Jump to content

Het grote voorstel en welkom topic


Message added by wahanassatta

Nieuw op het forum? Check onze forumwiki!   -   Nieuw met dampen? Check onze dampwiki!

Recommended Posts

18 hours ago, Boogi said:

Ik merk wel meteen dat ik meer aan de smoker zit te lurken dan ik sigaretten rookte. 

 

Dat heeft iedereen aan het begin, werkelijk waar!

 

't Is deels omdat er geen 'logisch einde' aan je esig zit, anders dan bij je sigaret. Die rookte je op, en dat was dat, en dan rookte je niet tot aan de volgende sigaret. Het is deels ook het verschil in hoe de nicotine 'aankomt': in tabak zitten allerlei stofjes die maken dat de nicotine heftiger binnenkomt, en die stofjes zitten niet in je liquid. Je hebt daarom minder snel genoeg.

 

Je kunt eventueel proberen een liquid met een iets hoger nicotinegehalte te nemen (ook handig voor de momenten waarop je het even te kwaad hebt). En de tijd doet de rest: op een zeker moment ontwikkel je een ritme in je dampen, afhankelijk van het tijdstip, en je bezigheden.

 

Link to comment
Share on other sites

Dat kan ik ook zeker beamen. De Nautilus Mini komt qua trek of "draw" of hoe je het noemen wilt, het beste in de buurt van een echte sigaret (van de tankjes met fabriekscoils). Ik gebruik nu ook alleen nog maar rebuildables, maar daar was ik denk ik niet mee van de shag afgekomen. Veel te heftig. Als je net bent gestopt zoek je toch iets wat zoveel mogelijk de echte benaderd en dat doet de Nautilus mini naar mijn mening toch het beste van allemaal.

 

Nu trouwens precies een jaar en een dag geleden, en geen peuk meer aangeraakt :-) Ik had nog een halve slof shag toen, en heb die in de kast gegooid en die ligt er nu nog haha. Voor iedereen die wil stoppen kan ik hem zeker aanraden.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest Damphoofd

 @lvdburgt ben zelf gek van mijn SMOKtech apparaatjes. Maar er zullen veel zeggen dat dit niet voor beginners is of dat er goedkopere alternatieven te vinden zijn. Uiteindelijk blijft het persoonlijke voorkeur maar SMOK met de Baby Beast tankjes doen het voor mij. Succes!

Edited by Damphoofd
Link to comment
Share on other sites

Guest spacedeee
57 minutes ago, Damphoofd said:

 @lvdburgt ben zelf gek van mijn SMOKtech apparaatjes. Maar er zullen veel zeggen dat dit niet voor beginners is of dat er goedkopere alternatieven te vinden zijn. Uiteindelijk blijft het persoonlijke voorkeur maar SMOK met de Baby Beast tankjes doen het voor mij. Succes!

Beter knap spul kopen dan experimenteren met een bom voor je muil, smok maakt idd mooie dingetjes.

Wel is het belangrijk te weten wat je wil mtl of dl, je word vanzelf wel dl maar terzijde.

De baby is idd een lekker tankie maar wel een echte dl er.

Komt nu weer een mooie aan van ze de skyhook

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, spacedeee said:

Beter knap spul kopen dan experimenteren met een bom voor je muil, smok maakt idd mooie dingetjes.

Wel is het belangrijk te weten wat je wil mtl of dl, je word vanzelf wel dl maar terzijde.

De baby is idd een lekker tankie maar wel een echte dl er.

Komt nu weer een mooie aan van ze de skyhook

 

Geld niet voor alle apparaatjes van Smok hoor. De TFV4 Micro en Micro Plus zijn prima MTL tankjes met de airflow bijna dicht. Gebruik je de RBA ervoor, waar een MTL adapter bij zit heb je een nog veel strakkere trek, met nog steeds enorme wolken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, spacedeee said:

Beter knap spul kopen dan experimenteren met een bom voor je muil, smok maakt idd mooie dingetjes.

Wel is het belangrijk te weten wat je wil mtl of dl, je word vanzelf wel dl maar terzijde.

De baby is idd een lekker tankie maar wel een echte dl er.

Komt nu weer een mooie aan van ze de skyhook

En wat is dan MTL of DL?

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, LvdBurgt said:

En wat is dan MTL of DL?

MTL staat voor Mouth To Lung, net als bij een sigaret eerst de mond vol damp zuigen en daarna inhaleren.

 

DL staat voor Direct Lung, het direct inhaleren van damp naar de longen.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, LvdBurgt said:

En wat is dan MTL of DL?

MTL = mouth to lung , ofte dicht in de buurt van hoe de meeste mensen hun sigaret roken . De damp trek je in je mond en na die teug trek je hem door naar je longen . In dampen over het algemeen gekenmerkt door veel strakkere airflow , lagere vermogens en hogere weerstanden .

DL = direct lung is een onmiddellijke inademing in je longen , vergelijkbaar met gewoon ademen . Hiervoor heb je veel grotere airflow nodig en over het algemeen ook meer damp . Die wordt gecreeerd door de subohm coils en de daarbij gepaarde hogere vermogens .

Welke je voorkeur is , is erg persoonlijk en kan zeker wijzigen na enkele dagen of weken dampen . MTL is ook over het algemeen goedkoper ivm lager vloeistof verbruik , lagere vermogens ( minder batterijverbruik en lagere belasting van batterij ) , de eenvoudigste toestellen kunnen al heel goed MTL , ook zullen de coils wss veel langer leven ivm de lagere vermogens . Een goed voorbeeld van een typische MTL is bijv een Justfog  .

Bij de DL's is het vermogen groter , daardoor krijg je ook grotere wolken en wordt nu eenmaal alles hoger belast . Je zal ook meer smaak krijgen ( niet 100% zeker maar das een veronderstelling van mij ) . Een mooi voorbeeld voor DL apparaat is dus die Smok waarvan eerder sprake .

Er zijn vele tanks geschikt voor beide , maar je krijgt nu eenmaal meer terug als ze ergens specifiek voor geschikt zijn .

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, sezze said:

MTL = mouth to lung , ofte dicht in de buurt van hoe de meeste mensen hun sigaret roken . De damp trek je in je mond en na die teug trek je hem door naar je longen . In dampen over het algemeen gekenmerkt door veel strakkere airflow , lagere vermogens en hogere weerstanden .

DL = direct lung is een onmiddellijke inademing in je longen , vergelijkbaar met gewoon ademen . Hiervoor heb je veel grotere airflow nodig en over het algemeen ook meer damp . Die wordt gecreeerd door de subohm coils en de daarbij gepaarde hogere vermogens .

Welke je voorkeur is , is erg persoonlijk en kan zeker wijzigen na enkele dagen of weken dampen . MTL is ook over het algemeen goedkoper ivm lager vloeistof verbruik , lagere vermogens ( minder batterijverbruik en lagere belasting van batterij ) , de eenvoudigste toestellen kunnen al heel goed MTL , ook zullen de coils wss veel langer leven ivm de lagere vermogens . Een goed voorbeeld van een typische MTL is bijv een Justfog  .

Bij de DL's is het vermogen groter , daardoor krijg je ook grotere wolken en wordt nu eenmaal alles hoger belast . Je zal ook meer smaak krijgen ( niet 100% zeker maar das een veronderstelling van mij ) . Een mooi voorbeeld voor DL apparaat is dus die Smok waarvan eerder sprake .

Er zijn vele tanks geschikt voor beide , maar je krijgt nu eenmaal meer terug als ze ergens specifiek voor geschikt zijn .

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

wat zou je me adviseren? Ik denk zelf MTL aangezien ik nu een roker ben. En welke set zou dan goed kunnen? Ik wil niet de hele dag lopen vullen en/of opladen. Ook houd ik van een stevige teug.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest rickert073

Goedeavond,

 

Ik ben rick 26 jaar oud en woon in schijndel,

 

En heb de sigaretten aan de kant gezet! Rookte bekant anderhalf pakje per dag aangezien ik vrachtwagen chauffeur ben stak ik de ene na de andere aan.

 

Ik damp nu al een tijdje mede dankzij mijn buurman die al een behoorlijke tijd dampt en een aantal mod boxen heeft, ik ben zelf begonnen met een ego one 0,5 ohm in combinatie met de grote batterij die ik overigens nog steeds gebruik voor in de vrachtwagen en als ik onderweg ben vanwege het formaat,

Daarnaast heb ik sinds kort een eleaf istick power nano aangeschaft met de melo 3 nano tank erop moet zeggen dat hij me goed bevalt met de 0.3 ohm coils. Geeft echt veel damp in vergelijking met de ego one. Mijn favoriete liquid momenteel is de wel bekende heisenberg die rook ik dagelijks en bevalt me erg goed!

 

Het begint al wel weer een beetje te kriebelen om er nog een leuke mod bij te kopen.

 

Fijne avond,

 

Groeten Rick

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, LvdBurgt said:

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

wat zou je me adviseren? Ik denk zelf MTL aangezien ik nu een roker ben. En welke set zou dan goed kunnen? Ik wil niet de hele dag lopen vullen en/of opladen. Ook houd ik van een stevige teug.

 

Veruit de meesten ( of iedereen ) hier is/was roker . Dit is dus op zich geen referentie . De meeste mensen zullen idd starten met iets geknepen luchttoevoer en MTL , want int begin moeten je keel en je longen effe wennen aan de damp ipv rook ( hoesten ) .

Qua toestel indien je niet 100% zeker bent zou ik aanraden voor een goede startmod te pakken waar je alle mogelijkheden mee uitkunt . Er zijn hier meerdere topics over te vinden . Istick Pico met Melo3 is nogal een geliefd toestel bij starters , maar das slechts 1 van de kanshebbers .

Link to comment
Share on other sites

Guest Alex deLarge

hallo ben ook nieuw hier, ik ben 34 jaar en rook, met ups and downs, sinds mijn 14e. Nu een kleine 2 weken aan het dampen. Paar vrienden dampten al (met wisselende resultaten) en het leek mij wel wat. Ik heb mezelf een eleaf istick pico mega aangeschaft met de bijhorende Melo III tank en het bevalt me goed. Ik gebruik de 0.3Coils op 40watt nu.   
Sinds gisteren ben ik ook aan het diy'en geslagen met liquids. Dit vooral na een enorme teleurstelling van de liquids die ik bij het toestel in de shop kocht. Deze waren van het merk E-sence met 8mg/ml nicotine. De smaak viel enorm tegen (raspberry), enorme branden in de keel ondanks dat het 70% VG was en het nicotinegehalte viel me veel te zwaar.
Ik was meer een "stressroker". Ene moment kon ik dagen lang met 1 of 2 sigaretten rondkomen, ik heb periodes gehad dat ik weken/maanden bijna geen sigaret aanraaktte, tot er een drukke periode was op het werk  of er een stress of spanningsmoment kwam...Dan ging ik weer volle bak. Ik rekende altijd gemiddelde op een klein pakje lucky strike op net geen 2 volle werkdagen. Niet weinig maar ook niet overdreven veel. Met nicotine zelf heb ik precies minder last mee, vandaar dat ik beslist heb om over te stappen op nicotinevrij (bespaard ook een hoop rotzooi met de nieuwe aankomende wetgevingen.)  

Link to comment
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Een paar kennen mij vast al, maar veel ook niet. Begin 2016 stopte ik met suk6 met roken, mede dankzij dit forum.

Rond juni/juli dacht ik er helemaal vanaf te zijn, en ben toen gestopt met dampen, meteen.

 

Dit was een grote vergissing, eind augustus kwam ik weer aan het normale roken, tot hedendaags.

Ik wil binnenkort weer van die rook gewoonte af zijn, mijn gezondheid was veel beter toen ik dampte.

 

Ik ga al mijn spulletjes reinigen en weer dampen, dat is mijn goed voornemen.

  • Like 15
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, LvdBurgt said:

wat zou je me adviseren? Ik denk zelf MTL aangezien ik nu een roker ben. En welke set zou dan goed kunnen? Ik wil niet de hele dag lopen vullen en/of opladen. Ook houd ik van een stevige teug.

 

Je klinkt zo te lezen als iemand die erg blij zou worden van een Nautilus Mini.

 

Maar vooral: lees je eerst in in de verschillende mogelijkheden... Want wij kunnen niet voor je beslissen wat jou past, dat kan aleen jijzelf bepalen. Als je de kans hebt: ga eens kijken bij een dampwinkel. Daar kun je spullen in de hand houden en zelf uitproberen. Dat is meer waard dan alles wat wij op afstand kunnen zeggen :)

 

Link to comment
Share on other sites

Guest PalominoVapes!

Goedemorgen ,  mijn naam is Palomino, 39 jaar, woonachtig in de buurt van Apeldoorn. In de afgelopen jaren heb ik meerder malen de hoop gehad dat ik de overstap kon maken van de zware shag naar de damper maar dat lukte niet echt. Ik ben begonnen met een smoker in de vorm van een sigaret, nog met van die capsules... weet niet of dat nog in de handel is maar het was voor mij helemaal niks.  Daarna de Joyetech Ego-C gehad,  deze was op zich goed,  maar t gaf mij als zware roker, ( 1 pakje zware shag 50 gram op 1 1/2 dag?) nog steeds niet het gevoel dat ik het hiermee af kon.  Eind 2014 met het echte dampen in aanraking gekomen, schoonzoon begon ermee en ik had mezelf een 2e hands setje cadeau gedaan, in de hoop het ei van colombus te hebben uitgevonden voor mezelf. Het was een kbox met subtanks mini, het damptje heerlijk maar ook dit was weer effe een hype wat na een paar maanden meer in de kast lag als gebruikt werd, mede door de negatieve berichtgevingen over dampen. In november vorig jaar maar weer begonnen met dampen naast het shag roken,  ik wilde van het roken af en ben begonnen met de peuken op het werk te vervangen door het dampen, net zolang tot het normaal werd voor me. Steeds meer peuken werden vervangen en ik raakte ervan overtuigd dat dampen echt het roken kon gaan vervangen. De zware shag werd vies maar de gewoonte van het draaien na de maaltijd en bij stress won het nog vaak. .. Voor de kerst een paar dagen uitsluitend gedampt,  dat gaf me een geweldig gevoel, het kon dus wel! Daarna toch weer wat shaggies gehad maar met het voornemen om daarmee te stoppen op 1 januari.  En hier zit ik dan, met inmiddels een istick 60 TC, kanger kbox mini 75tc, 2 subtanks mini met rba,  een bellus en een goblin mini.  Ik meng mijn eigen vloeistof en heb daarin de, voor mij,  ideale smaakjes gevonden;  tabakssmaak 243 en strawberry milk, twee smaken die ik meestal op +/- 60 pg 40 vg damp. Coiltjes maken doe ik zelf,  want die fabriekscoils vind ik veel te duur en het zelf maken veel te leuk. Meestal damp ik kanthalcoils van rond de 0.50 ohm tussen de 17 en 23 watt, veel hoger in watts durf ik niet te gaan. De smaak is voor mij heel belangrijk en er moet ook absoluut minstens zoveel damp vanaf komen als rook met een gewoon shaggie anders geeft het mij geen voldoening. Ik kan uren bezig zijn met het bouwen en kijk dan ook veel op youtube, maar vraag me niet op hoeveel watt ik maximaal veilig zou kunnen dampen,  dat is een verhaaltje wat bij mij nog niet tussen de oren wil blijven hangen..ook met behulp van diverse rekentools word het voor mij nog niet helemaal  duidelijk...vandaar mijn misschien wat  lage setting in watts ....
Maar het belangrijkste is toch wel...Ik ben gestopt met roken!!! En de planning is dat dat zo blijft ondanks de vele zware shag rokers in mijn directe omgeving!!

Groetjes Palomino
 

Link to comment
Share on other sites

Nieuwe dampers, welkom!

 

@PalominoVapes , de stand van je batterij maakt niet zo gek veel uit. Het gaat erom dat jij tevreden bent met de dampervaring. Ook ik kom zelden hoger dan 23 watt met 0,5 ohm coils. Dat geeft voor mij de smaak en damp die ik prettig vind. Verder kijk ik bij voorkeur naar voltage ipv wattage. Ik kom nooit hoger dan 4 volt. Met een simpele single coil is dat meer dan voldoende, hoger en er kunnen stofjes ontstaan die misschien schadelijk kunnen zijn.

Het lastige is dat de setting van je batterij afhankelijk is van type coil (single of dual, triple, etc), de dikte van je draad, type draad (NiChr, kanthal, titanium, nickel, stainless steel) en ga zo maar door. Ten aanzien van batterijveiligheid zijn er wel nog wat aandachtspunten, die worden uitgelegd in de DampWiki.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Muru said:

Ik kom nooit hoger dan 4 volt. Met een simpele single coil is dat meer dan voldoende, hoger en er kunnen stofjes ontstaan die misschien schadelijk kunnen zijn.

 

 

??? Ik dacht dat dat een inmiddels achterhaald en niet kloppend verhaal was? (of ik nu 3 volt of 8 volt door een coil jaag, zolang de coil in overeenstemming met de belasting is, en dus niet overbelast wordt, niks aan de hand?)

 

Nu een "hero member" en lid van Acvoda dat zegt vind ik dat wel vreemd. Kun je dit onderbouwen?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest PalominoVapes!
6 hours ago, Elizium said:

Hoi allemaal,

 

Een paar kennen mij vast al, maar veel ook niet. Begin 2016 stopte ik met suk6 met roken, mede dankzij dit forum.

Rond juni/juli dacht ik er helemaal vanaf te zijn, en ben toen gestopt met dampen, meteen.

 

Dit was een grote vergissing, eind augustus kwam ik weer aan het normale roken, tot hedendaags.

Ik wil binnenkort weer van die rook gewoonte af zijn, mijn gezondheid was veel beter toen ik dampte.

 

Ik ga al mijn spulletjes reinigen en weer dampen, dat is mijn goed voornemen.

Hoi Elizium, ik denk dat je jezelf wel voor de kop kunt slaan dat je weer begonnen bent met roken, zonde, dat wel.. MAAR ook zo herkenbaar!! Ik weet niet wat het is maar in periodes van stress grijp je automatisch naar tabak ipv dampen, en zeker wanneer je een partner hebt die rookt. Het is mij ook vaak gebeurt. Mijn voornemen is ook om nu te blijven dampen en niet meer terug te gaan naar de shag. Ik ben pas 2 dagen tabakvrij en damp als een ketter maar dat geeft niet, alles beter dan terugvallen! Heel veel succes gewenst:ja

Link to comment
Share on other sites

Hallo forumleden,

 

Allereerst mijn beste wensen voor het niewe jaar !

 

Ik stel mezelf even voor :

Woonachtig te Antwerpen - België

Gehuwd met een Nederlandse dame en vader van 3 kinderen

51 jaar

sinds 1 en 1 week jaar gestopt met roken na meer dan 33 jaar  ( bedankt E sig !)

Heb al meerdere mods en tanks gehad en gebruik momenteel de SMok alien met een Aspire Cleito tank. Best tevreden van zowel de mod als de tank moet ik zeggen.

Sinds enkele weken ben ik DIY receptjes aan het uitproberen en het valt echt goed mee...  De liquids uit de shop zijn volgens mij wel lekkerder maar het blijft toch een dure zaak als je alles kant en klaar aankoopt vind ik ( koste me evenveel als roken) 

Ik merk wel dat ik het roken volledig vervangen heb door het vapen en dat ik hier volgens milj niet zomaar vanaf kom... Is ook geen must natuurlijk maar ik heb wel het één door het andere vervangen.

 

Ik lees me wel even in op het forum en als ik vragen heb dan lezen jullie het wel !

 

Grtz

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Robbyvm said:

De liquids uit de shop zijn volgens mij wel lekkerder

Gewoon blijven experimenteren met een beetje aroma van de ene smaak + daarbij een beetje aroma van een andere smaak + nog een beetje aroma van een derde smaak. En per 10ml een paar druppeltjes cognac, whisky, of iets dergelijks, maakt de smaak nog lekkerder. ;-)

Welkom op dit forum!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...