Jump to content

Effect van vapen op je longen?


flavio1984

Recommended Posts

Guest TheMadVaper

Heb je al meerdere soorten katoen geprobeerd? Misschien dat er bij deze toch nog iets in zit wat ze als hulp stof hebben gebruikt bij het drogen/bleken/etc.

Ik moet wel zeggen dat ik bij verschillende modellen ook verschillende reacties op materiaal kan hebben, in een genesis style of een dripper heb ik al snel last van mijn  keel, of ik nou silica of katoen gebruik, terwijl ik dit bij een kayfun oid. niet heb.

In een Aqua heb ik het ook trouwens, in een Fogger weer niet. Ook is het niet geheel smaak gebonden want ik kan dezelfde liquid van de ene tank in de andere tank gooien en er dan ineens last van hebben. Heel vaag.

Link to comment
Share on other sites

Zal zodra ik tijd heb foto's plaatsen maar vandaag akelige ontdekking gedaan bij mijn eRoll

Atomizers (de juiste) in allebei de batterijen vervangen maar merkte dat de smaak niet was zoals moest zijn na enkele trekken.

Dacht bij mezelf ik ga er eens één openmaken en zag tot mijn grote verbazing dat de coil al helemaal zwart was gebrand.

Vies zeer vies en dat heb ik twee dagen geprobeerd te dampen.

Dus waren nieuw en na een tiental trekken al verbrand.

Ik vertrouw die coils niet meer. Want je proefde niet dat het zo erg was als het er uitziet.

Link to comment
Share on other sites

Guest TheMadVaper

Dat is normaal Joe. Zie het zo, als je water distilleert blijven er ook resten kalk etc. over in je glas/pan/wat dan ook. De smerige aanslag die je op je coil ziet is van de smaakstoffen die er in zitten. Als je even nagaat wat er allemaal in zit, zoetstof, smaakstof, kleurstof etc. daar blijven resten van over. Daarom brand ik mijn coils vaak schoon en/of ga er even met een Oral B raggertje overheen en blaas dan de troep eraf.

Link to comment
Share on other sites

Dat is normaal Joe. Zie het zo, als je water distilleert blijven er ook resten kalk etc. over in je glas/pan/wat dan ook. De smerige aanslag die je op je coil ziet is van de smaakstoffen die er in zitten. Als je even nagaat wat er allemaal in zit, zoetstof, smaakstof, kleurstof etc. daar blijven resten van over. Daarom brand ik mijn coils vaak schoon en/of ga er even met een Oral B raggertje overheen en blaas dan de troep eraf.

Oké oké maar dacht nooit dat je na een 20 tal trekken al zo'n zwarte troep zou aantreffen.Als je al zo vlug moet schoonmaken pfff en het is zo dat je het niet met blote oog ziet of wicks zuiver zijn.Zuiver branden kan ook tot verbranding geven vrees ik soms Gloeidraad is wel rood als je door gaatje kijkt maar is wick dan mss niet zwart geworden daarvan? Ik heb dit al eens voorgehad.

Verschrok ervan en zeker omdat ik het niet echt proefde.

:denk

Link to comment
Share on other sites

Heb je al meerdere soorten katoen geprobeerd? Misschien dat er bij deze toch nog iets in zit wat ze als hulp stof hebben gebruikt bij het drogen/bleken/etc.

Ik moet wel zeggen dat ik bij verschillende modellen ook verschillende reacties op materiaal kan hebben, in een genesis style of een dripper heb ik al snel last van mijn  keel, of ik nou silica of katoen gebruik, terwijl ik dit bij een kayfun oid. niet heb.

In een Aqua heb ik het ook trouwens, in een Fogger weer niet. Ook is het niet geheel smaak gebonden want ik kan dezelfde liquid van de ene tank in de andere tank gooien en er dan ineens last van hebben. Heel vaag.

Ja, ik heb hier in een ander topic al over gepost. Ik dampte met watten van de AH en heb Bo Weevil geprobeerd en El Nature. Allemaal hetzelfde resultaat.

Ik heb ben uiteindelijk pure base gaan vapen en met verschillende clearo's om er zeker van te zijn dat het de watten waren. Ik had al een flinke tijd last van mijn keel en wist eigenlijk steeds niet wat dat was. Toen ik een weekend door omstandigheden met een Aerotank aan het dampen was, met de standaard fabriekscoils (=silica wick) verdwenen mijn klachten en toen ging er een lampje branden.

Ik ga niet verder experimenteren, want ik gebruik Bamboe als alternatief en dat wickt en smaakt net zo goed als katoen en is ook nog eens veel makkelijker te verwerken. En eigenlijk valt mij op dat silica in Kayfuns en dergelijke het eigenlijk ook best heel goed doen. Ik zou nog mesh kunnen proberen, maar dat staat mij een beetje tegen.

Ben al naar oorzaken op zoek geweest en kwam er al zoekende achter dat meer mensen er last van hebben. Maar waarom, dat is niemand duidelijk. Ik kwam erachter dat ook Dimitris, de welbekende Griek, het heeft en hij is volledig terug naar silica gegaan inmiddels.

Link to comment
Share on other sites

Guest TheMadVaper

Oké oké maar dacht nooit dat je na een 20 tal trekken al zo'n zwarte troep zou aantreffen.Als je al zo vlug moet schoonmaken pfff en het is zo dat je het niet met blote oog ziet of wicks zuiver zijn.Zuiver branden kan ook tot verbranding geven vrees ik soms Gloeidraad is wel rood als je door gaatje kijkt maar is wick dan mss niet zwart geworden daarvan? Ik heb dit al eens voorgehad.

Verschrok ervan en zeker omdat ik het niet echt proefde.

:denk

Ja het kan er een beetje verontrustend uitzien maar het zit vastgekoekt dus je ademt het niet zo heel snel in hoor, misschien hele kleine deeltjes. Op zich is er nooit echt onderzoek naar gedaan dus kan niet zeggen dat het helemaal geen kwaad kan maar, voor zover ik weet hoef je je er niet zo'n zorgen over te maken.

De ene liquid koekt wel meer aan als de ander, uhmm, ik geloof dat snickerdoodle? zoiets lol weet ff niet meer hoe het heet, bijv. heel erg aankoekt terwijl ik ook wel smaakjes heb gehad waar pas na een week ofzo iets echt zichtbaar was.

Volgens mij is het meeste zoetstof, tenminste, dat gok ik want ik zie meer troep bij zoete smaakjes als bij minder zoete smaakjes.

Ja, ik heb hier in een ander topic al over gepost. Ik dampte met watten van de AH en heb Bo Weevil geprobeerd en El Nature. Allemaal hetzelfde resultaat.

Ik heb ben uiteindelijk pure base gaan vapen en met verschillende clearo's om er zeker van te zijn dat het de watten waren. Ik had al een flinke tijd last van mijn keel en wist eigenlijk steeds niet wat dat was. Toen ik een weekend door omstandigheden met een Aerotank aan het dampen was, met de standaard fabriekscoils (=silica wick) verdwenen mijn klachten en toen ging er een lampje branden.

Ik ga niet verder experimenteren, want ik gebruik Bamboe als alternatief en dat wickt en smaakt net zo goed als katoen en is ook nog eens veel makkelijker te verwerken. En eigenlijk valt mij op dat silica in Kayfuns en dergelijke het eigenlijk ook best heel goed doen. Ik zou nog mesh kunnen proberen, maar dat staat mij een beetje tegen.

Ben al naar oorzaken op zoek geweest en kwam er al zoekende achter dat meer mensen er last van hebben. Maar waarom, dat is niemand duidelijk. Ik kwam erachter dat ook Dimitris, de welbekende Griek, het heeft en hij is volledig terug naar silica gegaan inmiddels.

Nu je het zegt... ik heb ook wel vaak keelpijn, zeker als ik net wakker word.. en af en toe een beetje een kuchje... zal ook eens kijken of ik ergens wat bamboe kan scoren om te testen of ik er ook last van heb. Zou best wel eens kunnen.

Link to comment
Share on other sites

Nu je het zegt... ik heb ook wel vaak keelpijn, zeker als ik net wakker word.. en af en toe een beetje een kuchje... zal ook eens kijken of ik ergens wat bamboe kan scoren om te testen of ik er ook last van heb. Zou best wel eens kunnen.

Zo begon het bij mij ook...Stuur mij anders even je adres per PM, dan stuur ik je een paar meter op om mee te experimenteren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu je het zegt... ik heb ook wel vaak keelpijn, zeker als ik net wakker word.. en af en toe een beetje een kuchje... zal ook eens kijken of ik ergens wat bamboe kan scoren om te testen of ik er ook last van heb. Zou best wel eens kunnen.

Zo begon het bij mij ook...Stuur mij anders even je adres per PM, dan stuur ik je een paar meter op om mee te experimenteren.

Dus jij gebruikt bamboe.

Kan je me link geven waar je dit koopt?

Denk ook dat het misschien aan liquide kan liggen zoals aangehaald.

Maar weet niet of je bamboe in atomizer van eRoll kan gebruiken maar misschien wel in mijn just fog maxi?

VRGR

Link to comment
Share on other sites

Nu je het zegt... ik heb ook wel vaak keelpijn, zeker als ik net wakker word.. en af en toe een beetje een kuchje... zal ook eens kijken of ik ergens wat bamboe kan scoren om te testen of ik er ook last van heb. Zou best wel eens kunnen.

Zo begon het bij mij ook...Stuur mij anders even je adres per PM, dan stuur ik je een paar meter op om mee te experimenteren.

Dus jij gebruikt bamboe.

Kan je me link geven waar je dit koopt?

Denk ook dat het misschien aan liquide kan liggen zoals aangehaald.

Maar weet niet of je bamboe in atomizer van eRoll kan gebruiken maar misschien wel in mijn just fog maxi?

VRGR

Yep, ik gebruik Bamboe en nee, het ligt bij mij 100% zeker niet aan de liquid. Zelfs met pure base had ik de irritatie. Nu ik geen katoen meer gebruik is de irritatie weg.

Overal waar je katoen kunt gebruiken kun je ook bamboe gebruiken. In de JustFog Maxi kan het in ieder geval weet ik uit eigen ervaring.

Je kunt veel tips lezen in het bamboe topic.

In het Te Koop segment op dit forum zijn er enkelen die het in kleine hoeveelheden aanbieden en Vape-Experience verkoopt het meen ik ook.

Ik (en veel anderen hier) hebben het gekocht bij Colorways. Voor €8,95 (inc. verzendkosten) heb je dan 800 meter draad in huis en daar doe je een eeuwigheid mee. Enige nadeel is dat je die 800m in 1 grote streng krijgt en hem zelf moet oprollen in kleinere batches of als 1 bol ter grote van een tennisbal. Dat is even een klusje...

Link to comment
Share on other sites

lees net dat je  géén liquid op oliebasis moet dampen ?????? maar waarom niet  ?

Omdat je daar lipoid pneumonia van kunt krijgen. Dat is een zeer ernstige vorm van longontsteking.

Lees de waarschuwing van Dr. Farsalinos:

http://ecigarette-research.com/web/index.php/2013-04-07-09-50-07/2014/157-glycerol

Ook etherische olie zou ik beslist niet dampen. Ik heb daarvan diverse flesjes in huis, o.a. om zelf parfums van te maken (sommige zijn ook geschikt voor totaal andere doeleinden, b.v. cederhout-olie om motten uit de kledingkasten te houden)

Link to comment
Share on other sites

Flavio, heb je ook onderzocht of het hoesten een oorzaak kan hebben dat niet met roken te maken heeft? Luchtsysteem in huis oid?

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

Ik denk dat het toch aan PG ligt. Wanneer ik 50/50 damp heb ik het minder denk ik.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ahja en ik recoil nu mijn justfog maxi coils zelf. Ik vervang ze na maximum drie dagen gebruik. Vaak zelfs veel sneller. Is moisschien wat veel, maar het geeft me toch het gevoel dat ik iets minder risico loop.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ahja en ik recoil nu mijn justfog maxi coils zelf. Ik vervang ze na maximum drie dagen gebruik. Vaak zelfs veel sneller. Is moisschien wat veel, maar het geeft me toch het gevoel dat ik iets minder risico loop.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Flavio en ook met bamboe?

Is dit moeilijk want je moet aantal omwikkelingen kennen voor ohm te bepalen niet

Groeten

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest smokehead

Ik weet ook niet of vaping echt goed of slecht is... maar ik weet wel dat ik 22jaar zware van nelle heb gerookt en de afgelopen maanden merkte dat ik tegen het roken op hikte... benauwd gevoel piepen in bed hoesten en kuchen de laatste tijd. Moet wel toegeven heb daarbij ook etreme hooikoorts klasse 5. Al met al het werkte niet mee zeg maar en heb het besluit genomen om te stoppen met roken met tegenzin.... toen kwam me zusje ermee om is een sishastick te gebruiken voor een tijd en dat heb ik gedaan maar kreeg daar geen voldaan gevoel van want het dampte niet veel genoeg. Dus ging maar veel googlen of er esmokers waren die veel rook produceren..... want ik wist hier helemaal het bestaan van vaping!

En na heel veel lezen toch maar een eleaf 40w tc gekocht en het heeft mijn leven verandert. Niet meer benauwd niet meer hoesten en toch lekker kunnen roken! Ben nu een beetje aan het uitneuzen wat voor smaken mij bevallen want er zitten bepaalde liquids tussen die wel aanslaan op de longen. Branderig gevoel en hoesten en toch wel een gevoel van slijm ophoesten. Dus heb wat andere varianten gekocht en geprobeerd en heb nergens meer last van in voel me longinhoud weer opbloeien! En vape nu 4 weken en geen shag meer aangeschaft of geraakt.

Dit is mijn verhaal en weet niet of je er wat aan hebt maar vertel het met veel plezier!

#enjoylife

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI MT7-L09 met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Guest Yoma

Ik merk bij mezelf dat ik alsmaar minder echt de damp 'binnentrek'. 

Ik damp per definitie mouth to lung,maar merk dat ik steeds vaker trek, geniet van de smaak en dan gewoon uitblaas. ☺

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL200628

TESTS FOR THE CHRONIC TOXICITY OF PROPYLEXE GLYCOL AND TRIETHYLENE GLYCOL ON MONKEYS AND RATS BY VAPOR INHALATION AND ORAL ADMINISTRATION

  1. O. H. ROBERTSON, 
  2. CLAYTON G. LOOSLI, 
  3. THEODORE T. PUCK,
  4. HENRY WISE, 
  5. HENRY M. LEMON and 
  6. WILLIAM LESTER, JR.

+Author Affiliations

  1. From the Department of Medicine, the Douglas Smith Foundation for Medical Research and the Bartlett Memorial Fund of the University of
  2. Chicago and the Commission on Air-Borne Infections, U. S. Army Epidemiological Board

Abstract

With a view to determining the safety of employing the vapors of propylene glycol and triethylene glycol in atmospheres inhabited by human beings, monkeys and rats were exposed continuously to high concentrations of these vapors for periods of 12 to 18 months. Equal numbers of control animals were maintained under physically similar conditions. Long term tests of the effects on ingesting triethylene glycol were also carried out. The doses administered represented 50 to 700 times the amount of glycol the animal could absorb by breathing air saturated with the glycol.

Comparative observations on the growth rates, blood counts, urine examinations, kidney function tests, fertility and general condition of the test and control groups, exhibited no essential differences between them with the exception that the rats in the glycol atmospheres exhibited consistently higher weight gains. Some drying of the skin of the monkeys' faces occurred after several months continuous exposure to a heavy fog of triethylene glycol. However, when the vapor concentration was maintained just below saturation by means of the glycostat this effect did not occur.

Examination at autopsy likewise failed to reveal any differences between the animals kept in glycolized air and those living in the ordinary room atmosphere. Extensive histological study of the lungs was made to ascertain whether the glycol had produced any generalized or local irritation. None was found. The kidneys, liver, spleen and bone marrow also were normal.

The results of these experiments in conjunction with the absence of any observed ill effects in patients exposed to both triethylene glycol and propylene glycol vapors for months at a time, provide assurance that air containing these vapors in amounts up to the saturation point is completely harmless.

 

Nu met bronvermelding: http://jpet.aspetjournals.org/content/91/1/52.abstract

 

Edited by Darksand
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Darksand said:

provide assurance that air containing these vapors in amounts up to the saturation point is completely harmless.

 

Das goed nieuws, naja dat je dr dan vet van wordt vind ik weer n stuk minder LOL

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Darksand said:

TESTS FOR THE CHRONIC TOXICITY OF PROPYLEXE GLYCOL AND TRIETHYLENE GLYCOL ON MONKEYS AND RATS BY VAPOR INHALATION AND ORAL ADMINISTRATION

 

@Darksand, heb je ook een link naar het origineel? Altijd handig om te weten, bovendien zie je dan waar 't is gepubliceerd, jaar etc.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL200628
19 minutes ago, Karin Spaink said:

 

@Darksand, heb je ook een link naar het origineel? Altijd handig om te weten, bovendien zie je dan waar 't is gepubliceerd, jaar etc.

 

 

 

http://jpet.aspetjournals.org/content/91/1/52.abstract

 

Volgens mij al redelijk oud ook. Helaas zit de PDF met de studie achter een paywall, als iemand een andere bron weet......

 

Ik vond dit nog:

/LABORATORY ANIMALS: Chronic Exposure or Carcinogenicity/ In a continuous-exposure inhalation study, rats were exposed to 0.17-0.35 mg/L propylene glycol for 18 months and a chronic toxicity lowest observed adverse effect level (LOAEL) of 0.35 mg/L was established based on a 50% increase in body weight. There were no other effects observed in treated animals in this study.
[US EPA; Revised Toxicology Chapter in Support of Issuance of the Reregistration Eligibility Decision (RED) Document. PC Code for Propylene Glycol: 068603; PC Code for Dipropylene Glycol: 068604. Reregistration Case Number: 3126. (February 5, 2007). Available from, as of February 24, 2010:http://www.regulations.gov/search/Regs/home.html#home **PEER REVIEWED**

 

en

 

/LABORATORY ANIMALS: Chronic Exposure or Carcinogenicity/ Monkeys and rats /exposed/ to atmospheres saturated with propylene glycol vapor .../experienced/ no adverse effects .. after periods of 12-18 months. No adverse effects were noted, and there were no increases in tumor incidences in rats fed diets containing up to 5% propylene glycol for two years.
[Amdur, M.O., J. Doull, C.D. Klaasen (eds). Casarett and Doull's Toxicology. 4th ed. New York, NY: Pergamon Press, 1991., p. 705] **PEER REVIEWED**

 

https://toxnet.nlm.nih.gov/cgi-bin/sis/search2/r?dbs+hsdb:@term+@rn+57-55-6

Edited by Darksand
Link to comment
Share on other sites

Guest smokehead

Wat is het verschil tussen 1.0 of 0.5/0.2 coils?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI MT7-L09 met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

je bedoelt het verschil tussen 1.0 en 0.5 Ohm coils op de onderzoeksresultaten qua schadelijk van damp op apen en ratten @smokehead ?

 

of gewoon voor jezelf dat je het verschil niet weet?

 

geval 1 denk ik niet dat ze een rat twee verschillende tanks voor hebben geschoteld

 

geval 2 minder weerstand betekent dat je er meer power door kan blazen: warmere damp en meer wolken

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...