

Ik ben even aan het rekenen geslagen: vreemd genoeg staat er op de halfzware shag die ik hier heb liggen helemaal niets meer over nicotine, terwijl dat ruim tien jaar geleden wel werd ingevoerd. In een Trouw-artikel uit 2005 daarover staat dat shag zo'n 1 mg/per standaard(iso-genormeerd!) shagje van 0,75 gram bevat. Bij een dik shagje wordt dat 1,3mg zijn en van zware shag noemen ze het helaas niet. Maar dat zal dan 1,5, 2 of 2,5mg zijn?

Ik gebruik 10 gram, dat zijn naar boven afgerond 14 standaardshagjes, zodat die 10 gram 14mg nicotine bevat. Stel dat met alleen maar weken al die nicotine eruit wordt gehaald. Dan zou uiteindelijk die 14mg in 75ml zitten, wat neerkomt op 0,186mg per ml. Dat wordt vervolgens nog eens verdund wanneer er liquid van gemaakt wordt, dus nee, dan is er niet echt meer sprake van een aanzienlijke dosis extra nicotine.

Wat dan wel voor een bevredigender gevoel zorgt?  Soms lees je dat het om andere alkaloïden gaat. Ik heb geen idee of dat klopt of niet. Ik moet zeggen, dat het me bij een liquid waar 20 of 30% extract in zit ook waarschijnlijker lijkt dat in je liquid merkbaar iets zit, dan bij veel lagere concentraties. Ik zal later wel eens melden waar ik uiteindelijk op uitkom.

Edited by Marza
link toegevoegd
1 person likes this

4 minutes ago, Eelco said:

Helaas, @Dr.Smoke: in het geval van een NET liefhebber is de Next step een nieuwe extractie :-)

Ik vraag het me af... Bij het roken was ik alleen maar merkvast omdat ik dan niet elke keer hoefde na te denken. Ben uiteindelijk (veel te laat) overgestapt op huismerkshag omdat dat veel goedkoper was en mij niet slechter smaakte. Dus, zolang mijn Ruba-mix bevalt ga ik daar niet verder mee experimenteren. 

Dit alles onder voorbehoud uiteraard, want wie weet gaat er na het stoppen met roken een wereld van smaak voor me open. Al houd ik er voor de zekerheid maar rekening mee, dat dat ook zal tegenvallen.

De menthol van @Dr.Smoke is een uitstekend tussendoortje, ook om een smaakblok te voorkomen. Misschien gooi ik daar ook eens wat extract bij, maar vooralsnog vind ik hem puur smakelijk genoeg ;-)

1 person likes this

Mijn reactie was ook een gevalletje pure euforie: ik heb net een nieuwe extractie getest die tot nu toe mij het beste bevalt. Het is een pijptabak (Mc. Baren Virginia no. 1) die een beetje doet denken aan Primo Verde van T-Juice, maar dan veel en veel beter. Het zou zonde zijn om die met menthol te mengen: zelfs al damp ik zelf regelmatig menthol en kan de Ice Queen van T-Juice me wel bekoren. 

2 people like this

1 hour ago, Marza said:

Ik gebruik 10 gram, dat zijn naar boven afgerond 14 standaardshagjes, zodat die 10 gram 14mg nicotine bevat. Stel dat met alleen maar weken al die nicotine eruit wordt gehaald. Dan zou uiteindelijk die 14mg in 75ml zitten, wat neerkomt op 0,186mg per ml. Dat wordt vervolgens nog eens verdund wanneer er liquid van gemaakt wordt, dus nee, dan is er niet echt meer sprake van een aanzienlijke dosis extra nicotine.

Om nicotine uit tabak te halen moet je echt je best doen. De boel verhitten en/of met oplosmiddelen in de weer. Zaken die ons als liefhebbers van de smaakvolle koude extractie doen gruwen! Maar ik had me nog niet gerealiseerd dat je simpelweg door de verdunning al nauwelijks meer iets over zou houden :)

2 people like this