Karin Spaink

Stel jezelf voor!

2582 posts in this topic

38 minutes ago, Robbyvm said:

De liquids uit de shop zijn volgens mij wel lekkerder

Gewoon blijven experimenteren met een beetje aroma van de ene smaak + daarbij een beetje aroma van een andere smaak + nog een beetje aroma van een derde smaak. En per 10ml een paar druppeltjes cognac, whisky, of iets dergelijks, maakt de smaak nog lekkerder. ;-)

Welkom op dit forum!

1 person likes this

5 hours ago, Muru said:

Ik kom nooit hoger dan 4 volt. Met een simpele single coil is dat meer dan voldoende, hoger en er kunnen stofjes ontstaan die misschien schadelijk kunnen zijn.

:shock  Ik zit al een tijdje te dampen op 4.25 Volt - 7.5 Watt met een single coil van 2.4 Ohm....

Als ik straks niet meer op het forum kom, lig ik misschien in het ziekenhuis of ben gewoon dood.  :mmm 

4 people like this

Posted (edited)

Hé, ik zit op één van mijn dampers op 3.25v, zo'n 34watts dus, zit ik nou te laag?

Dat is het probleem met volts als eenheid, het is zo afhankelijk van de weerstand, op 0.2ohm is 4v erg hoog en op 2.4ohm is 4v behoorlijk laag. Om bij mijn bovenstaande coils op 4v te komen moet ik naar 51,5watts bij 0,31ohm, da's erg hoog voor een enkel SS316 draadje en verder de wet van Ohm.

Edited by kwispelhond
2 people like this

Goedendag.

Naam is Peter, 31 jaar en kom uit de buurt van Rotterdam.

27 sept 2016 getroffen door een Ruiterembolie en sinds dien gestopt met roken. Rookte een pakje per dag en om dan zo cold turkey te stoppen valt zwaar. Vandaar dat ik sinds gister gestart ben met Vapen, maar dan wel met 0% nicotine. 

Hoop op dit forum veel te leren en te lezen!.

Groet Peter

13 people like this

Welkom peter.

1 person likes this

11 hours ago, Vaper69 said:

??? Ik dacht dat dat een inmiddels achterhaald en niet kloppend verhaal was? (of ik nu 3 volt of 8 volt door een coil jaag, zolang de coil in overeenstemming met de belasting is, en dus niet overbelast wordt, niks aan de hand?)

Nu een "hero member" en lid van Acvoda dat zegt vind ik dat wel vreemd. Kun je dit onderbouwen?

Ach, ik had kunnen weten dat dit vragen zou oproepen..

Niet gebaseerd op officieel onderzoek, meer naar aanleiding van een informeel gesprekje met Farsalinos over mogelijke risico's mbt dampen. Farsalinos ziet smaakstoffen als de grootste risicodragers, vooral omdat ze gemaakt zijn voor een andere consumptieroute dan waar wij ze voor gebruiken. En dat leidde tot wat getheoretiseer over de verhitting en verdamping van die stoffen etc. Daarbij aangetekend dat dampen veel minder schadelijk is dan roken natuurlijk, en de mogelijke risico's waaraan wij ons blootstellen met dampen heel veel kleiner zijn dan bij roken.

Aan veel regels die de risico's verder zouden beperken hou ik mij sowieso niet (bv hoog-ohmige coils op laag vermogen, liquid met veel nicotine maar zonder smaakstoffen, niet dryburnen, etc)

Ik vind het zelf prettiger om lager dan 4v te blijven, maar nogmaals (en dat schreef ik ook in mijn vorige post), het hangt ook af van draaddikte, etc.

Ik heb altijd dun kanthaldraad gebruikt, ik ben pas zeer recent twisted kanthal gaan gebruiken. En twisted draad heeft een langere opwarmtijd en dan vind ook ik het prettiger om hoger vermogen (dan kom ik dus wel tegen 4v aan) te gebruiken. En dat zal ook gelden voor clapton, alienated (whatever) sleeping tiger coils vermoed ik....mocht ik die ooit gaan gebruiken. Ik denk het niet...te lui om zo vaak batterijen op te laden of met draad te knutselen :wink

4 people like this

Bedankt voor je uitleg @Muru. Je noemde inderdaad de dunne draad die je gebruikt, maar in een andere alinea dan die waarin je het over het voltage had. Vandaar dat ik die twee even niet koppelde. Nu wordt het me wel duidelijk.  

De meeste coils (volgens mij eigenlijk vrijwel allen), ook voor hoge ohms, zijn de laatste tijd denk ik al dikker draad dan wat jij gebruikt waardoor je daarmee vrijwel altijd al boven 4 volt zult dampen op een gereguleerde mod. Toen ik nog mtl dampte zat ik met een 1,8 ohm coil altijd al rond de 5 volt, anders was ie simpelweg nog te koud :-) Vandaar mijn opmerking en vraag. 

1 person likes this

Posted (edited)

On ‎3‎-‎1‎-‎2017 at 19:38, Muru said:

Farsalinos ziet smaakstoffen als de grootste risicodragers

Dr. Farsalinos heeft 2 jaar geleden al gewaarschuwd voor aroma's met diacetyl, acetoin en acetyl propionyl, terwijl ondertussen veel aromafabrikanten al diketone-vrije aroma's verkopen.  The Flavor Apprentice heeft zelfs een heleboel diketone-vrije aroma's gemaakt, de DX-serie.

Dit heeft mijns inziens niets te maken met het gebruikte voltage; dampen van gifstoffen op lage voltages is niet slimmer dan op hoge voltages.

Dr. F. doelt vooral op de subOhmers en cloud chasers die enorme hoeveelheden liquid per dag verbruiken.

Edited by Marianna

5 hours ago, Vaper69 said:

De meeste coils (volgens mij eigenlijk vrijwel allen), ook voor hoge ohms, zijn de laatste tijd denk ik al dikker draad...

Dan heb je 't misschien over fabriekscoils, maar ik gebruik nog steeds kanthal 0.20mm (en soms 0.25mm), want dat bevalt mij veel beter dan SS316 en titanium. Bij een Kanger fabriekscoil van 1 Ohm (met 3 wikkelingen) moeten ze volgens Steamengine 0.25mm kanthal hebben gebruikt (en dat noem ik geen dikke draad)

1 hour ago, Marianna said:

dampen van gifstoffen op lage voltages is niet slimmer dan op hoge voltages.

Van veel stofjes in aroma's is onbekend wat ze precies doen als je ze verhit in een damper. Of dan weer andere stofjes vrijkomen die kwalijk zijn als je er maar genoeg van inhaleert. Dat is nog niet onderzocht. (dwz, dat komt nu pas een beetje op gang). En je hebt best veel stofjes in aroma's, want veel aroma's.

Tot daar meer helderheid over is adviseert Farsalinos het voltage niet te hoog op te schroeven. Misschien overdreven voorzichtig, misschien ook niet, maar het komt op mij wel logisch over.

1 person likes this

Hallo,

Mijn naam is Ben en afkomstig van Antwerpen. Zo'n 2 maand geleden gestopt met roken en overgeschakeld op dampen. Begonnen met eGo-CC dan Eleaf iJust2 en nu net een eVIC aangeschaft. Heb nog veel te leren en zit met nog wat vragen maar denk dat dit forum mij wel wat wijzer kan maken.

10 people like this

Goedendag allemaal,

Ik wilde mij ook even voorstellen op dit forum ,mijn naam is Piet
En woon in Zaandam sinds enige tijd toch maar weer aan het dampen gegaan voorheen met een e co beginnersset begonnen daarna toch weer aan het roken gegaan nu heb ik een eVic_VTC mini 75 Watt die geeft aanzienlijk meer plezier maar het tankje is wel snel leeg kan je hier ook grotere voor krijgen?
Mijn vrouw wil nu ook gaan dampen dus daar zoek ik nu een geschikte e sigaret voor die veel damp geeft en makkelijk mee te nemen is

Mvg PGranddaddy

Verstuurd vanaf mijn SGP621 met Tapatalk

8 people like this

2 hours ago, Ad nogwat said:

Tot daar meer helderheid over is adviseert Farsalinos het voltage niet te hoog op te schroeven. Misschien overdreven voorzichtig, misschien ook niet, maar het komt op mij wel logisch over.

Mij niet, want Dr. F. heeft inmiddels genoeg donaties gekregen om nog meer onderzoek te doen. Zolang hij dat niet doet, moet hij geen paniek zaaien om niks.

3 hours ago, Marianna said:

Dan heb je 't misschien over fabriekscoils, maar ik gebruik nog steeds kanthal 0.20mm (en soms 0.25mm), want dat bevalt mij veel beter dan SS316 en titanium. Bij een Kanger fabriekscoil van 1 Ohm (met 3 wikkelingen) moeten ze volgens Steamengine 0.25mm kanthal hebben gebruikt (en dat noem ik geen dikke draad)

Ik zei niet dikke, maar dikkere (ik doelde op dikker dan wat zei waarschijnlijk gebruikt). anyways, waar ik op doelde was dat bijv. 5 volt door een priegel dun draadje wellicht de boel al oververhit raakt, maar door een dikkeRE draad op dezelfde weerstand niet (maar dat begreep jij denk ik ook al wel toch? :-) )

zo dacht ik toen ik de Nautilus X won, die op een tube mech te kunnen gebruiken, maar dat ging dus mooi niet door want die 1,8 ohm coils zijn dual coils van ik geloof 30 awg, dus met zo'n partij draad krijg je de boel niet warm gestookt op 4.2 volt / 10 watt.

46 minutes ago, PGranddaddy said:

eVic_VTC mini 75 Watt die geeft aanzienlijk meer plezier maar het tankje is wel snel leeg kan je hier ook grotere voor krijgen?

Op die mod kun je ieder tankje met een diameter van 22mm schroeven. Een diameter van 25mm zou ook wel kunnen, maar dan is de tank breder dan de mod, en dat staat gewoon raar.  

4 minutes ago, Vaper69 said:

zo dacht ik toen ik de Nautilus X won, die op een tube mech te kunnen gebruiken, maar dat ging dus mooi niet door want die 1,8 ohm coils zijn dual coils van ik geloof 30 awg, dus met zo'n partij draad krijg je de boel niet warm gestookt op 4.2 volt / 10 watt.

30AWG is slechts 0.25mm, dus dat lijkt mij geen punt, maar ik weet niet hoe heet de damp bij jou moet worden.

Mijn Velocity met dual coil van 1.6 Ohm geeft een warme damp op 13Watt en de airflow bijna dicht (even op de Pico geschroefd, geen zin om een mech met batterijen te moeten zoeken).

Op die mod kun je ieder tankje met een diameter van 22mm schroeven. Een diameter van 25mm zou ook wel kunnen, maar dan is de tank breder dan de mod, en dat staat gewoon raar.  

Ok Marianna bedankt voor je snelle reactie ga hier en daar wel even kijken

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

4 hours ago, Marianna said:

Dr. Farsalinos heeft 2 jaar geleden al gewaarschuwd voor aroma's met diacetyl, acetoin en acetyl propionyl, terwijl ondertussen veel aromafabrikanten al diketone-vrije aroma's verkopen.  The Flavor Apprentice heeft zelfs een heleboel diketone-vrije aroma's gemaakt, de DX-serie.

Dit heeft mijns inziens niets te maken met het gebruikte voltage; dampen van gifstoffen op lage voltages is niet slimmer dan op hoge voltages.

Wat jij benoemt zijn wat Farsalinos de 'known-risks' noemde. Om vervolgens aan te geven dat hij ook aroma's zonder deze stoffen nog steeds als grootste risicodrager bij het dampen beschouwt. Vandaar dat hij ook altijd adviseert om, bij gebruik van liquids met smaakstoffen, met genoeg nicotine te dampen, zodat je niet de hele dag aan je damper hoeft te hangen en ook niet te subohmen. Dat beperkt namelijk het aantal dagelijkse ml liquidverbruik en vooral hoeveel smaakstoffen iemand binnenkrijgt.

1 person likes this

18 minutes ago, Marianna said:

30AWG is slechts 0.25mm, dus dat lijkt mij geen punt, maar ik weet niet hoe heet de damp bij jou moet worden.

Mijn Velocity met dual coil van 1.6 Ohm geeft een warme damp op 13Watt en de airflow bijna dicht (even op de Pico geschroefd, geen zin om een mech met batterijen te moeten zoeken).

nou dat was dus echt wel een punt hoor, zo kieskeurig ben ik niet, maar ik kreeg gewoon geen damp. Met 1,8 ohm krijg je maar krap 10 watt op een mech en dat was gewoon niet genoeg. kijk maar  http://www.steam-engine.org/coil.asp?s=dp&id=2 met 15 wikkelingen per coil is die draad gewoon veels te dik om daar op 10 watt damp vanaf te krijgen. 

Goedenavond allemaal!

Ik heb me korte tijd geleden aangemeld op dit forum en ben me sindsdien wat aan het inlezen, maar vind het wel zo netjes om mezelf eerst even voor te stellen alvorens actief deel te nemen aan dit forum.

Ik ben Thierry, 27 jaar, woonachtig in het Antwerpse en sedert 11 jaar pijp- en sigarenroker. Ik heb een zwak voor uit de hand gelopen hobby's en heb vorige maand interesse gekregen in het vapen. Niet om te stoppen met tabaksroken, maar meer voor erbij, wanneer de tijd het niet toelaat om voor een goede pijp of sigaar te gaan zitten.

Derhalve heb ik enkele weken geleden een voorzichtige stap genomen met de aanschaf van een Joyetech eVic Basic Mini Cubis Pro kit. Dat bleek aanvankelijk mee te vallen, maar door een spijtig ongeval op het werk is het setje gesneuveld. Daarna heb ik me maar het grotere broertje gekocht, namelijk de Joyetech eVic VTwo Mini Cubis Pro Set. Ik heb er tevens enkele 'premium liquids' bij genomen,en hoewel ik die super vond qua smaak, leek het tankje ze niet echt te kunnen dampen.

Ondertussen heb ik enkele tankjes uitgeprobeerd (oa. Aspire Nautilus X, Aspire Cleito, Smok Baby Beast en Cloud Beast) en heb nu een Smoke Alien als main mod.

De interesse is nu gewekt om me te verdiepen in de RDA's en het zelf bouwen van coils. Ik vermoed dat ik hierbij veel aan dit forum zal hebben.

12 people like this

1 hour ago, Marianna said:

Mij niet, want Dr. F. heeft inmiddels genoeg donaties gekregen om nog meer onderzoek te doen. Zolang hij dat niet doet, moet hij geen paniek zaaien om niks.

Het is geen paniek zaaien, hij wil dat mensen op de hoogte zijn van de mogelijke risico's zodat ze vervolgens zelf kunnen kiezen daar wel of niet iets mee te doen. En daarnaast wil hij de fabrikanten hier ook op wijzen zodat ze stappen kunnen nemen om vermijdbare risico's teniet te doen. Op dit moment zijn alle argumenten van de damplobby gebaseerd op de vergelijking met tabaksrook. Het ultieme doel is dat dampen gewoon niet schadelijk blijkt te zijn, zodat we van al het gezeik af zijn.

4 people like this

4 minutes ago, Muru said:

Het is geen paniek zaaien, hij wil dat mensen op de hoogte zijn van de mogelijke risico's zodat ze vervolgens zelf kunnen kiezen daar wel of niet iets mee te doen. En daarnaast wil hij de fabrikanten hier ook op wijzen zodat ze stappen kunnen nemen om vermijdbare risico's teniet te doen. Op dit moment zijn alle argumenten van de damplobby gebaseerd op de vergelijking met tabaksrook. Het ultieme doel is dat dampen gewoon niet schadelijk blijkt te zijn, zodat we van al het gezeik af zijn.

Het is inderdaad dat éne laatste stukje wat nog onduidelijk is, de smaakstoffen. Hartstikke goed als daar onderzoek naar wordt gedaan. Dat het niet zo slecht is als tabaksrook wil nog niet zegen dat het helemaal niet slecht is. als je het weet, kun je er tenminste nog wat aan doen, en als het echt totaal niet schadelijk blijkt te zijn is dat dan ook tenminste eens aangetoond.

1 person likes this

Goedeavond,

Mijn naam is kenneth,Kom uit zeeland Ik rook al zon 14 jaar en ben het wel een beetje beu nou kwam laatst een vriend die pas is begonnen op het juiste moment!

Na een aantal keren proberen zowel op hogere wattages als lagere wattages heb ik besloten om wat onderzoek te gaan doen en hij raade me dit forum aan.

Nu heb ik een Eleaf Pico gekocht hier van het forum die morgen binnenkomt, Ik kan niet wachten om te beginnen met testen van de verschilende sapjes die er te verkrijgen zijn.

Verder ben ik ervan overtuigd dat waneer ik mijn modje binnen heb ik geen sigaret meer zal aanraken, De tijd zal het leren.

12 people like this

Nieuw hier en goede avond!

Even voorstellen: Esther, 53. Ruim 30 jaar gerookt en sinds gisteren aan het dampen.

Het lezen van alle ervaringen op dit forum heeft me nieuwsgierig gemaakt en geholpen om de stap te zetten. Dus daarom alvast iedereen bedankt! 

Heb mijn eerste damper gekocht bij De Sjamaan in Nijmegen, ben daar geweldig fijn geholpen. Die winkel is een aanrader. Het is een EGO AIO geworden met turkish blend tabacco liquid 6 mg nicotine. Dit omdat ik eerst nog even de oude sigarettensmaak wil gebruiken om de overstap van roken naar dampen te maken. Na 1 dag ben ik al zo ontzettend blij met deze stap. Verbluffend! Manlief wil meteen mee gaan doen, heb er daarom voor hem ook 1 besteld. 

Zat ik gisteravond vrolijk te dampen en heb mijn laatste 2 pakjes sigaretten aan mijn man gegeven: ik hoef ze niet meer. Zo leuk. 

Heb meteen een vraag aan de ervaren dampers: over 6 weken ga ik naar India. Heeft iemand ervaring met het vervoeren van je spullen tijdens de vliegreis. Handbagage of koffer? 

Bedankt alvast en nogmaals dikke pluim voor dit forum!

14 people like this

Welkom Esther

Met vliegen haal je je liquid eruit ivm drukverschil in de lucht waardoor je gegarandeerd lekkage krijgt. Liquids moeten in een plastic zipbag ofzo zitten, afgesloten.

Dan moet alles goed gaan, normaliter. Volgens mij heeft India geen strenge wetten mbt dampen, net als bijvoorbeeld Thailand

1 person likes this