Jump to content

Zere tanden


Guest Daantje

Recommended Posts

Guest Daantje

Hallo allemaal!

 

Sinds 3 weken damp ik ook lekker mee, maar buiten dat ik me vele male beter voel, krijg ik wel gevoeligere tanden? Ik heb echt het gevoel dat ik 2/3 gaatjes er bij heb... Kan de liquid (vooral zoete) zoals kersen invloed hebben op het glazuur van je tanden? Ook voelen mijn tanden wat stroever aan, alsof er een laagje op ligt. Meer mensen met deze ervaringen? Of komt dit door het stoppen met 'normaal' roken?:bloos

Link to comment
Share on other sites

In tabak zit spul dat je mond licht ongevoelig maakt. Wanner je stopt met roken, komen allerlei bestaande mon- en tandvleesroblemen makkelijker aan het licht. Wellicht moet je even naar de mondhygiënist, er is gerede kans dat je al geruimte tijd paradontitis hebt, die nu pas voelbaar wordt.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Daantje

@Karin Spaink bedankt!

Voel het vooral op een plek die pas een vulling heeft gekregen. Maar zolang ik er geen last van had hoefde ik niet terug te komen bij de tandarts. Nu ik gestopt ben met gewone a-tjes doet het idd best zeer op deze plek, en ben ik bang dat ik toch terug moet idd. Bedankt voor je reactie. 

Link to comment
Share on other sites

Guest densta

Potdikkeme ja roken verbergt een hoop. Ben nu zo'n 4 weken gestopt en nu een paar dagen minder pijn met poetsen.

Link to comment
Share on other sites

Voor mij ook een bekend effect, had tijdens mijn 26 jaar roken nooit last van gevoelige tanden, na het stoppen toch wel een maand of twee last van zeurderige tandvlees, daarna nooit meer last van gehad.

 

Bijkomend voordeel, mijn tanden zijn sinds ik nier meer rook een paar tinten witter ?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Even nieuwsgierig, ik lees meer klachten over gebitten, heb er zelf gelukkig geen last van, maar hebben degene die deze klachten hebben/hadden ook een wittige aanslag op tong/tandvlees? Ik kan (medisch onderlegt) namelijk geen enkel verband leggen tussen stoppen met roken of dat roken gebitsklachten verdoezeld. Een bekend effect van roken is afbraak kaakbeen, vergelijk eens bij je tandarts gebitsfoto's van 5 jaar geleden met recent, dan kan je verschil zien, en door deze afbraak kunnen tanden los gaan zitten en/of ophoping van vuil/bacteriën geven tussen tandhals en tandvlees. Ik heb zelf namelijk zo'n vermoeden dat dampen een vergrote kans geeft op Candida (mondschimmel) door de damp zelf en het uitdrogingseffect wat (VG? PG?) geeft, een droge mond (zeker in het begin) kan Candida veroorzaken.....in de praktijk kom ik dit vaker tegen bij b.v. longpatiënten die dagelijks pufjes en vernevel apparatuur gebruiken voor hun longen. Just my 2 cents :mmm

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik heb het ook gehad, last van m'n tanden na overstap op dampen. Samen met een hoop aftes en een ontstoken verstandskies, maar dat kan ook toeval geweest zijn. Gruwelijk, ik kon niet meer met plezier een ijsje eten. Bezoek tandarts viel in die periode en die vond niks raars. Kaakchirurg heeft de kies verwijderd maar had verder geen commentaar. Verder ook nooit iets aan m'n gebit gehad, tandsteenverwijderen is de meest ingrijpende behandeling die ik achter de rug heb bij de tandarts.

 

Ik denk dat het een anderhalve maand geduurd heeft.

 

M'n tong poets ik elke ochtend op de simpele manier; handdoek een beetje vochtig en vegen. Daar komt wel wittige aanslag vanaf, maar niet meer dan toen ik nog rookte. Eerder minder en niet bruinig.

Link to comment
Share on other sites

Guest Daantje

Het is bij mij ook steeds verschillend. De ene dag doet het erg zeer en de andere dag voel ik niets. Ik wacht het nog heel even af met naar de tandarts gaan. Misschien trekt het uiteindelijk wel bij. :clap

Link to comment
Share on other sites

probeer eens je mond wat te "verzuren" door sinaasappelsap (liefst vers) te drinken of citrusvruchten te eten en dat voor een paar dagen, en kijk eens of dat verzacht of klachten verminderd....yoghurt werkt trouwens ook als "verzuurder."

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Joep71 said:

Ik kan (medisch onderlegt) namelijk geen enkel verband leggen tussen stoppen met roken of dat roken gebitsklachten verdoezeld. Een bekend effect van roken is afbraak kaakbeen... (etc.)

Inderdaad, parodontitis waarvan eventuele klachten worden verdoezeld door sigarettenrook.

Ik kreeg heel wat langdurige behandelingen door de tandarts vanwege (zelfs voor een leek) op de röntgenfoto's zichtbaar verlies van kaakbot, terwijl ik daar nooit last van had gehad in de vorm van pijn.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, dabit said:

M'n tong poets ik elke ochtend op de simpele manier; handdoek een beetje vochtig en vegen. 

Daar hebben ze tongschrapers voor uitgevonden. Die zijn handiger, omdat je daarmee tot achterop je tong kunt poetsen. Gewoon verkrijgbaar bij winkels als Kruidvat en Etos.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest densta

Aanslag op tong had ik tijdens roken. Nu ik damp voel je gewoon dat dat ook monder worden. En wat al gezegd wordt. Je tanden doen pijn in t begin maar ze worden wel frisser. Ze worden toch best een beetje wit achtig nu. Je voelt je ook tenminste ik wel stukken fijner in je mond. Voorheen was t water drinken om je aanslag gevoel te verdwijnen. Dat hoeft nu stukken minder. Water drinken doe ik nog steeds. Maar nu niet voor de aanslag.

Link to comment
Share on other sites

Guest Daantje

Oke, bedankt voor jullie reacties.

Ik hoop dat de klachten binnenkort minder worden, dus wacht het nog even af. Fijne avond!:hallo

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bij mij ook. Bloed bij het tanden poetsen. Wist al wel dat het niet goed zat (o.a. door roken). Werd verborgen door rookgedrag. Vrij confronterend, maar eerste advies is altijd stoppen met roken! Oh, en even iets positiefs: echt geen tandaanslag heel erg veel minder (behalve door de koffie en wijn).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik hoop dat 't volgende verhaal niet samen hangt met dampen, want zojuist overkwam mij iets bijzonder vervelend. Ik heb aan de bovenkant 4 kronen aan elkaar, de twee voortanden en de beide tanden links en rechts. Het zijn vier kronen aan elkaar, die over de 4 stompjes waren geplaatst. Geintje koste me toen € 2000,- waarvan € 1000,- vergoed werd. M'n gebit zag er gelijk weer heel mooi uit. Ze zitten er inmiddels 4 jaar in.

 

Neem ik net een hap van mijn pizza, komt het hele kroonwerk er zo uit zetten. Potverdikke. De twee buitenste stompjes waren er slecht aan toe. Rechts was helemaal weg, maar in de kroon zat een soort pulp. Links was gehalveerd, zo leek 't. De twee middelste zagen er nog redelijk uit, maar in eentje zat wel een gat volgens mij. Gelukkig deed het geen pijn. 

 

Mijn tandarts had ooit gezegd (toen ze nog met tijdelijke lijm vastzaten om te checken) dat mochten ze eruit komen, ik ze met tandpasta moest vullen en terug erover schuiven. Dus dat maar gedaan en ze zitten redelijk, maar ik durf nu niets te eten. Voor de zekerheid het noodnummer gebeld van mijn tandarts (loopt via Erasmus MC), maar dit viel niet onder het noodprotocol. Mag dus morgenochtend pas langskomen.

 

Ben benieuwd of dit het gevolg is van het dampen (kan toch niet??), of gewoon toeval. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vaperhenk said:

Ik hoop dat 't volgende verhaal niet samen hangt met dampen, want zojuist overkwam mij iets bijzonder vervelend. Ik heb aan de bovenkant 4 kronen aan elkaar, de twee voortanden en de beide tanden links en rechts. Het zijn vier kronen aan elkaar, die over de 4 stompjes waren geplaatst. Geintje koste me toen € 2000,- waarvan € 1000,- vergoed werd. M'n gebit zag er gelijk weer heel mooi uit. Ze zitten er inmiddels 4 jaar in.

 

Neem ik net een hap van mijn pizza, komt het hele kroonwerk er zo uit zetten. Potverdikke. De twee buitenste stompjes waren er slecht aan toe. Rechts was helemaal weg, maar in de kroon zat een soort pulp. Links was gehalveerd, zo leek 't. De twee middelste zagen er nog redelijk uit, maar in eentje zat wel een gat volgens mij. Gelukkig deed het geen pijn. 

 

Mijn tandarts had ooit gezegd (toen ze nog met tijdelijke lijm vastzaten om te checken) dat mochten ze eruit komen, ik ze met tandpasta moest vullen en terug erover schuiven. Dus dat maar gedaan en ze zitten redelijk, maar ik durf nu niets te eten. Voor de zekerheid het noodnummer gebeld van mijn tandarts (loopt via Erasmus MC), maar dit viel niet onder het noodprotocol. Mag dus morgenochtend pas langskomen.

 

Ben benieuwd of dit het gevolg is van het dampen (kan toch niet??), of gewoon toeval. 

Jeetje, dat is nogal wat!

Ik kan me goed voorstellen dat je jezelf afvraagt of dit door het dampen zou kunnen komen, ik had ook laatst iets naars, en dacht ook dat dit misschien wel door het dampen kwam. Gek eigenlijk he, toen ik nog rookte en ik werd ziek, associeerde ik dit doorgaans niet met roken, en nu dampen we, wat mij in elk geval een stuk gezonder doet voelen, en dan vragen we ons af of het niet door het dampen zou kunnen komen...:mmm

 

Hoe dan ook, sterkte gewenst!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest wcholles

Ik poets mijn tanden met sensodyne total care, daar zit zowiezo anti baterieel in dat scheeld weer meer ellende.

Ik had gisteravond ook weer wat bloed gepoetst en het was weer over.

Ik heb ook metalen mangaan vullingen, als ik metale driptips gebruik heb ik een metaal smaak in mijn mond met plastic of delrin heb ik geen problemen.

Je komt er pas achter als je gestopt bent met roken wat het met je doet.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Diana Diashaliz said:

Hoe dan ook, sterkte gewenst!!

 

Dankje. De truck met de tandpasta werkt trouwens dusdanig goed dat ik vandaag niet naar de spoed tandarts ben gegaan. Het hele spul blijft goed zitten en spoedtandarts kan toch niet veel meer dan het nog iets vaster zetten met tijdelijke lijm. Ik hou het vandaag bij soepjes e.d. en ga morgen naar mijn eigen tandarts. M'n grootste zorg is dat de nog goede stompjes onvoldoende steun geven en er dus implantaten geplaatst moeten gaan worden. Duuuuuuuur...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Sledge said:

Succes bij de smoelensmid vandaag @Vaperhenk

 

Haha dankjewel. Net terug en ze heeft het allemaal weer gefixt, de behandeling duurde precies 30 minuten. Het viel dus mee. Voor die ene missende stomp rechts is geen implantaat nodig, misschien in de toekomst een stift als de andere 3 stompjes zwakker worden, maar das lang niet zo duur als een implantaat. De middelste waren nog helemaal goed. De linker was aan 't verzwakken, maar voorlopig nog goed. Ze heeft de stompjes gelijk een goede reinigingsbeurt gegeven en de holte van de kroon waar de oude verrotte stomp inzat schoon geboord. Daarna met tijdelijk cement teruggeplaatst (zodat we er weer bij kunnen als links een WKB nodig heeft). Ze was ook nog met composiet in de weer, volgens mij om die rechter op te vullen of goed te laten hechten.

 

Enfin, het voelt allemaal weer behoorlijk solide, maar ik kan 't pas echt proberen als de verdoving is uitgewerkt. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Inmiddels is de verdoving uitgewerkt en m'n bakkie voelt weer helemaal normaal. Jeuh.

 

En tot slot: het had niks te maken met het dampen! Destijds hebben ze de kronen nooit vastgezet met permanent cement, omdat ze er op een later tijdstip nog bij wilden komen als dat nodig was. De tandarts vond het al bijzonder dat het zo lang is blijven zitten :).

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 7/3/2016 at 0:36 AM, Vaperhenk said:

Ik hoop dat 't volgende verhaal niet samen hangt met dampen, want zojuist overkwam mij iets bijzonder vervelend. Ik heb aan de bovenkant 4 kronen aan elkaar, de twee voortanden en de beide tanden links en rechts. Het zijn vier kronen aan elkaar, die over de 4 stompjes waren geplaatst. Geintje koste me toen € 2000,- waarvan € 1000,- vergoed werd. M'n gebit zag er gelijk weer heel mooi uit. Ze zitten er inmiddels 4 jaar in.

 

Neem ik net een hap van mijn pizza, komt het hele kroonwerk er zo uit zetten. Potverdikke. De twee buitenste stompjes waren er slecht aan toe. Rechts was helemaal weg, maar in de kroon zat een soort pulp. Links was gehalveerd, zo leek 't. De twee middelste zagen er nog redelijk uit, maar in eentje zat wel een gat volgens mij. Gelukkig deed het geen pijn. 

 

Mijn tandarts had ooit gezegd (toen ze nog met tijdelijke lijm vastzaten om te checken) dat mochten ze eruit komen, ik ze met tandpasta moest vullen en terug erover schuiven. Dus dat maar gedaan en ze zitten redelijk, maar ik durf nu niets te eten. Voor de zekerheid het noodnummer gebeld van mijn tandarts (loopt via Erasmus MC), maar dit viel niet onder het noodprotocol. Mag dus morgenochtend pas langskomen.

 

Ben benieuwd of dit het gevolg is van het dampen (kan toch niet??), of gewoon toeval. 

Ik heb zelf ook een aantal kronen. Maar het kan gewoon gbeuren dat ze af en toe loslaten. Dus hup naar de tandarts en vastmaken. Ik denk niet dat dit samenhangt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...