Jump to content

Risico's van diacetyl (DA) en acetyl propionyl (AP) uitgelegd


Karin Spaink

Recommended Posts

Goed onderbouwd artikel. Dit is inderdaad hoe wij ons moeten opstellen en door zelf bewust te zijn over wat we dampen, zijn we de instanties die dampen weg willen hebben een stapje voor. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Wat ook nog interessant is het feit dat volgens dit artikel Bronchiolitis Obliterans (popcorn lung) een invasieve biopsie vereist om te kunnen diagnosticeren. En dus waarschijnlijk veel vaker bij rokers voorkomt dan tot nu toe wordt aangenomen:


 


.... it’s likely that Bronchiolitis Obliterans is actually underdiagnosed. A positive diagnosis requires invasive biopsies, and so most smoking related respiratory conditions are diagnosed as COPD or emphysema ...


  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Het lijkt mij erg lastig om diacetyl e.d. te verwijderen uit natuurlijke aroma's en Ik herinner me dat Dr. Farsalinos al adviseerde om synthetische aroma's te gebruiken.

Dit is wat ecblend (AEMSA-lid) schrijft over diacetyl en acetoin:

Diacetyl occurs naturally in tobacco, apples, beans, butter, artichokes, black currants, blueberries, blue cheese, coffee, vinegar, dairy, honey, and wheat.

http://www.ecblendflavorshop.com/helpdesk/knowledgebase.php?article=71

Link to comment
Share on other sites

Guest Donderwolkje

Thx Karin (voor het vertaalwerk), dat leest wel zo lekker weg.


 


Een van de dingen waar ik voor blijf pleiten is eigen keuze en verantwoordelijkheid, dus ik hoop dat het hele gedoe niet 'overhyped' wordt straks.


Onderzoek prima, eerlijke info aan de consument graag, ban nee.


 


Een voorbeeldje: ik heb vrij recent bijna tien minuten voor een schap met drinkyoghurt staan zoeken naar een pak waar in vredesnaam de suiker NIET vervangen is door een of andere zoetstof. Was dus doodleuk niet te krijgen in de betreffende supermarkt. Punt is dat ik die suikervervangers dus stuk voor stuk niet te pruimen vind en er graag voor kies om zelf te bepalen op welke manier ik evt. minder suiker tot mij wil nemen, en dan liever de helft van mijn dorst te lessen met een glas water.


Die keuze wordt me echter steeds vaker onthouden, omdat er voor mij bepaald lijkt te worden HOE ik mijn suikerconsumptie dien te minderen.


Intussen hoor ik ook berichten over het aan banden leggen van suiker in de 'standaard' frisdranken. Word ik heel boos van. WTF is er mis met keuze? Niemand dwingt je toch om daar liters per dag van te drinken?

Link to comment
Share on other sites

Karin, bedankt voor de informatie en tijd die je in het damp-wereldje steekt...


Goed artikel (en hele fijne samenvatting/vertaling) bespaart veel lees- en


zoekwerk...


Het lijkt er steeds meer op dat de "end-user" (lees damper) behoorlijk


regulerend kan werken...


Five pawns lijkt behoorlijk "besmet" en verdwijnt (onder die naam) misschien


zelfs wel van het toneel...


Helaas is er geld mee te verdienen...


Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bedankt voor dit stuk! Wordt (iig door mij) gewaardeerd. Heb laatst uren lopen zoeken of een bepaald merk liquid (inawera, met name gold Ducat, omdat ik dat vrij veel damp) deze stoffen gebruikt. Ze zeggen van niet, voor zover ik hier en daar op een forum lees, maar ik weet t niet. Ik begrijp ook niet zo goed dat als het niet noodzakelijk is, het toch gebruikt wordt, of niet vermeden. Maar goed. Misschien komt dat nog, en worden ze zich bewust van het feit dat ze open en eerlijk moeten zijn. En dat dampers mensen zijn die ook zijn gaan dampen omdat het "gezonder" is dan roken.

Edit: ik maak me er iig wel een beetje zorgen om. Eerlijk gezegd.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Flavourart, Atmos lab, TFA, CDD testen hun Flavours Capella is nu ook met de V2 versie gekomen mss zijn er nog wel meer, zal me daar als DIY-er weer in gaan verdiepen :bloos wijt het maar an de zomer enzo :)

Als je perse van Inawera wilt kopen, dan is dat risico er gewoon totdat we daadwerkelijk test rapports krijgen.

Edited by Meyeke52
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Karin bedankt voor je duidelijke samenvatting.  :duim

Mijn aroma's (Club der Dampfer) zijn vrij van triacetine & diacetyl, heb ik net even nagekeken. Toch weer een extra geruststelling.

 

Zonder dat ik ook maar enigszins de aroma's van CDD in een kwaad daglicht wil stellen, wil ik toch wel opmerken dat Five Pawns dit ook beweerde. En er zijn in het nabije verleden ook liquids onderzocht waar niets in leek te zitten, maar nadat er specifiek naar deze ingrediënten gezocht werd, werd het toch aangetroffen.

 

Voor zover ik het heb kunnen begrijpen wordt indien je liquid aanbiedt voor een algemene test op schadelijke middelen de drempelwaarde voor Diacetyl en aanverwanten gesteld op iets van minimaal 1%. Alles onder de 1% wordt dus niet waargenomen. Echter is 1% als drempelwaarde veel te hoog. Bij een liquid-onderzoek moet je dus specifiek vragen om de hoeveelheid Diacetyl te meten, zonder minimale drempelwaarde. Pas dan komt de werkelijke hoeveelheid van een dergelijke stof, aanwezig in de liquid naar boven.

Het is dus maar heel erg de vraag hoe een leverancier/producent van liquids deze heeft laten te testen. Five-Pawns zou met een drempelwaarde van 1% ook als 'schoon' gezien worden.

 

En nogmaals, ik wil absoluut niet stellen dat CDD aroma's gevaarlijk zijn. Ik weet simpelweg niet hoe hun aroma's getest zijn. Alleen van FlavourArt, Atmos Lab en TFA weet ik nagenoeg zeker (100% bewijs heb je nooit) dat ze heel specifiek op die stoffen testen zonder drempelwaarde. CDD en anderen kunnen dat best ook doen, maar daarvan weet ik het niet.

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat ondanks dat een producent zegt dat het er niet in zit en dat getest heeft, het er nog best in (te) grote hoeveelheden in kan zitten. De soort test is daarbij de lakmoesproef.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Zonder dat ik ook maar enigszins de aroma's van CDD in een kwaad daglicht wil stellen, wil ik toch wel opmerken dat Five Pawns dit ook beweerde. En er zijn in het nabije verleden ook liquids onderzocht waar niets in leek te zitten, maar nadat er specifiek naar deze ingrediënten gezocht werd, werd het toch aangetroffen.

 

Bij mijn wten heeft Frank van SaveVape alle flavours van CdD laten testen, en zijn ze in orde bevonden.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bij mijn wten heeft Frank van SaveVape alle flavours van CdD laten testen, en zijn ze in orde bevonden.

Dan blijft dus ook de vraag welke test er gebruikt is. Indien er niet specifiek naar gezocht is, kan het zijn dat de resultaten dus niets zeggend kunnen zijn. Overigens wederom niet om Frank in een kwaad daglicht te stellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest seabreeze

Toch vind ik de algemene berichtgeving over de verschillende testmethodes zorgelijk. Er wordt meest over DA en AP gesproken, maar wat zijn de andere ingrediënten die mogelijk schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid? Er wordt nu gesteld dat het voorheen niet bekend was dat bepaalde vloeistoffen DA en AP zouden bevatten en daarom eerder dus ook niet op concentraties van deze stoffen is getest. Waarom is er zo weinig transparantie op dat gebied? Nu geloof ik wel dat de meeste producenten zich de gezondheid van hun consumenten aantrekken, maar zoals Polderjongen eerder aangaf zitten er heus rotte appels tussen die niets anders willen dan zakken vullen. Is het zo raar te verwachten dat de verpakking zou vermelden wat er exact in de vloeistoffen zit en in welke concentraties? Is dat niet iets waar jullie je zorgen over maken? Of dat er een keurmerk zou komen waardoor je als consument weet wat je nu precies dampt? Producenten kunnen van alles claimen, maar als dit niet met tests (keurmerk waarborg) kan worden onderbouwd weet je feitelijk helemaal niets over de liquids die je dampt.  Het zal toch niet zo zijn dat ik mij als enige dit soort dingen afvraag? Bovendien als de E-Cig community een eigen keurmerk zou ontwikkelen ontneem je de overheid en andere tegenstanders van dampen een hoop munitie. Dat met die test de vloeistoffen duurder zullen worden neem ik graag voor lief

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Karin Ik moet je een zeer welgemeende serie schouderklopjes geven voor de manier waarop deze openingspost is gedaan.

 

In plaats van een digitale scheet in de vorm van een linkje te lanceren geef je er een Nederlandse uitleg bij die uitgebreid en vooral begrijpelijk is voor mensen die toch moeite hebben met teksten in een andere taal. En dat zijn dr heel veel.

 

Ga zo door en ik hoop echt dat anderen je voorbeeld volgen!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Hidden

Voor wie het er toe doet; Hier is een lijst van Capella concentraten die getest zijn, of die ze aan het herformuleren zijn:

http://international.capellaflavors.com/a-p-status/

 

Het is misschien al op het forum gepost, maar hier de resultaten van Vapor Shark tests op de liquids die zij maken en/of verkopen:

https://ukvape.files.wordpress.com/2015/06/268974991-vaporshark-e-liquid-testing.pdf

 

Ben ik fout om te veronderstellen dat in PG of VG er van nature uit geen Diacetyl of Acetyl Propionyl kan zitten?

In tegenstelling tot smaakstof heeft het geen reden om in basevloeistof te zitten lijkt me?

 

Ik ben blij dat ik weinig pre-made juice vape alleszins. De meeste concentraten die ik heb zijn capella en staan in de lijst als AP vrij.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 6 juli 2015 at 02:17, Marianna said:

Het lijkt mij erg lastig om diacetyl e.d. te verwijderen uit natuurlijke aroma's en Ik herinner me dat occurs naturally in tobacco, apples, beans, butter, artichokes, black currants, blueberries, blue cheese, coffee, vinegar, dairy, honey, and wheat

Hmmm, ik vraag me af of het wel verstandig is deze smaakjes te (blijven) bestellen.

Millers zegt geen diacetyl of acetyl p. toe te voegen.

Maar als het in bovengenoemde smaakjes van nature voorkomt?

Wat is wijsheid... 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Elsje said:

Hmmm, ik vraag me af of het wel verstandig is deze smaakjes te (blijven) bestellen.

De vraag zou misschien moeten zijn, of je natuurlijke aroma's zou willen blijven dampen. 

Dr. Farsalinos schreef lang geleden al, dat synthetisch vervaardigd in een laboratorium beter is.

Als je de liquids met kwalijke stoffen niet in grote hoeveelheden dagelijks dampt, zal 't wel meevallen; je bent waarschijnlijk ook niet ziek geworden van de dioxine in alle zuivelproducten en alle salmonella's. 

Maar ik maak mijn e-liquids liever zelf van basisvloeistof + aroma's.

De aroma's bestel ik meestal van The Flavor Apprentice, nadat ik per aroma heb bekeken welke stoffen daarin zitten.

Hier bijvoorbeeld de fruitsmaken: 
http://shop.perfumersapprentice.com/c-155-fruit-and-vegetable-flavors.aspx

En via deze pagina vind je de overige aroma's:

http://shop.perfumersapprentice.com/c-54-professional-flavors.aspx

 

 

Edited by Marianna
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Elsje said:

Wat is wijsheid... 

Wijsheid is in dit geval - gebaseerd op wat we tot nu toe weten - om je liquids/aroma's zoveel mogelijk af te wisselen. Uiteindelijk blijkt nu ook dat menthol slechter is dan pina colada maar veel meer dan dat weten we niet. DA/AP is niet goed voor je, maar zit ook in tabaksrook. En in al die jaren dat er gedampt wordt, is er nog geen enkel geval van popcorn long bij dampers vastgesteld. De onderzoeken naar de verschillende smaakjes komen nu pas op gang. Dus tot er echt duidelijkheid is, is het wijs om je risico te spreiden en je smaakjes te variëren. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Beiden thanx voor de reactie.

Liquids zelf maken; niet veel zin in.

Afwisselen lijkt me inderdaad niet verkeerd. 

Intussen probeer ik het dampen toch wat te beperken. Het doel, stoppen met roken, is immers zonder moeite bereikt.

Maar ja, het is zo lekker, ik geniet er echt van!

Ik probeer ook nog wat meer gegevens van Miller te verkrijgen over al dan niet kunstmatige aroma's.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...